Sähköauto-uskovaisuus

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Gearhead

    Esittelyauto oli tiputtanut hintaa kymppitonnin koska sähköautot pitävät hintansa niin hyvin?
     
  2. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos myyntimäärällä ja oikeassa/väärässä olemisella on jokin korrelaatio niin mietitäämpä myyntimäärään suhteutettuja käyttövoimia. Kerettiläisiä hybridin ostajia harhaoppisempia ovat vain dieselistit ja bensa-autoilijat.

    Sähköautojen hankinta on edelleen vain marginaaliryhmän valinta, kuuluisa 5% eli vain joka kahdeskymmenes päätyy sähköön.

    1800/1900-lukujen vaihteessa markkinoilla oli joitain kaupallisia sähköautoja mutta jo silloin ongelmaksi muodostui akkujen teho/paino-suhde ja latausaika.
    Kehitystyölle on ollut rutkasti aikaa, siitä ei voi olla kysymys.

    Ovatko nämä perinteisen tai hybridin ostajat siis täysin metsässä valintansa kanssa?
    Millä perustelisit heille tekemänsä mokan?
    Mikä on pahinta bensa-autossa, entä dieselissä?

    Jos kyse on luulottelusta niin laita faktat pöytään, missä sähköauto pesee esimerkiksi bensaturbon tai turbodieselin?

    Eikös se yksi dildokauppias/pornonukkesutenööri yrittänyt myydä hiljattain sitä Teslaansa kaikkine vikoineen ja palannut sitten lopulta ajamaan sillä taksia? Joku muu naukui julkisuudessa hävinneensä 60k€ Teslansa takia, siitäkin oli lehtijuttu muutama vuosi sitten.

    Oletko muuten kysynyt liikkeestä, paljonko saisit vaihdossa vaihtamalla Leafisi uuteen ?
    Millaisesta välirahasta puhutaan? Suhteutetaan se väliraha ajettuihin kilometrihin. Ottavatko isot autoliikkeet kuten Rinta-Jouppi sähköautoa vaihdossa vai onko se vaihdettava merkkiliikkeessä?

    Hybridit ostetaan käytännössä rajoittamattoman kantamansa ja pienen kulutuksensa vuoksi. Myös äänetön taajama-ajo on leppoisaa. Tankkausväli on luonnollisesti pitkä varsinkin pienillä päivittäisillä ajosuoritteilla. Jällenmyyntiarvo on hyvä, koska autossa on riittävän tehokas moottori ilman sähköavusteisuuttakin. Kysyntää ja tarjontaa on mukavasti jopa Suomen markkinoilla.

    Miksi siitä tojosta pitäisi tehdä rajoitteinen sähköauto kun sitä voi käyttää kuten autoa kuuluukin - ilman rajoitteita? Jos ei kiinnosta latailla niin auto hoitaa senkin täysin itsenäisesti, ilman pihoja ja töpseleitä.

    Mitä vitsiä on siinä, että liike-energia otetaan talteen jarrutuksessa ja hyödynnetään myöhemmin. Sama vitsi toistuu myös F1-autoissa jotka ovat varsin moderneja.
    Vielä huonompi vitsi on neuvostoaikaisssa kivihiilivoimalassa tuotettu tuontisähkö, joka liikuttaa modernia sähköautoa.

    En ymmärrä tuota sähköautoilijoiden pussiin pelaamista. Mitä siellä pussissa pitäisi olla ?Kunhan määrä kasvaa niin sähkön hinta pompsahtaa yllättäen ja käyttövoimavero koskee pian niitäkin. Vaihtoehtona on laittaa aurinkopaneelit katolle tai maksaa pyydetty hinta.

    Lopulta edessä on väistämättä työläs ja kallis akkupaketin uusinta latauskapasiteetin hiipuessa. Sopivan ikäisenä jopa kannattamatonta, jolloin kierrätys on ainoa vaihtoehto.

    Ihanan kallista, mutta elämä on!

    IS
     
    faikku66, J.J. ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  3. Harri S

    Harri S Gearhead

    Huomioithan käyttövoiman historian.
    Sähkiksiä on ollu myynnissä nyt vajaa 10v ja sinä aikana määrät tuplaantunu joka vuosi.
    Pullon kaulana on valmistus, ei kysyntä.

    Eurooppalaiset autotehtaat on kusessa ilman Koronaakin syynä Co2 rajat. Rajat on päätetty poliittisesti ja niihin joko sopeutuu tai sitten kärsii ja itkee. Tojolla väline tuohon on viherpesu.
    Tojo pelaa mielikuvilla ja se on silkkaa kusetusta, jolla keinotekoisesti vedetään Co2 alas ja markkinoinnissa harrastetaan ”itselataavalla@ mikä on vain pelkkä jarruenergian talteenotto. Ei siis sähköauto ollenkaan, vaan se perinteisen teknologian päälle teipattu viherpesu.
    Ei toi tuosta mihinkään muutu, vaikka kuinka asiassa vingut. Sinisilmäisiin ostajiin kauppiaan valheiden uppoaminen ei tee asiaan mitään muutosta. Mun osastolla on 5 duunikaverilla Tojon alle vuoden ikäinen hybridi, säästöä tulee kokemusten mukaan vain kaupungissa ja kesäaikaan.
    Ei ole edes vaihtoehto täyssähkölle mun tapauksessa, eikä heidän mukaan heidänkään muussa, kuin alennetussa autoverossa ja käyttömaksussa.

    Ei mun tarvi käydä liikkeessä kuin kerran 6 vuodessa, kun teen taustoituksen kunnolla ja lasken sen omalle kohdalleni. En usko Esson baarin puheisiin ja mielikuviin.
    Ostan mitä tulen hakemaan ja ajan pois. Kyseessä on kuitenkin vain alle vuoden nettopalkka. Leafin lähtöhinta uutena on 36t€ perusvarusteilla, ilman PP ja muita mausteita. Käytettyjen hinnat seuraa aika pitkälti sitä. Halvimmat pudottaneet 2 vuodessa vain 6t€, josta hidastuu merkittävästi, asia johon ei vastaavan hintaluokan bensat ja dieselit pääse.
    Tappiinsa varustettu Leaf maksoi silloin ostessani vajaa 44t€.
    Josko kävisit vaik ite joskus autoliikkeessä kyselemässä, niin ei tarvi täällä netissä kysellä. Saat autokauppiaalta tiedot ja saatat joskus jopa rohkaistua ostamaan auton samalla kertaa.

    Kuten aiemmin mainitsin tein laajat laskelmat muutama kk sitten käytännön kokeiluihin perustuen, 100km/pvä ja 25tkm/vuodessa, 6vuoden omistusjaksolle, missä sähköauto pyyhki pöytää sekä 350€ ropposella että saman hintaisella uudella bensa-autolla.
    Yp poisti koko yleistä osion, enkä sitä herkkua ala uudelleen kirjaamaan.
    On monessa asennetapauksessa silkkaa helmiä sioille.

    Kriitikkoporukka voi ihan itse kiltisti ottaa ne vuosien aikana paskalla ajaessa säästöön kertyneet kymmenet tuhannet rahulit mukaan ja mennä autokauppaan, niin saa itse sitä dataa, niin on käytännön perusteet. Tai opetella talouden ja pääoman laskuopit ja ostaa sitten, niin ei tarvi täällä päivästä toiseen omien mutuilujen pohjalta, muiden tekemistä valinnoista länkyttää.

    Lopputulos mulla: Erot tarkastelujaksolla 7000€ - 16000€ sähkiksen hyväksi vaikka laskut tein kauttaaltaan perinteisen köyttövoiman hyväksi hyvänkokoisella marginaalilla. Uskomatonta eikö totta, yksikään jyyrä ja iskurikriitikko ei niitä silloin pystynyt kumoamaan silloin, eikä nytkään.

    Ja ainoa tässä mikä merkitsee ja mua kiinnostaa on tuo, miten tää juttu menee mun osalta. Vinkkejä ja neuvoja annan kyllä, mutta vain jos kiinnostus on aitoa, eikä oman itsetunnon pönkittäminen.

    Neljän vuoden päästä myyn sähkiksen pois ja saan siitä puhtaan myyntivoiton itselleni. Kas kummaa, eläkkeelle jäännin kanssa samaan aikaan.
    Joten uutta autoa en edes tilalle osta, siirryn julkisiin ja pihaan jää bensa-autot 8 ja 27 litraa sekä dieseli 5,7 litraa.
    Voitto on se mitä 6 vuotiaasta täyden akkutakuun ja täydellisen huoltohistorian, ruosteenestokäsittelyn sekä hyvän varustelutason sähkiksestä sillä hetkellä saa. Ja lahjoittaa sitä ei 6 vuotiaana tarvitse.

    Elämä on kasa valintoja; koulutus, työ, tulotaso, asuinpaikka, asumismuoto, liikkumismuoto, taloudenpito ja perhe. Kaiken pohjalla on joko sopeutuminen parhaan kyvyn mukaan vallitseviin ja mahdollisesti tuleviin olosuhteisiin, varautuminen mootoksiin tai sitten änkyröinti, virran mukana kelluminen sekä itku ja valitus.

    Koska kaikki liittyy kaikkeen, tarvii ne pelimerkit ihan itse asetella omalle kohdalleen, eikä odotella että päättäjät ja muu ympärillä tekee sen sun puolesta tai rakentaa maailman sun mielihalujesi mukaan.
     
    teippi-mikko, Aslak, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Mitä jos ostaisi samantasoisen, eikä samanhintaisen, uuden bensa-auton tuon leafin sijaan?

    Kia ceed voisi olla aika lähellä, parikymmentä tonnia jäisi erotusta uusien hinnassa.
    Kuudenvuoden jälkeen molemmat olisi siinä kympin luokkaa hinnaltaan.
    Että kuka mitenkin sen säästön haluaa laskea.
     
  5. Roc

    Roc Gearhead

    Esimerkkinä nyt Nissan tarjoaa uutta Leafia 40kwh hintaan 33ke. Uusi Ceed alkaen 20ke. Hintaeroa Ceedin hyväksi 13ke. Ceedin polttoainekulut 6 vuoteen ja 150tkm karkeasti 15-16ke. Leafin sähkönkulutus 6 vuoteen ja 150tkm ajomäärälle karkeasti 2-2.5ke.
    Tässä kohtaa ollaan siis pyöreästi tasoissa.
    Sitten jälleenmyyntiarvo, nyt näyttää 6 vuotias Ceed 174tkm mittarissa olevan pyynnillä 6900e.
    6 vuotiaita Leafeja ei vielä näköjään myynnissä kuin 1kpl, 12900e pyynnillä. Tuosta nyt ei varmaan muuta voida päätellä, kuin että Leafin jälleenmyyntiarvo tulee olemaan selkeästi enemmän kuin Ceedin. Tuohon päälle edullisemmat huoltokulut 6 vuoden ajalta sekä edullisemmat käyttöverot per vuosi, niin kyllähän karkeasti laskettuna Leaf tulee useita tonneja edullisemmaksi 6 vuoden ja 150tkm matkan ajalle.
     
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Halvimman uuden ceedin ja nissanin hintaerotus nettiautossa 18t€. Mitälie marmorilla sitten joutuu tiskiin lyömään että saa avaimet kouraan.

    Kalleimmat molemmista näköjään samanhintaisia 50t€ ja sähköllä kumpikin. On siinä mokomilla kotteroilla hintaa.

    No pointti oli itsellä lähinmä se että säästöä voi olla hankala käytännössä saada jos ostaa samantasoisen bensa-auton vrs sähkö. Malleja voi sitten pyöritellä miten lystää. Ehkä Kia Rio voisi olla lähempänä tuota Leafia kuin tuo Ceed.

    Teslassa on taasen jo enemmän vastetta rahalle. Uusi kolmonen antaa jo vähän ominaisuuksiakin hintaan nähden.
    Toki jos vaan tarkoitus päästä pisteestä a pisteeseen b niin eipä sillä ole mitään merkitystä.
    Ja niin ajatellessa halvinta ajoa uusista autoista onkin ostaa joku mahdollisimman halpa ja pienikulutuksinen auto. Olikos Seatilla joku kamppis sähköautosta 15k€ hintaan, siinä jo saa penniä venytettyä.
     
  7. Roc

    Roc Gearhead

    Ja mun pointti oli se, että sitä säästöä nimenomaan tulee tuhansia euroja käytännössä.
    Ja jos nyt pidetään tuo Ceed vielä vertailussa, kun on kuitenkin kokoluokaltaan lähempänä, niin jos siitä valitaan lähin moottori+varusteversio, mikä on Leafiin vertailukelpoinen, niin auton hinta pomppaa 24ke. Enää 9ke eroa Leafiin, joten 6v ja 150tkm polttoainekulujen jälkeen Lefa noin 5 tonnia edullisempi. Tuohon päälle sitten vielä parempi jälleenmyyntiarvo, mitä sanoisin varovaisestikin arvioiden että Lefassa vähintään 5k parempi, niin puhutaan vähintään 10ke säästöstä. Mielestäni aika hyvä summa säästää käyttöautoilusta. Voi käyttää tuonkin summan johonkin "järkevämpään", esimerkiksi harrastekalustoon.
     
    J.J. tykkää tästä.
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ei kannata mitenkään, siis nyt omiin suunnitelmiin.
    Äitimuorille pitäis kuulemma nyt hankkia uusi auto.
    Tulee niin vähän kilsoja että varmaan näköjään sen puolesta ihan sama millä ajelee.
    Corvettea sille huumorimielessä yllyttänyt mutta tuskin siihen suostuu, kun "enhän minä voi sellaisella ajella".
    Varmaan joku perus golffi sitten. Kia sillä on nyt ollut niin siltä siihen vertasin.
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Sähköauto ei ole lyönyt läpi kymmenessä vuodessa kun sen yli sata vuotiaat perusongelmat ovat läsnä tänäkin päivänä. Akkujen paino, toimintasäde ja latauksen kesto.

    Jos verrataan tuota Nissan Leafia ja vaikkapa Toyota Auris Hybridiä keskenään.
    Auriksia on liikenteessä tuhatmäärin, Leafista en edes tiedä miltä se näyttää.

    Auriksella voi lähteä aamulla vaikka pohjois-Norjaan, Leaf jää ensimmäiseen lataukseen jo Jyväskylän alapuolella. Sähköautoilu muistuttaa enemmänkin vuorikiipeilyä, kun joudut valitsemaan reitin, pysähdys- ja yöpymispaikat jo etukäteen. Koti edustaa perusleiriä, josta aina lähdetään. Myös jatkuva latauspaikan etsiskely on osa sähköautoilijan elämää. Jokaiseen matkaan vieraalla paikkakunnalla sisältyy aina pieni sähköinen salapoliisitehtävä.
    En kyllä jaksaisi esim. komennushommissa moisia arpajaisia pitää päivittäin.

    Sinusta sähköautoilu on yhtä vaivatonta kuin hybridillä autoilu niin ei sitten voi mitään.
    Olet onnistunut myös myymään itsellesi mielessäsi uuden auton, joten on turha yrittää muutenkaan keskustella asiasta järkipohjalta.

    Ostamasi esittelyauto (ovh 44k€) oli siis käytettynä hankittu ja pudottanut arvoaan jo 8k€. Ei kovin hyvin minusta säilytä arvoaan, oletuksena että ostohetkellä 3 tkm ajettuna.
    Tuon Nissanin arvon säilyminen perustuu lähinnä omiin odotuksiisi eikä mihinkään muuhun tutkittuun tietoon.

    Todellisuus voi lyödä korville kun lähdet sitä vaihtamaan. Myyntihinta liikkeessä ei ole sama kuin hyvityshinta, joka sekin selviäisi sinulle jos kävisit ostamassa ihan uuden auton. Edellisestä uuden auton ostosta on itsellä aikaa alle 10kk ja taisipa olla neljäs uusi auto.

    Ostohousut jalassa on helppo mieltää tehneensä hyvätkin kaupat, vaikka puolet lisävarusteista olisi itselle tarpeettomia. Vaihdossa niille lisävarusteille ei paljoa hyvitystä lasketa vaikka niistäkin autoveron saa uutena maksaa. Sisäkattona tähtitaivas ja navinäppäimistä valittava moottorin ääni (kaiuttimista), navigaattorin äänenä digitaalinen Tarja Halonen, favemmalle, favemmalle, pevkele!

    Myyntihinta liikkeessä vaikka 26k€ voi tarkoittaa alle 20k€ hyvityshintaa, riippuu ihan kaupan kohteesta, varastotilanteesta ja keskimääräisestä myyntiajasta. Myös erikoinen värivalinta saattaa pudottaa hyvityshintaa tuntuvasti.

    Sun pitää liikkeen sijasta katsoa, mitä yksityiset autoistaan pyytävät niin saat paremman käsityksen hintatasosta ja myyntiajoista. Ei ne sulle maksa pyyntihintaa vaihdossa vaikka menisit kauppaan ilman housuja. Nettopalkkasi ei tee vaikutusta, lähinnä sen käyttötapa herättää huolestuneen uteliaisuuden. 36k€ käytetystä Nissanista on todella paljon tulotasoon katsomatta.

    Esittele sitten niitä laskelmiasi, kun kauppa on viety loppuun. Joko siis myyt autosi ja lasket toteutuneet kustannukset tai vaihdat sen uuteen vastaavaan ja lasket toteutuneet kustannukset suhteessa ajettuihin kilometreihin. Siihen saakka laskelmasi ovat excelin solujen täytettä vailla reaaliarvoa. Länkytys loppuu vasta kun viivan alle on saatu jokin realistinen tulos. Autoilulla harva kuitenkaan tienaa varsinkaan jos sitä käyttää vain omaan liikkumiseen. Joskus harvoin haluttu malli ja se yksi tietty ostaja toteuttavat tämän yhtälön.

    Ehkä ne siat eivät helmiä edes kaipaa, mitäpä ne niillä tekisivät.
    Siolle niillä helmillä ei ole reaali- tai ravintoarvoa joten varsin ymmärrettävää.
    Sama pätee erilaisiin uskomuksiin ja elämäntapoihin. Mielipiteet ja näkemykset jakavat kansaa erilaisissa asioissa ja ilman näkemyseroja ei syntyisi keskustelua.
    Siksi on myös keskustelupalstoja joissa näkemyksiä voi vaihtaa.

    Aika näyttää, mihin suuntaan liikenteen käyttövoima kehittyy jatkossa. Vanha mutta toimivaksi koettu kalusto pitää käyttöarvonsa vielä vuosia, mutta uutuuksille voi käydä kuin petro-Saabeille ja Beta-videoille. Lehmäkin lentää lyhyitä matkoja, ehkä ei niin tyylillä mutta kuitenkin. Jäädään seuraamaan tilanteen kehittymistä.....

    IS
     
    Zejk1, Volvo_5.7 ja faikku66 tykkäävät tästä.
  10. Harri S

    Harri S Gearhead

    Ei kannata hermostua :D

    Käy kurkaan noita sähkisketjuja, niin saatat oppia jotakin uutta, sekin tosin yhä sitä kuuluisaa ”toisen käden tietoa”, eikä siten kokemusta ollenkaan. Ja kannattaa muistaa että iskurikriitikon skeptisyys sataa aina sähköautoilijan laariin, koska esim. mä en kaipaa näitä yhtään lisää tuonne tien päälle. Mä en tarvi sosiaalista kehää saatikka laumaa ympärilleni siinä asiassa.

    Parhaillaan olen takonut dieselillä vajaassa 2 vuodessa 200tkm Mersun mittariin, eikä kilsaakaan siitä ollut ammattiajoa. 90-luvun lama syvimmillään ja silloin dieselilläkin pääsi hienosti, kun tiet oli tyhjät ja laman aikainen nafta halpaa.
    Nyt ei ole mitään hinkua ajella Tamperetta ylemmäs, kun korkeintaan joka toinen-kolmas vuosi ja silloinkin junalla, jolla sen tekee helpommin nopeammin ja fiksummin. Aivan kuten viimeiset 10 vuotta, joten mä en sitä dieseliä, bensaa tai jotakin viherpesuhybridiä tarvi käyttöautoksi ollenkaan. Sähkis on mun juttu ja toden totta käytän kaikkia lisävarusteita, autopilotista lähtien, joka ikinen päivä. Kannattaa joskus kokeilla kuinka helpoksi on ajaminen tehty.
    Harrasteena noi kaksi ensimmäistä menee, mutta toi kolmas käy lähinnä valmistajan päästöjen sievistelyyn, autoveron ja käyttömaksun välttelyyn ja siihenhän se on alunperinkin suunniteltu.

    Se nyt vaan on niin, että mulla on sähköauto, bensa-auto ja dieselauto tälläkin hetkellä, ja sulla ei ainakaan yhtä noista kolmesta ole, liekö dieseliäkään.
    Ei siinä muuten mitään, mutta käytännössä se nyt vaan tarkoittaa jälleen sitä, että sinä pupellat näistä sähkiksistä yhä mutu pohjalta ja minä puhun kokemuksella.

    Eli perinteinen Veijo Esso, vastaan empiirinen kokemus. Nyt ei välttis voita se, joka vinkuu kovimmalla äänellä ja lojuu virran vietävänä, eikä sillä mulle niin väliä edes ole, kun luotan laskelmiini.
    Tuossa on tosin muutamat muutkin laskelmat tällä sivulla, mutta koska käyttövoima sähkö niin ”parempien laskelmien hybridi” ei sellaisia usko.

    Mutta kuten tuossa aiemmin jo sanoin, ”helmiä sioille”, joten lisäfaktan kirjoittaminen ei maksa vaivaa.
    Ja siksi en sinuun aikaani tämän enempää tuhlaa. Adjö.
     
    Muokattu: 9.4.2020
    Catiska ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  11. jänis2

    jänis2 1st gear

    Ihme vääntö tästäkin on saatu aikaiseksi. Mielestäni Harri s on selkeästi ketonut miksi juuri hänelle sähköauto on järkevin vaihtoehto, niin eihän se tarkota että harrin mielestä se on paras vaihtoehto kaikille.

    Ihan sama homma dieselin ja bensan kans. Toinen on toisille parempi vaihtoehto. Tai joku haluaa ajaa nelivetomaasturilla kun pitää päästä metsään usein.

    Sähköauto on hyvä jos ajaa paljon sellaista matkaa johon akku riittää ja sopivissa olosuhteissa kuten harrilla, se maksaa itsensä takaisin.
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Aika suuri osa autoilijoista ajaa sellaista matkaa, johon se sähköauton akku riittää. Harva kuitenkaan ajaa joka päivä yli sadan kilometrin suuntaansa siirtymiä töihin. Ja teslojakin on jo sellaisilla jotka niitä pidempiä ajoja ajaa. Pitää vaan enempi suunnitella matkantekoa, kuin polttomoottoriajokeilla.

    Onhan tämä mennyt aika turhaksi väännöksi.

    Nyt vaan on oikeasti se tilanne, että markkinoilla on tarjota jokaiselle jotakin, jos vaan lompakko kestää tai pankki antaa myöten.

    Enpä itekkään pitäisi sähköautoja minään, jos en olisi töissä ajellu siirtymiä vanhemman mallin nissan leaffillä. Nykyisin kun siirtymät tulee suoritettua toyotan proacella, mikä lie sitikka se onkaan, niin kyllä leaffia tulee ikävä, monella tavalla.
     
    Roc tykkää tästä.
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Turha aiheesta on vääntää, suurelle osalle sähköauto teoriassa kävisi mutta eivät ainoaksi autokseen uskalla tai halua ottaa sähköautoa. Syynä voi olla hinta tai edelleen se rajoitettu käyttömatka/kantama/latauksen hankaluus. Norjanreissulle sähkiksellä ei ole asiaa ellei sitten halua tehdä matkasta seikkailua.

    Säästösyistä hankinta ei kannata, jos täytyy vain päästä liikkumaan. Työpaikan pihalla pitäisi olla latauspaikka eikä päivittäinen työpaikka saisi paljoa vaihdella tai sisältää odottamattomia ajoja. Hankintahinta on usealle ostajalle liikaa ja ostavat kian tai jonkun hundain pitkällä takuulla. Siitäkin saa vielä pullorahat kuuden vuoden päästä takuun ollessa vielä voimassa.

    On olemassa myös niitä, joilla latauspaikkaa ei ole tai ylipäätään omaa parkkiruutua.
    Jos joudut lunastamaan katospaikan kymppitonnilla ja maksamaan lisäksi 40€/kk + sähkön, on ne lisättävä kustannuksiin. Jos se kia voi seisoa milloin missäkin kadunlaidassa, noita kustannuksia ei synny. Joissain yhtiöissä parkkiruudun tolpan sulakekoko rajoittaa käyttöä tai jopa estää sen. Etsitääkö sitten vaihtoehtoinen latauspaikka jkävlymatkan päästä, jossa käydään päivittäin kuin alkuasukkaat lähteellä vedenhakumatkalla?

    Yhtäjaksoinen kokemuksesi rajoittuu aina yhteen 200km kerta-ajoon, jonka jälkeen katselet huolestuneena seuraavaa latauspaikkaa. Siellä sitten pyöritään kaapeli kädessä ja keksitään tekemistä latauksen ajaksi. Itse en haluaisi moista edes kokea. Rajoittunut autoilu ei ole mun juttu vaan liikkumisen vapaus, joka ei sähköautolla toteudu vielä tänä päivänä.

    Kuten jo aiemmin osoitin, laskelmillasi ei ole mitään arvoa, ne perustuvat pelkkään oletukseen auton jäännösarvosta. Vasta sitten saat hinnan käytön aikaisille kokonaiskustannuksille, et muuten.

    Edelleen hämärän peitossa ovat sähköautoilijan laari ja pussi, jossa sikojen helmet tiettävästi (?) ovat. Sulle on esitetty ihan selkeitä sähköautoiluun vaikuttavia rajoitteita joita et pysty mitenkään kumoamaan toisen käden tietona tai esson juttuina.

    Sähköautoja on autokannassa vain marginaalinen osuus, vaikka ensimmäiset kaupalliset viritelmät tulivat jo 1800-luvun puolella markkinoille. Jos ne olisivat käytännöllinen ja järkevä vaihtoehto niitä olisi autokannastamme paljon suurempi osuus.

    Pidätkö itseäsi oikesti jonain messiaana kun ajat sähköautolla? Et kaipaa sosiaalista laumaa tai kehää ympärillesi? Tuntemuksen täytyy olla hyvin yksilöllinen, koska tuollaista en tulisi edes ajatelleeksi. Se, että pärjäät tuolla rajoitetulla kantamalla tekee siitä monelle muulle kelvottoman vaihtoehdon. Onhan sulla tietenkin aikaa siellä essolla hehkuttaa sähköauton paremmuutta kun joku toinen on jo perillä samassa ajassa.

    Ihan sama mulle, jokainen voi tehdä elämällään mitä hyvänsä. Toinen sählää pihojen kanssa päivittäin, toinen tankkaa kerran viikossa jos silloinkaan. Et ymmärtänyt alkuunkaan tuon hybridin mahdollisuuksia. Pienen matkan voit ajaa sähköllä taajamassa, mikä useammille riittää.

    Hybridissä käyttöä ei rajoiteta mitenkään, kuten sähköautossa väkisin käy.
    Pitäisikö asia vääntää mmj:stä, että ymmärtäisit? Isot autovalmistajat ovat syyllistyneet siis mittavaan autopieruun valmistamalla miljoonia hybrideitä, olisivatpa lukeneet overdriveä!
    Kumpikohan tässä asiasta on oikeassa, sinä vai isot autotehtaat ja mitä myydään eniten, hybrideitä vai sähköautoja?

    No, turha työ on turhaa työtä, ei mulla muuta...

    IS
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Sinnikkäästi kuitenkin jaksat.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  15. Roc

    Roc Gearhead

    Tuo on totta, mutta väännetään silti. Tunnut laukovan "totuuksia" tästä aiheesta vaikka nähtävästi omakohtainen kokemus sähköautoista on pyöreä nolla?
    Sekä nuo esittämäsi kommentit kuluista ja säästöistä ei nähtävästi myöskään perustu mihinkään muuhun kuin omiin ajatuksiisi ilman minkäänlaisia laskelmia?

    Eikä siinä, ajatuksia saa ja pitää esittää, mutta jos näkemykset ei synny muusta kuin poskien aiheuttamasta lätinästä, niin silloin pitää muistaa että vähän heikoilla ollaan.

    Kukaan ei ole mielestäni väittänytkään että sähköauto olisi kaikille paras vaihtoehto?
    Jos ei ole kotona mahdollisuutta ladata, niin sehän on selvää että siinä kohtaa sähköauto ei varmasti ole järkevin vaihtoehto valtaosissa tapauksia.
    Tai jos pitää lähteä joka aamu autolla Norjaan ilman kusitaukoja, niin silloin on varmasti diesel järkevin.

    Mutta sitten taas jos kotona on mahdollisuus ladata, sekä päivittäiset ajot jäävät tyyliin alle 200km, niin silloin perussähköauton kustannustehokkuus alkaa puremaan tosi lujaa. Tähän käyttäjäprofiiliin osuu aika paljon suomalaisia, ja tietoisuus sähköllä ajon halpuudesta ja hyvistä puolista leviää jo lujaa vauhtia. Sähköautojen määrä tulee nousemaan rajusti seuraavien vuosien aikana, uskoo tai ei, niin näin tulee tapahtumaan.
    Jäärät tietysti eivät usko, koska ennakkoluulot.
     
    Catiska ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    No ite laskin myös sen että ei se sähkö kannata jos ajaa oikein vähän.

    Meinaan just että autona tollanen joku sähkö Kiia ei kummoinen ole niin siihen nähden hinta on kyllä suolainen.
    Ennemmin joku bensa Golffi vaikkapa, niin kyyti on jopa parempi ja hinta halvempi.
    Toki sitten enemmän ajaessa se hintaerotus kuroutuu kiinni.
     
  17. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ei helvata :p !

    Kokemus sähköautoista on nolla ja tulee olemaankin määrittelemättömän ajan. Hybrideistä kokemusta on enemmänkin ja ihan hyviä. Nauttiiko joku ihan oikeasti siitä, että saa päivittäin huolehtia virran riittävyydestä :odeek: ?

    Olen jo monasti kuuluttanut sähköauton vahvuuksia verrattuna bensaan, dieseliin tai hybridiin. Pelkkää lätinää on tullut, mutta nekin aiheen vierestä ilman yhtään vakavasti otettavaa argumenttia. Puhukaa mut ympäri, perustelkaa miksi sähköauto on yhtä hyvä tai parempi - minä odotan :odroll:

    Voi käydä myös niin, että yhä pienemmät ja tehokkaammat akkupaketit mahdollistavat hybrideiden pidemmän sähköajon. Vaikkapa 200km tai 300km. Sehän olisi kuin puoliksi sähköauto. Mutta sehän ei jostain syystä käy kun se ei ole oikea sähköauto :argue:

    Sähkön hinnalla on historiallisesti vain yksi suunta ja kaikki tietävät sen. Kun käyttäjiä on tarpeeksi, käy kuten kaikille kulloisenkin hallituksen lobbaamille hankkeille - hinta pompsahtaa. Uutuuden viehätys on tietenkin osa kaikkea uutta höpötystä ja muuttuvaa maailmaa. Joskus vanha ja toimiva ajaa edelleen asiansa ja siinä kannattaa pysyä kunnes on vapaaehtoinen pakko vaihtaa uudempaan ja parempaan.

    Jos ja kun akkutekniikka kehittyy kuten varmasti käy ja lataus ottaa 15 minuuttia ja yhdellä latauksella pääsee yli 500km, on muutos ovella. Pitkä latausaika tai lyhyempi pikalataus vaikka 50kW teholla ei välttämättä ole heti jokaisen kotioven takana. Siinäkin voi vierähtää puolisen tuntia.

    Edelleen väitän, että jos vaikka kolmasosa autokannastamme olisi sähköautoja olisi monella oikosulku korvien välissä, ei vapaita latauspaikkoja riittävästi. Ei kotipihalla, työpaikalla kuin kaupassakaan. Uutuuden huumassa on helppo unohtaa vallitsevat realiteetit ja puuttuva infra.

    Sitten pitäisi löytää vielä se kuuluisa maksaja kaikelle tälle sähköilyn kustannuksille. Hallitushan voi käydä verottamaan autoja vaikka omamassan mukaan kun päästötkin jäivät kivihiilivoimalan piippuun sinne ulkomaille :soosoo:

    IS
     
  18. pantera

    pantera Gearhead

    Kaveri kävi teslallaan espanjassa, alppien kautta, ilman draamaa
     
  19. pantera

    pantera Gearhead

    Tästä keskustelusta tulee mieleen taannoinen Nokian kommentointi IPhonen tultua markkinoille , että kuka ostaa puhelimen jota joutuu ladata joka päivä?
    Nokian virrankulutushan oli markkinoiden pienin ja sitä tarvi ladata abaut kerran viikossa ...no se asia selvis aika nopeesti
     
    Muokattu: 11.4.2020
    simeoni, Stang_81, Aslak ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. jänis2

    jänis2 1st gear

    Imusihdin mielestä suuri osa suomalaisista tekee usein autolla yli 500km reissuja ja kukaan ei talvella kytke lämmityspiuhaa autoon joka päivä.
    Myöskään polttoaineiden hinnat ei koskaan nouse.
    Kaikkihan asuu kerrostaloissa ja pitää autoa kadun varressa..

    :):):)
     
    Catiska tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!