Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minä olen käynyt vaihtamassa asiakkaalle lankapuhelimeen pariston. Ei siis semmoseen lopun ajan vastaajalla varustettuun peliin kellon patteria, vaan semmoiseen, jossa on veivi kyljessä soittamisen aloittamiseksi. Mäntyharjulla oli käsivälitteinen vuoden 1979 loppuun saakka ja yhdellä sivukylällä vielä vanhempi käsivälitteinen systeemi, jossa vielä kesällä 1978 oli vielä puhelimet, joissa energia tuli asiakkaan tiloissa olevista pattereista. Semmonen paimenpojan patterin kokonen panos. Puhelin ei sisällä puolijohteita, mutta hiilimikrofonia pitää syöttää tasasähköllä, jotta ääni saadaan linjoille. Sen voi syöttää keskuksesta, mutta vanhempi systeemi oli paikallinen paristo. Posti- ja lennätinlaitos.

    Mäntyharjulaisia vaivasin yli tuhannen tilaajan osalta kesällä 1979 soittamalla puhelun. "Päivää. Soittelen teille täältä keskuksesta. Haluaisin testata puhelinkoneenne valintalevyn toiminnan ensi vuonna tulevaa automaattikeskusta ajatellen". Ja sitten väänneltiin numero nolla ja minä katsoin keskuksella laskurista, että tuli 10 pulssia. Välillä piti opastaa, että juu pitäkää luuri kädessä kun väännätte numeroa ja päästäkää se valintalevy pyörimään vapaasti. Ei saa jarruttaa tai kiihdyttää sormella. Posti- ja lennätinlaitos.

    Vuosina 1980-1981 testasin puhelinkeskusten releillä tehtyjä rekistereitä, jotta pystyivät ottamaan molempien standardien (60/40 ja 70/30, millisekunteja) valintapulssit. Jos eivät, virittelin releiden veto ja pitoaikoja jousia ja ankkureita muokkaamalla. Näitä ei enää mennyt Suomeen, mutta Venäjälle (CCCP) ja paljon. Televa Oy.

    Kyllä mulle kelpaa puhelin, jossa tehdään lataus joka yö. On ne niin eteviä vs tuo eilisen tekniikka. Apple.

    Sähköautokin menisi minulla, kun useimmat ajot on kilometrejä tai kymmeniä kilometrejä.
     
    Anza, pantera, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Hauskahköhko filmi viime vuosituhannelta häkäpönttöautosta. Jos ei muuten niin kannattaa katsella vaikka eteläisen Suomen maisemien takia. Monikulttuuripellet älkööt kuitenkaan turhaan vaivautuko, Helsingin kaduilla ei notku kumiveneellä tulleita.

     
    PilsnerBil, kerkko ja kma68 tykkäävät tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hehe. Mun tallin pihalla on parkkis, jossa on vaihtelevasti myös uussuomalaisten autoja. Kun mulla on yleensä ovet auki, ei kestä kauaakaan, kun on joku kyselemässä apua, käynnistyskaapeleita ja jotakin muuta. Myös noita "kumiveneellä tulleita", jos se tarkoittaa euroopan ulkopuolisia. Laitettiinpa kerrankin oikein porukalla yksi Nissan väkisin tulille. Muistot siitä, kun vastaavaa romua (Sunbeam, 80-lukua) käyntiin pakkasella, tulivat väkisin mieleen. Ei onnistuttu. Nisunasu vastusti todella paljon. Oma akku oli täysin romua. Kaapelivirta ei riittänyt. Hain Bräkleenin ja sitä käytettiin starttipilottina. Lupaili. Elossa siis? Afrosuomalainen haki toisen huoltovapaan akun omasta autostaan, käänsi kyljelleen, löi navat kahden akun välillä yhteen, toinen suihkutti mun Bräkleeniä ja kas, Nissan heräsi seuraavalla startilla. Kansi kiinni ja ajoon. Nää vähän vaikeammista olosuhteista tulleet ovat otoksella yksi varsin käteviä. On vissiin siellä entisessä kotomaassa täytynyt harrastaa luovuutta täältä lähetettyjen japsiautojen kanssa. Jos niillä on ollut puuta siellä entisessä kotomaassaan, niin arvaten ne on käyttäneet sen jotenkin hyödyksi.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    mulla ei tollasta toimintasädettä ole ollu missään autossa:confused:
     
  5. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Mä olen laiska kanssa pelleilemään piuhojen kanssa oli ne sitten latausta tai lämmitystä varten. Enkä jaksa painaa wenaston kaukosäätimestä on nappia. Vaan olen kävellyt töihin kesät talvet pian 20 vuoden ajan. Vaatiihan se puketumiselta varsinkin talvella ettei tule puettua liikaa 40 metrin matkalle:p
     
    Inlinee tykkää tästä.
  6. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Aivan loistava pätkä, kiitos. Hienoa työtä TKK:n Albertinkadun lämpövoimatekniikan labrassa professori Harald Kyrklundin johdolla. En ollutkaan ennen kuullut kompressoriahdetuista häkäpönttöautoista. Alkaisivat taas olla ajankohtaisia?
     
    Muokattu: 10.12.2020
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    El Kamina, Sipilän rakentama puukaasuauto on kompressoriahdettu. Siitä laitteesta löytyy moottorin ohjauksen toteutuksesta opinnäytetyö. Käppyröistä näkee, että voimaa rajoittaa kaasunkehitin. 3000 kierroksen päällä ei tapahdu oikein minkäänlaista tehon kasvua.
     
  8. jänis2

    jänis2 2nd gear

    Mä en kyllä jaksa puhua puhelimeen noin kauan. Mun on pakko pitää taukoja välillä. :)

    Niin, työmatka on vajaa kilometri, joten fillarilla mennään toistaiseksi, ilman taukoja :D
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Vappusatasella? Sillähän ne eläkeläiset sai SDP:tä äänestämään. :D
     
    fxsts, PilsnerBil ja Inlinee tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

  11. pantera

    pantera Double Gearhead

  12. BHBS

    BHBS 2nd gear

    1purehell tykkää tästä.
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Luulempa että valmistavat vielä paljon erilaisia hybridiautoja ja pitkään, oikeastaan niin pitkään kun polttoainetta on saatavilla. Kun maailmassa on vielä aika paljon maita, missä ei tulla sähköautoiluun siirtymään edes vuonna 2040, eli ne maat jotka on jonkinasteisia kehitysmaita meidän näkökulmasta.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niin, ne valmistaa mutta myykö ne niitä? Nytkin on autoja eri markkina-alueille. Mua ei sinänsä haittaa, mielenkiintoisien polttomoottoriautojen valmistus loppui tän vuosituhannen alussa. Nää nykyiset ei kiinnosta, vaikka olis kuinka "helekatti".
     
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Ja Suomessa asuu ainakin miljoona autoilijaa sellaisessa paikassa, johon ei ole edes fyysisesti mahdollista saada sähköpistoketta, ainakaan useisiin vuosiin, ei kotona eikä duunissa.
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Suomi = Kehitysmaa, 1/5 väestöstä elää ilman sähköä ?
     
    Catiska tykkää tästä.
  18. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    On niissä päällekkäin pinotuissa kopeissa sähkö. Mut ei niissä asuvat tarvi autoa.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. hantta

    hantta Gearhead

    Selkosuomeksi: kaupunkialueilla on kadunvarret täynnä autoja öisin, mistä niihin vedetää roikka? Entisessä kodissani kahden talon yhtiö uusi kaikki sähkötolpat, kuitenkin niin, että jokaisessa tolpassa on 2x 10 a sulakkeet, ja johdotus sen mukainen, ja kun kysäisin sähköautojen latausmahdollisuudesta, suurinpiirtein käskettiin pitämään turpa kiinni. Ei varmasti uusita ihan heti, asfaltti auki jne.
     
  20. hantta

    hantta Gearhead

    Mene katsomaan yhtiökokousta, kun 50 asunnon yhtiössä äänestetään vahvemmista johdotuksista parkkipaikalle, auto jokatoisella, ja niistäkin jokatoisella vanha rutku, jota ei ole aikomustakaan muuttaa sähkökikottimeksi ;)
     

Kerro tästä muillekin!