Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Alempi keskiluokka pakotetaan kaupunkeihin tai työttömiksi. Siltähän tämä näyttää.

    Voi tietty olla että mopoilu tulee lisääntymään, kun ei muunlaisella kalustolla ole varaa ajella töihin.
     
  2. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Nehän saa sitä tukea. :rolleyes:
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Näin omakohtaisesti veikkaanpa, lähimmän kaupan ollessa 10km päässä ja bussipysäkki reilu kilometri tuosta ovelta, että taitaa tuet jäädä olemattomiksi. :(
     
  4. Poni -69

    Poni -69 2nd gear

    Mukavaa mennä ”tankille” jonottamaan.. eikös nämä pitäny saada pääosin ladattua kotona tai mökillä yöllä ku nukutaan? :D Eräs teslamies kirjoitteli tänne että latausinfra on jo valmiina. No, taitaa vähä vielä vaatia verkonrakennusta.
    Vaskikellosta tää kuva. Lainattu facen yhestä tän hetken suosituimmasta ryhmästä.

    [​IMG]
     
    12345678910, Desoto57, faikku66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

  6. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Liikaa ovia?
     
  7. teddy99

    teddy99 Gearhead

    12345678910 ja faikku66 tykkäävät tästä.
  8. faikku66

    faikku66 Gearhead

    12345678910 ja Desoto57 tykkäävät tästä.
  9. Desoto57

    Desoto57 2nd gear

    Jep.Kauas on tultu ajoista jolloin autoissa oli tyyliä.
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    pko lisää latauspisteitä.kun täällä on toitotettu kuinka helppoa ja halpaa on latailla perusjuntin kotona ja riittää normi sulakkeet niin miten pko lla maksaa 1 kpl 100 000 € kun tulee latauslaite ja siihen liittyvät syöttötyöt.töissä vaan näen niitä ranteen paksuisia kaapeleita mitä keskuksiin tuleen.laittaisivat vaan 3x 25 A
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä tuo on selvä asia ja näin olen sen itsekin todennut. Mutta myös nykyaiksiessa sähköautossa on tekijöitä jotka tekee siitä sellaisen liikkumismuodon ettei osa käyttäjistä koe enää mitään tarvetta ajaa polttomoottoriautolla. Minullekin ne polttomoottoriauton hyvät puolet ovat sen verran vähäisiä etten suurin surminkaan haluaisi enää ajaa sellaisella.
    Tuo ei tunnut menevän kaikille jakeluun ja turha siitä on jatkaa kun ei mene ymmärrykseen...


    Kovin moni tekee jatkuvasti 12h työpäivää?? Keskimäärin viikkotuntimäärä on suht sama kaikilla joten tuolla tiedoslla ei vielä voi laskea latauksen tarvetta. Pitäisi tietää monenako päivänä 12h työpäivä toteutuu, monenako päivänä ehtii ladata pidempään.

    Kolmena työpäivänä viikossa voisi tehdä sen 12h, neljäs päivä olisi jo lyhyempi. Joten akun puskuri hoitaa niinä päivinä jolloin latausaika jää vain 10h kotona oloaikaan, ja sitten kun on pidemmät yöunet, ladataan taas puskuri täyteen.

    Fysiikan lakien lisäksi ilmeisesti matematiikka ei ole kovinkaan tuttu? Jos työmatka on tuo 100km/pv. Ajatellaan autoksi vaikka joku keskiverto sähköauto, otetaan vaikkapa Hyundai Kona.

    Maanantaina aamulla akku kohtuullisen täysi, sanotaan 55kWh. Ylityöputki tiedossa, viikko 12h työpäiviä imusiitillä tiedossa. 12h työpäivät ja matkat + välillä kaupassa, auto on vain pakollisen kotiajan pihassa, eli 10h/vrk.

    Vuorokaudessa kuluu talvipakkasilla 15kWh/vrk. Akku lataamatta riittäisi vajaaseen 4 vrk ajoon, eli on ladattava työviikon aikana. 6A sulakkeen takaa saa n. 14kWh per yö sähköä, eli loputtomiin ei voi jatkaa noin pitkiä työpäiviä tai akku loppuu. 55 vuorokautta ja sen jälkeen olisi poikettava ottamaan kauppareissulla jostain nopeampaa latausta.

    Tosin kun Helmikuu jo kääntyy kohti kevättä, kelit lämpenee ja kulutus laskee huomataankin että ensimmäisen kuukauden jälkeen akussa on vielä kolmannes jäljellä ja nyt vuorokautinen kulutus 12h työpäiivillä onkin jo tasan. Kevätkelien kunnolla koittaessa kulutus tippuukin jo hieman alle keskimääräisen ja toteamme jotta Imusihti voi olla pysyvästi 12h/7vrk töissä, ainakin auton puolesta.

    Normaalilla 8h työpäivällä menisi näin:
    100km ajo sillä autolla (-20 asteen pakkasessa) vaatii sillä 16kW/h energiaa. Auto on poissa pihasta 10 - 11h noin keskimäärin. Joinakin päivinä enemmän, joinakin vähemmän. Latausajaksi jää siis 13-14h. 6A sulakkeen takaa saadaan n. 1,4kW latausteho. 13x1,4=18kWh energiamäärä.

    Eli, riittä pakkasessakin ja jää vielä ylikin. 8A sulake antaa jo ruhtinaallisesti ylikin.
     
    Stang_81 ja f34 tykkäävät tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Joko se herra sähköinssi kohta vastaisi kysymyksiin eikä kiertele muuta kertomassa? Vai ajattelitko että unohtuu kun heitetään sivureitelle soraa?
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo on joskus totta, ainakin pahimpaan pks ruuhka-aikaan nelostiellä.
    Facessa asiaa kommentoi tuon jälkimmäisen jonottavan Teslan omistaja. Omalle kohdalle ei ole moista osunut ikinä, tosin en asu pks seudulla joten minulta jää kokematta tuo vuoden kiireisimmät päivät latureilla jolloin kaikki Etelä-Suomen hiihtolomalaiset menevät joko ylös tai tulevat alas. Eli, lomanvaihdosta johtuva ruuhka mikä on kuitenkin totta.

    Tuossa Pyhäjärvellä on vain nuo neljä Teslan superia. Niiden vieressä olisi ollut vapaana pari pikalaturia. Mutta koska lataus Superilla kestää 15 - 30min, tarkoittaa se sitä että siitä keskimäärin poistuu auto 7,5 - 15min välein, jäivät odottamaan. 15min odottivat (lapset pelasivat auton tietokoneella jotain peliä) ja sitten laittoivat auton laturiin ruokailun ajaksi.

    Ei edes paha rasti sesongin aikana. Toki tuo on huomattu latausverkostoja rakentavien taholta ja siksipä Teslakin julkaisi aikataulun ja kartan lisärakentamisesta.

    Samoin muut operaattorit ovat jo ilmoittaneet määristä tälle vuodelle, viimeisimpänä K-Lataus. 2021 hyperlatausverkosto tulee kolminkertaistumaan nykyisestä, joten aika merkittävä lisäys. Tesla yksin on ilmoittanut rakentavansa yli 55 kpl Superlatureita, ReCharge, Virta ja K-lataus on jokainen kertunut rakentavansa kymmeniä Hyper-latureita. S-ryhmä rakentaa myös merkittävän määrän mutta tarkempia määriä ei ole julkisuuteen kerrottu.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  14. Poni -69

    Poni -69 2nd gear

    Niin, ei varmaan ikinä, vielä. Mut jos liikenteen sähköistyminen yleistyisi sitä vauhtia mitä hallitus haluaa, kuinka nopeaa latausinfran laajentaminen on??
     
  15. Stang_81

    Stang_81 Gearhead

    Kyllä siihen latausinfran rakentamiseen lähtee muutkin tahot mukaan, kun laturilla tehdään kuitenkin rahaa. Eiköhän kohta latureita rupea löytymään jokaisen isomman huoltoaseman pihasta useampi ja pienemmiltäkin pari. Jos bensan myynti alkaa takkuamaan jollain aikaviiveellä, se pitää jollain korvata. Kuka aikanaan pienemmänkin huoltoaseman pitäjä sen hokaisee ison tien varressa, sillä tekee myös paljon lisämyyntiä vuorokauteen, kun se sähköautoilija odottelee latausta.
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Sun logiikka lähtee siitä, että akku on lähtötilanteessa täysi. No ei välttämättä ole.
    Sun yhtälösi kusee jo lähdössä. Jos ajat pöperökelissä huonoissa olosuhteissa kotiisi myöhään illalla, jäät seuraavana päivänä tielle tai etsit toisen vaihtoehdon. Olet kusessa.

    Se tarkoittaa yöllistä keikkaa nopeamman latauksen paikalla tai muuta liikkumistapaa seuraavana päivänä. Entä jos on kova pakkasjakso, akku ei ota virtaa vastaan eikä riitä muutenkaan ilmoitetun mukaisesti? Olet kusessa.

    Tunnen useita ihmisiä, jotka tekevät pitkää päivää ja mm. viikonloppuina päivystävät tarvittaessa. Yrittäjiä, lääkäreitä, koneenhoitajia, insinöörejä ja pelastusalan ihmisiä, eli ihan normaaleita työssäkäyviä kansalaisia joiden työpäivän pituus tai viikottaisten päivien määrä ei ole vakio.

    Jos sun matemattiset oletukset akkujen kapasiteetista, latausvirran määrästä, latausajoista ja energian kulutuksesta pitäisivät paikkaansa, emme näkisi autoja latauspaikoilla vaan ihmisten kotipihoilla. Lataukseen ei tarvitsisi jonottaa Teslallakaan kun vaan laskee tarpeeksi tarkkaan, latauspaikkoja ei edes tarvittaisi.

    Miksi sitten ladatun yön jälkeen sähköauton range sitten kymmenen tai kaksikymmentä kilometriä? Siksi kun nuo valmistajien ilmoitukset eivät pidä paikkaansa eikä niillä sähköautoilla pääse sitä kilometrimäärää joka niillä pitäisi päästä.

    Tilanne vain pahenee akkujen ikääntyessä ja kuoleentuessa. Kuinka sä kertoisit tämän asian ihmiselle jolla on vain muutaman kilometrin range, vaikka koko yö on ladattu? Eikö ne vaan osaa vai pitäisikö niiden vaan ostaa Tesla?

    Aikuinen, järkevä ihminen ostaa auton, jossa on ainakin yksi varma käyttövoima joka pelastaa ikäviltä odotteluilta ja jopa matkan keskeytymiseltä. Ei tarvitse pelleillä ja pelätä että pääseekö töihin ajoissa ja vielä takaisinkin. Toisten työpaikassa ei ole sitä latauspaikkaa eikä siihen ole aikaa koko päivän aikana.

    IS
     
  17. leemu

    leemu 3rd gear

    En ole koskaan ajanut sähköautoa (lienee ei lasketa sellaista patterijeeppiä, mukulana yhdellä tutulla oli sellainen :)) joten en asiasta oikeasti tiedä, mutta ihan aidosti kiinnostaa että mitä nämä tekijät ovat?
    Minä en keksi mitään mikä tekisi sähköautoilusta vaivattomampaa, paitsi jos ajetaan vaki matkaa jossa saa roikkua tarvittaessa töpselissä, niin jää tankkaus pois:odroll:

    Eipä siltti, vaikka se kuinka vaivatonta olisi, niin markkinoilla ei tällähetkellä ole sellaista sähköautoa jolla minun päivittäinen liikkumistarpeeni täyttyisi.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sinun tilanne on kuvitteellinen. Kukaan ei tee jatkuvasti 12h työpäiviä 7pv viikossa. Ja vielä latausmahdollisuus on 6A jne. Kunhan yrität tehdä asiasta vaikeaa vaikka väkisin.
     
    Kurko tykkää tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo on monen tekijän summa ja osittain nämä juontaa tällaiselta paljon ajavalta. Eli ajan normaalivuotena n. 70 000km, nyt koronavuotena 55 000km. Tuo rajoittaa auton valintaa, eli sen on oltava hyvä ajaa, pitkät huoltovälit, pieni kulutus, hyvä ajaa maantiellä jne. Kulujen vuoksi tehokkaat bensakoneet jää pois (esim. BMW M4 tms) eikä katumaasturi V8 dieselilläkään ole järkevä kulujensa vuoksi.

    Mutta koko stoorin avaaminen on pitkä juttu jonka olen jo tehnyt aikaisemmin tässä ketjussa.

    Lyhennettynä samoilla kuukausikuluilla voin valita alleni joko vm. 2000 diesel Mersun tai uuden Teslan. Koska en tätä kilsamäärää viitsi ajaa tonnin pommilla, käytännössä vaihtoehtona olisi ollut n. 50 000,- Saksalainen diesel.

    Siihen verrattuna saan nyt valtavasti enemmän suorityskykyä, varusteita, 500,-/kk puhtaana käteen rahaa, upean voimalinjan, automaattiohjauksen jne. Tankkikin on kuin itsestään täynnä aina kun lähden kotoa tai hotellilta. Muualla se hoituu sopivasti taukojen aikana ja palkkaahan minulle maksetaan myös latausten aikana...

    Eli, noista lähtökohdista vain vannoutunut (tai laskukyvytön) bensalenkkari haluaisi ajaa laiskasti liikkuvalla, tärisevällä polttomoottorilla.
     
  20. Kurko

    Kurko Gearhead

    Ai ei vai? Jos Pravdan kommenttipalstaa on uskominen, niin hevostrailerin vetäminen pakkasessa Hangon Casinolta Rovaniemen Minimaniin on normaali ajomatka :rolleyes: Kolme kertaa viikossa totta kai.
     
    Catiska ja Vermilion tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!