Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Elementary, dear Watson: sähkökinnerin pienempi autovero laskee sen suhteellista hintaa, mikä avaa mahdollisuuden ottaa siitä parempaa katetta kuin korkeamman autoveron bensakäkättimestä.
     
  2. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Nyt on pakko jotain ulkopuolista puolueetontakin kommentoida asiapohjalta tähän juupas eipäs keskusteluun joissa toisella osapuolella kymmeniä tuhansia maksava tesla, liekö enemmänkin ja valtaväestölle jo maks 20 tuhatta euroa rahaa autoon hirmumäärä eikä suuri osa porukasta laita edes tuonvertaa,muistaakseni keskivertoautoijan kärry maksaa alle viistonnia millä ajelemme täällä.
    Jo näiltä pohjilta väittely on aika vääristynyttä,siihen kun lisätään perusautoilija+autontarpeensa joissa ei ole mielenkiintoa suunnitelmallisuuteen latailun ja reittivalintojen suhteen pikkasen sivummallakaan ajellessa vaan pääasia että kunhan kulkee luotettavasti niin puhutaan kahdesta erimoisesta maailmasta autoilla vaikka rahaa pistäisi rutkastikkin autoiluun.
    Kukaan ei tosissaan voi väittää etteikö nykyaikainen,uudehko bensa/dsl olisi helppo,huoleton ja harmiton peli kesää talvea halutessaan ja tankkaus ei montaa minuuttia vie olipa missäpäin tahansa josta automaatti tai asema löytyy ja menokaan harvemmin katkeaa polttoaineen loppumiseen eikä tarvi sulakkeita suurentaa ,taloyhtiössä tapella latauspaikasta tai yölatailuja muistaa.
    Kunhan ei aja liian vanhoilla ja satojatuhansia kelatuilla romuilla ellei osaa itse korjailla tai sitten oltava niin pieni autontarve ettei se ole pakko aina toimiakkaan.
    Sähkoauton valinneet on erimoisia,suurella osalla snobbailun tarve päällimäisenä luontoarvojen(jotka ei todellisia) tai käytännöllisyyden(riippuu tarpeesta/asuinpaikasta) sijaan.
    Sitten tullaan lopulliseen niittiin eli jos tarkoitus autoilla tilavalla isohkolla autolla kuten tähänkin asti joko tottumus,turvallisuus tai tilasyistä tarvii olla kovasti rahaa vastaavan sähköauton löytämiseksi eikä välttämättä semmoista olekkaan saati pakettiautopuolella jollaisella minä ajan käytännnön syistä eikä yleensä tyhjä takaboksi mua haittaa mutta tarvittaessa en peräkärryä tarvi jos reissulla isompikin löytö iskee tajuntaan vaikka IKEA.sta tai rompetorilta tms.
    Mitenkän minä siirryn sähköpakuun jos ennakkoluulotonkin mutta en huoli kääpiöpakua enkä pistä yli 20 tuhatta taatusti käyttikseen,silläkin meinaan saa todella hyvän olipa kyse isompikin ha tai paku.
    Millä minä pakua sähköttömällä mökillä latailen enkä halua huoltamollakaan istuskella menu kädessä latausta odotellen ajoinpa missä tahansa ja aika utopiaa on latailun onnistuminen kaikilla heillä lähitulevaisuudessakaan jotka asuu rivi/kerrostalossa tai auto pidettävä kadunvarressa.
    Kukaan ei oikeasti voi olla niin hyväuskoinen etteikö tiedostaisi maksujen lankeavan toki myös sähköautoihinkin vai mistäs ne liikenteestä kerätyt potit otetaan tulevaisuudessa??
    Sähkön hintakin tulee nousemaan rajusti tarpeen lisääntyessä,tietysti ja kapitalisti tietää sen sähköyhtiössä laskuttaessa.
    Jonkun täytyy toki maksaa valtavat kaivuu,kaapeli ja sähköverkotkin joko uusien vetämiseen tai vanhojen muutoksiin ihan kotipihasta kerrostaloihin ja kauppojen parkkiksista parkkitaloihin kuin parkkitolppien yhteyteenkin vai taivaastako ne putoaa?
    Yhteiskunnan pyörittäminen sähköllä yhä enenevissä määrin on erittäin häiriöaltista jo nyt saati kun liikennekin pyörii sähköllä,miettikääpä mitä tapahtuu jos itänaapuri sammuttaa valot täältä viikoksikin talvella tai joku luonnonkatastrofi lamaa sähköverkot?
    Ei liiku pitkään sähköauto,-junat,ei lämpöä ellet puita polta tms eikä toimi kortit,pankkien ottomaatit,kauppojen ovet/kassat eikä edes bensaa/dsl saa ylös pumpuista mutta sitä sentään viikoksi löytynee tankeista,jemmoista kuin varmuusvarastoista hätätilassa rekkoihin kuin hälytysajoneuvoihin ym eli bensa/dsl elinehto pitkään vielä hätätilanteissa ja kriiseissä kun tosipaikka.
    Mykistyy viestintä hävittäjienkin jäädessä kentälle eli nämä ääriesimerkkeinä sähköön liikaa turvautumisesta mikäli varasysteemejä ei ole eikä suomessa käsittääkseni ole moisia liikoja ajateltu.
    Mikä sitten hyvin nopeaan etenevän sähköautojen kehityksen ja käytetyn sähköauton hinnan+myynti/omistushalujen suhde jo 5vuodenkin ikäisessä nyt saati tulevaisuudessa eli ostaako monikaan antiikia edustavaa tekniikkaa ?
    Sähköautoilu on kumminkin kotonaan paremmin metropoleissa,tiheän asutuksen ja pahojen saasteongelmien seuduilla joissa leppoinen ilmasto ja lyhet ajomatkat,akutkin antaa parhaansa mutta sielläpä ne eivät kiinnostakkaan eikä niitä tuputeta vaan vapaaehtoisuuteen perustuvaa jos tuntuu että moinen hyvä valinta ja latailukin kunnossa.
    Maailmalla missä kaikki liikkuva kelpaa ja saasteet suurimmat ajetaan vielä vuosikymmenet perinteisillä vehkeillä joita kohta piisaakin kivasti heille vielä pitkäksi aikaa.
    Minusta näiltä pohjin jokainen voi miettiä autontarvettaan vaikka tuossa vähän sivuunkin mentiin itse aiheesta ja ajaa millä lystää mutta ei valintaansa tuputtaa tai perustella tarvi oma lehmä ojassa ja voi tunnustaa jos valinta meni väärinkin,ei sille mitään voi että jopa minäkin erehdyn joskus mutta niin tekee muutkin.
    Tulee mieleen juttu tutusta joka osti hiljattain kaasuauton ylpeänä kun biokaasu kuulemma halpaa.
    Hän ei juurikaan aja,asuu kerrostalossa ja töihin ehkä 5km vaan auto toki oltava ja iso edustava Volvo löytyikin mutta kun lähin kaasutankkauspiste on naapurikaupungissa noin 50km päässä....että silleen tai sitten ajettava bensalla.
    Yhtä hyvin voi ottaa mieleisekseen manipuloidun laskukoneen sijaan tuoreet paristot omaavan mietintämyssyn ja tuumia puolueettomasti miten kymmeniä tuhansia autoon kuin autoon investoiden saa muka säästettyä kuluissa hyvään toimivaan kympin kahdenkin käytettyyn verrattuna..siis jos semmoinen muuten kelpaa... vaikka polttoaine tai sähkö olisi puoli-ilmaista eikä oma elinikäkään olisi rajoitettu ajaa ne km?
    Tietenkään kaikkia ei tarvi uskoa mitä täällä nimettöminä huudellaan,ei puoliakaan ja onko kiihkeimillä kommentojilla aina semmoisia ajopelejäkään mistä meuhkaavat,enpä usko.
     
    Muokattu: 4.2.2021
    faikku66, Swinger ja Zejk1 tykkäävät tästä.
  3. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Pitää paikkaansa, autoveron vaikutus autokannan ikään ja uusien rekisteröintimäärään sillä on suurikin vaikutus. Jos autovero jouduttaisiin poistamaan, polttomoottorikäyttöisten autojen myynti kasvaisi eikä täyssähköauton vetovoima olisi niinkään suuri.

    Vaikka täyssähköauton verokohtelu on jo noin suotuisa, ei niitä kuitenkaan rekisteröidä TM:n mukaan sinne 30. rekisteröidymmän automallin joukkoon. Tälläkin hetkellä täyssähköautot ovat marginaalissa uusien autojen rekisteröintien suhteen, puhumattakaan käytettyinä rekisteröitävien autojen joukossa.

    IS
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    [​IMG]
     
    isalmela ja Catiska tykkäävät tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Minuakin harmittaa, kun ei ole mahdollista siirtyä sähköautoon, johtuen taloyhtiön päätöksestä olla vielä tässä vaiheessa siirtymättä latausmahdollisuuteen, siihen saakka ostelen bensa- autoja, mutta ehkä sitten joskus..
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Liikennekäytössä olevien henkilöautojen kokonaismäärä 2020 lopussa 2748130 autoa joista täyssähköautoja 9697 autoa eli 3,53% kokonaismäärästä.

    https://www.aut.fi/tilastot/autokan...ovoimittain/henkiloautokanta_kayttovoimittain

    Tässä ei siis näy edes liikennekäytöstä poistettujen osuus 859083 kpl, joista osa tuskin liikkuu enää koskaan. Osa on kuitenkin ihan ehjänä seisonnassa, jossain määrin ajokunnossa.

    https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/liikennekaytosta_poistetut_autot

    En ihan vielä lähtisi torille tämän perusteella juhlimaan täyssähköautojen vallankumousta..

    IS
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jos noi kasvuprosentit pysyy tollasena niin kyl sää joudut torille lähteen ennen kuin vuosikymmen vaihtuu
     
  8. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Prosentit on prosentteja myös osuutena autokannasta. Jos uusia täyssähköautoja myytäisiin vaikka 20000 kpl vuodessa ja hybrideitä 40000 kpl vuodessa sekä polttomoottoriautoja loput 20000 kappaletta. Suhteuttamalla sähköautojen osuus autojen (tämänhetkiseen) keski-ikään 12,5 vuotta ja kokonaismäärään, yli 3 miljoonaa kappaletta, vie muutos vähintään kaksi vuosikymmentä.

    En unohtaisi maahamme käytettynä tuotavien henkilöautojen markkinoita jotka ovat myös seurausta väliaikaisesta autoverosta. Toisivat enemmän jopa uudenkarheita autoja jos autovero poistuisi. Tämä osaltaan puoltaa polttomoottoriautojen osuutta ja lisää autojen keski-ikää. Voi sitä ilon päivää jos käytettyjä tuotaisiin joskus enemmän kuin uusia myydään.

    Realiteettien rajoissa suomalaiset pitää ensin asuttaa siten, että parkkipaikkaan kuuluu myös latauspaikka. Tökkää infraan, ei ole ostovoimaa eikä halua hankkia koko autoa + kallista latausparkkipaikkaa.

    Autopaikka maksaa täällä PK-seudulla tuhansia ja autohallipaikka viisinumeroisen summan ja siinä ei ole edes mukana latausmahdollisuutta. Kuukausimaksun kanssa semmoinen yhtälö ettei edes vihervassari saa tuota kannattamaan, ellei sitten maksateta muilla asukkailla tuota summaa.

    Ei tule tapahtumaan, säällinen sähköauto + autopaikka latausmahdollisuudella kustantaa sen 50000€. Saattaa satavuotias polttomoottoriauto pitää pintansa vielä muutaman vuosikymmenen, siihen mennessä siirryn itse E85 käyttäjäksi, ellei dieseliä jostain syystä silloin ole saatavissa.

    IS
     
  9. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Joskus 90-luvulla tekstinkäsittelyohjelma ilmoitti "makro kiertää kehää". Täälä on vähä sama juttu..
     
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Sähköautoja on tällä hetkellä 0,3% autokannasta.

    Ne autot mitä myydään eniten juuri nyt ovat ne autokannan keskiverto kotterot mitä autokanta on 12,5 vuoden päästä.
    Tai voi mennä pitempäänkin, kun tuskin tuo autokanta tuosta uudistuu, pikemminkin päinvastoin.

    Eli pitkä on uusiutumisen tie. Vuosikymmeniä menee.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    aika paljon ovat jo laskeneet, perähti romahtaneet sillä joku vuosi sitten kun eka ladattava hybridi tuli kasvu% lähestyi ääretöntä (matemaattisesti ei ihan yksiselkoinen toimitus, mutta toinen vaihtoehto voidaan sulkea pois epäintuitiivisena).

    Trendi jatkunee, ei pysy kasvuprosentit tollasena. Jos jotain ei ole kellään on helppo tehä isoja kasvulukuja.
     
  12. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Joo, tuli vielä pilkkuvirhe tuohon laskuun, kun jäi viimeinen numero näppäilemättä.
    Oikea luku on siis 0.3%. Taitaa olla yhtä kunnianhimoinen hanke kuin ydinvoimasta luopuminen, yhtälailla vihreä ja järjetön hanke.

    IS
     
  13. Entinen naapurin Jussikin oli hypridi. Kävi pari viikkoa tislatulla nestemäisellä ja sitten meni muutamaksi päiväksi törnävälle latauksiin.

    Minun tuttavapiirissä SJK, Oulu, Kalajoki, Hki yksikään ei omista sähköautoa tai sekaautoa. Kai niitä myydään, mutta minä en tosiaan tunne ketään jolla semmoinen olisi.

    Kovia on myynnin kasvuprosentit, mutta niin ne on pienistä myynneistä aina. Itse olen aina sanonut esim. meidän teknisellä alalla että on niiden höpömyyjien helppo nostaa myyntiä prosenttuaalisesti paljon jos vuosimyynti on pieni, mutta se että jos myynti on jo lähteissään iso, siellä se muutos on aika pieni oli se sitten plus tai miinus merkkinen. Toisin sanoen isoon myyntiin hankala saada prosenttuaalisesti isoa kasvua ja katastrofaalista pitää tapahtua että isoon myyntiin tulee iso tiputuskin nopealla aikataululla.....

    Jos nämä sossuvichyvassuviher -vasemmistolaidan edustajat johtaa kauemminkin tätä maata, kai sitä on muutettava tuonne itäsuomeen ja alettava samaan porukkaan jotka täällä kirjoittaa bensanhakujutuista venäjältä. Bensa, maakaasu ja kommunismi ei kuole koskaan venäjältä.
    Eiköhän markkinatalous hoida asian kuntoon. Tulee niin kova vastustus että kyllä sitä bensaa vaan myydään. Jos se maksaa 2,5e litra niin so what, nythän se on halpaa suhteessa nettotuloihimme. pääasia että polttonesteitä myydään ja ihan varmasti myydään koko meidän elinaika ja muusta ei tarvi sitten välittääkään
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tjaa... no viimesen kolmen vuoden aikanana molemmissa segmenteissä on myynti tuplaantunut joka vuosi. Totta että helppo tehä isoja prossia kun lähtötaso on matala mutta niitä täällä ostetaan joita tänne tarjotaan. Tarjonta hybrideissä ja sähkössä lisääntyy kun valmistajat siirtyy niihin. Nyt jo hyybridi on hintakilpailukykyinen perinteisille ja sähkö segmentissäkin on tulossa halpaa peruskikkaretta markkinoille kaikilta valmistajilta... jokos sitä kymppitonnin sähkö daciaa saa ostaa?
     
  15. Onkohan niin että ny jos meen tuonne autokauppaan ja siellä on näitä kia, dacia yms. hypridi-ihmeitä odottamassa jonossa niin minä totean että "TÄMMÖSTÄ MÄÄ OON AINA HALUNNU". vai käykö niin että kaivan nenää ja kävelen ohi riisselimersuun tai bensa pickupiin ja tuhoan nuokin dacia rahat taivaantuuliin johonkin mukavampaan....

    Kertokaa ny mulle hybridiomistajat että onko semmonen tunne kun niillä ajaa että tilille lisääntyy rahat samaa tahtia kun kilometripaalut vilisee ohitte? täyssähkökuljettimista puhumattakaan. Minua kiinnostaa oikeasti laskelmat joissa otetaan huomioon esim. 10 tai 15v kustannukset, arvonalennus, arvioitu remonttimäärä, pääomakulut (pääoma ei ole ilmaista vaikka olisi omaa)..... ei oteta nyt huomioon ajomukavuutta, käyttömukavuutta, sitä että niillä voisi vetää traileria jossa on toinen auto.... Ihan pelkät kustannukset. Paljonko on säästö? minä voin tehdä aika tarkat laskelmat superkalliin dieselin pitämisestä 10vuoden ajalta, arvonalennus jne jne.

    Ei vittu, nyt pitää mennä hitsaamaan talliin että pääsen hybridi tasolle. Poika oli nostanut minut puhelimessani jossain pelssä uudelle levelille, kai sitä täytys autohommissakin päästä ....

    a
     
  16. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jos ensi vuonna myytdään samat vajaa 4000 täyssähköautoa niin kasvu onkin vaan 32%

    hassuja nuo prosenttilaskut.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos välttämättä haluaa mennä autoliikkeeseen kaivelemaan nokkaansa, voi vaihtoehtoisesti käyttää sitä omaa järkeään, minkälaisen auton haluaa, jos ei oma äly riitä, voi asiaa kysellä siltä kuuluisalta parhaalta kaverilta, isältä, pojalta, talkkarilta tai vaikka siltä automyyjältä, ei se oikea vastaus ainakaan tältä palstalta löydy :(

    P.s oli auto mikä tahansa n.s vähäpäästöinen, siitä ei saa yhtään mitään 10 vuoden kuluttua ;)
     
    Stang_81 ja Catiska tykkäävät tästä.
  18. Äly ei riitä, mutta kyselen tovereilta. En tunne yhtään järkevää automyyjää, isän luo ei voi mennä kun on tämä korona, talkkaria ei ole kun mulla on vara asua omassa maksetussa talossa ja poikaa kiinnostaa onneksi muut asiat.


    Sulla tai jollain muulla jolla on tietoa niin pankaa tietoa mitä se hydbridi vehjes tai sähkövehjes tulee maksamaan 10v periodilla. Minä paan siihen rinnalle tuommosen 15t euron diesel mersun tiedot. Nehän on sen hintaluokan autoja eli vanha 15te mersu tai 15te uusi hybridi että semmosen voi hyvinkin lähes jokainen ostaa hyvin lyhyellä varoitusajalla kässinä tai pätkällä.

    Vuosikulut
    - kiinteät
    - km kulut

    jälleenhankintahinta
    jälleenmyyntihinta

    jne
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    vajaat 4000 täyssähköautoa? Mistä tuo luku tuli?
    2020 rekisteröitiin Suomessa 5000 täyssähköautoa. Luku on tuplaantunut jo vuosien ajan.
    2021 määrä tullee olemaan liki 8 000 - 10 000kpl, joten olettaisin ensi vuonna rekisteröintimärän olevan reilusti yli 4000 kpl.
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tsiigasin tammikuun ensirekisteröintejä
    bensa+diesel 4245kpl
    sähkö+hybridit 5025kpl
    Luvuista puuttuu E85 ja CNG rekisteröinnit
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!