Sähköauto-uskovaisuus

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Hyvä huomioida sekin että sähköverkko on rakennettu kestämään max piikit, ja kulutusta voi myös säännöstellä ilman kärsimystä. En jaksa uskoa että infra ois pullonkaula tässä lataushommassa.
     
  2. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Bensalla, dieselillä, sähköllä, kaasulla ja viinalla.
     
    mcmies tykkää tästä.
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kuten sanottu, onneksi se kasvutahti ei ole kovin nopeaa. Mutta kiihtyy tulevaisuudessa, ellei jostain ilmesty jokin parempi laardinliikutuskonsti. Sähköinfra kerkiää kyllä siihen kyytiin, akkuteollisuudesta en menis vannomaan.

    Mennään vielä vuosikausia voittopuolisesti bensalla ja kiisselillä.
     
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Pitää toivoa että keksisivät jonkun hyvän akkutyypin minkä saa nopeasti lanseerattua massoille. Ottaisi nopeasti virtaa vastaan, ekologinen jne.
     
  5. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Varmaan jo moneen kertaan todettukin, että hinta lienee patteriautojen yleistymisen suurin este.

    3600€ keskimääräinen auton arvo asettaa riman melko alhaalle. Omassa kristallipallossani ole merkkiäkään siitä että tuon keskimääräisen arvon suhteen tapahtuisi nousua valtakunnallisesti, vaan juuri päin vastoin.

    Ihmiset ovat siirtyneet etätöihin koronan pakottamina, ansion menetyksiä, lomautuksia ja irtisanomisia on luvassa. Yhä useamman talouden velkavetoinen arki sakkaa entistä helpommin, vai mitä kertoo 400000 kotimaista maksuhäiriömerkintää?

    Uusi auto on yksi tyhmimpiä tapoja sijoittaa velkarahaa, varsinkin sellainen jonka arvo puoliintuu kolmessa vuodessa. Ajosuoritteen vähentyessä ja autoilun yhä kallistuessa julkiset kulkuneuvot ovat pian monen ainoa kannattava tapa kulkea töihin.

    Ne, kenellä on pinkka kunnossa voivat siirtyä sähköautoiluun ja takaisin niin halutessaan. Mitään kansanhuvia sähköautoilusta ei tule vielä vuosiin. Miksi ostaisi niillä vähillä rahoilla jotain muuta kuin halvan bensa- tai dieselauton?

    Halvan kotteron perustamis- ja ylläpitokulut ovat riskitasoltaan kymmenesosa edes käytetystä patteriautosta. Liikennevakuutus riittää yleensä vakuutusturvaksi ja päälle tulevat sitten polttoaine, rengas ja huoltokustanukset.

    Sillä rahalla ei saa edes parkkipaikkaa lataustolpalla taajamasta. Kadunlaitapaikka ilman lataustolppaa ei paljon lohduta sähköauton omistajaa. Siksi hintaan pitäisi ynnätä myös oma latausparkkiruutu, joka kovin usein unohtuu sähköautoilun kustannuksia laskiessa...

    IS
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead


    Niin, taannoin on kuulemma joku kaveri kävellyt vetten päälläkin joten onhan kaikki mahdollista
     
  7. Catiska

    Catiska 3rd gear

    3600 ei ole keskimääräinen uuden auton ostohinta. Ymmärrät varmaa ettei polttomoottorikäyttöisiäkään autoja tulisi tähän maahan uutena lisää jos tuo olisi vaatimus auton hankintahinnalle keskimäärin.


    Miten tämä liittyy sähköautoihin? Sama pätee käyttövoimasta riippumatta. Ne piirtää kellä on liitua.


    Lataustolpalla varustettu parkkiruutu? Keskimääräiseen Suomalaiseen ajosuoritteeseen ja siihen tarvittavaan energiamäärän lataamiseen riittäisi jokunen USB-pistoke... 2A latausvirta schukosta riittäisi myös.
    Eli, mikä tahansa lämmityspistorasia riittää jos kotona haluaa/voi ladata. Ne kenellä ei ole parkkipaikkaa vaan auto pidetään kadun varressa joko lataavat muualla tai ajavat jollain muulla käyttövoimalla. Ei se sen kummoisempaa ole. Latauspisteitä on paljon helpompi lisätä kuin bensan, vedyn tai dieselin jakelupisteitä.
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Eipä ne ole uusia kaikki suomen teillä liikkuvat autotkaan vaan pikimminkin elinkaarensa ehtoopuolella. Potentiaalisia uuden auton hankkijoita on siis reilusti alle satatuhatta ja yli 50k€ auton ostajia huomattavasti vähemmän.

    Tästä päästään siihen, että sähköautojen jälkimarkkinat ovat suomessa huonot, koska niitä ei ole järkevää hankkia pitkällä luotolla ja isolla viimeisellä erällä. Aika harva ostaa sen uudenkaan auton ilman pankkilainaa tai rahoitusta.

    Huono jällenmyyntiarvo ei puolestaan houkuttele uudenkaan ostajia. Pahimmillaan niin, vaikka lataus olisi ilmaista, jälleenmyyntiarvon laskeminen tekisi sähköautoilusta kalliimpaa kuin polttomoottorikäyttöisellä tai hybridillä ajamisesta.

    Tästä syystä patterikäyttöinen auto ei ole (vielä) järkevä vaihtoehto monellekkaan autonostajalle. Samalla hinnalla saa helposti uuden vastaavan mallisen hybridin.

    Akkutekniikka kehittyy jatkuvasti ja hinnat halpenevat joka ei puolestaan auta jälleenmyyntiarvon säilymisessä. Ne, kellä on pinkka kunnossa tai liitua millä piirtää tekevät luonnollisesti mitä haluavat. Heillä on myös mahdollisuus pitää useampaa autoa kuten usein onkin.

    Tuo lataaminen jossain muualla kuin kotona on aivan hölmöä hommaa. Jos lähtee vaikka lätkämatsiin naapuripaikkakunnalle, pitää reitti suunnitella vainoharhaisen tarkkaan ja laskea kilometrit ja kulutus etukäteen.

    Normaalin polttomoottoriauton tankkaus riittää viidensadan tai tuhannen kilometrin välein. Polttoainetta saa jokaisesta kylästä, niin isosta kuin pienestäkin. Ei tarvitse laskea matka-aikaan satasella pullakahveja tai huoltoasemalla vietettyä aikaa. Latauspaikkoja ei myöskään ole aina vapaina ja lataus ottaa aina aikansa, paljon kauemmin kuin polttoainesäiliön täyttö.

    Koko liikkumisen vapaus ajatuksena kärsii tuosta jatkuvasta virran tarpeesta.
    Tarve säästää sähköä näkyy myös moottoritiellä. Yli 60k€ premiumauto etenee 120km/h alueella noin 95-100km/h vauhdilla jännittäen pääseekö seuraavalle tolpalle vai ei.
    Hondan agregaatti tankattuna takakontissa että pääsee kotiin ilman hinausautoa.

    Itse olen enemmin hybridien kannalla, mielummin vielä ladattavien sellaisten.
    Jos ja kun akku loppuu voi vaihtaa polttomoottorikäytölle ilman huolen häivää.
    Sähköautoilu on vielä kehityksensä alkupäässä, kuten puhelimet 25 vuotta sitten.

    Niissäkin oli suurin huoli akun riittävyys ja hintataso - ainakin alkuun.

    IS
     
    Muokattu: 8.4.2020
    Poni -69 ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  9. simeoni

    simeoni Gearhead

    Voisin ihan hyvin nähdä itseni sähköauton ratissa kunhan ei tarvitsisi tinkiä mistään, ei siinä mitään. Mutta en kyllä näkisi itseäni joka ilta suunnittelemassa menojani sen mukaan mistä saan virtaa autooni seuraavaksi päiväksi. Siinä mielestäni on juurikin aika iso ongelma että sähkis ei sovi niille joille se parhaiten sopisi, eli isojen kaupunkien keskustoissa ja kantakaupungissa asuville.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  10. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Emännällä on ladattava hybridi, mun mielestä aika järjetön keksintö. Kaksinkertainen määrä tekniikkaa eikä pääse juuri sähköautoilun hyvistä puolista nauttimaan. Emännällä menee työmatkat ja lähes kaikki hupiajelutkin pelkällä sähköllä 9 kWh akun voimin. Bensakone käy talviaikaan kuitenkin suurimman osan ajasta ohjaamon lämmittämisen takia, tähän menee bensaa pari litraa / 100 km. Huoltaakin pitää kuten muita polttomoottoriautoja. Samalla rahalla olisi saanut täyssähköversion.
     
  11. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Juu, kyllä hybridi on oikeawstaan molempien versioiden huonojen puolien yhdistämistä. Verohyöty sillä saadaan, ei juuri muuta.

    Tuolla Imusihdin kirjoituksessa on suuri määrä niistä uskomuksista joita ihmisillä on. Ja ymmärrettävästikin koska niitä toistelee tietämättömät toisilleen.

    Potentiaalisia uuden auton ostajia on paljon enemmän kuin reilusti alle 100 000. Ostajiakin on tuo määrä, potentiaalisia on sitten selvästi enemmän.

    Seuraava kappale autorahoituksesta oli minulle käsittämätön. Miten se vaikuttaa patteriauto vs diesel valintaan??

    Huono jälleenmyyntiarvo patteriautoilla. Tätä kuulee usein mutta sitä ei todisteta. Tiedot voivat olla vanhoja tai sitten vain kuvitelmaa. Asia on täysin päinvastoin.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...tai-audi/746404a4-815a-489c-a587-1ae5363abac4

    Jenkeissäkin patteriteslat pitävät parhaiten arvonsa:
    https://www.hs.fi/autot/art-2000006277806.html

    Saman huomaat Suomessakin kun katsot nettiautoa...

    Tuo lätkämatsi naapurikunnassa patteriautolla. En tiedä kuinka kaukana kenelläkin on se naapurikunnan lätkämatsi, mutta kaukana sen pitää olla.
    Vainoharhaisen tarkkaan en ole jaksanut laskea, joskus mielenkiinnosta kyllä katsonut asian etukäteen. Kun auton naviin syöttää kohteen, auto hoitaa kaiken laskemisen. Jos vaikka haluaisin käydä 250km päässä Hesassa, ajan sen lataamatta edes takaisin. Jos ajan Lappeenrannasta Ouluun, pysähdyn pikaiselle kahville siellä missä aina ennenkin, eli puolessa välissä. Siinä autoni pyytää 7min lataustauon joka joituu helposti sillä aikaa kun käyn kusella ja kahvilla. Ja ajan samaa vauhtia kuin polttiksillakin.

    Jos olisi aikaa, niin voisin vastailla noihin ko kirjoituksen virheisiin tarkemminkin. Mutta pointti tuli varmaan selväksi, monet ketkä ovat patteriautoja vastaan, ei tiedä niistä oikeastaan mitään. Moni joka on tutustunut asiaan kunnolla ja päässyt kokeilemaan, ovat muuttaneet suhtautumista asiaan. Eivät ainakaan levitä väärää/vanhentunutta tietoa.
     
    Stang_81 ja Roc tykkäävät tästä.
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Hybridiä voi käyttää kuten normaalia autoa kuuluukin akun loputtua ja täyssähköauton kantama ei ole kummoinen vielä tänä päivänä. Jos joutuisit tankkaamaan polttomoottorikäyttöisen autosi joka päivä tankin täyteen tai huolehtimaan polttoainemäärästä, ymmärtäisit asian. Et voi myöskään lähteä ajamaan vaikkapa aamulla Vaasaan, ellet ole ladannut autoasi illan/yön aikana (kadunlaitapaikka).

    Uusia autoja myydään alle 100000 kpl ja niiden keskihinta jää noin 30000€ tasolle.
    Millaisen uuden (tai käytetyn) sähkökayttöisen auton saat tuolla rahalla?

    Suomessa ei ole vielä toimivaa sähkökäyttöisten autojen markkinaa.
    Kovin on pieni osuus suomen autokannasta Tesloilla eikä kauhean hyvää kuvaa ole saanut ainakaan lehtijuttujen perusteella niin jälleenmyyntiarvosta kuin maalipinnan laadustakaan.

    Suomessa en tiedä monenkaan sähköauton palaneen, mutta maailmalla niitä roihuaa tuon tuostakin. Pelastuslaitoksen päällikköä haastattelivat aiheesta ja olivat tiedostaneet ongelman. Totesi kuitenkin, että aika vähän noita on vielä autokannastamme.

    USA:n markkinat eivät nyt aivan kelpaa vertailukohdaksi, kun siellä hintataso ja myyntivolyymit ovat aivan toista luokkaa. Oletko itse huomannut moottoritiellä satasta ajelevia Tesloja koska itsestäni ne ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Kyllä tällä täytyy olla kytkös kantaman riittävyyteen vai mksi muuten ajellaan moisella tykillä alinopeutta? Jos ei niin kyse lienee sitten jostain muusta kuin vanhasta tai väärästä tiedosta.

    IS
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  13. Harri S

    Harri S Gearhead

    Perustelut ontuu edelleen.
    Kirjoituksessa väärää tietoa enemmän kuin totuutta. Kannattaa ottaa asioista selvää eikä levittää vanhoja valheita.

    30t€ saa reilun vuoden vanhan Nissan Leafin, jossa akkutakuuta vajaa 7v jäljellä, toimintasäde vuodenajasta riippuen 200-250km, jonka lataus kotona sujuu yön aikana mistä vaan 16A pistorasiasta, jos vuorokautinen ajomatka jää alle 160km. Mulla tuo systeemi käytössä jo yli 20 tkm.

    Jos kotona latausasema, latautuu akku lähes tyhjästä täyteen yön aikana (toimintasäde yli siten 230km vuorokaudessa).
    Pikalatureista ei tarvi muut kuin pitkänmatkalaiset (yli 250 km päivämatkat) välitankkauksissaan, joka ei kestä Nissaninkaan tapauksessa yli puolta tuntia. On omakohtaisesti testattu useampaan otteeseen. Dieselit tarvii ihan samalla tavalla sähköä talviaikaan että ne saa tulille ja lämpimäksi, bensojakin olen kuullut roikassa talviaikaan pidettävän, mutta se lienee sitä parempaa ja puhtaampaa (ja ihan ilmaista) sähköä mikä unohtuu lähes aina näistä keskusteluista. Aika vähän näkyy porukoita autonsa ikkunoita talvisin raapivan.

    En ole nähnyt yhtään sähköautoa ajelemassa satasta tai sen alle motarilla. Menevät sen 125 todellista mitä muutkin. Kateudessa kyhätty; Teslat rekan imussa Porvoonväylällä, on vanha Veijo Esson urbaanilegenda, joka näköjään elää vieläkin joidenkin suussa.

    8v vanhasta sähköautosta saa tuplat tai triplat käytettynä myydessä, mitä saman varustelun bensasta (vaikka akussa on potkua 80km) puhumattakaan dieseleistä jotka ei kelpaa kohta kenellekään.
    Uudemmat 8 vuotiaan akkutakuu takaa vielä 200km ja yli toimintasäteen tuossa iässä (Tesloissa reilusti enemmän). Se riittää lähes 90% suomalaisista päivittäiseen käyttöön ja hinta on ihan muuta kuin vanhemman 80km akullaan liikkuvan 8 vuotiaan ja 10t€ Leafin.

    Maaliskuussa myytiin yli 270 Teslan kolmosta. Tais olla kolmas tai neljäs uusien autojen myyntitilastoissa.
    Kaikki ei haluu ajaa Corollalla.

    Hybridi ei kuulu sähköautokeskusteluun, koska se ei ole sähköauto vaan tårta på tårta vanhan teknologian kyhätty, erityisesti ilman töpseliä
    olevat.

    Kerro miten ratkaistaan vedyn paloherkkyys, varastointi ja kuljetus, niin voitat nobelin, koska se menee läpi melkein mistä materiaalista vaan ja on räjähdysvaarallinen kaasu. Jos Toyota ei ole tähän päivään em. kriteerit täyttävää systeemiä vielä pystynyt jättiresursseillan tekemään, ei siihen pysty muutkaan infrasta puhumattakaan. Protot on erikseen ja Euroopasta ei montaa vetyasemaa löydy vielä tänäkään päivänä. Ja ihan syystä.
    Ydinvoimalan teko kulkuneuvoon on tähän mennessä ollut helpompaa ja halvempaa kuin vetygeneraattorin.

    Paljonko imusihti ajaa vuorokaudessa?
    Kaikki ei asu kerrostaloissa ja säilytä autoaan kadunvarressa. Itse asussa aika harva tekee niin, koska oikeiden kaupunkien (ei siis maalaiskylien) keskustoissa ei tarvi omaa autoa ollenkaan koska sillä mennään julkisilla tai fillarilla.
    Tuo mainitsemasi kaupunkien marginaaliporukka ei riitä perusteluksi sähkiksen soveltumattomuudesta jokapäiväiseen ajoon, alle 200km ajosuoritteella.

    Edit: Miljoona typoa.
     
    Muokattu: 8.4.2020
    Stang_81 ja Catiska tykkäävät tästä.
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Yhtään dissaamatta, en ostaisi Nissan Leafia 30k€ hintaan ja rekisteröintimääristä päätellen ei moni muukaan. Toyotan hybridimalliston myyntimäärät puolestaan osoittavat että valtaosa uuden auton hankkivista ostaa näköjään väärän merkkisen ja täysin väärällä käytövoimalla toimivan hybridin. Toyotan hybrideiden akkutakuu lienee 10 vuotta, eikä niissä kuulu juuri murheita olleen. Myös jälleenmyyntiarvo lienee hyvällä tasolla noissa tojoissa.

    Koronakaranteeni on hyväksi sähköauton kantamalle, koska tällä hetkellä ei kovin pitkälle pääsisikään. Tällä hetkellä ongelmaa ei siis esiinny. Itselläni virtaongelmaa ei esiinny, tallista saa 32A ja kaikista ulkopistorasioista 16A virran. Siitä huolimatta en jaksaisi joka ilta laittaa autoa piuhan päähän paitsi kovimmilla pakkasilla toki. Sisätilan lämmitys on pakkasilla mukava kun yhdessäkään autossa ei webastoa ole, vain lohko + sisätilan lämmitys.

    Kannattaa pestä tuulilasi ja päivittää Esson baarin podcastit ajan tasalle, sillä Lahden/Porvoon moottoriteillä näky on jokapäiväinen. Alinopeutta ajava Tesla ei ole harvinaisuus, ylinopeutta kylläkin. Voihan toki olla että vain köyhillä on kiire, josta tuo näennäinen kiireettömyys johtuu.

    Vetyteknologia on varsin tuore, eikä se ole kaupallinen vielä nytkään. Sitten se alkaa olla markkinoille kelpaava kun Toyota sen tuo tarjolle. On yllättävää lukea, miten huono hybridikäyttöisyys on autoissa vaikka se on käytännössä täysin huoleton. Pienemmän akustopaketin uusinta on huomattavasti edullisempaa kuin täyssähköauton virtapankin eikä se romahduta käytetyn auton arvoa. Silti voi ajaa taajamissa sähköllä.

    Valtaosa suomalaisista autoilee päivittäin sen verran vähän, että muutaman kymmenen kilometriä kantamaa riittää vallan hyvin. Tulee kuitenkin päiviä, jolloin pidempikin reissu on ajankohtainen eikä täyssähköauto vastaa vielä tarpeeseen. Sitten kun niillä pääsee yhdellä varttitunnin latauksella sen 600-800km, alkaa aika olla kypsä sähköautoille. Sanoisin, että jos keksit edellämainitun pikalatauksen ja kantaman olet hyvin lähellä Nobelin palkintoa.

    Tällä hetkellä infra riittää vielä sähköautojen lataukseen, mutta kuinka kuvittelet esim. 40 asuntoisen kerrostaloyhtiön siirtyvän tarjoamaan sähköä vaikkapa 5-20:lle täyssähköautolle. Ota huomioon kulutuspiikit talviaikaan ja vanhan infran soveltuvuus usean auton samanaikaiseen lataamiseen.

    Sähkökontissa on usein 8A tai 10A sulake, maassa vanhat johdot asfaltin alla ja pääsähkökeskuksessa vaatimaton sulakekoko. Kaikki pitäisi laittaa uusiksi sähköautohypen edessä ja siksi, että olisi aina akku täynnä. Kuka tämän lystin maksaisi, jos kustannus olisi vaikkapa 4000€ per osake? Hmm? Jos ei saada parvekelaseja taloyhtiöön niin tuskimpa muistakaan remonteista karsitaan latauspaikkojen vuoksi. Sitten pitää vaan käydä latailemassa jossain muualla tai muuttaa omakotitaloon jossa ei kukaan kysele turhia.

    Sen ajosuoritteen ratkaisee päivittäin muuttuvat asiat. Joskus illalla saa tietää että 450km pitäisi ajaa aamupäivällä, yleensä vain sen 50km/päivä. On vaan huojentavaa ajatella että polttoainetta saa mittarilta ilman jonotteluita. Hybridillä tuokin on mahdollista ja voi pysäköidä auton hotellin parkkipaikalle kyttäämättä tolppapaikkaa päästäkseen seuraavana päivänä takaisin kotiin.

    IS
     
    Poni -69 tykkää tästä.
  15. Roc

    Roc Gearhead

    Tuolla omalla sähköautolla ajettu 8tkm. Sama ajomäärä jollain vastaavalla bensalla, niin olisikohan tankkaus tehtävä vaikka 500km välein? Eli 16 kertaa huoltoasemalla, mitä kestää tankkaus, 4 minuuttia keskimäärin? Joskus vähemmän, joskus enemmän? 16 kertaa 4 min = 64min. Jos joskus tarvitsee jäädä matkan varrella pikalaturiin, niin plussalla ollaan vielä aika heittämällä ajankäytön suhteen.
    Mielestäni aivan täydellistä, että auto tankkaa itsensä joka yö samalla kun itse nukkuu.
     
    Catiska tykkää tästä.
  16. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sen pari-kolme kertaa mitä oon emännän töpseliautoa kokeillut ja laittanut lataukseen, niin on tullut mieleen että kyllä sähköautoilija pääsee helpolla kun ei tarvi tankille mennä. Noin kolme sekuntia menee piuhan kiinnittämiseen ja kaksi irrottamiseen kun latausasema on kuskin oven vieressä. Sitten tietysti jos pitää etsiä avaimia että saa lukitun kaapin auki ja kelailla pitkää roikkaa niin voihan se tuntua vähän hankalalta.

    Muutenkin sulla on aika epätoivoisia ja kaukaa haettuja perusteita millä yrität perustella itsellesi sähköauton kelvottomuutta.

    Ja en ole sähköautouskovainen, enkä sellaista aio hommata näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Rahatkin menee vanhojen autojen harrastamiseen. Monelle se on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto.
     
    Roc ja Inlinee tykkäävät tästä.
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sen verta kyllä imusihtiäkin kompattava et itellä on kanssa nelostiellä ihan silmiinpistäny se et sähköautot tuntuu ajavan abaut ~satasta, sillee et 120 lasis menee heittämäl ohi. Pistäny jo viime vuon saman merkille. Syytä en tiiä enkä lähe sitä arvaamaankaan. Onko se si akunkesto vai kiirettömyys. Toki Lahesta Tzadiin ja takas motaria taitaa olla aika rajoill monelle sähkikselle jos työpaikalla ei o latausmahollisuutta.
     
  18. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jokainen kokee asiat omalla tavallaan. Viikon tai kahden välin tehty neljän minuutin tankkaus sopii mulle paremmin kuin jokapäiväinen ripustelu piuhan päähän. Jos menen johonkin uuteen paikkaan, täytyisi ensin etsiä latauspiste ja toivoa että siellä on tilaa. Vaikuttaisi kyllä siltä, että nykyään tilaa on ihan hyvin käyttäjämäärien ollessa suhteellisen pieniä. Nykyisin kaikki luvalliset parkkipaikat käyvät ilman ylimääräistä ihmettelyjä.

    Ei sähköauto ole kelvoton vaan edelleen keskeneräinen. Omituista ajattelua edustaa se, että tarjonnan lisääntyessä sähköautoja on liikenteessä edelleen huomattavan vähän.
    Silti Toyotan kaltainen iso valmistaja satsaa edelleen hybridiin ja väkisin ajattelee että siinäkin on kysymyksessä välivaihe. Jos haluat tehdä kauppaa, myy sitä mikä menee kaupaksi.

    Niin kauan kun fossiilisia polttoaineita on mittarilla tarjolla on myös niitä käyttäviä moottoreita. Voimantuotannossa ja raskaassa liikenteessä dieseliä ei noin vain syrjäytetä. Henkilöautoliikeenteestä se tulee poistumaan päästömääräysten tiukentuessa entisestään. Bensiinikäyttöiset autot eivät ole häviämässä mihinkään, elleivät muutu sitten ajan saatossa yhä enemmän alkoholikäyttöisiksi.

    Autoilun vapaus on siitä edelleen kaukana varsinkin kun korvaavaa käyttövoimaa ei ole tarjolla. Et voi poiketa reittisuunnitelmasta noin vain selvittämättä ensin kantamaa ja latauspisteitä etukäteen. Jos joudut jättämään auton yöksi ilman latausta, jo aamun toinen ajatus koskee lähintä latauspaikkaa.

    Jos nyt yritän konkretisoida asiaa jotenkin niin jatkuva huolehtiminen polttoaineen riittävyydestä ei ole enää tätä päivää. Nykydieseleissäkin on kivasti vääntöä ja niillä pääsee yli tuhat kilometriä yhdellä tankkauksella.

    Tilanne muuttuu vasta kun akkujen paino ja niiden viemä tilavuus pienenee entisestään. Valmistajien täytyy ottaa ensin rahat jo tehdystä kehitystyöstä eikä kirjata tappioita tuomalla markkinoille uusinta ja parasta akkuteknologiaa.

    IS
     
  19. Harri S

    Harri S Gearhead

    Luulottelut sen kun jatkuu, toki hieman tunnepitoisuuden sävyttämänä. Väärässä on ilmeisen vaikea olla.

    Uutta Leafia menin vuosi sitten ostamaan, mutta ne 100kpl mitä oli saatu, oli myyty jo maaliskuun loppuun mennessä.
    En siis ollut ainoa.
    Otin sitten tappiinsa varustellun esittelymallin, koska oli ostohousut jalassa, enkä lämpimiä lätisemässä ja hiekkaa liikkeeseen kantamassa.

    Hyvä päätös, jolla säästin kärkeen 10t€ verrattuna uuteen ja arvonalenema on siksi hetken aikaa melko maltillista.
    Uusien täyssähköautojen myyntimäärät on tasaiseen tahtiin kaksinkertaistunut vuosi vuodelta 2010 vuodesta lähtien viime vuonna päästiin jo lähelle viittä tuhatta uutta myytyä sähkistä.
    Tänä vuonna Korona tekee loven myyntiin, mutta niin se tekee muissakin.

    Hybridit ostetaan pienen autoveron vuoksi. Ei muuta. Itselataava on ”sähköautona” täysi vitsi, koska se liike-energia tuotetaan bensalla ja näitä pääosa niistä Tojoista on. Sähköautoa siitä ei saa tekemälläkään.

    Mun etu on että yhtään sähköautoa ei lisää tule. Kuten olen sen monta kertaa eri yhteyksissä esille tuonut.

    Eri laisilla luulottelulla ja kaskuilla sähköautoasiaa kirtisoivat pelaa minun ja muiden sähköautoilijoiden pussiin.
    Mutta joku on joskus sanonutkin, että toisille on ihan ansaittua, että menettävät rahansa.
     
  20. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Minulle auto tarkoittaa vapautta. Mulla on kaksi autoa ja moottoripyörä, vaikken oikeasti tarvitse niistä mitään. Täyssähköauto ainoana ajoneuvona kahlitsisi vapauttani aivan liikaa ollakseen vaihtoehto. BMW i3 on kiinnostaa, mutta sen olisi pakko olla range extenderillä. Jos niitä saisi nelivetona, mulla varmaan olisi jo sellainen.
     

Kerro tästä muillekin!