Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Swinger ja Harri käyny "hyvää" vääntöä aiheesta, pisti itseäkin miettiin asiaa ja omaa ulosantia. Oon kirjotellu omia kokemuksia ja ajatuksia tähän ketjuun, ja yllämainittu pisti miettiin omia motiiveja. Olen saattanut kyllä puolustella sähköautoilua aika voimallisesti, ehkä jopa tahtomatta, vaan koska omat kokemukset on ollu hyvin positiivisia. Itellä tuli sähkis pihaan, kun uteliaisuus täällä ja muualla foorumeilla kirjoitellut kokemukset puolsi vahvasti katseleen kuluja sähkäreidenkin suunnalta. Meille on sopinut sähkis hiton hyvin, ja todennäköisesti jatkossakin "ykkös auto" tulee oleen sähkis kun aika vaihdolla koittaa. Ite edelleen ajan "tonnin pommilla", ja sama linja saa jatkua. Jos mahdollista, niin bensalla etenen, dieseli ei sovi mun pirtaan, bensan kanssa on luontevampi pelata ja hakea vikoja.
    Meille sähköauto on tuonut vapauden ykkös-käyttiksen murheista mitä aiemmin on ollut, se on ollut hitosti halvempi hankintahinnasta huolimatta, ja on vapauttanut mulle aikaa muuhun harrastamiseen. Jokainen ajaa millä tykkää, mutta rohkaisen pitään mielen avoinna vaihtoehdoilla.
    Kuten Harri sanoi, mitä vähemmän näitä on, sitä todennäköisemmin ajaminen pysyy halpana meille muille, tätä uskontoa ei kukkaroa ajatellen kannata levittää :D
     
    Muokattu: 4.11.2023
    Catiska, Stang_81, mcmies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tekniikka&talous ei verkkojulkaisussaan paljoa kerro, mutta tuohon lukuun on varmaan laskettu nyt kaikki se infrakin, jonka sähköbussit vaatii. Kun ne polttoainekulut on aika lailla eri luokkaa, meillä teli-yutong imee sähköä 100kwh/100km ja samaan aikaan vastaavan kapasiteetin volvo 30l/100km.
     
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Jälkikasvu esitteli eilen jonkun palstan matematiikan tuloksia. Se Vantaan ja Lempäälän väliä suhaava 33 metrinen HCT-mikälie olis energiassa 150e dieseliä halvempi päivässä. Joku laski että 80ke vuodessa. Vaikuttais isolta erolta. En tiedä mihin laskelma perustuu, netissä se oli jonkun laskemana.

    Mä googlasin tolle HCT:lle 201 kWh/100 km, verratessa 60 litraa sadalle kuluttavaan dieseliin saan kans jotain lukuja. Ei mulla oikeasti hajuakaan mitä diesel kuluttais tuossa, arvailin vaan jonkun löytämäni pölliauton kulutuksen perusteella.

    Vilkasin jostain noita sähkäreiden markkinaosuuksia, Japonia ja Amörika aika matalia, Euroopassa aika iso. Kiinaa en vilkassu vaikka siellä yks tiukimpia ellei tiukin päästönormi tällä hetkellä. Suomessa erään konsernin alle 4 vuotiaista autoista jo 25% omaa korkeajännitejärjestelmän. Silti keski-ikä kasvaa yhä tasaisesti.
     
    Muokattu: 4.11.2023
  4. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  5. Swinger

    Swinger Gearhead

    tais olla edellisellä sivulla jaettu, mutta ei aiheuttanut keskustelua.

    Ehkä folkkareita muuten vaan pidetään huonoina ja kalliina autoja ettei niitä saada myytyä mutta muuten sähkiksiä myydään jokapuolella kipeitä määriä, jopa niin paljon että niitä joutuu jonottamaan.
     
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    "Ruma totuus Suomen autokaupan luvuista paljastui"
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b95a05fa-dc24-466b-8a74-74359baf1054




    Joku kertoi täälä aiemmin ajavansa 500km siirtymät yhdellä istumalla. Ite en oo semmosella autolla ajanu millä voisin ajaa yli 200km kerralla. Viimeistään parin tunnin jälkeen on pakko pysähtyä oikomaan jäseniä.
    On tullut kokeiltua parin vuoden aikana uudenkarheilla tai uusilla bemareilla, volvoilla, mersuilla..



    Kysyin mitä auto saa maksaa. Oma käyttis on parin tonnin auto, mutta jos pitäis esim työmatkaa ajaa 30000 km vuodessa, niin kyllä hommaisin luotettavamman vähemmän ajetun ja siten kalliimman kulkupelin. Nyt en onneksi tarvitse autoa työmatkaa varten.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  7. Swinger

    Swinger Gearhead

    Kyllä sun ruodossa on jotain vikaa jos ei voi ajaa yli 200km kerralla tai sitten sulla on kyllä ollut aina niin paskoja autoja mitä en oo tiennyt valmistettavan edes

    Jännä sinänsä mitä uutisointiin tulee niin vw konsernin johtaja sanoo että sähköautojen kysyntä on hiipunut mutta sitten iltapäivä lehdessä suomessa osataan kertoa että autoja menis kaupaksi mutta ku just ukrainassa valmistetaan parille automerkille johtosarjoja nii ei saada autoja tehtyä sodan takia.

    Jännä sinänsä että ennen sotaa Ukrainasta ei puhuttu miten se maailman tärkein tuottaja maa joka alalla, mutta nyt sodan alettua on paljastanut että ne on valmistanut kaikki maapallon tarvikkeet autoista perämoottoreihin..
     
  8. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Volvo xc60, bmw x3, bmw 300-sarjan hybridi 2022,... Ihan paskoja kaikki..
     
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Kuten sanottu, joko sun ruodossa on jotain vikaa tai sitten sun autot on paskoja. Henkilö kohtaisesti en ole omistanut ’77 tainuksesta lähtien yhtään niin huonoa autoa millä ei olisi voinut vetää yhteen putkeen useamman sata kilometriä.

    Tää taukojen pitäminen ja ei autolla pysty ajamaan ilman kaffe ja sämpylä taukoa yli 200km on jostain syystä lähtenyt kovasti liikkeelle viimme vuosina.. en tiiä kyllä yhtään mistä se johtuu.. ehkä yksi syy voi olla että kaffet ja huoltamon hyvän sämpylän voi syödä samalla ku ottaa vähän km lisää akkuun..
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead

    Niinpä tuota sitten niin juu, ja onhan se niinkin! Kyllä mää Haapajärvelle menin Lohjalta sorvia katsomaan ja yhdellä istumalla menomatkan ajelin W222 Ässällä!

    Varustauduin heti alkumatkasta kioskista ostamallani limupullolla, parilla Geisha-suklaapatukalla ja tupakkiaskilla. Puolessavälissä löin lämpimän selkähieronnan päälle, selaten valikkoja, oli monenlaista muhkuraa valikossa!:p

    Sorvikauppoja en saanut tehtyä, sen sijaan juteltiin myyjän, hänen veljen ja heidän isänsä kanssa puolisen tuntia pullakahvit juoden! Paransimme maailmaa niin Ukrainan sodan, Suomen maatalouden kuin poliitikkojenkin osalta!:)

    Olipa mukava reissu! W222 350 CDI 4-Matic Ässä naposteli diiseliä muistaakseni sellaset noin 6,5 litraa satkulle!?:rolleyes:
    Eikä tarvinnut ladata, 1002 km tuli yhteensä!:)

    No sitten Nummelaa kotimatkalla lähestyessä jo hirmu nälkä! Poikkesinkin Nummelan AG-Autogrillille, olisko kokolihahampurilainen tai tuplaporilainen ollut?

    Kyllä nälkä lähti, ja plussana oli kauniita nuoria myyjiä!:)
     
  11. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Se HCT 60 tonnin kokonaismassalla (kuski kertoi painon jossain somepostauksessa, maksimihan sillä on 68tn) veisi dieselinä varmaan 40-45 litraa kesädieseliä ja talviainetta pari- kolme litraa enemmin. Rahassa n.70€/100km alv.0%. Jos tuon 201kwh energian joutuu lataamaan kaupalliselta latausasemalta tulee 100km hinnaksi vähän yli 50€ alv.0% Jos auto liikkuu 300tkm vuodessa tulee säästöksi 60 000€/ vuodessa. Siihen lisäksi huoltojen hinnat jotka ovat tuhansia euroja vuodessa ja sähköäkin saa järjestettyä terminaaleissa ihan eri hinnalla kuin nesteen laturista.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Riippuu matkasta, jos reissu on vaikka 500km niin kyllä tulee 250-300km kohdalla pidettyä tauko, sen verran puuduttavaa hommaa ajaminen on, ihan perseestä yrittää sinnitellä koko matka yhdellä istumalla. Lyhyemmät ajetaan kerralla ellei tarvitse pysähtyä muuten. En ymmärrä mikä uroteko on istua 7 tuntia yhtäsoittoa paikallaan.
     
    Catiska, Lowry, Isamu ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    90-luvun laman aikaan ajelin parissa vuodessa 200tkm, ei työmatkoja, mutta pidempää reissua pohjoiseen.
    Yhdeltä istumalta,ilman kusitaukoja tai pysähdyksiä, yleensä vajaa 600km sivu, mutta parhaimmillaan päiväselti käyden, eli yli 1100km päivässä.
    W123 Mese alla. Yksi konerikko Viitasaarella kun yhtä audia ohittaessa siinä rinnalla katkes jakoketju. Remppa 4500mk kaikkine uusine osineen ja ylikokoon porautuksineen, itse purkaen ja kasaten, kun teknikaalissa mm. halkes pari mäntää ja katkes nokkapukit ja meni kannesta venoja solmuun.
    Kummasti sitä keski-iän lähestyessä alkoi tauot kiinnostamaan, eikä huvittanut enää ajaa pimeällä pidempiä reissuja ollenkaan.
    Viimeiset 15v on menny pohjosen reissut kaikki junalla yhtä kertaa lukuunottamatta.
    Ei vaan jaksa niin kauaa ratissa istuksia.
     
    Swinger tykkää tästä.
  14. mpower

    mpower Double Gearhead

    Pystytkö lentämään pitkiä matkoja istumalla paikallaan!?
    Turistiluokassa jumissa keskipenkillä kahden läskin puristuksessa? Se on uroteko se!:D Sen
    sijaan, Ässän meno kuin höyhenillä, mukavat vapaat olotilaa ja hierontaa tarjoavat penkit! Ilmakuoppia tai turbulenssia ei ole ja melutaso pieni. Miksi siis pysähtyä, jos ei tarvetta!?:)

    Edit: Huii, semmosen muistan lentomatkailuun liittyen, 90-lukua oli, ja toisin kuin nyt, me silloin varoissamme olimme! No juu, sitten saimme me poikamiehet päähämme tutustua idän eksotiikkaan kun siitä juttua oli!:):cool:

    Mää sain sitten hommata matkajutut, ja semmosen huomasin, nyt olis Intia-Keskuksessa edulliset bisnesluokan lennot. No, mää kavereille sitten ehdottelin, mennään tolla!
    Pikkasen tyyriinä pitivät kyllä, mutta sain suostuteltua.:cool:

    Oisko Finnair sitten ollut Frankfurtiin ja siitä sitten bisnesluokassa Garuda Indonesian Boeing 747 jumbolla Bangkokiin! Ai että! Mei päästiin sinne jumbon yläkertaan! Hianoo meininkii!

    Voi miten ihanan väljät, recliner-tyyppiset penkit oli! Olimme siis innoisamme, nyt on meille luksusta! Kaverini sanoivatkin, ihan jees valitsit, nyt ei olla sumpussa! Ja tarjoilut oli ilmaisia, sapuskatkin kai parempia, niistä nyt sen enemmin muista!:)

    Tupakkiakin sai poltella siihen aikaan, mikä kahvin ja konjakin jälkeen maistuikin!
    Noh, aika mukavaa oli menomatka, ei siin mittään ,juu!

    Noh, sitten koneesta ja kuitenkin ilmastoidusta terminaalista ulos päästyämme, koko totuus iski silmille! Mittää lienee 30-35 kostea ilma yhtäkkiä meille aiheuttanut? Kauhian kuuma!
    Niin ja juu,unohtui aikaisemmin kertoa, mei siis useimpia matkoja jouluksi ja uudeksivuodeksi tehtiin!

    Onhan aivan selvää, mei lomalle Thaimaahan osittain pillun perässä sinne mentiin!Tietysti loma vuodenvaihteen harmauteenkin ihan jees! Huh,huh!

    Sellaista OT sähköautoilua!:p
     
    Muokattu: 4.11.2023
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Eikös se ässä oo takoitettu sieltä takapenkin oikealta reunalta käskytettäväksi.
    Autonkuljettaja sitten ajaa tarvittaessa käsketyn etapin.
     
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Näin maallikkona 70e vs. 50e satkulle kuulostaa vähän pienelle erolle mut alvi-hommaa en ajatellu. Eikös se muuta aikalailla hintavertailua? En noita latauksen hintoja terminaalissakaan osaa arvata.

    Mut... slowly turning into race machine... tuumas Canard. Maaliin pääsemänsä erän kakkonen, kolmesta lähdöstä kahdet holet ja aika ajon kakkonen. Aika näyttää tuleeko sähkärit skabaamaan polttisten rinnalla vai omissa sarjoissaan.

    https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/13163/Hondan-sähkömotocrosspyörän-prototyyppi-pärjäsi-vakuuttavasti-ensi-kisassaan-Honda.htm?ref=newest
     
  17. Swinger

    Swinger Gearhead

    Alkuperäinen lausahdus oli ettei ole koskaan ajanut autolla millä voi ajaa yli 200km ilman taukoa. Ei se 7h putkeen ajaminen tarvitse olla mikään uroteko, mutta en kyllä näe siinä mitään ongelmaa ajaa kyseistä tunti määrää jos tarve on. En kyllä alle 400km pätkillä taukoa pidä ellei jotain pakottavaa syytä ole.

    Mutta Harrin kanssa samoilla linjoilla että kun ikää tulee niin varsinkin yöllä ja pimeässä ajamista välttättelee. Tosin tykkään kyllä vielä istua ratin rataka sen verran että kyllä kaikki matkustus tehdään autolla siltikkin.
     
    Harri S tykkää tästä.
  18. mpower

    mpower Double Gearhead

    En mää oikeen tommoseen valtiomiestason hommaan voi lähteä , eikä mulla edellytyksiäkään ole takapenkiltä komentamaan!

    Mersu on kyllä ollut suosittu monien diktaattorien autona, mikä lienee sitten syynä!? Sähkö tuskin, tai mistä sitä nykyään tietää, maailma muuttuu!
     
    Harri S tykkää tästä.
  19. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Toi ässä mersu, olikos vielä se ensimmäinen koppa, on kyllä juurikin diktaattorien auto. Jos olisi pinkkaa niin ajelisin pirun mielelläni moisella möhköllä.
     
    Harri S tykkää tästä.
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!