Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ne otetaan kiristyvinä veroina polttomoottoriautoilta.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Sitten alkaa perseet revetä jengillä, kun alkaa V8:t vaihtua pellin alla sähkömoottoreihin.:D

    Ei mene pitkään, niin noita tekniikoita alkaa olla jenkeissä tyrkyllä Mustang Mach-E ja F150:stä ja sitä myötä niihin tulee tarjolle swappipakettejakin. Eikö se sitä se hot roddaus ole, että vaihdetaan modernimpaa ja tehokkaampaa tekniikkaa? ;)
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Turha luulo että siinä tulee nuin käymään, vaikka lähettäis liikkeelle sillä et polttisten verotusta kiristetään autoilun verokertymän tasapainottamiseen, jossain kohin tulee se keinahuspiste kun verokertymä alkaa tästä huolimatta pienentyä, ja verotuksen pääpaino siirtyy sähköautoihin.

    Nyt, jos koskaan, on se aika sähköautoilla jollon siitä saa maksimaalisen säästön ja hyödyn. Se suhde tulee kääntymään laskuun ihan luontaisesti.
     
    -chgr tykkää tästä.
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  5. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Sepäs onkin mukava juttu kun Helsingissä (niinkuin Tukholmassakin) Vikingin ja Tallinkin terminaalit ovat kaupungin keskustassa. Ne sitten joutunee siirtämään.
     
    1purehell tykkää tästä.
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    No, tuo minun lainaus linkkaamasi jutun lopusta määrittelee käytännön tasolle tuon sinun lainaamasi. "Ingenlath muistuttaa, että elinkaariajattelultaan Polestar 2 on puhtaampi auto kuin Volvo XC40. Kun lasketaan yhteen kaikki auton aiheuttamat hiilidioksidipäästöt, Polestar 2 muuttuu Volvoa vähäpäästöisemmäksi 50 000–113 000 ajokilometrin jälkeen. Vaihteluväli on suuri ja se riippuu suuresti siitä, kuinka lataussähkö on tuotettu."

    Minulle se sinänsä on se ja sama, itse lasken sähköauton hyödyn euroissa, en hiilidioksidissa. Ymmärrän toki jos sinun vihreää maailman pelustusta tuollaiset asiat häiritsee. Mutta siinä tosiaan lohduttanee tuo kilometsilukema mikä artikkelissa kerrotaan. Meidän Pohjoismaisilla päästötasoilla tuo hoituu minun vuoden ajoilla. Eli, voit nukkua minun osaltani yösi hyvin pelkäämättä minun aiheuttavan sinulle liikaa päästömielipahaa...

    Tämä yliajofoorumi alkaa muuttua vihepipertäjien temmellyskentäksi. Yksi jos toinen bensalenkkari kantaa huolta niin maan perhanasti TOISTEN autojen päästöistä. Ihme hippejä.

    Mutta, minä nautin halvasta ajamisesta päälle vielä niin upea ja tehokas voimalinjan ettei mäntämoottoriin ole paluuta käyttöautossa.
     
    RaiRai tykkää tästä.
  7. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Käyttöauton vaihto välillä mielessä ,
    Tätä joskus luettu ja juuri nopea vilkaisu nettiauton tarjontaan
    Sähkö autot 676 kpl
    Muut henkilöautot 73 331 kpl
    Halvimmat sähköautot , auton koko ehkä vähän liian pieni..? , toimintasäde liian pieni.
    Joo, kalliimmista löytyis varmaan mielen kiintoisia vaihtoehtoja joita vois käydä koeajaa.
    Mutta että ostaisiko ?, ~40 000 € "alkaen", Ei pysty ! :( . . .
     
    Muokattu: 28.9.2020
    impala-63 ja Imusihti tykkäävät tästä.
  8. Mullakin on ihana sähköauto. Sillä on ihana vetää traileria ja trailerissa harrastekatiska päällä. Kyllä nyt kelpaa, eihän tästä ole paluuta muualle kuin tulevaisuuteen.

    Voiko ihanammin aamu enää alkaa..... voiko ihanampaa olla kuin on tää...

    a
     
  9. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Suomessa oli ajoneuvoja 2019 :
    Ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2019 päättyessä 6 785 012 ajoneuvoa, joista liikennekäytössä oli 5 124 608 ajoneuvoa .
    Joista sähkö autoja tai hybridejä:
    Manner-Suomen rekisterissä oli vuoden 2019 lopussa 4 830 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja ladattavia hybridejä oli yhteensä 25 104.
    Eli kyllä me polttomottorilla ajavat joudutaan tää vouhotus vielä vuosia maksamaan . Vaikka sähköhärveleitä tulisi se 100000 vuodessa niin uhotaan niin ton ajoneuvo määrän korvaamiseeen ei muutama vuosi riitä. Noilla hinnoilla
     
    Imusihti tykkää tästä.
  10. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Mäki olen ihan mielenkiinnosta seurannu tarjontaa ja Tesla ainoa noista joka edes hiukan puhuttelee muotoilullaan..Muut "edullisemman" hintaluokan autot aivan jotain muuta.. Alkaen hinta juurikin tuo 40k€, ei houkuta.. Ja vielä jos yksityinen myy, niin vielä vähemmän kiinnostaa.
    Ja mitä noita Teslan ilmoituksia pläränny niin useassa tullu vastaan se että tehtaan takuuseen ehditty jo vaihtaa akustoo ja moottoria.. ? Miks ny jo ?? 2013-14 malleja.
    Mitäs sitte tehdastakuiden jälkeen? Paljonko kustantaa uudet akustot/sähkömoottorit ?
    Mielelläni kyllä voisin tollasella ajellakki mutta ihan liian kalliita käytettyinäkin. Kaikille ku ei sellanen työsuhdeauto oo mahdollinen.
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Onko Aulis investoinut sähköauton itselleen ?
     
  12. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

  13. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Onko esim. 80+ k€ käytetty Challenger järkevä hankinta? Btw samanhintainen "sähkökinneri" jättää sen varttimailillakin aiwan selkeellä marginaalilla...

    Löytyykö oikeasti niin vahvaa uskoa että ihan kohta, kun sähkönhinta nousee ja valtio keksii kikat sähkömiesten lailliselle ryöstölle, on fossiili-muskelin ylläpito edullisempaa tai muutoin "järkevämpää" tollasella vaikka 50 tkm vuosisuoritteella? Niin, voihan se periaatteessa noin ollakin. Sitten vaan moni tekee siihen hetkeen uudet valinnat.

    Mulle on kyllä aivan sama miten itse kukin taaplaa, rispektit siitä miten toiset jaksaa todistella omia valintojaan. Ei varmaan ihan kaikki sähkis tai bensishenkilöt jaksa...

    Sähkömies seisoo tankkausletkun äärellä lumituiskussa ajallisesti paljon vähemmän kuin fossiilihenkilö, vaikka kuinka osa koettaa kääntää keskustelun päälaelleen siihen kuinka "vapaus on viety, reissut pitää suunnitella etukäteen ja lataus kestää ikuisuuden" yms. bullshit. Sähköauton ostajalla kun keskimäärin on oma töpseli ja se lataustemppu on sellainen kuin oli lohkolämppärin kytkentä ihanalla viime vuosituhannella. Ja akusto on omaan tarpeeseen sopivan kokoinen. Ihmiset, jotka joutuvat ajamaan erämaassa päivittäin 1000 km matkoja, eivät näinä päivinä yleensä hanki sähköautoa. Varmasti tässäkin joku höpelö poikkeus mahtuu sakkiin...

    Harri S:llä sinänsä fiksun sähköbiilin tutkimustiedon lisäksi kuitenkin uskovaisuuteen liittyviä piirteitä, kun hybridi tuntuu olevan itse perkeleen keksintö. Omakohtainen tutkimustieto, tosin nyt vain 4 vuoden ajalta, ei ihan noita näkemyksiä tue. Kulut on Excelissä jne, en jaksa tänne kaivaa niitä kuten osa porukasta kunnioitettavasti jaksaa. Anyway, ainakin mulla hybridiksi alunperinkin rakennettu Toyota on ollut kaikkinensa kuitenkin edullisempi, luotettavampi, suorituskykyisempi ja parempi auto kuin edellinen ihan okei bensakulkine. Myös huomioiden arvioidun arvonaleneman. Mutta tässähän ei keskustella hybrideistä... Ja se on tietenkin totta että tekninen ero on näissä merkittävä ja sähköauton eduksi. Siihen en siis yhdy että kaikki hybridit ois paskoja. Niillekin on paikkansa. Monesta muuttujasta johtuen itsellä ei sähköautoa vielä ole, mutta hyvin mahdollista että lähitulevaisuudessa käyttöautona on.
     
    Catiska ja Roc tykkäävät tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    1600-luvulla oli lukemani mukaan vastaavanlainen uskonsotakähjäys. Katolliset vastaan prostituoidut. Eikä siitäkään sen valmiimpaa tullut. Kumpiakin on edelleenkin siellä täällä ja tuolla. Näkyvimmät jutut taisi olla että rakuunat saivat juhlapäivän Breitenfeldin taistelusta 7 syyskuuta 1631 ja Ruotsin Kustaa II Aadolf pääsi hengestään 1632.
     
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  16. Ja kaappi..

    [​IMG]
     
  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tokko toi uskonnon piirrettä täyttää, jos hybridiasiassa on eriävä mielipide.
    Kyllä mä siitä hybridistäkin lakelmat tein mutta lopputulemana ei mitään järkeä muuten kuin verotuksellisesti, ja kalliimman luokan autoissa, jos tarvii motaripätkällä tovin matkaa paahtaa, kuten itse joka päivä teen.
    Tojotan jutut itselataavasta on silkkaa hevonpaskaa, kun se liike-energia kuitenkin tuotetaan sillä polttomoottorilla. Sähkö ei siinä tuu edes töpselistä, vaan tippuu varmaan taivaasta joten sitten ollaankin jo lähellä uskonnollisia juttuja. 10kmh mittarivirheellä suojellaan sitä pikkuista akkua ja kyllä sillä 10 alle rajoitusten on jo toimintasäteelle merkitystäkin, mutta ne Aurikset ja muut ovat sitten tietukkoina joka paikassa, kun koetetaan roikottaa sillä akkuvirralla.

    Siitä erävästä mielipiteestä tais muuten lähteä tää koko ketjukin aikanaan liikkeelle, ja se mielipide ei tullu sähköautokuskin suusta.
    No nyt on vettä purossa virrannu ja niitä laskelmia esitelty sieltä sun täältä ja se ketjun siemenkin pikku hiljaa olla orastuksestaan nuupahtanut. Nyt se sähkis saattaa sittenkin olla ihan etevä peli muuallakin kuin kaupunkiajossa.

    Toi Bd linkki on sinänsä surullinen että samat palvelut mitä nytkin on tarjolla, ovat ”uusina” verkkopalvelumaksuina hinnoiteltu ylöspäin kuten tuntuu olevan maan tapa.
    Ei ehkä sinällää liity käyttövoimaan, vaan on sitä vanhaa Haavistolaista satoa kera idioottimaisen lainsäätäjän ajatuksen maakaapelin pakollisuudesta, ja siten oikeudesta laskuttaa siirrosta, palvelusta tai mitä näitä nyt onkaan, raikasta ylihintaa siihen asti, kun viimeinenkin torppa on maakaapelin päässä. Ja sehän kestää vuosi(kymmeniä).

    Eikä se noita Haavistolaisia kerrostalossa kirpaise, täällä kehien sisällä OKT Caruna perusmaksukin on 3€/kk ja maaseudulla, en uskalla ees arvata, mutta uskoisin että numeroita on summassa enemmän.
     
    Muokattu: 28.9.2020
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    aina ollu jotenkin haaveissa että jos joskus sais ne aurinkopaneelit talon katolle hankittua niin ylmääräsen yli oman tarpeen sähkön tuotannonhan voi silloin myyrä verkkoyhtiölle. Sitte joku kaunis päivä lähettäsin kirjeen heille jossa kertosin että sähköverkon luotettavuuden parantamisen takia joudumme tarkistamaan hintojamme. Eli nostaisin hintaa yksipuolisesti ja mielivaltaisesti.


    Kun näistä sähköautoista ja hybrideistä on niin paljon puolesta ja vastaan tutkimuksia ja niin myös mielipiteitä niin jokuhan niistä täytyy olla oikeassa ja muut väärässä. Kuka? Pelastuuko maailma jos kaikki Suomalaiset ajavat sähköautolla? Eikö mitään muuta saastuttavaa maailmassa ole kuin autot? Jos Suomen luonto, vesi ja ilma on tutkimusten mukaan maailman puhtainta niin paraneeko vielä siitäkin jos kaikki ajaa sähköautoilla?
     
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mielenkiinnosta kysyn sellaista että onko osa sähköautoilijoista jotenkin vinksahtaneita kun kyseessä on kuitenkin käyttörakkine ja ensimmäiseksi aletaan aina hehkuttamaan ultimaattista suorituskykyä ?

    Ja toinen että laskuttaako sähköyhtiö vähemmän siitä sähköstä mikä menee sinne auton akkuun ?
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei parane koska 99,9% paskasta ja saasteista tulee tänne maan rajojen ulkopuolelta.
    Mutta sillai ei saa ajatella, koska siinä murennetaan suomikuvaa idiotismin mallioppilaana.

    Vinksahtanutta tai lähinnä enemmänkin sitä huonoa itsetuntoa on jatkuvasti kääntää asia autoista ja käyttövoimasta niillä ajaviin.
    Kyllä sillä suorituskyvyllä on mekitystä kun täällä etelässä on pari muutakin samaan aikaan tuolla tien päällä ja siellä viidakon laki. Hissuttelemalla sä et yksinkertaisesti pääse tiettynä aikana mihinkään.
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!