Oon huomannu että ainakin omissa bensa-autoissa on sama ilmiö, takalasit jäätyy varsinkin jos autossa on enemmän kuin kaksi ihmistä. Jossain saabeissa on puhallus myös takasivulaseille.
Jaaa-a mitähän se tämä tarkoittaa todellisuudessa ? "Autoala painottaa, että jos uusien autojen hankinnan verotuksesta luovuttaisiin vaiheittain ja siirrettäisiin verotuksen painopistettä vuosittaiseen veroon, autokannan kierto nopeutuisi ja autokannan sähköistyminen etenisi nopeammin." Autoala: Autojen sähköistyminen etenee lähivuosina nopeasti – ”Verotuksen painopiste vuosittaiseen veroon” - Autot - Ilta-Sanomat
Autoverolaskurin mukaan 50'000€ maksavan täyssähköauton autovero on 1350€- eli ei mitään. 20'000€ maksavan täyssähköauton autovero on 540€. Kuka uskoo että autoveron poistolla haluttaisiin oikeasti sähköautojen myyntiä edistää, kun ei ne nytkään näyttele minkäänmoista osaa. Taitaa olla ihan eri vaikuttimet..
Sen kun muuttelisivat uusien autojen veroja ja vuosimaksuja, mutta kertaalleen verotetut pitäisi jättää rauhaan.
Jos autoverot poistetaan, millä rahalla teiden kunnostus hoidetaan? Vilkkaimpia teitä pitää päällystää muutaman vuoden välein. Onhan polttoainevero, mutta sähköautot.. hmm
Voisko olettaa, että päättäjät olisivat niin fiksuja, että osa sähköverosta menisi teiden kunnostamiseen? Eikä sähkön hinta ainakaan laskemassa ole
Vilkkaimmille teille pitäisi laittaa "toll by plate" tyyppiset maksut ja kaikki käyttömaksut ja verot pois. Näin se maksaa joka ajaa eikä mitään gps seurantaa jne. kallista systeemiä tarvita. Tällä hetkellä sähköauto on aikalailla vapaamatkustajana tiellä, esim. 2016 mallin Leaf käyttömaksu n.180€, joka sekin on ihmeellinen maksu koska senhän pitäisi olla co2 perusteinen ja Leafin päästöt 0 g.
Verot eivät jo määritelmällisesti ole korvamerkittyjä. Jos olisivat, niitä kutsuttaisiin verojen sijasta maksuiksi.
Pernerihän semmoista ehdottelikin jo... vastaanotto ei tosin ollut erityisen mairitteleva... Eipä silti, minustakin käyttömaksut olisivat parempi tapa hoitaa asia, tosin ilman mitään GPS-hilavitkuttimia ja päästöspedeilyjä.
Verottaminen on varmaa, mistä se otetaan on toinen asia. Varmaa on vain että mehän sitä maksetaan. Ei tarttee kummonen ennustaja olla, että jos polttoaineverosta sitä ei kerätä, niin vuotuisiin käyttömaksuihinhan ne menee.
Sitä vartenhan on jo käynnissä työryhmä. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/21dd81c8-5d0d-4e69-94e1-ccf168b70dce Näissä spekulaatioissa tuppaa unohtumaan se, että liikenneinfrasta hyötyvät myös ne, jotka eivät itse aja autoa. Jollain konstilla se cafe latte pitää saada kahvilaan ja kikherneet kauppoihin. Eikä ne pyörätietkään varsinaisesti ilmaisia ole.
Olikos tuohon 8 miljardiin laskettu myös alvit, mitä tulee uusien ajoneuvojen ostoista? Nehän ei tule poistumaan mihinkään. Onhan tää absurdia toisaalta. Jos verotuksesta tehdään "ohjaavaa" ja autoilun tapauksessa ohjaus on päästöjen mukaan, niin pitäisi ottaa heti suunnitteluvaiheessa huomioon se, että se "ohjaus" voi toimia ja verotulot alkaa laskemaan. Ei osoita kovin suurta älykkyyttä meidän veronikkareilta, jos tämäkin asia tuli yllätyksenä. Jos autoilu vähenee ja ihmiset luopuvat enenevässä määrin yksityisautoistaan, niin se on turha kuvitella, että autoilusta saa revittyä samoja summia kuin ennen. Jos näin halutaan tehdä, niin lopuksi Suomessa on yksi autoilija, jolle tulee vuotuinen 8000 000 000 €:n ajoneuvoverolappu.