Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Kai se näyttää hyvältä, kun oli Lotuksen koriin tehty. Uudemmat omat mallit näyttääkin sitten kiinalsilta leikkiautoilta..

    Tesla tuskin haluaa edes sellasia tehdä, koska farkkujen myynti on nykyään niin vähäistä. Tässä TM:stä:

    Yhdysvalloissa sikäläiset autotoimittajat valittavat jatkuvasti sikäläisten ostajien innostuksesta katumaastureihin, kun samalla farmarit ovat unohtuneet lähes täysin. Vuonna 2018 farmariautojen osuus oli todella vaatimaton 1,4 prosenttia uusien autojen rekisteröinneistä. Samaan aikaan erityyliset katumaasturit kattoivat lähes puolet (48 prosenttia) myynnistä.

    Aikanaan 1970-luvulla erittäin suositut farmariautot ovat menettäneet merkityksensä lähes kokonaan. Ensin ne korvattiin Yhdysvalloissa tila-autoilla. Kun tuo 1980-luvun alkupuolella syntynyt muoti-ilmiö alkoi hiipua, sen tilalle tulivat katumaasturit.
     
  2. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Oikein hyvä näin. Lähinnä tarkoitin sanoa, että sähköön siirtymistä helpottaisi korimallien monipuolistuminen. Itselle se olisi 2D HT tai 2D ST. Kombiwagenilla kun joutuu ajamaan. Kombi = Hobby- & Nutzfahrzeug.
     
  3. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Olen käynyt osatamassa bensaa 5 litraa viimeisen neljän kuukauden aikana. En tiedä mitä se maksaa, sen tiedän että kohta se maksaa reilusti enemmän.
    Alat taas pakoilemaan noita väitteistäs.
    Koetat väkisin vetää juttua sinne tänne kun ei nuo sun näkemukses tunnu toteutuvan ja havainnoinnissakin tuntuu olevan pahasti hajataittoa.

    1. Sä oot sivutolkulla toitottanu että sähkikset on välikauden juttu, kuitenkin niitä tekee nyt kaikki.
    Toyota on muuten alkanut nyt tekemään sähköautoa. Miksi, jos hybridit ja vetyautot on se autuus.

    2.Kriisissä sähköä ei saa. Jos sähkö loppuu, pysähtyy koko yhteiskunta ja bensapumput siinä samalla, eikä kenenkään tarvi mennä yhtään mihinkään. Biolitkut ja bensat menee kuitenkin taviksen ulottumattomiin jo ennen kriisiä.

    3.Biolitkuja riittää. Vrt. usimmat uutiset, kun kaikki kuitenkin menee sinne elinkeinoelämään jo ennen kriisiä jää hybridimiehelle ja vetykuskille tyhjä arpa.

    4. Hybridi pitää arvonsa paremmin kuin sähkis. Arvon alenema on tähän mennessä vajaan 10v aikana ollut sama, jopa pienempi. 10v priuksia saa parilla tonnilla mutta 10v sähkistä et saa edes 8K€, vaikka se prius oli uutena kalliimpi.

    5. Sähkikset on paljon kalliimpia kuin bensat ja hybridit, mutta sähkis oli kuitenkin jopa halvempi. Aloit tuolla sänköttämään jostakin hinnoittelujutuista, koska tuore merkkiliikkeen myynti-ilmoitus ei sulle kelvannut.

    Nyt noi sun kaikki jutut on ammuttu nyt alas kohta kohdalta.
    No vituttaahan se varmaan kun on iskeny vitusti tonnia viherpesuun ja käteen jää lopputuloksena ostohinnaltaan kalliimpi, käyttökustannuksiltaan kalliimpi ja jälleenmyyntiarvoltaa huonompi, jotka löytyy kaikilta tojokauppiaitten hömppään uskoneista.
    Ja joiden polttoaine loppuu ennen pitkää, aikaisemmin kuin sähkö, jo ennen sitä kriisiaikaa.

    Jos sulla ei ole varaa niihin verhoihin, niin avaa edes silmät.

    Tuosta laivasta: Mä muuten olen ollu laivalla useita vuosia töissä reilu 10v sitten, konemestari. Ootkos muuten ite ollu?
    Mä tiedän millä ne liikkuu ja niistä polttoaineistakin jotakin, mutta en ala sitä sulle tässä opettamaan.
    Mee kouluun ja ota ite selvää, noista ei puhuta peruskoulussa saatikka kansanuutisissa.

    Jokainen ulosajo on ongelma.
    Se kuinka ison siitä itselleen tekee on jokaisen oma asia. Mua se ei liikauta pätkääkään, jos käyttis menea paskaksi.
    Ostan täysarvokaskolla uuden tilalle.
    Vielä ei ole vakuutusyhtiö muistanut korotetulla maksulla vaan laski sitä 150€:lla.
    Sähkökin halpeni 5%, lokakuussa, nyt vajaa 10 senttiä kWH ja siinä on siirto ja perusmaksu mukana.

    Toivottavasti täyssähköt ei yleisty.
    Se ei oo minun etu, koska silloin käyttökulut kasvaa (verot jne.). Siihen ei kristallipalloa tarvita. Toivottavasti ne verot kerätään sieltä mistä nykyisinkin, ja niinhän siinä ainakin toistaiseksi käy.

    Edit: typot
     
    Muokattu: 6.12.2020
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ompas paatosta :D

    Bensalitran hinta on edelleen alle 1€40c, joka mielestäni ei ole kallista.
    Sitä saa pumpulta tankin täyteen ilman latausjonoja ja keksittyjä taukoja.
    Ei kiinnosta mennä latausaseman ikkunan taakse järsimään kanelikorppuja, tuijottamaan sähkiksen nokkaa ja arpoa, pääseeko jo himaan ja ilman latausta työpaikalle ilmaisen piuhan päähän. Pitää vielä mennä tuntia aiemmin ettei se markkinointiosaston mulkku Esa ehdi viedä latauspaikkaa, kun sillä on niin hidas lataus.:poff:

    Luuletko oikeasti, että yli marginaali kansastamme haluaa leikkiä noita piuhaleikkejä päivittäin saadakseen kulkuneuvonsa ladattua täyteen? Akkujen varaustila alkaa pikkuhljaa ohjaamaan koko elämää ja alkaa näemmä aiheuttamaan lievää stressiäkin;)

    Bensasta on reilua ylitarjontaa ja raakaöljyn hinta on alhaalla. Yksitään se takaa, että edullista bensaa ja dieseliä on tarjolla vielä vuosikausiksi. Tästä hyötyvät myös hybridillä ajavat. Mistä muuten tiedät, että bensan hinta on nousemassa? Sähkön hinnasta on varmaa näyttöä, se menee vain ylöspäin mutta bensan hinta voi vaihdella. Sinuna palkkaisin uuden selvännäkijän tai hankkisin uudet Tarot-kortit.

    Toyota kyllä tuo ne sähkö- ja/tai vetyautot markkinoille silloin kun niille on oikea aika, jos koskaan? Jos päästörajat tiukkenevat esim. keskustoissa ihan älyttömiksi, muita vaihtoehtoja tuskin on olemassa julkisten lisäksi. Ei noista kannata vielä hetkeen odottaa mitään suurta mullistusta, eikä ole tarvettakaan. Kannattaa kuitenkin ajaa uusiutuvilla polttoaineilla nykykalustolla mahdollisimman paljon jos on ilmakehäahdistusta liikenteessä.

    Keskinkertaisellakin älyllä pystyy tajuamaan, että polttonesteitä voi varastoida suurissakin säiliöissä. Monenkaan säiliön en ole nähnyt sisältävän sähköä vielä tähän päivään mennessä. Energiasisältö on akuissa huikean huono verrattuna polttonesteisiin.

    Mihin ihmeen elinkeinoelämään mahdat biolitkujen katoavan? Että ihmiset eivät pääse kauppaan tai töihin? Se on kuule ihan sitä samaa elinkeinoelämää kaikki tyynni.
    Mistä ammennat käsityksesi, että yhtäkkiä polttonesteitä ei enää saa jakeluasemilta?
    Viimeiset bensalitrat ovat olleet mittarilla jo puoli vuosisataa ja raakaöljyn loppumisesta ei enää edes puhu kuin sähkiksillä ajelevat taksikuskit lämpimikseen.
    Taitaa sitäpaitsi akkumineraalit loppua jo ennen tuota ja kivihiilen käyttö.

    Muutaman tonnin prius, halvin on 2004 mallinen, 252tkm ajettu yksilö jossa on naarmuja ja tuulilasi halki, vaihdettava katsastuksessa. Leima menossa vanhaksi helmikuussa. 3450€ on ihan hyvä jäännösarvo 16 vuotta vanhalle autolle, jossa on vikojakin kerrottuna ja leima pian kylmä.

    Eniten ajettu Nissan Leaf on 150tkm ajettu 2013 mallin kulkine. Kilsojakaan ei tule kun lataus vie aikaa ja akku ei ota virtaa vastaan. Vastaavasti eniten ajettu Prius on 410tkm ajettu 2008 mallinen kulkine jota kaupitellaan hintaan 4680€ saatesanoin, kuin uusi.
    Taitaa mennä lehdykät nurkkapyöritykseen, kun kaikissa todella vähän kilsoja?

    https://www.nettiauto.com/toyota/prius/11707649

    Priukset ovat olleet liikenteessä kymmenen vuotta kauemmin kuin Leaffit ja halvin 2013 mallinen 170tkm ajettu on pyynnitään 12400€. 111tkm ajetusta pyydetäänkin sitten jo 16800€. Yksikään Nissani ei ole noin pitkälle kulkenut, joten sen mahdollisesta jäännösarvosta on vaikea sanoa. Vertaatko oikeasti hinnoiltaan 2004 ja 2013 autoja keskenään:odeek:?

    Mistä sä kattelet noista priuksen hintoja? Nettiauton halvin, 330tkm ajettu vm2010 on pyynniltään 6300€. Päivitä se selaimesi välilehti ja tarkasta asetukset.

    Laitatko uudelleen sen tarjouskampanjan osoitteen niin katsotaan onko se vielä voimassa?
    Vittu että sä oot sekasin:odeek::rotfl:, ammuttu alas? Avaa ikkuna ja tuuleta kämppäsi, huomaat roiskineesi pelkillä paukkupanoksilla.

    Jos olet konemestari ollut laivalla, niin varmasti tajuat ettei valtamerilaivoilla ajeta millään hippidieselillä vaan raskaalla polttoöljyllä, vaihtoehtoisesti LNG:llä. Miksi aloit sitten edes hourimaan jostain lento- tai laivaliikenteeseen päätyvästä biopolttoaineesta?
    Molemmat loppuu kuin seinään, jos pitää uusiutuvilla päästä matkaan.

    Noista ulosajoista keskustelin ihan vakuutusyhtiön asiantuntijan kanssa. Kyllä se on kuule ihan omistajan/vakuutusyhtiön asia jos on korjaamolla todettu kivikossa paskaksi menneet akut. Jos ei ole varaa kaskoon niin kannattaa ottaa joku muu kuin täsyssähköauto.

    Eipä taida se täysarvokaskon korvaus riittää uuteen. Kyllä siihen lyödään kulumisesta johtuvaa hinnanalennusta. Muutenhan ihmiset jopa ostaisivat noita ja ajaisivat paskaksi alle puolen vuoden ikäisenä, vakuutusyhtiöllä on keinonsa. Asiaa voidaan myös selvitellä aluksi puolen vuoden ajan, kuluttajalla ei siis ole autoa tänä aikana. Vakuutusyhtiö on kuin Casino, se voittaa aina.

    Ole huoleti, ei ne täyssähköt yleisty kun niitä makaa myytävänä muutaman kymppitonnin ajettuna liikkeissä ja yksityisillä. Yksi kova lumi- ja pakkastalvi lyö pistorasian kannen kiinni. Kun lumen takia ei pääse latausruutuun, alkaa huono talvikunnossapito risoa ihan toden teolla. Aurakuski vie viimein mukanaan myös jatkoroikan niin se on aikalailla siinä.

    Teslakuskeja tämä ei koske, he ovat tarvittaessa etätöissä tai menevät vaikka taksilla.

    Voihan sitä sähkistä sitten käyttää vaikka ladattavana pihavalona niin ei kompuroi pimeässä kotiin tullessa. Kiva mennä kun näkee :rotfl:

    IS
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    taitaa esim. sen vedynkin varastoinnissa omat ongelmansa olla
     
    Harri S tykkää tästä.
  6. petrus

    petrus Gearhead

    Ainoa syy siihen on halvempi hinta. Raskaan polttoöljyn lämpöarvo on pienempi kuin dieselin. Raskaalla polttoöljyllä 40,6 MJ/kg, dieselillä 42,7 MJ/kg.
     
    Harri S, Vermilion ja Imusihti tykkäävät tästä.
  7. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Onhan olemassa ihan kaupallinen sovelluskin, Mirai, 500km kantama, tankkaus 3 minuuttia.
    Ennemmin joku pienikokoinen kaupunkiauto tulisi paremmin kyseeseen eikä lähes kaksi tonnia painava lotja.

    https://www.toyota.fi/toyota/ymparisto-teknologia/mirai/index.json

    Pitää kyllä olla jo aika hätä, jos nuo alkavat yleistyä, tai sitten kivihiilen käyttö kielletty, lentoliikenne ja laivaliikenne lähes seis. Tuossa vaiheessa normaali liikenne on jo hyvin tarkkaan säädeltyä, eikä enää kenenkään etu. Jakeluinfra puuttuu täysin ja vedynjakelu ei ole muutenkaan niitä helpoimpia juttuja. Mahdollista kyllä ja pesee energiaisisällöltään akut mennen tullen.

    Biokaasu voisi olla myös kova juttu etanolin ja biodieselin kanssa.
    Sääli, että tämä kepparihallitus tai sen avustajat eivät ymmärrä olemassaolevan nykykaluston mahdollisuuksia, vaan lähtevät ennemmin ajamaan KOKONAISVAIKUTUKSILTAAN saastuttavamapaa sähkötekniikkaa. Tosin kaiken takana on rahastaminen, ei ympäristö.

    IS
     
    Vermilion tykkää tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Kivihiili kiellettäisiin Suomessa, turpeelle 5v lisäaika nykyisessä tilanteessa.
    5v saataisiin varmaan riittävästi vaihtoehto energiaa lisää. Nyt hätäillään tuon turpeen kiellon kanssa.... turpeenotto alueillahan oli parissa paikassa hahmoteltu aurinkofarmeja. Tosin miten kokonaistuottavuus suomessa? Talvella varmaan todella heikkoa.

    Öljylämmityksestä pitää kyllä päästä eroon, vaikka se onkin halpa kuluttajalle niin en näe syytä miksi öljyä pitäisi käyttää lämmitykseen, puu/hake, ilmavesilämpöpumppu, maalämpö tilalle/kaukolämpö. Investointi hinta vaan ongelmana muuttotappio alueilla. Ei taida 2.000€ saada tuota muutosta tehtyä mitenkään. Hintalaput muutokselle varmaan luokkaa 5.000€+?

    Normaalikuluttajalle paras liikenteessä olisi seuraavat
    -Biokaasu => Diesel
    -Etanoli => Bensa
    -Vety => Sähkö

    Paikottain ollaan oltu huolissaan rantojen rehevöitymisestä ja kaislikkotuimisesta. Kaislaa voisi kerätä rannoilta ja tehdä siitä biopolttoainetta, samalla saataisiin vähennettyä ravinnekuormaa jota vuosien varrella on tullut maataloudesta.

    Unohdettaisiin ne hybridit ja täysähköt jolloin akkutekniikkaa ei tarvisi.
    Rekkoihinhan on Bosch yhteistyössä parin muun tekijän kanssa kovasti kehittämässä vetyä.
    Jossain 40t rekoissa akut aika kovilla.... kauppalehdessä oli juttua about kuukausi sitten.
    Vetyautohan toimii kuin sähköautot. Saadaan sähkömoottorien vääntö ilman akkuja. Vetyä pystytään tuottamaan esim. aurinkopaneleilla. Säilöntä on vaan hieman hankalaa.... mutta tankkaus on nopeaa. Woikoskelta varmaan löytyisi osaamista/kapasiteettiä tehdä suomeen vetytankkaus asemia.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...imisesti/22a9a299-e20b-49d1-8def-cd2a80aaed04

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut...jen-halpenevan-hybridien-tasolle-10-vuodessa/

    Sitten on näitä tekniikkoja joilla saataisiin ns. kiertoon ilmassa olevia hiilidiokseja, mutta taitaa tulla litrahinnasta liian kallista?

    https://tekniikanmaailma.fi/tonni-h...tieteissatua-vai-ratkaisu-ilmastonmuutokseen/

    https://www.is.fi/autot/art-2000006138636.html

    Metanolista on puhuttu myös yhtenä vaihtoehtona biopolttoaineena, mutta taitaa olla myrkyllisyys se ongelma sen hyödyntämiselle?

    https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...etyauton/6624a021-09b5-3a0f-aa4a-c5c1651cfb5c
     
    Imusihti tykkää tästä.
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Veli venäläinen on ratkaissut sähköautojen ongelmat jo 70-luvulla. Njet problem!

    [​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    asiasta kukkaruukkuun. Aikoinaan kuvan vastaavan volgan sedan malleja tuotiin Suomeen konelan johtajille. Niihin laitettiin fordin 3,0 kone ja automaattilaatikko. Sitte tikkailtiin nahasta verhoilut että kelpas ajella. Aikoinaan entinen työkaveri kerto joka oli niitä rakentamassa kuulemma. Ei muuta.
     
  11. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Mulla on bensa-auto ja silti pistän sen talvella aina ajon jälkeen johdon päähän. Kyllä on rankkaa. Harmi ettei se lataannu samalla.. ;)
     
    Isamu ja Roc tykkäävät tästä.
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Perinteinen kysymus. Montako jäljellä ?
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Kauppareissulla, kyläilemässä, kaupassa käydessä, lätkämatsin ajaksi, reissussa ollessa, työmatkalla, kahvilla käydessä ja aina tilaisuuden koittaessa?
    Erikoista toimintaa, mutta kerro toki lisää :p

    IS
     
  15. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Huumorimies, mä en seuraa lätkää:D
     
    Imusihti tykkää tästä.
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  17. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kyllä se tunnepaatos on ihan sinun suunnalla.
    Faktoihin kun ei tarvita hymiöitä.

    Elinkeinoelämä=kaupallinen työn, palveluiden yms. tuottaminen maalla, merellä ja ilmassa. Ei yksityisautoilussa.

    Kun sitä kokemusta alkaa kertymään sieltä laivapuoleltakin niin ei tarvitse arvuutella asioista mistä ei tietoa ole.
    Mulla kohta 2 vuotta sähköautoilua ja hybridimies se vaan koettaa opettaa, nollakokemuksella, mitä se käytännössä tarkoittaa. Hupiukko.
    Juupa juu, kolme pikalatausta tuona aikana. Kova on range sinun tietopohjalla kun yli 35 tkm 3 pikalatauksella mennään.
    Auto tosin latailee itsensä tuossa omassa pihassa kun itse olen nukkumassa (180€ latausasemassa, sis asennuksen kun itseltä hoitui sekin homma), enkä bensa-asemalla kerta viikkoon vesisateessa seisoksimassa. En sitä toki sulta kiellä, mutta mä en enää vaan viitti moista harrastaa, tehny sitä jo ihan tarpeeksi ja kun ei edes ole pakko saatikka tarvetta.
    On ihan ryöstökallistakin verrattuna sähköön.
    Mutta älä huoli en minä sinua sähköautoon ole värväämässä. Se on turhaa koska sulla on jo uskonto joka on se ainoa totuus sulle.

    Mulle riittä täysarvosta se minkä vastaava käytetty kaupassa maksaa. Ei tää käyttöautoilu mulle mikään leipätienesti ole.
    Mä maksan vakuutuksia vuodessa todennäköisesti moninkertaisesti enemmän kuin sinä, ei kirpaise yhtään kun ei mee kaikki rahat bensaan ja tojokauppiaan höpöpuheisiin ja tarvittaessa saan sen mitä tarvitsen. Eikä mua vakuutuscasinot kiinnosta, se on osa markkinataloutta eikä niiden tarvi mun vuoksi hyväntekijöitä esittää. Mä kun pärjään mainiosti ihan omillani.

    Alkaa kuitenkin noita voisi-, eipä taida- yms. päätteitä kunmasti ilmaantumaan tuohon sun tekstiin. Onko epävarmuus vaiko mikä. Eipä kiinnosta. Hyvä kuitenkin sulle, se on osoitus kehityskelpoisuudesta, muttei valitettavasti oikeasta tiedosta. Lähinnä pakittelusta tiukoissa mielipiteissä kun sitä kovasti luuli olevansa totuuden torvi, ja sitten joku kylvää ne totuudet sinne minne ne kuullui ts. viemäriin.
    FB myytiin ehjää katsastettua 2011 mallista priusta alle kolmeen tonniin, mutta toki tojotamies, kun on kautta linjan tottunut maksamaan ylihintaa, maksaa se tietyy loppuun kalutustakin sen vajaa 4 tonnia.
    Prius on täällä pk seudulla lähinnä matujen auto, ruma, heikkotehoinen, kömpelö ja halpa.
    Ei niitä vanhoja kukaan muu täällä enää osta. Kuten 1. rumia Leafejakaan, mut ne maksaakin 3 kertaa sen priuksen ja kaupunkikäytössä menee ja pesee priuksen missä päin vaan Suomea. Säästävät hinnnaneronsa kahdessa vuodessa siihen kompromissihybridiin.

    Kuten sanoin laivajutut saat opetella itse, kun et näemmä tuotakaan tiedä, vaikka en sitä tässä sinulle yksin edes ole avaamassa ja yksi vinkki tuossa ylhäällä jo sulle annettu.

    Vetyasemia onko suomessa yksi vai onko sekin jo palanut maan tasalle. Siltikin tojomies hehkuttaa sitä todellisena vaihtoehtona. Se on se uskonto nääs.
    Jos se oli realistista saati helppoa se oltais tehty jo aikoja sitten, mutta kun ei ole kun ei ole sitä pilttoainettakaan siihen, siis jos se joskus valmiiksi tulee. Vetyä on luvattu huosikymmenet ja valmista ei tule. Miksi. Sulla on varmaan joku arvaus tähänkin.

    Hyvä että olet kuitenkin seurannut sähkisten myyntiaikoja ja liikkeessa makuuta. Voisin sinua tuossakin asiassa hieman opettaa, mutta ymmärrys syntyy vain kokemusten kautta, eikä sitä voi oikein pakkosyöttääkään, jos vaastaanotin on tukossa jo kaiken saadun viherpesun määrästä.

    Saastuttavuus ei mulle merkkaa mitään ja perusteluna polttisautoissakin se vain siksi, että vaarana on että persaukiselta loppuu viherhysterian myötä bensarahat ja paniikissa katsetta koetetaan kääntää toisen käyttövoiman suuntaan.
    Koska sitä paskaa on polttiksille tulossa se on satavarmaa ja hallitusohjelmaan kirjattua. Kaikki luu taas on arvailua. Sähkiksen verot muuten kaski 25% alkuvuodesta ja energia sen 5% lokakuussa. Mites kävi samaan aikaan polttoaineiden verotuksen.
     
    Muokattu: 7.12.2020
  18. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Pitäisikö sun lukea tekstisi kertaalleen, ennekuin painat lähetä-nappia.
    Tekstisi on huonosti jäsenneltyä ja sitä on haastavaa lukea ajatuksella.
    Vaikuttaa jossain määrin tajunnanvirralta.

    Kun nyt noista faktoista puhutaan niin laitetaan sitten taas:
    Sähköautoja on Suomen autokannasta häviävän pieni osa.

    Jos uusia autoja myydään vähän alle 100000kpl, niistä täyssähköautoja on vain 2,5% eli alle 2500 vuodessa. Mitään ostoryntäystä ei ole tapahtumassa ja vähän ajettuja sähköautoja on myytävänä niiden kokonaismäärään verrattuna hälyttävän paljon. Niiden kokonaismäärä tai prosenttiosuus autokannassa ei nouse vaan laskee ajoneuvomäärän kasvaessa.

    Kuluttaja - yksilö joka käyttää yhteiskunnan ja elinkeinoelämän palveluita.
    Kuluttajalla on tapana siirtää itsensä palveluiden ääreen tai tilata kulutushyöhykkeitä kotiinsa. Joko kuluttaja tai hyödyke liikkuu.

    Jostain täysin tuntemattomasta syystä väität, että polttoaineet ovat loppumassa (sekä biot että fossiiliset) ja niiden hinta on nousemassa ulottumattomiin ????
    Mitään tällaista ei ole näköpiirissä, viitsitkö avata käsityksiäsi polttoaineiden saatavuudesta tai niiden hinnoista.

    Mitä tietoa sä kaipaat sieltä laivapuolelta? Tuttavapiiriin kuuluu kaksi konemestaria ja yksi perämies, voin helposti tarkistaa jos jotain kysyttävää mieleesi juolahtaa.
    Laivoilla ajetaan joko LNG:llä tai sitten raskaalla polttoöljyllä eikä muuta ole näkyvissä. Siirtyvät kuulemma ennemmin LNG:aan kuin kevyeen polttoöljyyn. Moottoreita pitää kuulemma lisäksi koeajaa ja säätää. Siirtyminen ei mene ihan 1:1, mutta voin kysyä lisäinfoa.

    Mua ei kuule voisi vähemmän kiinnostaa sun sähköautoilu, mutta sä olet kuin joku vegaani kun tuputat aatettasi joka käänteessä. Käy vaikka pridellä tai syö tofua, jokaisella on omat juttunsa eikä ne mulle kuulu.

    Mitä yrität tässä sanoa, ei aukea ei?

    "Juupa juu, kolme pikalatausta tuona aikana. Kova on range sinun tietopohjalla kun yli 35 tkm 3 pikalatauksella mennään."

    Vitut se mitään itsestään siellä lataile, joka kerta saat viritellä pihoja tullessa ja lähtiessä. Vähintään kahdesti päivässä.

    Nykyään tarvitsee tankata kerran kuussa tai korkeintaan kahdesti.
    Sä saat hyppiä narua ainakin kahdesti päivässä. Laitappa muuten kuva kattamattomasta bensa-asemasta tai mittarikentästä. En ole sellaista nähnyt varmaan koskaan.

    Luulisi noille vuosille jo oppineen, ettei kannata olettaa.
    Olet lähes liikuttavan väärässä monessa asiassa, käytännössä kaikissa.

    Mitä tässä taas houritaan? En ymmärrä?

    "Alkaa kuitenkin noita voisi-, eipä taida- yms. päätteitä kunmasti ilmaantumaan tuohon sun tekstiin. Onko epävarmuus vaiko mikä. Eipä kiinnosta. Hyvä kuitenkin sulle, se on osoitus kehityskelpoisuudesta, muttei valitettavasti oikeasta tiedosta. Lähinnä pakittelusta tiukoissa mielipiteissä kun sitä kovasti luuli olevansa totuuden torvi, ja sitten joku kylvää ne totuudet sinne minne ne kuullui ts. viemäriin.

    Mulle riittä täysarvosta se minkä vastaava käytetty kaupassa maksaa. Ei tää käyttöautoilu mulle mikään leipätienesti ole.
    Mä maksan vakuutuksia vuodessa todennäköisesti moninkertaisesti enemmän kuin sinä, ei kirpaise yhtään kun ei mee kaikki rahat bensaan ja tojokauppiaan höpöpuheisiin ja tarvittaessa saan sen mitä tarvitsen. Eikä mua vakuutuscasinot kiinnosta, se on osa markkinataloutta eikä niiden tarvi mun vuoksi hyväntekijöitä esittää. Mä kun pärjään mainiosti ihan omillani."

    Jos jossain salaojittajien keskusteluryhmässä Facebookissa on myyty jotain tojoa, ei se ole mikään julkinen myyntipaikka. Käytä lähteenä nettiautoa kuten 99% muista tekee.
    Ne leafit ei ole mitään matka-autoja vaan tarkoitettu nurkkiin pyörimiseen.

    Sillä priuksella voi lähteä vaikka pohjoiseen ilman mitään vitun strategiaa tai sotasuunnitelmaa. Etkö ymmärrä, pitää olla aika retardi ostaessaan moisen kapineen matka-ajoon. Hybridillä ei ole noita ongelmia. Autossa nukkuminen on minusta muutenkin kodittomien ja alkoholistien ongelma, kyllä tankkaaminen on helpompaa ja nopeampaa.
    No, jokainen tyylillään. Jos olisi polttomoottoriauto, voisi itse päättää missä yöpyy.

    Noita leafeja on liikenteessä niin vähän, että moisen ostajaa pidetään väkisinkin jonkinlaisena oman onnen intiaanina. Eihän niitä liikenteessä näe kun ne roikkuvat piuhassa 99% ajasta.

    Tossa sulle luettavaa tämän päivän lehdestä, ole hyvä!

    https://www.is.fi/autot/art-2000007667084.html
    https://www.is.fi/autot/art-2000006375640.html

    Mitähän tässäkin taas haetaan, huoh!

    "Hyvä että olet kuitenkin seurannut sähkisten myyntiaikoja ja liikkeessa makuuta. Voisin sinua tuossakin asiassa hieman opettaa, mutta ymmärrys syntyy vain kokemusten kautta, eikä sitä voi oikein pakkosyöttääkään, jos vaastaanotin on tukossa jo kaiken saadun viherpesun määrästä.

    Saastuttavuus ei mulle merkkaa mitään ja perusteluna polttisautoissakin se vain siksi, että vaarana on että persaukiselta loppuu viherhysterian myötä bensarahat ja paniikissa katsetta koetetaan kääntää toisen käyttövoiman suuntaan.
    Koska sitä paskaa on polttiksille tulossa se on satavarmaa ja hallitusohjelmaan kirjattua. Kaikki luu taas on arvailua. Sähkiksen verot muuten kaski 25% alkuvuodesta ja energia sen 5% lokakuussa. Mites kävi samaan aikaan polttoaineiden verotuksen"

    Se sun nisusi on ongelmajätettä viimistään 200tkm kohdalla, kukaan ei sitä osta ja vaihdossakin saa vain pipon ja hanskat. Hybridissä ei kilometrit haittaa, vaikka olisi kilsoja tuplat. 2013 mallin lefat ovat ilmeisesti ensimmäisiä vai joko vanhemmat on kaikki paalattu?

    Tule sitten intoilemaan kun ensimmäinen on päässyt edes 200tkm matkan.
    Käytä hetki miettimiseen, kuinka paljon enmmin päivässä ajetaan hybrideillä kuin täyssähköautoilla - niin, siihn on syynsä. Ostihan porukka niitä beta-videoitakin aikoinaan. Nykyään myös VHS-videot on jo kauan sitten kierrätetty, kehitys kehittyy ja osa teknologiasta poistuu markkinoilta.

    IS

    PS: loppuun hymiöitä ilman faktoja :);):cool::p:D
     
  19. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On joo, yksittäinen automalli mihin ei saa polttoainetta mistään ja minkä polttoaineen valmistus on kallista kuin mikä (vaikka ymmärtääkseni sekin tehdään hiilivedyistä). Varastointi on tehotonta kun energiasisältö tilavuuteensa nähden on todella heikko, onko edes parempi mitä nykysen sähköauton akussa?

    varastoinnilta ja infralta vaaditaan paljon kun vety vuotaa pienimmästäkin huokosesta ulos ja on helposti syttyvää. Ymmärtääkseni nykyisellä kaasuinfralla (missä sellanen on) ei voi siirtää vetyä. Niin ja ne vetyautot, nekään ei kovin mielellään saisi vuotaa edes vanhemmiten.

    Tämä vetytalous ja vetyautohomma nousee aina tämän tästä pinnalle ja pöhisijät pöhisee. Kuitenkaan vuoskymmeniin ei ole tullut läpimurtoa siihen miten vetyä saisi fiksusti irrotettua esim. vedestä tai edes niistä hiilivedyistä siten että siinä olisi jotain järkeä, eikä noille vedyn huonoille ominaisuuksille edes kukaan voi mitään. Sähköauto sentään on kehittynyt edes siihen että sillä on mahdollista ajaa liikenteessä jotenkin normaalisti.

    Biopolttoaineasiassakin on hämärä puoli siinä että valtion yhtiö neste tuottaa 2,7m tonnia uusiutuvaa dieseliä vuosittain https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/tuotteet/uusiutuvat-polttoaineet, suomessa käytetään 2,6M tonnia dieseliä vuosittain https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/liikenteen_energiankulutus/polttoaineiden_myyntitilastot

    Jo Nesteen tuotannolla olisi mahdollisuus muuttaa koko suomen liikenne dieselin kulutus "uusiutuvaksi", jos tiedot pitävät paikkaansa ja täällä tosiaan jotain haluttaisiin tehdä muutakin asian eteen kuin ohjailla polttoaineverottamalla millä ei ole kulutukseen oikeen mitään vaikutusta, vain verotuloihin...
     
    1purehell tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!