Niin, tuo on pörssisähkön hinta ja latauksen kustannus kuvitteellinen ellei ole pörssisähköliittymää. Latauksen hinta oli aivan normaali Teslan SuperCharger verkostossa ja itseasiassa osa nukkui perheen kera sähköautossa ettei tarvinnut palella kylmässä talossa. https://www.teslarati.com/tesla-saves-owners-texas-winter-power-outage/
Itse oisin kyllä mieluummin laittanut polttomoottoriauton käymään ja ajanut paikkaan jossa ei oo kylmä. Ellei olis siis ollut mahdollista aggrekaattiin, takkalämmitykseen tms.
Niin,taisihan tuon sähkövoiman saatavuudesta kriisitilanteissa olla juttua aiemmin kun tuon sähkön varastoiminen ei ole ihan yksinkertaista. Polttomoottoria varten on helppo varastoida ja kuljettaa polttoainetta hankaliinkin paikkoihin. Itse asiassa, on harvinaista että polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon kantama olisi vain muutamia kymmeniä kilometrejä. Kun polttoaineen merkkivalo syttyy, on aika hakea lisää menovettä. Harva polttomoottorikulkuneuvo seisoo kotipihalla tankki lähes tyhjänä. Onko noihin Tesloihin saatavana ihan lisävarusteena petivaatteita, verhoja tai lisäeristeitä ikkunoihin kun tuntuu olevan lähes tapa yöpyä autossa? Itse olen pitänyt autossa yöpymistä lähinnä kodittomien ja päihdeongelmaisten asumismuotona... IS
Tuossa on se riski että paikalliset on kolaroinu moottoritiet tukkoon, ja matka tyssää. Ite vietin yhden yön autossa Erie-järven rantaa menevällä motarilla. Jossain seitsemännen tieltä kauas luiskaan suistuneen rekan jälkeen lopetin niiden laskemisen. Lopulta kaikkien matka tyssäsi loppuyöksi vasenta kaistaa aiemmin mun ohi porhaltaneen traileri-idiootin vedettyä yhdistelmänsä keskelle tietä linkkuun.
Sama juttu, minä olen yhden yön nukkunut Kanadassa autossa. St. Johnsista länteen jokunen sata kilsa, tie tukossa ja huolella. Lunta kinosti siinä talvimyrskyssä mukavasti joten aikani odoteltua, unta palloon. Ymmärrän myös hyvin että kaikki ei halua jättää kotiansa vaan jos mahdollista, nukkuvat pahimmat yöt lämpimässä autossa. Kodin jättäminen noissa oloissa on aina riski, monellakin tavalla. Muutoinhan olisivat ajaneet sillä Teslallakin vaikka naapuri osavaltioon. Sähköauto kun on kotona yleensä akku 90% täynnä kotilatauksen vuoksi. Keskiverto Teslalla se tarkoittaa monen sadan kilsan ajomatkaa ja jopa noiden sähkökatkojen ajan valtaosa Superlatureista oli toiminnassa ja normaalilla hinnalla, eli sen suhteen ei ongelmaa.
Jaquar siirtyy lähivuosina sähköiseksi... https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...almistajaksi-jo-vuonna-2025/8065472#gs.ub6nl1 Range Rover tekee saman hieman myöhemmin. Ford myy autonsa Euroopassa viiden vuoden päästä vähintän sähkömoottorilla varustettuna, 2030 kaikki myytävät ovat jo ilman polttomoottoria: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...sahkoinen-brandi-euroopassa/8067166#gs.ub6mf4 Maailma muuttuu kuten se muuttui aikoinaan hevosista autoihin, ja vaikkapa lankapuhelimista kännyköihin. Joka muutoksessa on pieni vähemmistö joka koettaa harata vastaan, osa on visionäärisempiä ja siirtyy etuajassa, suuri yleisö siinä välissä. Nyt alkaa olemaan se murros jolloin siirrytään siihen suuren yleisön vaiheeseen.
Nyt on helppo puhua vuodesta 2030, mut asiat voi muuttua matkan varrella. Jos sähköautot ei teekkään kauppaansa, eli hinnat on liian korkeita, ei niitä osteta. Voi olla että polttomoottorin kanssa olevia erilaisia hybridejä on vielä myynnissä vuonna 2030. Kun kuitenkin isoja määriä autoja myydään kuitenkin aasian maissa ja etelä-amerikassa, jossa tuskin infra kykenee kehittymään sähköautoilua suosivaksi. Joka tapauksessa, on suomessakin vielä aikamoinen työ edessä sähköautoilun lisääntyessä. Nyt hereillä oleva huoltoasemayrittäjä tekee ainakin yhden laturin pihalle per vuosi, jos on näkemystä tulevaan.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, kuinka kaasuautot lisääntyisi, jos niitä hypetettäisiin samalla tavalla kuin sähköautoja. Toisaalta potentiaalia on nyt Gasumin availlessa asemia myös uusille alueille. Kaasuinfran teko "hieman" helpompaa kuin sähköautoinfran... Toisaalta nykylainsäädäntö suosii vissiin näitä singereitä autonvalmistuksessa. Liekö VAG:n lisäksi muita tekijöitä enää olemassakaan? Meillä tuommoinen kakkosautona ollut kohta vuoden päivät ja mainio peli kaikkiaan. AHi
Mukava olis kyllä joku vanhempi kulkine, jonka askartelisi kaasuautoksi. Tarttis vaan vielä sen gasumin omallekin kylälle.
Semmosta oon fundeerannu, onkos ihan oikeesti simmonen lakisääteinen vinkuna sähköautoissa oltava!? Mää semmosta jostaan luin! Kalastaja ja lehtimies varmaan tietävätkin?
Mielenkiinnolla seurannut tätä. Vaimo otti syksyllä työsuhdeautoks pitkän mietinnän jälkeen Hyundai konan täyssähköauton. Puhtaasti siks et on halvin vaihtoehto käyttää. Duunimatkaa 45km suuntaansa. Auto sinänsä on ollu jopa yllättävän hyvä. Mun mielestä paljon parempi/mukavampi kun edellinen BMW hybridi. Ja tästä en oo lukenu missään: ongelmat Alko kylmien kelien mukana. Nimittäin lataaminen kotona. Talossa on 3x25A pääsulakkeet. Lämpösillä keleillä pysty lataamaan 20 ampeerilla, jolloin latautuu yön yli. Mut ku tuli - 20 Alko pääsulake paukkuu. Vaikka laski latauksen 8 ampeeriin, paukahti sulake. Tietysti saunan lauteilla istuessa. Ja taulu on autotallin kyljessä 50 metrin päässä... Ilmeisesti noilla keleillä akkuja lämmitetään ladatessa, koska latautuminen kesti yli kolme päivää... Onneks tekee etätöinä. Muuten ois töihin pääseminen vaikeeta... Muilla vastaavia kokemuksia?
Kaiketi sen hyvä olisi jotain ääniä päästellä, voisin kuvitella, että on aika turhauttavaa ajaa vaikka jotain pihakatua satoja metrejä, joko kävelyvauhtia, tai nopeampaa torvea soitellen :d
Ihan vastaavaa kuullut. Ei vaan saa virtaa akuille kun enemmän pakkasta. Onhan se vähän latistava fiilis kun aamulla olet lähdössä liikenteeseen ja range näyttää lähes nollaa. Yhden sähköautoilut jäi kahteen viikkoon, pakko oli luovuttaa ja vaihtaa uusi auto pois taas uuteen autoon. Oli kallis kokeilu.
Mullakin oli tässä talossa 4 kuution varaaja ja siinä 4kpl 7,5kw vastuksia, pääsulakkeet 63A et kyllä sai sähkömittari kyytiä kun yösähkö napsahti päälle. Nyt on 25A pääsulakkeet ja ilmalämpöpumput, mut jos joskus pitäs sähköautoa alkaa lataan oikeen isolla virralla niin pitäs varmaan 63A pääsulakkeet vaihtaa takas.
Auton lataus on yhden vaiheen takana. Pointti onkin et tää on todennäköisesti aika normi tilanne suurimmalle osalle ja voi tulla aika yllätyksenä. Ja paska tilanne jos ainoo auto. Vois tietysti hankkii kolmivaihe laturin ja isommat nallit, mut en todellakaan oo hankkinut sähköautoo pelastaakseni maailmaa. Joten hirveesti en oo valmis sijoittamaan siihen. Varsinkaan kun auto ei edes ole oma. Onneks omat ajot hoituu g20 bensavanilla. Ja tilanteesta johtuen vähän vaimonki ajot.