Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hybridi myy halvemmalla hinnalla. Pelkkä polttomoottori on kalliimpi.
     
  2. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    No se uitettu volvohan oli hybridi. Kun oli se akkuvika, niin ei voinut sitä dieselmoottoriakaan käyttää o_O

    Toyotissa tais olla luvattu, että hybridissä kestäis akku vähintään kahdeksan vuotta. Mene ja tiedä, pitääkö paikkansa. Eräs tuttu tuossa ajeli ekan mallin hybridi auriksella ja oli hyvin tyytyväinen pieneen kulutukseen kaupunkiajossa. Tosin, se ajotapa pitää opetella, jos meinaa saada kaiken hyödyn siitä sähkömoottorista, muuten se hybridi käy suurimman osan aikaa kuitenkin bensalla. Ja se hyöty siitä hybriditekniikasta on tasan nolla.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  3. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Niin muuten olikin hybridi tuo kyseinen Volvo. Yhtä kaikki, myös akkutekniikka voi olla haavoittuvainen.

    Tuo ajotapa pitää myös paikkaansa. Muuan tuttavapiirin henkilö kertoi säästävänsä peräti puoli litraa satasella ja pihistelemällä pari litraa. Eikä kuulemma hermo kestä oikein sitäkään ajotyyliä :p. Maantieajossa ei hybridistä ole kuulemma juurikaan hyötyä, mikä on tietysti odotettavissakin. Hankintahinta ja kokeilunhalu olivat kuulemma suurimmat vaikuttimet.

    IS
     
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Taitaa päästä vähemmällä käytöllä ja pienemmillä virtamäärillä. Tuostahan ei pureta ja ladata samaa sähkötehoa. Pienempi kennomäärä vaikuttanee myös toimintavarmuuteen ja rakenteen kestoon?

    IS
     
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kummasti se vaan näkyy olevan että niitä veronkiertohybridin kuolleita akkuja riittää ja niitä sitte 20Ke vaihdellaan kun ostaessa uskoo kauppiaan puheita.
    HybridiVolvokin muuttuu silmänräpäyksessä täyssähköksi, jolla ei kuitenkaan sen apuakun kuoleman takia ajeta metriäkään.
    Kuten sanoin, niin eurolla saa euron tavaran eikä se siitä kullaksi muutu. Näkyy kaikessa; akun kestävyys, rakenne, vaihtohinnat jne.
    Sähkiksen uusi akku maksaa vaihtotöineen tällä hetkellä 8Ke ja sillä mennään seuraavat 10 vuotta. Ei paha muille kuin sokeille penninvenytäjille.
    Näkyi tuon oman lataussähkön hinta putoavan tässä kuussa alle 10c/Kwh jossa kaikki siirtomaksusta lähtien ja verokin tippui 50€ alkuvuodesta. Lyhetää mukavasti tuota pääoman 5v kuoletusaikaa jonka jälkeen autosta saa sen 10-15K€ myydessä (puhdasta voittoa).
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Paljon Harrille tulee kilometrejä vuoteen? Mulla ei tuu työajoa nyt yhtään, mutta kun joskus täältä Aasiasta kotiudun, niin hommat vaihtuu ja luulen, ettei 30000km enää sitten riitä. :confused: Kyllä se sähköauto on mullakin ostolistalla siinä vaiheessa. Kaveri toi nyt loppuksesästä kontin täytteenä Fiat 500e:n ja on nyt kauppareissuja ajanut sillä. Onpa tuo ehtinyt käydä uteliailla lainassakin, ihan mielenkiinnon vuoksi. Kaikki on yllättyneet positiivisesti, mutta Fiatin range on kyllä maaseudulle liian lyhyt.

    Noista akuista; niitä on kyllä mielenkiintoisia tulossa lähivuosina. Koko/hinta/kestävyys/turvallisuus -muuttujathan niissä on tärkeimmät.
     
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Autoilusta muodostuu yleensä kustannuksia, ei tuottoa.
    Jos maksat autosta 35k€ ja saat siitä 10 - 15k€ niin mielestäni olet hassannut 20-25k€ + kulut viidessä vuodessa. Miten tuon voi laskea voitoksi?

    Käsittämätön ajatusmalli!!

    IS
     
  8. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tuossa ne hybridin sudenkuopat on. Samalla taas se hintaero täyssähköön onkin yllättävän pieni, kun lasketaan ne käyttökulut.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Totta hemmetissä liikkuminen maksaa, ei se ikinä oo ilmasta ollu, ei edes kävellen.
    Tässä nyt vaan koko ajan jänkätään siitä, miten ne pääomakulut kaatuu syliin ja akut happanee käsiin sähköautoillessa, verrattuna muihin käyttövoimiin. Ei oo kaatunu, mitä näitä leafeja kohta on suomessa 10 vuotta myyty ja käyttömukavuus on kyllä ylivoimainen tuolla meikäläisen päivittäisellä ajosuoritteella. Pienempi 30Kwh akkukin riittäis ihan hyvin ja noita käytettyjä sais sopurahalla erityisesti ruotsista tuoden. Aattelen sen ylimääräisen 10Kwh siten, että onpahan sitä rangea jäljellä vielä 10v omistuksen jälkeenkin kaikeen meikäläisen ajoon. Nimimerkillä enää 97 vrk eläkeoikeuteen jos haluan.
    Kilsoja mulla tulee 25 tkm vuoteen.
    Kilometrikulut menee verotuksessa bensa-auton mukaan vaikkei bensaa ostakaan, ei tuu oleen ikuista sekään.
     
    Stang_81, 1purehell ja Inlinee tykkäävät tästä.
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla oli joskus jenkeissä vuokra-autona Fordin Fusion hybridi. Keskikulutukseksi mittasin kuukauden reissulla 8,3L/sataselle. Ok, siitä on 10 vuotta, mutta siinä autossa ei kyllä se sähkömoottori/akku tehny muuta kuin lisää painoa. :D
     
  11. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Varmasti suurin osa suomalaisista pärjäis sähköauton

    Suomessa ostettiin viime vuonna noin 100000 uutta autoa. Järjellä ajatellen ne kaikki oli typeriä ostoksia, koska käytetty auto on halvempi..

    Monille on tärkeää huolettomat kilometrit, vaikka uuden auton arvonalenema on isompi kuin käytetyn auton korjauskulut.
     
    musta pässi tykkää tästä.
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Suomessa ostettiin viime vuonna noin 100000 uutta autoa. Järjellä ajatellen ne kaikki oli typeriä ostoksia, koska käytetty auto on halvempi..

    Monille on tärkeää huolettomat kilometrit, vaikka uuden auton arvonalenema on isompi kuin käytetyn auton korjauskulut.[/QUOTE]


    Niin ihminen on melko arka, ainakin useimmat. Pelkää että just sisäänajettu auto hajoaa. Sekä turhamainen kun autoa pitää vaihtaa muistakin kuin järkisyistä.

    mikähän muuten on että kierrätys on kannatettava ja muodissa muissa asioissa paitsi esmes autoissa? Kun on huomioitu luonnonvarojen käyttö ja tuotantoon käytetty energia niin saadaan lopputulokseksi että uusi auto on ekoteko? Sitten sekin pitää vaihtaa muutaman vuoden välein ettei varmasti tulisi pienentyneellä kulutuksella yhtään kuoletettua edes hankintahintaa.
     
    viikinki75 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  13. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Niin, loppujen lopuksi kysymys on siitä että jokainen valitsee itse auton tarpeidensa ja budjettinsa mukaan. Kuitenkin on ihan ylivoimaisen vaikea näköjään ymmärtää, että ominaisuuksiensa puolesta polttomoottoriauto käy kaikille mutta täyssähköauto ei käy kaikille.

    Yhtään järkevää perustetta ei liene, miksi polttomoottoriauto(hybridikin) ei kävisi.
    Idologia ei ole järjellinen peruste, ilmainen sähkö on lähellä sellaista.
    Sähköauton käyttö ja valmistus kuluttaa myös luontoa, varsinkin kivihiilen voimalla liikuttaessa. Polttomoottoriauto on edelleen huolettomampi ja helpompi käyttää kuin sähköauto.

    Arvon alenema riippuu monesta asiasta, mutta harvoin kymmenvuotias polttomoottoriauto on teknisesti sellaisessa kunnossa että sitä ei kannata kunnostaa. Hankinnan typeryyttä voi puntaroida monelta kantilta, mutta parhaiten käyttöön sopiva auto lienee se viisain valinta.

    Voihan sitä mennä julkisillakin, mutta korona-aikana sekin voi olla typerää. Aika näyttää kuinka nuo tuosta kehittyvät ja mikä on yksityisautoilun kohtalo ylipäätään. Varmaa kuitenkin on, että polttomoottoreista ei luovuta vielä muutamaan vuosikymmeneen, halusi Sanna tai ei.

    IS
     
    Inlinee ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  14. Roc

    Roc Gearhead

    Lataushybridien ja täyssähköautojen määrät on käytännössä tuplaantunut joka vuosi jo useamman vuoden putkeen. Ei tarvi kuin olla edes pikkasen kartalla tulevista automalleista, niin on helppo ennustaa että sähköautojen yleistyminen ei tule kuin kiihtymään.

    Polttomoottoriautoja tulee varmasti olemaan tarjolla vielä pitkään, mutta villi veikkaus että verottaja pitää siitä huolen että sellaisella ajelu tulee olemaan aina vaan kalliimpaa verrattaessa sähköautoon, mikä entisestään kiihdyttää sähköautojen yleistymistä.
     
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Meinaatko ettei sähkön hinta nouse paljon, jos sähköautot yleistyy?

    Jos verottaja ei saa tarpeeksi rahaa vähenevästä polttomoottoriautoilusta, niin siirretään rahastus sinne, mistä sitä tulee.
     
    Stang_81, Poni -69 ja Imusihti tykkäävät tästä.
  16. Roc

    Roc Gearhead

    Kyllä varmasti sähköveroa nostavat tulevaisuudessa. Veikkaan että bensan verotus tulee kovenemaan entisestäänkin.
    Lisäksi vuotuiset ajoneuvoverot tulevat nousemaan sekä tuohon päälle kilometripohjainen verotus, minkä kerroin määräytyy auton co2 päästölukeman perusteella, niin tullaan siihen että ihmiset on ns. pakotettu siirtymään sähköön.
    Sähköllä ajo kallistuu mutta polttomoottoriajelut vasta kallistuukin.

    Sähkövero on nyt 2.79 senttiä /kwH, eli jos auto kuluttaa keskimäärin 15kwH/100km, niin valtio rokottaa siitä 41.85 senttiä.
    Vaikka sähkövero tuplaantuisi, sähköllä ajelu olisi siltikin vielä ns. ilmaista verrattuna polttomoottoriauton polttoainekustannuksiin.
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Onko kellään käynny semmonen mielessä että perusteltaessa sähköautojen verottamista, on hyvin helppo myydä kansalle niihin kohta ne kuuluisat seurantalaitteet. Kyllä me verot saahaan kerättyä. Elkee olko huolissanne että valtio unohtais verottaa, hätä ei o tämän näköinen.
     
    Muokattu: 27.9.2020
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Demokraattisesti valittu "kansanrintamahallitushan" siellä on vallassa. Tätä ihmiset Suomessa tahtoo ja tätä ne saa.
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  19. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kauhukuvien maalailu ei oloa helpota, eikä kukaan kyllä ketään sen sähköauton ostoonkaan pakota.

    Eikä ne muut ihmiset nyt niin tyhmiä ole, että jokaisesta mieleen tulevasta uhkakuvasta tarvii niitä joka hetki muistuttaa. Realiteetin tietää kaikki ja se on kaiken liikkumisen ja kulkemisen kallistuminen nyt ja myös tulevaisuudessa.
    Välineet kuopaamiseen vaan vaihtuu ajan saatossa ja niitä sitten väistelee kukin sen valintansa mukaan.
    Eikä sen sähköauton syyksi kannata ihan kaikkea laittaa, ne kun on olleet olemassa jo ennen poliittisia päätöksiä ja ilmastonmuutoskeskusteluja sekä myös polttomoottoriautoja, jotka on nyt keskustelujen keskiössä enemmän kuin sähköautot.

    Monessa asiassa se kärvistely ja kipuilu sekä vastuu valinnoista on meillä jokaisella itsellä. Keskittyy nyt vaan siihen omaan valintaan, omiin realiteetteihin ja siihen kaikkeen liittyvään suoritukseen, naapureita sen enempää vilkuilematta, kun ei sen valintojen realiteetteja ja taustoja kuitenkaan tunne ollenkaan.

    Jos taas itse katsoo tarvitsevansa lisää tietoa jostakin käyttövoimasta, kannattaa se oma tulokulma tilanteessa asettaa sellaiseksi, että aidosti kuuntelee niitä kokemuksia, eikä kyseenalaista kaikkea kuulemaansa oman asenteen tai huhupuheiden perusteella. Tai käytä avautunutta tilaisuutta pönkittääkseen sitä omaa heikkoa itsetuntoaan.
    Silloin saattaa jopa saada jotakin kunnollisia vastauksiakin.
     
    Muokattu: 27.9.2020
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitä sähkärin osamaksua hoitaa niillä bensanostostosta säästyneillä rahoilla aika pitkän matkaa.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!