Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ongelmana joissakin kaukoidän ihmeissä on vimmattu halu säästää, eli lataus yhdestä vaiheesta. Kolmivaihdelaturi kustantaa joitakin satasia, sitä suosittelen jo ihan mukavuus syistä.

    Onneksi suurin osa autovalmistajista on ymmärtänyt tehdä tuon auton sisäisen latauksen kolmivaiheiseksi. Kuorma jakautuu kotitaloudessa huomattavasti tasaisemmin niin joten minullakin on ongelmitta riittänyt 3x25A pääsulakkeet. Sähkökiuasta ei ole ja jos olisi, pitäisi vain saunoa ja ladata eri aikaan. Se ei sinänsä ole ongelma, auton lataus tapahtuu oletusarvoisesti yöllä, yösähköllä ja minä saunon ilta-aikaan.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Monen bensalenkkarin haaveissa tuo vety. Oikein kukaan ei kysyttäessä ole osannut kertoa minulle, miksi juuri vety?

    Miksi haluta ajaa jonnekin tankkaamaan auto ja odotella sen valmistumista 20min? Maksaa siitä moninkertaisesti vs sähkö.
     
  3. jahnu

    jahnu 3rd gear

    elikä taas tuli perinteinen sähköautomiehen vastaus. Sulla on vääränlainen auto, vääränlainen talo, vääränlainen latausasema, vääränlainen appi, vääränlainen muija jne jne. eli vaihdat vaan kaikki teslaan niin elämä hymyilee jälleen. Ja lataat sen vaan ilmaseks jossain muualla niin maailma pelastuu
     
    north, Inlinee ja simeoni tykkäävät tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Toimintamatka ilmoitettu 620-700km, tankkausaik pari-kolme minuuttia.

    Hymyilyttää kyllä ujosti kun sähköautoilija puhuu tankkauksen valmistumisen odotellusta..:poff:
     
    Vermilion tykkää tästä.
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vermilion tykkää tästä.
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kanadasta saa pariin kymppiin muutospakettia vanhojen V8-moottoreiden tilalle.
    Näköjään maksavat valtiontukea vaihdokseen.

    http://ecotuned.com/en/
     
    artsiracing tykkää tästä.
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei vaan kuten polttomoottorienkin kanssa, sinun tarvitsee tietää mitä tankkaat, bensaa, dieseliä, talvilaatua vai kesälaatua jne.

    Varmaan nuo on uusia asioita monelle sähköauton osalta, mutta tapahtuu niitä vääriä tankkauksia polttomoottoriautoillekin jos asiasta ei mitän tiedä.

    Et taida tietää vetyauton tankkauksesta paljoakaan. Itse tankkaus tapahtuu muutamassa minuutissa, mutta tankkauksen valmistelu jne ottaa aikaa paineentasauksineen, tiiviystestauksineen kaikkineen n. 20min. Ja sitä varten pitää onnistua hankkiutumaan jonnekin missä sen voi tehdä. Lisäksi vedyn hinta/ajokustannukset ovat huomattavasti korkeammat kuin polttomoottoriautolla, sähköautoon verrattuna noin kymmen kertaiset.
    Sähköautolla lataa n. 400km samassa ajassa HPC/Superlatureilla, mutta suurin osa latauksista tapahtuu kotona ilman mitään odottelua tai että pitäisi mennä jonnekin tankkaamaan. Toimintamatkan osaltakin löytyy jo vastaavaan toimintamatkaan kykenevää sähköautoa, ja voi "tankata" Suomessa.

    Henkilöautoista puhuttaessa vetyauto on kuolleena syntynyt ajatus. Jakeluasemat järkyttävän kalliita rakentaa ja ylläpitää. Polttoaine kallista. Hyötysuhde surkea.

    Lisäksi tuo ainoa saatavilla oleva vetyauto (Toyotan Mirai) tarjoaa aika kälysen auton hintaansa nähden jos vertaa sähköautoon. Bonuksena 8000km huoltoväli.

    Vähän hymyilyttää vahvat mielipiteet asiasta mistä ei mitään ymmärrä :poff:
     
    Muokattu: 25.2.2021
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Haluat varmaan esitellä meille miten menee noin 20 min tankkaukseen? Netistä löytyy ihan videoita niitten tankkauksista mistä voi katsella miten se homma toimii. Jenkkien Us department of Energylläkin tätä mainostetaan, tankkaus vie keskimäärin 5 minuuttia tai vähemmän.

    Sähköautoilijan elämä taitaa olla aika vaikeeta, kun joka väliin joutuu yrittää perustella sitä omaa valintaa parhain päin ;)

    Edelleenkään ei sillä etteikö sähköautot ois autoja ja vaihtoehtoja siinä missä polttomoottoriautotkin. Mutta on niissäkin ongelmansa, ja jahnu kiteyttikin sitten sen ongelmaratkasun yhteen viestiin.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    20min? Vety tankkaus kestää 2-3min.... näin ainakin ruotissa tehdyssä vetyautotestissä. Tais olla Arlandassa lähin tankkauspiste tällä hetkellä. Sitten saadaan auton massa kevyemmäksi kuin akku autoissa ja sähköauton vääntö on myös käytössä. Äänet vaan jää uupumaan.... Käyttöautona menisi todella hyvin tollasen nelos koneisen bensa tilalta, jos vaan kestää ja huollot halpoja.

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/649a3ae3-a025-42b0-800e-5d938dcac38c
    "Vetyauton etu verrattuna tavalliseen täyssähköautoon on pitkä toimintamatka ja nopea tankkaus. Mirain toimintamatka täydellä vetytankilla venyy 620 kilometristä 700 kilometriin sen mukaan, miten isot renkaat on alle laitettu."

    "Vetytankkaus kestää vain pari kolme minuuttia."

    Toyota Mirai on ns premium iso auto vielä. Vähintään samaan kokoluokkaa kuin tesla Model S. Hinta Saksassa 64k€, valmistuskustanukset laskee kun tuotantomäärätkin kasvaa. 180hv/300nm on varmasti riittävä tuollaisessa isommassakin autossa, vaikkakin ei ole mikään raketti. Urheiluautot erikseen.


    Toyota Mirai huollosta. Mikä hiton 8.000 mailia??!?!?
    No cost normal factory scheduled maintenance for 3 years, or 35,000 miles, whichever comes first.

    Näissähän ei ole mitään mäntämoottoria, joten käytännössä sama huoltotiheys kuin sähköautoilla.

    https://teknavi.fi/autot/uutinen-autot/vetyautot-nostavat-paataan-tiesitko-tata-vedysta/

    Tankkillinen maksaa noin 50€ elikä siis saman verran kuin bensa autolla nyt/600-700km ajoa vastava.
     
    Muokattu: 25.2.2021
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Korkeapaineasemalla missä on suuri varastösäiliö päästään moiseen aikaan. Aseman hinta on vain tolkuton, joten aivan hetkeen emme tule näkemään moista Suomessa.

    Inlinee, kerrotko miksi vetyauto olisi sinun mielestäsi järkevä vaihtoehto henkilöautoksi meillä? Miksi vety kannattaa käyttää kehon liikkuttamiseen?

    Ja vinkkinä, vetyauto on itseasiassa sähköauto. Siinä sähkö tuotetaan paikallisesti polttokennolla vedystä. Eli kertauksena, ajatuksena että ensin tehdään sähköä. Sähköllä tehdään vetyä (huonolla hyötysuhteella). Vedystä tehdään autossa taas sähköä (taas huonolla hyötysuhteella).
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Nyt ei pysty, nyt on pakko ottaa happea välillä :rotfl:
     
  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Vety tulee osa sivutuotteena teollisuudesta..... ja jos vetyä halutaan erikseen tehdä niin hyötysuhde on 75%.

    Akku-autoissa ei ole mitään järkeä jos hintaa ei saada uutena (suomen hinnoissa 25-35k€) hinta haarukkaan ja sellaista takuuta että auto pelaa vähintään 7 vuotta. Toiseksi autoille pitää saada toiminta säteeksi vähintää 300km riippumatta onko pakkasta 10 astetta tai 35. Akkujen energia kapasiteetti pitäisi saada 50% paremmaksi siis. 50% enemmän energiaa nykyiseen painoon/tilavuuteen nähden että on toimiva vaihtoehto, akkujen hinnat pitää saada alas myös -50% nykyisestä ja akkujen vaihto mahdollista halvalla tehtäväksi, missään autossa akkua ei voi vaihtaa helposti. Lehdissä oli jo Volvo 7 vuotta vanha pistokehybridi joka olisi menossa paaliin vain sen takia että akku oli rikki ja sen vaihtaminen olisi maksanut 15.000€, Auto esti bensamoottorilla ajamisen.

    Pikalatauksessa jos maksaa 1,5€/kwh niin sähkö autolla täydestä tyhjäksi lataaminen maksaa 150€. Teslassa taisi olla 70kwh akut => ~100€ tyhjästä täyteen ja 2-3h odotus.

    Itse sähköinsinöörinä kauhistelen millaisia muutoksia tarvii sähköverkostoon tehdä että saadaan 8h nopeudella sähkölataus pisteet jokaiseen kerrostaloon/rivitaloon tai kuka maksaa omakotitalojen muutokset.

    Monissa nyky kerrostaloissa ei ole edes riittävää kapasiteettiä lämmittää autoa 16A sulakkeella per auto. Monissa on 10A sulake/ 2 autoa. Joten jos lasketaan että pitäisi saada 3x16A sähkölähtö jokaisella sähköautolla se tarkottaisi 550% tehon kasvua. Vaikka autoja olisi latauksessa 60% maksimi määrästä tarkottaisi 330% kasvua. Tai sitten pitäisi rajoittaa lataus tehoa ja tuplata lataus ajat johonkin 16-20h aikaan. Tuollaisen tehon kasvu vaatii hiton isoa kaapelia 240mm2 tms tai sitten suurjännite linjoja jokaisella kerrostalolle talolle.... pelkästään autoparkkipaikoille.

    Päästöistä onko kukaan katsonut kuinka paljon Suomi ostaa Venäjältä jo nyt sähköä? Venäjällä sähköstä tuotetaan iso osa ydinvoimalla ja fosiilisilla. Jos sieltä ostamisen kielletään Suomesta sammuu nyt jo valot isolta osalta ihmisiltä tai hinta nousee 50%.

    https://www.fingrid.fi/-/custom/sahkojarjestelman-tila-169/

    Jos talossa ei ole mahdollisuutta lataukseen sähköauton lataus investointi maksaa 10.000€ ja 150€/vuosi extraa isomman sähköliittymän takia.

    Itsellä ei ole mökillä edes sähköjä, miten lataan siellä akku-autoa? En mitenkään. Mitä maksaa sinne 1.6km päästä sähkölinjan lähelle tuominen ja rakennusten sähköistys???? + Perusmaksut päälle mitä ei ole nyt tarvinnut maksaa. Vaikka 95E10 maksaisi 1,70€/litra silti halvempaa kuin mikään patteriauton käyttö, jollei auton pihassa seisottamisestakin aleta verottaa 1000€ vuosi.

    Jos valtio tarjoaa ilmaiset sähkötyöt taloihin ja 300-sarjan bwm/corolla/Focus kokoluokassa saa sähköautoja alle 35k€ uutena niin ei tule koskaan hankittua, ja pitää olettaa että sähköauton korjaus/jälleenmyyntiarvo on parempi tai vähintään yhtä hyvä kuin bensa/diesel autoilla. Teslassa 260tkm testissä oli 14k€ edestä tarvinnut tehdä remonttia omaan piikkiin ja tuo ei ole edes sitä tehtaan takuuseen mennyttä ajoyksikköä.
     
    1purehell tykkää tästä.
  14. meteor

    meteor Gearhead

    Vaihdettavat akut kaikkiin sähköautoihin, eri kokoisia akkuja kuten patteriessa AA ja AAA jne. Sitten kun näytöllä alkaa akuissa virta olleen vähissä ajetaan huoltsille ja vaihdetaan täysiin akkuihin. Maksat vain sähkön latauksen, vähän kuin kaasupullon vaihto.Toisaalta aika painavia on akut ainakin vielä, mutta saa nähdä mihin tää vielä menee.
     
  15. always bb

    always bb Gearhead

    [​IMG]

    Myyn tutun puolesta teslaan uuden 4 kurkkusen, uusinta uutta
     
    Inlinee tykkää tästä.
  16. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Vau, ”Black Edition” ja vieläpä maadoitettu malli;)
     
    Inlinee tykkää tästä.
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Vetyä tulee joistakin prosesseista sivutuotteena mutta ei se hukkaan mene. Esim tuossa lähettyvillä olevassa Kemiran laitoksessa polttavat sen voimalaitoksessaan. Mikä onkin fiksumpaa kuin auton huonolla hyötysuhteella liikuttaa autoa.

    Tuo mainitsemasi prosenttiluku on suuntaa antava, todellisuudessa sähköllä tehtynä hieman pienempi: https://www.fortum.fi/tietoa-meista/blogi/forthedoers-blogi/vetytalous-tulee-ennemmin-tai-myohemmin

    öö, hinta uutena on jo tuossa haarukassa. Ja 8v takuukin niissä on voimansiirrolle. Miksi toimintasäde täytyy olla sama kelistä huolimatta? Se se ole sama polttomoottoriautossakaan.
    Perusteletko nuo prosenttiväitteesi? Toki tuohon ajastaan mennään, mutta miksi se on sinulle niin tärkeää ollakseen toimiva vaihtoehto? Helppo heitellä -50% lukuja jos ei tarvitse perustella miksi.


    No varmasti jos tuo olisi totta. Mutta tuohan on keksitty tarina jota kukaan edes keskimääräisillä älynlahjoilla varustettu ei usko. En jaksa edes alkaa tuota avaamaan. Et ole hinnassa etkä latausnopeudessa edes hehtaarilla, edes samassa maakunnassa...


    Luulisi sähköinsinöörin ymmärtävän laskea näitä asioita vähän paremmin. Oletko tosissasi sähköinssi?? Miksi hitossa pitäisi saada 3x16A jokaiselle sähköautolle? Tai 60%? Kuinka paljon kuvittelet ihmisten ajavan keskimäärin jotta tarvitsisivat tuollaisia lataustehoja kotinsa pysäköintipaikalla?



    Mistä revit nuo luvut? Ei ainakaan faktalaarista. Taas olet kartalta poissa ja pahasti. 50kw/DC pikalaturinko meinasit kotiasi asentaa? Sen saa tuolla rahalla ja niitä näkee huolltoasemilla sun muualla, koskaan en ole nähnyt kenenkään kotona.


    Miksi siellä mökillä pitäisi olla autoa varten sähköt? Minun mökillä on sähköt mutta en ole ikinä ladannut siellä sähköautoani. Ei ole siihen mitään tarvetta.


    Tuossa mainitsemassasi kokoluokassa mainitsemaasi hintaan on sähköautoja tarjolla uutena. Kannattaa aavistuksen perehtyä.
    Sähköauton korjaus/jälleenmyyntiarvo on parempi kuin bensa/diesel kaaroissa jo nyt. Ja kun katsoo miten trendit kehittyy, muutaman vuoden päästä voi olla hankala päästä eroon siitä dieselistä muutoin kuin puoli ilmaiseksi. Bensa-auton kanssa tilanne ei ole ihan niin paha, mutta onhan sekin jälkeen jääneen tuntuinen härveli kun on muuhun tottunut.

    Jos katsot nettiautosta Tesla Model 3 hintoja, huomaat saman kuin mitä Jenkkilän tai Saksan tilastoista jo nähdään, pitää hintansa uskomattoman hyvin. Ja ne menee kaupaksi nopeasti https://europe.autonews.com/automakers/tesla-model-3-winner-used-car-market

    Faktoja tai linkkejä et ole liiemmin jaellut (kuten ei yleensäkään ne ketkä vetää vain mututuntumalla, mutulinkkejä kun ei ole) niin jos kuitenkin kaivaisit linkkisi tuohon 260 000km testiin. Joku testiorganisaatio taitaa tehdä melko pitkiä testejä jos noin kauan ajavat.
     
  18. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Mä en edelleenkään ymmärrä tätä helvetillistä haloota noista täyssähköautoista kun niitä on edelleen rekisteröity yhteensä alle 10000 kappaletta. Niitä on autokannasta vain 0.3% joten täyssähköauto ei ole vaihtoehto kaikille mutta polttomoottoriauto tai hybridi on.

    Tällä rekisteröintimäärällä ja uustuonnilla sähköautojen osuus autokannasta päinvastoin laskee eikä nouse, mikäli autojen keski-ikä nousee kuten odotettavissa on.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...uppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi

    Todella marginaalista näpertelyä ja ei mitään todellista vaikutusta ilmaston suhteen kansallisesti tai globaalisti mutta kun viherusko on kova niin sitten se on.

    Saksan ja USA:n myyntimäärät eivät ole relevantteja Suomessa, asiat eivät liity toisiinsa millään tavalla. Läpimurtoa varten tarvitaan joko ostovoiman dramaattista kasvua tai sähköautojen tuntuvaa halpenemista. Molemmat ovat taivaanrannan maalarien visioita, sen tietävät kaikki!

    Polttomoottoriauton "ongelmat" on ratkaistu eikä normaalilla auton käyttäjällä ole käytännössä mitään rajoitteita autoilun suhteen, mikäli puhutaan normaaleista käyttöolosuhteista +/-30°C.
    Ääriolosuhteisiin sitten nelivetoinen, erikoisvarusteinen bensamaasturi jolla pääsee vaikka pohjoisnavalle, tulivuorelle tai aavikolle asti ja takaisinkin, se riittää varmasti useimmille autonkäyttäjille.

    Jokainen kuitenkin toimikoon oman uskontonsa ja tarpeensa mukaan, kuten uskonasioissakin.

    IS
     
    Muokattu: 26.2.2021
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämä.

    Ostovoiman kasvuun liittyy sellainen vihreälle haihattelulle leimallinen pikku unohdus, että vaihtoehtoiskustannusten (esimerkiksi bensan hinnan) kasvattaminen ei kasvata ostovoimaa. Vaihtoehtojen ollessa ylipäätään kovin niukkoja kustannusten kasvattaminen päinvastoin vähentää käytettävissä olevan rahan määrää. Ja aiheuttaa sitä kautta taloudellisen katastrofin.

    Sähköautot puolestaan halpenevat itsestään ajan kanssa. Hötkyilemällä kaikenmaailman hankintatukien ja toisaalta vaihtoehtoiskustannusten kasvattamisen kanssa ei saavuteta yhtään mitään hyödyllistä, haitallista kylläkin.

    Suomessa ei ole omaa sähköautotuotantoa, jonka politbyroo voisi määrätä valmistamaan sähköautot kansan tarpeisiin. Maailmalta niitä saadaan Suomeen sen verran kun saadaan, ei yhtään enempää saada vaikka bensa maksaisi satasen litra.
     
    always bb ja 1purehell tykkäävät tästä.
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Aika näyttää asuuko viisaus Overdriven muutamassa kirjoittajassa ja onko suuret autovalmistajat väärässä. Kovaa tahtia maailma Overin ulkopuolella kuitenkin muuttuu ja autot sähköistyy. Myös ne tuontiautot.

    Tuolta voi itse kukin katsoa mihin suuntaan trendit menee Suomessakin; https://www.aut.fi/tilastot/ensirek...voimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

    Diesel hiipuu kaasun kaverina marginaaliin. Aivan normaalilla S-käyrällä tarkasteltuna, dieselien myyntimäärä jää täyssähkön jalkoihin noin vuoden sisällä, ladattavien jalkoihin jäi jo. 2023 - 2024 täyssähköautojen myynti menee jo bensa-autostakin ohitse. Siinäpä syy miksi autovalmisjat ilmoittaa kilpaa siirtyvänsä sähköautojen valmistajaksi 2025 - 2030 jaksolla.
    Siellä ymmärretään katsoa eteenpäin eikä mitä tapahtui takavuosina.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!