Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Näinhän se tuppaa olemaan. Uskovaisuus tuntuu olevan suurin osalla sähkisten vastustajia.
    Idealismi harvoin ”kantaa” loppuun asti saatikka tekee elämästä helpompaa.
    Välillä täällä tuntuu kuin lukis jotakin vihreää lankaa; niin kovaa on toisinaan tämä yksityisautoilun (johon sähköautotkin kuuluu) vastustus ja vastustuksen perustelujen ympäristöhakuisuus.
    Juuri Vihreät ja Vasemmistoliittohan sitä yksityisautoilua ja kalliin auton omistamista vastustaa ja samoja perusteluja viljelevät.

    Pahimmat asennelukot sitten ilmeisesti seisoo 20v päästä työmatkalla räntäsateessa aateveljien ja -sisarien kanssa bussipysäkillä, sähköbussia odottamassa tai ajelevat trikoot päällä pyöräteitä pitkin, kun ajatus ei suostu kääntymään missään määrin sähköautoilun suuntaan.
    Niin usein on täälläkin nähty lause, että ”sitä sähkistä ei ikinä hankita / omisteta”. Saapihan sitä naureskella ja vitsiä vääntää, ei ne oman tien kulkijaa haittaa, mutta pitää muistaa mahdollisuus että se saattaa olla joku toinen joka viimeisenä nauraa kun autostaan sitä bussipysäkkien touhua seuraa.
     
    Muokattu: 1.3.2020
    rane58, Latvis ja Inlinee tykkäävät tästä.
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Varmaan näin, mutta tieliikenteessä käytetyille ajoakuille tehdään melko rajuja testejä ennen kuin niitä saa liikenteeseen hyväksyttyä. Muun ohella paloturvallisuuteen liittyviä testejä.
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Saisivat vaan nyt nuo nykyiset tökeröt akkutekniikat heivattua ja vaikka ne alumiiniin perustuvat kennot tilalle niin eiköhän se siitä.
    Hinnat tulisi alas akuissa että tärähtää ja tehot ylös.
     
  4. Camembert

    Camembert 1st gear

    Kuka viitsii maksaa mistään ajoneuvosta 646€ vakuutuksia? Itse maksan 176€ vuodessa liikennevakuutusta. Se saa riittää. Murto- tai ilkivaltavakuutusta joskus aikoinaan kyselin, mutta autoparka olli jo silloin niin vanha ettei edes tarjottu.
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei niitä vakuutuksia pakko ole maksaa.
    Mä maksan, koska olen niin katsonut parhaimmaksi, vaikka sillä 1600€ vuotuisella polttoainesäästöllä, katsastuvapaalla ja 140€ vuotuisilla huoltokustannuksista tulleilla säästöillä, lisänä verittajan 4500€ työmatkojen kilometrivähennys.
    Ei paskaa kannata vakuuttaa, ei mulla oo täyskaskoa tuossa Cyclonessakaan. Jos se räjähtää ei se mun työssäkulkemista estä.
    Kokonaisuus ratkaiseen.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mä uskon tässä markkinatalouden voimaan. Autotehtaiden on pakko saada halvempia ja parempia akkuja. Akkujen kehitykseen käytetään nykyään voimavaroja enemmän kuin koskaan ennen. Kyllä sieltä tulostakin saadaan.
     
    rane58 ja J.J. tykkäävät tästä.
  7. Roc

    Roc Gearhead

    Bemarin i3:sen Superkasko + liikennevakuutus vuodessa 450e pienellä kampanjaedulla.
    Rahoituksella auto, lyhennyserä suurinpiirtein sama mitä menisi "normaalilla" bensa-autolla kuukaudessa polttoaineisiin. Tällä tavalla autoiluun menee sama summa kuin ennenkin, mutta sen sijaan että olisi vanha miina ajossa niin nyt lähes bränikkä auto takuineen.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuossa pikku videopätkä siitä mitä vanha Cossukuski on mieltä sähköauton kyydistä.
    ”Täst pitäsi antaa paljon enemmän ihmisille virikkeitä... jengille tulis oikeennäkönen visio mitä nää on”
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joku moottoritoimittaja sanoi joskus että ääni on iso osa urheiluauton persoonaa, vaikka laite olisi kuinka nopea ja hyvä ajaa jos ääni on kuin kuplavolkkarissa jää jotain hyvin oleellista puuttumaan. Totesi myös että Rod Stewart ilman ääntään olisi vaan vanha mies jolla on tyttöjen tukka... Sama pätee mielestäni vanhaan jenkkiin, äänimaailma on osa fiilistä, itse en ainakaan ajele näillä siksi että ovat erityisen hyviä tai vaikkapa teknisesti kehittyneitä vaan nimenomaan fiiliksen takia mitä uudet autot ei tarjoile. Voihan sitä telkkarista katsoa vaikkapa katsoa Led Zeppelinin musavideota mutella mutta onhan se vähän vammasta.
     
    PilsnerBil, peto, malvasto ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minulle taas käyttöautossa mukavinta on hiljaisuus, harrasteautot sitten erikseen.

    Tuosta akkujen kalleudesta. Kun tilasin Teslan, tein hintavertailun vastaavilla varusteilla (jätin suorituskyvyn huomioimatta) kilpailevat bensa/diesel autot olisi olleet reilun 10 000,- kalliimpia. Jos huomioidaan suorituskyky, hintaero repeää valtavaksi.

    Joten, ei nuo enää hinnankiroissa ole. Itseasiassa paljon ajavana ensimmäistä kertaa elämässäni minulle tuli mahdolliseksi ostaa käyttötarpeisiini soveltuva auto missä on suorituskykyä urheiluautoluokkaan sopivasti ja silti käyttökulut on olemattomat, eli minulla on jopa varaa käyttää sitä suorityskykyä mielin määrin.
     
    Muokattu: 3.3.2020
    rane58, Harri S, Roc ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. peto

    peto Gearhead

    Minulla ei henk.kohtaisesti ole mitään sähköautoja vastaan. Varmasti ovat juuri sitä mitä käyttäjä kokemukset kertovat.

    Se mikä närästää on valtiovallan pakkosyöttö viherpiiperryksen varjolla sähkäreihin. On muka ainoa vaihtoehto, vaikka jo käytössä olevalle poltto/ottomoottori kalustolla olisi olemassa ympäristöyställisiä vaihtoehtoisia polttoaineita jos niitä annettaisiin kehittää ja käyttää.
     
    kerkko, duel, rane58 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Sähköauton ostaminen kannattaa jos ajaa paljon. Itellä tulee alle 10 tkm vuodessa.

    Mistähän verottaja ottaa polttoaineveron osuuden kun sähköautot yleistyy.. Tiestö kuluu kuitenkin samalla tavalla.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oletko ihan tosissasi sitä mieltä että polttoaineveroa kerätään sen vuoksi että tiestö kuluu
     
    1purehell ja rane58 tykkäävät tästä.
  14. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Sepä on mielenkiintoinen kysymys kun verotusta on kehitetty (lue lisätty) omistamisesta käytön suuntaan. Ja kun sähökulkineella ei isommin niitä käytönaikaisia kuluja ole niin kyllä tuon veron kertymä väistämättä pienenee.
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Aika paljon pitää ajaa vuodessa että lyhennykset maksaa polttoainesäästöillä. Lyhennys on kuitenkin yli 500 kuussa, eikös, eli yli 6000 Euroa vuodessa. Yli 50 000 km/vuosi, tai tosi bensarohmuun autoon verrataan.
     
  16. Roc

    Roc Gearhead

    350€/kk lyhennys, 25tkm vuoteen ja bensa-auton kulutus 10l/100km, suurinpiirtein tollasella yhtälöllä.
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    plus vaikka 2 v 10 000€ hinnan alennus,mutta eihän se ole kuin rahaa,kaikkihan ostajat hankkivat kun uuden liikkeestä ostaa,jollain se pitää itselle mantrata
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Et ole tainnut laskea mukaan uuden autosi kulutusta, eli sähkön hintaa?
     
  19. Roc

    Roc Gearhead

    Arvon alenema on kaikissa, ei eroa vaikka olisi ostanut uuden/uudehkon bensa tai diesel auton. Se on ihan totta, että jokainen löytää ja keksii itselleen sen mantran millä pystyy edes itselleen uskotella että kuviossa on järkeä.

    Lisäksi omalla kohdalla vaakakupissa painaa se, että käyttöauton ropaamisesta säästyneen ajan voin käyttää esimerkiksi harrasteauton ropaamiseen, mikä onkin paljon mielekkäämpää.

    Tuollainen i3 näyttää kuluttavan 16kwh/100km. Latailen ainoastaan kotona ja taitaa tämän hetkinen kwh hinta olla noin 0.10e. Tekee siis 1.6e/100km. 25tkm ajelut siis maksavat noin 400e. Tuon 400e kuittaa pelkästään käyttöverossa aika nopeasti, vanha isopäästöinen bensa-auto on herkästi tuon 400e kalliimpi veron osalta vuodessa kuin i3.
    Omalla kohdalla sähkis tulee toimittamaan käyttöauton virkaa jatkossakin näillä kokemuksilla, vaikka itseäni kohtuullisen kovana bensalenkkarina ja moottoripäänä pidänkin.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    350€ kk lyhennyksellä ei kyllä uusia ostella, tai sitten 45ke autosta on maksettu jo käteisellä 30ke.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!