Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Mun auto ei kerää muuta dataa kuin sen mitä tililtä häviää kun tankkaa. Ja se on tarkkaa. kun ne on omia rahoja. Kulutuksen näkee suoraan . kilometrejä kun tulee vuodessa se 50000 niin on aikas vertailuikelpoista eri keleissä
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minun Teslassani (2020) ei ole. Nyt viimeisimmssä toimituserässä lämpöpumppu jo on. Monella muulla merkillä tuo lämpöpumppu on ollut pidempään.

    Lämpöpumppu vaikuttaa kulutukseen, minkä verran en osaa vielä sanoa. Rahallista merkitystä tuolla ei juuri ole, sähkö on niin halpaa. Ja latausvälikin on kovallakin pakkasella minulle riittävän pitkä, eli jos saan pysähtyä vaikkapa kolmen - neljän tunnin välein kuselle/kahville, se sopii minulle hyvin.

    Polttomoottorien lämppäreihin on vaikea verrata, niitäkin kun on monen tehoisia kuten sähköautoissakin. Omassa autossain sisätilojen lämmityselementin teho on 6kW. Ja se lämpenee toki hetkessä kun ei tarvitse vettä ja isoa rautamöykkyä lämmitellä ensin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Lämpöpumppu on varmasti hyvä keksintö noihin, kovimmilla pakkasilla tietysti hyötysuhde karkaa suoran sähkölämmityksen tasolle. 6kw lämpöteho on kovan kuuloinen, sama kuin pikku kiuas, mutta niin vaan teslatiimi joutu ajelee toppakamoissa lasit jäässä kun keli oli -30. Lämpöhukka lienee autossa eristyksen ja ajoviiman takia isompi kuin saunassa.

    Olis kiva laskea paljonko on bensa-auton lämmitysteho, omassa K5 chevyssä mittailin lämpärin linjojen lämpööeroja, niin 30c laski suunnilleen veden lämpö (kaks lisälämppäriä kabiinissa orkkiksen lisäks). Pitäis vaan tietää virtaus niin siitähän laskisi jo karkeasti montako wattia kabiiniin jää. Veikkaan että on aika iso teho, siltä se ainakin tuntuu käytännössä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. leemu

    leemu Gearhead

    Ilmeisesti kaikki tm:ää lukevat sähköautoilijat ovat, koska kommenttiosio oli piukassa väitteitä, ettei toimintasäde voi mitenkään pudota noin paljoa ja että on väärin ajettu ja ollut väärät asetukset yms.

    Sähköautoilijat tuntuvat olevan läheistä sukua polkupyöräilijöille siinä suhteessa, että heti on soppa valmis jos joku löytää heidän valinnoistaan jotain negatiivista:poff:

    Kyllä sähköauto on varmasti toisin paikoin oikein pätevä, menisi itselläkin varmasti hyvin talouden toisena autona, mutta ei vaan riitä pörssissä paine moista hankkimaan (enkä mää sellaista oikeasti haluakaan), mutta ei se ihan mikään jokapaikanhöylä ole vielä moniin vuosiin.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Fakta on ettei lämmitys voi lyhentää toimintasädettä puoleen jos ajetaan maantiellä. Kun sen lämmityksen maksimi on alle puolet auton kulutuksesta ilman lämmityslaitetta. 6kW PTC ei enempää sähköä ota vaikka säätäisi miten. Saman näkee oman autoin kulutuksista jotkan linkitin tuonne.

    Lasit jäässä (siis TM puhui sivulaseista) menee kyllä auton piikkiin. Ameriikan pojat eivät ole osanneet suunnitella ilmansuuntausta oikein. Autossa pitäisi (minun mielestäni) olla enemmän sivulaseihin suunnattua puhallusta huolimatta siitä miten käyttäjä valitsee kojelaudan ilmansuuntauksen. Mutta näin ei ole. Toinen typeryys on jos laittaa lämmityslaitteen max asennolle (kuten TM oli tehnyt lukematta ohjekirjaa) menee sisäkierto päälle. No se tietty pahentaa tilannetta. Tuokin on auton moka. Tai oikeammin suunnittelijoiden.

    Teslassa joutuu tuollaisilla pakkasilla käyttämään manuaalisäätöjä lämmityslaitteelle jotta homma toimii järkevästi. Pelkästään automatiikka toimii vielä -20 keleissä mutta kun ollaan siellä -30 seutuvilla, automatiikka hölmöilee.

    Jos tätä keskustelua lukee, enemmän bensalenkkarit hermostuu jos joku valitsee erillaisen energiamuodon autoonsa. En minä käy joka säikeessä väittämässä (ilman omaa kokemusta) että diesel mersu on perseestä. Mutta ketju on täynnä henkilöitä jotka yrittävät vakuuttaa kuinka sähköautolla ei pärjää ja se ei voi toimia. Tosiasia vain on että autot on sähköistymässä. Autovalmistaja toisensa jälkeen on todennut tämän. Moni on jo ilmoittanut lopettavansa polttomoottoriautojen valmistuksen melko pian ja tänään luin Scanian ilmoituksen että kuorma-autoissaankin ovat menossa samaan suuntaan. Eivätkä enää usko edes vetyyn.
     
    Muokattu: 26.1.2021
    Stang_81 ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. J.J.

    J.J. Gearhead

    Rivien välistä jos lukee että kaikki dieselit on perseestä niin saattaahan siinä vähän soraääniä tulla.

    Ehkä joskus reilun parinkymmenen vuoden päästä alkaa näkemään mihin suuntaan Suomen autokanta on alkanut mennä.
    Sähköautojen yleistymisen valtavirraksi isona esteenä on infran puute ja toki käyttäjillä rahan/mielenkiinnon puute sen ostamiseen.
    Suomen keskiverto auto on sen liki viisitoista vuotta vanha niin siintä voi helposti päätellä millä täällä pääasiassa ajellaan viidentoista vuoden päästä.
     
    Vermilion, Inlinee, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Jenkkiauto

    Jenkkiauto 1st gear

     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kaikilla isoimmilla kuorma-automerkeillä on omat sähköautonsa jo kehitteillä ja taitaa jonkun saada ostettuakin. Tottakai koska se on nyt In ja pitää pysyä kehityksessä mukana, hinnalla millä hyvänsä. Akkujen pitää vaan pienentyä aika hitosti ja latauksen kehittyä ennen kuin sähkö voi lyödä mitenkään läpi raskaalla puolella. Tällä hetkellä lupaavat kai 250km rangea ja jakoauton kokoluokkaan, siitä on pitkä matka 12h vuoroihin ja 76tn kokonaismassoihin.
     
    Muokattu: 26.1.2021
  9. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Toisaalta jos onnistuvat niin loppuu se ureasuihkutus.
     
  10. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Kehitys vaan on alkanut liian myöhään, nyt on jo perinteiset merkit yllätetty housut kintuissa tuon sähkötekniikan kanssa, ainakin bussipuolella. Kun kiinalaisilta on tullut ainoat suomenkin oloissa toimivat sähköbussit, joissa on edes toimintasädettä, eurooppalaisissa vaihtoehdoissa toimintasäde on liian lyhyt.
    Varsinkin, kun kaikkiin kaupunkien uusiin isompiin joukkoliikenteen kilpailutuksiin vaaditaan jo sähköbusseja tietty osa, niin osa liikennöitsijöistä joutuu ottamaan epäonnistuneita hollantilaisia keksintöjä, jotka loppujen lopuksi seisoo suurimman osan aikaa korjaamon pihassa.
     
  11. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Tässä hyvin toimiva sähköauto. Ajoreitillekään ei tarvita navigointia, paitsi nk työvoimapulan pelastajien ollessa puikoissa.



    [​IMG]
     
    Zejk1, Inlinee ja dart -66 tykkäävät tästä.
  12. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Vaikuttaa olevan solaris. Parhaimmillaan paikallaan otetuissa kuvissa, tavan tieliikenteessä tavataan useimmiten hinausauton perässä, oli tekniikka mikä tahansa. Huono laatu on huonoa laatua, oli tekniikka mikä tahansa.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    No näinhän on tapahtumassa. 76t luokka ei välttämättä ole targetissa ensimmäisenä eikä muutenkaan ainakaan Euroopassa 12h yhtäjaksoisen ajon pätkät. Ammattiliikenteessä kun nuo tauot ovat pakollisia. Asiasta lisää täältä:
    https://www.volkswagenag.com/en/new...Fy6zAD6zxmoIMGpfXsuPqmc-1p8tldETTZ6qpS1iVPLQ#
     
  14. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tiedän kyllä jotain ammattiliikenteestä. En tietenkään tarkoittanut 12h yhtäjaksoista ajoa vaan 12h vuoroa johon sisältyy taukoja ja lastausta/ purkua. Mutta kun näitä taukoja pidetään siellä missä se 4,5h ajoa tulee täyteen, eikä siellä missä sattuu olemaan maakunnan ainoa laturi. Tällä hetkellä sähkökuorma-autot on lähinnä valmistajien lupauksissa ja brosyyreissa, ehkä 10-20 vuoden päästä töissä ja sittenkin kaikkein kevyimmissä.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Voihan se olla että sinä tiedät nämä asiat paremmin kuin valmistajat.

    Siitä maakunnan ainoasta laturista ei kannata olla huolissaan. Sellaista maakuntaa ei olekaan missä olisi vain yksi laturi. Lisää tulee helpommin kuin huoltoasemia. Tehtaan kupeet, taukopaikat jne on helppo varustaa latureilla sitten kun niille on tarvetta.

    Jakelu, roska, betoni, sora yms kalustosta tuo alkaa tai on jo alkanut. Niissä ajomatkat on suht lyhyitä ja hyödyt muutenkin suurimmat. Raskas pitkä linja on varmaan viimeisiä.

    Mutta Scanian tavoite 50% myynnistä 9 vuoden päästä ei ole utopiaa vaan melkoisella varmuudella toteutuu tai toteutuu aikaisemmin. Aivan sama kuin henkilöautoissa. Globaalisti sähköautojen myynti kasvaa nopeammin kuin ennusteet lupasi 2018. Siis globaalisti, siinä ei Suomen toimet vaikuta.
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ainakin taidan tietää enemmin kuin sinä. Kirjoitan sen perusteella mitä valmistajat ovat omissa tiedotteissaan kertoneet, ja sen perusteella aika lapsen kengissä ollaan.
    Suurin osa suomen teillä olevista yhdistelmistä liikkuu täysillä painoilla ja jos kevyet scaniat muuttuu sähköisiksi niin se on aika pieni osuus kaikesta, että ihan hirveästä läpimurrosta ei puhuta niin kuin hehkutat. Jossain irtoperähommassa voisi mennä, siellä on pienet painot ja ajetaan valtaväyliä pitkin, toisaalta ajosuoritteet 600-700km ja niitä ajoja ajaa tällä hetkellä polakit ja turakit varastetulla dieselillä. Tehtaiden sisäiset ajot onnistuu koska latauspaikkoja on helposti saatavilla.
    Vaihdan autoa toivottavasti 2024 ja seuraavan kerran 2030, tuskin tarvii sähkömalleista tarjousta pyytää silloinkaan. Totesin jo tuolla että kehitystä pitää tapahtua, mihin vaikka 28tn nuppiin laitetaan akkuja niin paljon että sillä pääsee yhden työpäivän ajot yhdellä 45min tauolla, jonka saattaa joutua viettämään jossain vaikka metsän keskellä? Rakennetaan pikalatureita jokaisen pikkutien risteykseen? 300kwh akut täyteen 45min? Tai edes puoleen väliin, 150kwh? En tiedä mutta tulisko vähän häviöitä? Moottori, vaihteisto ja polttoainesäiliö ei paina niin paljoa että niiden heivaamisella saisi tarpeeksi painosäästöä painaville akuille. Tietysti onhan se mahdollista ettei akkujen painoa huomioida omamassassa.
     
    Muokattu: 1.2.2021
  17. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Olin jäsenenä facebookin sähköautoryhmässä, ne ovat kuitenkin kiinnostavia. Todennäköisesti taloudessamme olisikin nyt (ainakin) yksi, mutta aina asiat eivät mene niin kuin haaveillaan, ei siitä sen enempää. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa omalta osaltani sitä että sähköauton hankinta on joskus (kaukana) tulevaisuudessa, jos hinnat eivät romahda.

    Ryhmässä ollessani huomasin että erityisesti Teslailijat, ei toki kaikki mutta äänekkäimmät, olivat vieraantuneet pienen ihmisen elämästä täysin. Ehkä auton mukana tull "I-fucking-know-everything"-ominaisuus, ei ole sitten pienintäkään halua ymmärtää muita. Surullista, autohan on hyvä, ja jollain tasolla tajuan että Elon Musk on messias, mutta se ei tarkoita etteikö mitään muuta mahdollisuutta liikkua voisi olla. Tai että kaikki jotka ajattelevat toisin ovat ääliöitä.

    Mutta jokainen valitsee omat riitansa.
     
    isalmela ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tunnut olevan asiantuntija. Kannattaa varmaan hakea Scanialle tai monelle muullekin valmistajalle johtajan paikalle kun tietotaitoa tuntuu olevan enemmän kuin siellä istuvilla.


    En oikein tiedä mitä tuolla haluat kertoa? Artikkelissa ei puhuttu vain ja ainoastaan yhdistelmistä. Kuorma-auto tarkoittaa myös muita kuin yhdistelmiä. En äkkiseltään löytänyt tilastoja jakaumista, paljonko yli 16t kuorma-autoja on yhdistelminä pitkän linjan ajossa, paljonko lyhyessä ajossa + ilman perävaunua liikkuvat kuorma-autot. Sinulla on varmaan heittää jokin tilasto asiasta niin nähdään kuinka pieni se osuus mahtaa olla.



    Nuo sinua vähäisemmällä tietämyksellä varustetut Scanian kaverit eivät olettaneet että sinä ostaisit metsään yhdistelmän sähköisellä voimansiirrolla vuonna 2030. Jos lukeminen onnistuu, niin heidän arvionsa että puolet kalustosta olisi silloin sähköistä ja se osuus koostuu muusta kuin täysillä painoilla pitkään linjaa tai pusikossa pörräävistä. Samasta syystä pikalatureita ei tarvitse jokaisen pikkutien risteykseen rakentaa ja toivon toki ettei jokainen tukkikuski ala esimerkkisi voimasta pitämään taukoa jokaisen pikkutien risteyksessä. Vaikka siellä on vähän liikennettä, se saattaa siltikin häiriytyä moisesta.

    Sinänsä tukkiauto olisi mukavasti etenemiskykyisempi jos jokainen pyörä vetäisi, perävaunua myöden. Olisi tukkiukon elämä aika paljon helpompaa kuin dieselin kanssa teuhkoessa liukkailla tieurilla.


    300kWh akut täyteen? Jos tunnet asiaa, tiedät varmaan että akkuja ei kannata ladata täyteen asti jos on kiire edetä. Yöllä/pidemmässä pysähdyksessä noin voi kyllä toimia. Mutta jos siihen 300kWh akustoon ottaa järkevämmän määrän, vaikkapa 225kWh energiaa. Siinä mennä tupsahtaa sellaiset 24minuuttia. Eli matkaa voisi jatkaa ellei taukosäädökset estäisi. Jos pitää oikeasti lorvia siinä taukopaikalla vaikkapa 40min., siinä ajassa ehtii ottamaan jos sen 260kWh sinne akkuun.

    Mutta tosielämässä akut ovat suurempia. Teslan Semi varustetaan kahdella valinnaisella akkukoolla, joko 600kWh tai pidemmille siivuille sopivampi 1000kWh paketti. Tuolla suuremmalla saa kölkytellä meikäläisittäin n. 8h lataamatta pitkin maantietä. Ja kun tiedetään että tauko tulee pitää jo selvästi aikaisemmin, ei se työpäivä yhdellä latauksella ole mikään temppu. Väitän että jopa se tukkiauto selviäisi useimmiten ilman kesken työpäivän tapahtuvaa latausta...

    Akkujen paino huomioidaan jo nyt, eli ne vähennetään massasta kompensaationa.
     
    Muokattu: 1.2.2021
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Heikki, jos vilkaiset mistä tämä keskustelusäie on lähtynyt ja miten se on edennyt läpi keskustelun, homma menee juuri toisinpäin. Esson baarin väki on asenteella minä tiedän kaiken sähköautoista vaikkei ole sellaista nähnyt kuin telkkarista. Tuputtavat sitten porukalla tässä säikeessä näkemyksiään.
    Tuo kuorma-auto toimii hyvänä esimerkkinä. Jos kokee ettei sähkö ole ensi vuosikymmenellä vaihtoehtona pitkälle linjalle, ei se silloin voi olla vaihtoehtona kuorma-autoissa ollenkaan. Eli se ehdottomuus tuntuu olevan kyllä enemmän tuolla bensa/diesel-puolella.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Yllätys että teslamies alkaa piikittelemään kun joku kyseenalaistaa teslamiehen mielipiteet.

    Seuraavan kerran kun käyt peukkubaarissa kahvilla niin aja sieltä takapihan kautta niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitan, kuvittele se kaluston määrä piuhan päähän ja kaikki 50-100minuutin ajaksi. Tankilla käyminen vie 6-7minuuttia ja jos ei ala lakisääteinen niin matkaa jatketaan heti, ei sinne jäädä lorvailemaan. Kuljetusala on vedetty niin tiukille että jopa siirtyminen tieltä jonnekin huoltoaseman pihaan ja takaisin vie liikaa aikaa, jos ei ole pakko tankata niin tauko pidetään jossain muualla, sähköistyminen tämän hetkisellä tekniikalla lisäisi turhien taukojen määrää huomattavasti.

    Otin tuon 300kwh esimerkiksi scanian sivuilta, 300kwh akuilla 250km range ja lataus täyteen "less than 100 minutes". Mutta hienoa jos ne latautuu nopeammin koska 4,5h tauko on 45minuuttia ja siinä kohtaa pitää kyllä jo nostaa kytkintä kun se on täynnä. Tuolla https://www.scania.com/group/en/hom...unches-fully-electric-truck-with-250-km-range Ei puhuta mitään 600kwh tai 1000kwh akuista, kai niitä mainostettaisiin jos sellaisia olisi saatavilla? Ainoastaan Tesla semiin saatavilla, harmi että soveltuu huonosti sora- tai puuautoksi.
    1000kwh akku olisikin jo jotain, sillä alkaa pärjäilemään ihan mukavasti kun otetaan regeneroinnilla alamäessä energiaa talteen, ja jos akkujen lähemmäs 6000kg paino vielä kompensoidaan niin kaikkihan on kotiinpäin.

    Minä en ole millään lailla tätä muutosta vastaan, päinvastoin. Nykydieselit tuntuu olevan niin huonoja että sähköinen voimalinja on todella tervetullut. Se vaan ei ole tulossa arkipäiväksi nyt, tai huomenna, tai edes 2030. Ja samalla kun sähköistymistä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, keksitään dieselille hinnankorotuksia joita ei pysty siirtämään hintoihin.

    Tämän hetkiset tehot ja ranget ei riitä mihinkään raskaaseen työhön ja jää nähtäväksi kuka suostuu kalliiseen koekaniinin rooliin.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!