Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Okei :) "Itselatautuminen" on mielestäni hauska mainoskikka joka saattaa upotakin modernin ajan somekuplahörhöille.
    Pointtini vois olla siinä että bensalasku ei valehtele.
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Ja toinen että laskuttaako sähköyhtiö vähemmän siitä sähköstä mikä menee sinne auton akkuun ?”

    sähkölämmitys talossa on saatanasta mutta autossa niin maailma pelastuu.
     
    joosexsex tykkää tästä.
  3. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    ^Ylimääräistä itse tuotettua sähköä ei kannata myydä sähköyhtiölle huonoon hintaan, vaan tankata esim. Nissan Leafin akkuun ja imeä takas omaan käyttöön tarvittaessa.

    Koskien sähkölämmitteisiä taloja, et ole ihan ainoana huomannut tuota epäkohtaa.
     
    1purehell tykkää tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

  5. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Sähkisten läpilyönnin ainoa oikea ongelma on se, ettei malleja ole riittävästi tarjolla. Farmarit loistaa poissaolollaan ja monelle se mistä hinnat alkaa on se toinen ongelma. Kertoohan se aika karua kieltä minkä verran ruotsista käytettyjä koslia tänne raahataan, ettei se raha riitä uuden auton ostoon, ei polttomoottoriauton niin ei sähköauton.
     
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear


    Sähköautojen myyntiluvut kertovat kyllä selkeää kieltä siitä, että niiden määrä on jäämässä vähemmistöön, ainakin vielä tämän päivän tekniikalla. Kyllähän beta-videoissakin oli parempi kuvanlaatu mutta kuluttajat ja pornoteollisuus valitsivat toisin :p

    IS
     
  7. Roc

    Roc Gearhead

    TM:n jutusta poimittu tärkein pointti:

    45 prosenttia vastaajista kuitenkin sanoo, että sähköauto tai sähköhybridi on mahdollinen tulevaisuudessa, mutta ei nyt.

    Ifin jutusta:

    Täyssähköauton valmistuskustannusten on arvioitu laskevan bensa-autojen tasolle 2020-luvun puolivälissä.

    Suomessa oli vuoden 2019 puolivälissä vasta reilut 21 000 sähköautoa, joista iso enemmistö, noin 84 prosenttia, oli ladattavia hybridejä. 2020-luvun mittaan isoirnta määrän kasvua ennustetaan kuitenkin hintakilpailukyvyn vuoksi täyssähköautoille.

    Esimerkiksi valtioneuvoston tilaaman selvityksen loppuraportissa todetaan, että 2020-luvun loppuun mennessä täyssähköautoja voisi olla 300 000 ja ladattavia hybridejä 230 000, mikäli valtio kannustaa hankintoihin vahvoilla ohjaustoimenpiteillä.

    Kyllä nimenomaan kaikki merkit viittaa siihen että sähköautot tulevat häviämään pikku hiljaa markkinoilta...



     
    Imusihti tykkää tästä.
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sähköautojen myyntiä ei tällä hetkellä rajoita mikään muu kuin saatavuus. Kaikki mitä valmistetaan, menee kaupaksi toisin kuin polttomoottoripuolella.
    VAG:n mallisto osoittaa myös ettei hintaerokaan ole enää kummoinen. Pienessä päässä (15 000Eur) jättivät jo polttomoottorit pois valmistuslinjoilta koska väki ostaa vain sähköisiä ja niin paljon kuin suinkin ehtivät valmistaa.
    ID.3 on jo hinnallisesti (30 000Eur) hyvin lähellä polttomoottoriversiota ja myy tietojen perusteella loistavasti, eli kaikki menee mitä ehtivät valmistaa. Sama koskee Teslaa, kaikki menee kaupaksi mitä ehtivät valmistaa.

    Kun katsoo vaikka noiden kahden valmistajien lähivuosien suunnitelmia, huomaa aika selvästi mihin suuntaan ollaan menossa. VAG vähentää polttisautojen valmistusta ja samaan aikaa rakentaa kuusi uutta tehdasta sähköautoille. Yksin VAGn on tarkoitus valmistaa 22 000 000 ladattavaa autoa seuraavan kahdeksan vuoden aikana ja tuoda 75 sähköautomallia markkinoille. Sama suunta on muillakin valmistajilla.

    Voitte hyvin uskoa, vuosikymmenen lopussa katsotaan käyttöautoissa polttomoottoria samalla tavalla kuin nyt tupakointia leffateatterissa. Itse en uskaltaisi enää uutta polttomoottoriautoa ostaa, jo nyt niiden arvon alenema vs sähköautot on karsea. Siihen päälle suuret korjaus-/huoltokulut niin ihmettelen kenellä on varaaa haaskata kehonsa siirtoon rahaa niinkin aneemisen tuntuisella tekniikalla kuin mitä ne edustaa. Sen tajuaa vasta kun itse kokee...
     
    PilsnerBil tykkää tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuosta svedujen vertailusta. En tiedä oliko toimittaja typerys vai tekikö tuon oikeasti tahallaan?

    Jos lähtökohtaisesti valitsee sähköautolle mahdollisimman kalliin latausoperaattorin ja senkin vielä roaming lisämaksujen ryydittämänä... Ionity on Saksalaisten autovalmistajien latausketju. Muutkin sitä voi käyttää, mutta kalliiseen hintaan (Tesla ei anna muiden käyttää omaa verkostoaan edes rahalla). Lisäksi maksu suoritettiin kolmannen osapuolen maksutavalla, eli vielä sen päälle laitettiin ns verkkovierailumaksu. Täysin järjetöntä.

    Teetin laskelman A Better Routeplannerilla. Kulutustietoina oman autoni livetiedoista laskettu kulutus eri nopeuksille, eli aivan oikeaa lukemaa eikä mitään tilastokikkailua.

    Sama reitti mihin saivat latauksiin kulumaan 11 0000 Kruunua. Teslalla ajaen ja käyttäen latauksissa vain Superlatureita minun latauskulut Tukholma - Nizza välille olisi muutaman euron yli sata euroa. Eli, kymmenesosa mitä nuo oli saanut laskettua. Todellisuudessa summa olisi halvempi, koska en tuonne yhtä kyytiä jaksa ajaa vaan yövyn hotellissa, joten ainakin yksi välilataus tulisi ilmaiseksi jolloin summa putoaa alle satasen.

    Aikaa tuohon menisi 27 tuntia joista latauksiin 3 tuntia. Tai, varmasti tuolle matkalle tulisi pidettyä muutenkin tuon verran kusi/kahvi/ruokataukoja.
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tätä olen itsekin ihmetellyt, miksi noista sähköautoista pitää tehdä niin kammottavan näköisiä?? BMW:n i3 on aivan kammottavan näköinen kapistus, eikä nää leaffit ja VW ID3:tkaan varsinaisesti silmiä hivele, päinvastoin enemmänkin sattuu. Ihan kammotus on pikku-teslakin, sikäli ihmettelenkin että jengi noita ostaa, itse en ainakaan ostaisi tuon hintaista katiskaa joka nitisee ja natisee ja maalit kuoriutuu mutta kai se status on sit niin tärkeetä. Ihmiset ostaa kaikenlaista kelvotonta paskaa, ei kai muuten VW valmistaisi yhtään TSI+DSG-yhdistelmällä varustettua ajoneuvoa mutta niin ne vaan tekee kauppansa...
     
    faikku66 ja Imusihti tykkäävät tästä.
  11. 3964

    3964 3rd gear

     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Lähinnä tuossa sähkiksessä kiinnostaisi talvella lämmin kyyti lyhyillä matkoilla”


    ”Sähköautoissa ei tunnetusti ole polttomoottoria. Niinpä se ei tuota myöskään hukkalämpöä, jolla lämmittää autoa. Lämmitys tapahtuu sähköllä, joka taas on pois itse matkanteosta. Siksi moottori ja matkustamo kannattaa mahdollisuuksien mukaan lämmittää jo akkua ladattaessa.

    Jos auto seisoo ulkona, fiksu sähköautoilija pukee ylleen lämpimät vaatteet ja lämmittää ohjaamoa mahdollisimman vähän. Useissa sähköautoissa on penkin- ja ratinlämmittimet, jotka lämmittävät tehokkaasti kehon kriittisiä kohtia. Kevättalvella auton voi pysäköidä auringonpaisteeseen, mikä lämmittää matkustamoa kuluttamatta akkua.”

    Kuplavolkkkareissa puhuttiin jo aikoinaan että hyppynaru on mukana hanskalokerossa lämmityslaitteena jos tulee kylmä.
     
    Imusihti ja impala67 tykkäävät tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    https://www.is.fi/autot/art-2000006551781.html

    Tässä ihan hyvä ja kiihkoton artikkeli aiheesta, hyviä ja huonoja puolia tasaisesti esitettynä
    Otettu kantaa latausverkostoon, jälleenmyyntiarvoon ja tekniikan luotettavuuteen.
    Seitsemän vuotta vanhasta autosta 50k€ on paljon rahaa, vaikkakin sen vastineeksi saisi paljon autoa.

    Kyseinen yksilö on kuitenkin pudottanut seitsemässä vuodessa reilusti yli 50k€ arvoaan ja varusteista riippuen paljon enemmänkin. Vuotta kohden tämä on objektiivisesti arvioiden 7500 - 8000€. Vaikka samanlaista autoa ei alleen saisikaan ostamalla vaikka uuden hybridin hintaluokassa 50 - 60k€ olisi alla kuitekin ajamaton uusi ja takuunalainen laite. Tämä olisi myös vuosimallia 2020 eikä seitsemän vuotta vanhaa tekniikkaa. Ei nyt voi verrata suoraan telkkariin, mutta kehitys kehittyy kuitenkin.

    Suomalaiset eivät ole varakas kansa, tosin kuten pääministerimme väittää. Maksuhäiriömerkintäisiä on yli 400000 henkilöä ja autonostajia +50k€ käytettyjen markkinoilla ei ole tungokseksi saakka. Halvemmat sähköautot ovat pahimmillaan ihan helvetin rumia ja moni ei sellaista ostaisi jo pelkän ulkonäön vuoksi.

    Uudet pienikorisemmat sähköautot ovat varmasti taajamissa enemmän kuin paikoillaan jo nyt. Onhan sähköpotkulautoja, sähköskoottereita ja sähköavusteisia polkupyöriäkin myyty jo paljon. Ihmiset ostavat niitä jokapäiväiseen liikkumiseen. Näitä kaikkia yhdistää suhtellisen edullinen hinta. Paljonko tavan Taavi on valmis laittamaan rahaa päivittäiseen liikkumiseen?

    Maantiellä voi kuitenkin edetä vielä polttomoottorin voimin ja niin tulee tapahtumaan vielä pitkään. Jos latausasemia olisi tiheässä kuin bensa-asemia ja tankkaus veisi sen 5 minuuttia, olisi suosio suurempi. Ensin täytyisi kuitenkin olla varaa hankkia tuo kulkuneuvo.

    Suomaisen autokannan keski-ikä on reilusti yli 10 vuotta eikä se nuorene kuin käytettyjen tuonnin kautta. Nykyisiellä hintatasolla ja saatavuudella ei ainakaan myyntimäärin perusteella ihmettä tule tapahtumaan vuosikymmenen loppuun mennessä. Ainoa sähköautojen määrää kasvattava tekijä voisi olla niiden tuonti käytettynä maahan, yllätys!

    Tällä verotuksella suunta tulee olemaan täysin päinvastainen ja polttomoottorikotteroiden keski-ikä tulee vain nousemaan. Vähän tuoreemmat autot eivät enää lahoa käsiin ja niitä kannattaa huoltaa ja korjata. Muualta euroopasta saa hyviä käytettyjä autoja sopuhintaan ja tämän asian myös varakas kansamme on huomannut.

    IS
     
    maverick999 tykkää tästä.
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tartunpa tuohon. Kuten huomaat, hyvin on patteriauto pitänyt hintansa. Jatkossa varmaan paremmin kuin tuo mainitsemasi uusi hybridi tuossa hintaluokassa. Mutta, asia mitä ajattelin kysyä sinulta, täsmennyksen saadakseni.

    Auto on vanhaa tekniikkaa mielestäsi. Mihin verrattuna? Siihen saman hintaluokan uuteen polttishybridiinkö? Mikä asia on siinä polttishybridissä kehittyneempää kuin 50 000,- Tesla joku uutena tai käytettynä? Äkkiseltään on vaikea keksiä mitään asiaa. Tesla oli sen verran aikaansa edellä, että edelleen tuossa hintaluokassa kaikki muut tuntuu melkoisen vanhanaikaiselta.

    Voimalinjassa Tesla ei ainakaan voi olla jäljessä, eihän nuo mainitsemasi verrokkisi ole lähelläkään. Entä sitten kuljettajaa avustavat järjestelmät, tai vaikkapa navigaatiojärjestelmät, mitä muuta? Niissä sama homma. Nuo on syitä miksi nämä pitää arvonsa niin hyvin. Vanhoinakin ovat edellä vanhaan tekniikkaan nojaavia kulkineita.
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Nyt on pakko kysyä, eikö lähtökohtaisesti vähintään 50 - 60k€ ole paljon mielestäsi seitsemässä vuodessa? Minusta se on ihan helvetin paljon yksityiskäyttöön hankitulle autolle. Missä se säästö on kun 7 tai jopa 10k€ menee pelkkään arvonalenemaan vuodessa, riippuen lähtöhinnasta?

    Vedetään hatusta suosittu ja paljon myyty uusi Camry Hybridi. Se ei varmaan vastaa Teslaa 1:1, mutta kaikki uutta ja takuunalaista. Seitsemän vuotta lisää molempiin ja katsotaan jäännösarvoa. Tesla rippikouluiässä ja Camry kouluiässä tuossa vaiheessa. Teslalla kilsoja about 300000 ja Camryllä puolet siitä. Kumpikin auto varmasti riittävän laadukas päästäkseen noille kilometreille ilman isoja ongelmia.

    Toyota on kyseisen mallin mainoksen mukaan valmistanut jo yli 12 miljoonaa hybridiä, vaikka ne ovatkit kamalia Harri S:n mielestä. Verrattaessa noita kahta, Camry on mielestäni paremman näköinen eikä jollain luksusvarustelulla jää jälkeen hinnasta tai varustetasosta. Suorituskyvyssä se ei varmaa pärjää Teslalle kiihtyvyydessä, mutta reippaalla ajolla Tesla on pian latausnarun jatkona.

    Voisin väittää, että itse valitsisin tuon Camryn ihan jällenmyyntiarvon perusteella.
    Onhan noita niin monta miljoonaa myyty että ei kai tuo ihan paska voi olla.
    Mitä uutta Teslaan on tullut seitsemässä vuodessa tai onko se ylipäätään edes samalla viivalla tuo uuden Camryn kanssa?

    https://www.toyota.fi/autot/camry/index.json

    IS
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mä ostin ton mun käyttöauton 1994 ja makso 2100€ eli 26 vuotta ollu niin tekee 81€ vuotta kohti, tämä on minusta kohtuullista.
     
    sbc350 ja musta pässi tykkäävät tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos haluat katsoa arvon alennusta uudesta alkaen, et tietenkään voi ottaa verrokiksi puolta halvempaa autoa. Toyotalta ei sopivaa henkilöautomallia löydy tuosta hintaluokasta, joten otetaan joku vastaava, vaikkapa BMW:n iso sedan. Eli 7-sarja.

    Hinnaltaan vastaava on ollut malliston 740 sarjalaiset. Niitä näyttää saavan noin 40kEur hintaan. Eli, 20% halvempia kuin Teslat, Bemarit on myös perusvarustukseltaan olleet aika sparttalaisia, eli todellisuudessa ostohinta on ollut korkeampi lisävarusteineen. Teslat taas ameriikkalaiseen luxus tyyliin pitää jo valmiiksi sisällään monipuolisen varustelun.

    Sitten käytetty Tesla vs. Toyotan Camry. Camry oli menekkivaikeuksien vuoksi poissa Euroopan markkinoilta, joten sen hintakehityksestä ei meillä ole dataa. Otetaan RAV4 jota löytyy samassa hintaluokassa ja myös käytettynä. Niissä näyttää tuo +50 000Eur hinta kutistuvan 5-7 vuotta vanhana tasolle 15 - 25 kEur välille kun aivan ääripäät jätetään pois. Eli, keskimäärin sulaa reilu 30 kEur tuossa ajassa.

    Emme tule tietämään paljonko Teslasta sulaa, mutta luultavasti vähemmän kuin tuosta uudesta Toyotasta. Miksikö? Tesla edustaa uudempaa tekniikkaa vaikka onkin vanhempi. Lisäksi Tesla saa edelleen päivityksiä jotka tuovat siihen uusia ominaisuuksia. Noin kerran kuukaudessa. Toyota vain jää jälkeen edelleen, koska siihen niitä ei ole luvassa.

    Joten, tuostakin parivaljakosta ottaisin alleni Teslan. Toyotan hinnalla saa 2015 Model S malleja joissa takuutakin on vielä vuosiksi.

    Jos ilkeät heittää yhteustietosi/asuinseutusi minulle yksityisviestillä, voin työmatkalla poiketa. Sähköautoa kannattaa kokeille ja arvostella vasta sitten. On ollut aika hauskaa nähdä miten mielipiteet on muuttuneet pienen ajelulenkin jälkeen...
     
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuon hankintahinta itsessään, +100k€ rajaa pois jo 99% suomalaisista autonomistajista.
    Surkeampaa vastinetta rahalle ei olekaan kuin edustusluokan BMW tai MB. Palautuspulloistakin saa paremman vastineen rahoilleen kun on ensin nauttinut sisällön.
    Näitä on Saksassa myytävänä pilvin +250tkm ajettuna. Niiden edulliselle hinnalle on syynä kalliit huoltokustanukset ja kalliit ylläpitokulut yleensä.

    Ymmärtääkseni tässä kohdassa puhuttiin tuollaisen Teslan hankkimisesta ja noin 40 - 50k€ budjetista. Tesla on varmasti edistyksellinen auto esittelynsä yhteydessä ja varmasti vielä tänäkin päivänä. Siksi sitä ei kannata verrata väsyneseen edustusbemariin vaan johonkin nykyaikaisempaan. Hybrideiden parjaaminen tuntuu olevan kovasti tunteissa ja tähän asiaan itse haluaisin saada valaistusta. Lähimpänä Teslaa Camry on hybrideistä vai onko joku muu?

    Ei kannata verrata omenaa ja päärynää keskenään, vaikka hedelmiä molemmat ovatkin. Mielestäni tuollainen Camry edustaa hybridimarkkinoiden mallien keskiluokkaa tai parempaa päätä. Hinnaltaan sellainen maksaa uutena kuitenkin +/-saman verran kuin Nissan Lefa. Ei varmaan tarvitse kauaa pohtia, kumpiko noista kahdesta on enemmin auton näköinen.

    Jos sillä Camrylläkin pääsee nollasta 100km/h 7. jotain sekunnissa niin suorituskyky riittää useimmille. Kulutus on ilmoitettu alle 6 litraa sataselle ei myöskään ole paha.
    Luksusbemari kuluttaa tuplat eikä suorituskyky ole kovin kummoisempi kuin tuon Camryn.

    Summa summarum, mitä tietyllä rahamäärällä saa ja miten se pitää arvonsa.
    Mitkä ovat käyttökustannukset kun ihan kaikki laitetaan viivan alle, latauspullakahvit mukaan lukien.

    Kantama ja käytön helppous ja huolettomuus ovat avainsanoja.
    Kyllä ihmiset kääntyvät jossain vaiheessa sähköautojen suuntaan kun ne ovat siihen riittävän valmiita ja kohtuuhintaisia. Akkujen uusintakustannukset ovat varmasti suurin peikko käytetyn sähköauton hankinnassa.

    Suomalaiselle autonostajalle auto on jollain lailla edelleen se pyhä lehmä ja siksi se sonnikin pelkää sitä uutta veräjää. Hankinta ei saa mennä pieleen. Hybridi on siirtymävaihe noiden kahden maailman välillä. Ei kannata olla niin mustavalkoinen näiden asioiden kanssa, koska loppupeleissä markkinat määräävät mitä tehtaiden kannattaa tuottaa.

    Ei kannata myöskään unohtaa, että kaikki mitä kulloinenkin hallitus haluaa edistää, on pian veroruuvipenkissä. Yhden käyttövoiman kulkuneuvolla on vähemmin valintoja, vaikkakin sähköä voi tuottaa jo itsekin omiin tarpeisiin. Kyllä sähkölämmitteisessä talossakin kannattaa olla takka varajärjestelmänä.

    Kiitoksia tarjouksesta, laitetaan harkintaan tulevaisuuden varalle ;)
    Tähdennetään edelleen, että en väitä etteivät sähköautot yleisty jossain vaiheessa.
    Itse uskon vielä tällä hetkellä enemmin etanolin ja biopolttoaineiden käytön yleistymiseen.

    Perustan uskoni siihen tosiasiaan, että käytännössä kaikki moottorikäyttöiset kulkuneuvot pystyvät siirtymään uusiutuvien polttonesteiden käyttöön. Teknologiat ja jakelu infroineen ovat valmiina jo nyt. Kenties sekin on vain yksi välivaihe vetykäyttöisen voimantuoton edellä.

    IS
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Sähköautolla ajavana mun etu ei ole että näitä myydään yhtään enempää, joten älkää ostako.
    Mutta valtion voimakkaiden ohjauskeinojen jälkeen nähdään tässä maassa todennäköisesti sen kokoinen takinkääntöjen suhina, että siinä tulee olemaan pokassa pitelemistä. Todennäköisesti kyllä huomioivat hybridit tuossa samalla, eikä missään hyvässä mielessä (koska pahis; polttomoottori).

    Sähkis ei sovi kaikille, mutta niille, joiden ajoprofiiliin sopii, ei löydy tällä hetkellä voittanutta. Ja nää on tehty sisäosiltaankin hiljaisiksi koska pörinät ja tärinät ei peitä nitinöitä allensa. Tänään 300km uuden vito dieselin kyydissä (pikkubussi) ja korvissa humisee vieläkin. 18 mersua omistaneena; voe ristus mitä skeidaa. Saksalainen tekniikka polkee paikallaan.
     
    Stang_81 ja PilsnerBil tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!