Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

1. Bowtie

Bowtie Gearhead

Omia ajatuksia sähköautoista... Kokemusta on vähäisesti, BMW:n i3-sähkömunalla on tullut ajeltua päivän verran, Teslassa vain istuttua kyydissä muutaman kerran. Latauskeskusteluun en nyt ota kantaa sen enempää, siitä lienee keskusteltu jo muiden toimesta sen verran, itse näen kyllä myös haasteena sähköinfran riittävyyden jos/kun sähköautot tuosta yleistyvät.

Autoihin ja autoiluun ehkä keskiverto Skodakuskia intohimoisemmin suhtautuvana, itselle autot on pikkusen enemmän kuin kulkuneuvo (luulisi että näin myös muille tällä foorumilla keskusteleville?), ja näen ongelmana sen että sähköautoista ei ole vielä yksikään valmistaja onnistunut tekemään mielenkiintoista. Varmasti, ovat tehokkaita ja kiihtyvät nopeasti (ainakin pari kertaa), tai ainakin nopea nopeuden muutos ja reagointi luo tunteen suuresta kiihtyvyydestä, mutta mitään sielua tai karismaa ei sähköautoon ole onnistuttu luomaan. Voidaan kysyä onko sitä sielua puolitoistalitraisella bensaturbolla ja automaattivaihteistolla varustetussa käyttöautossakaan? Ei ehkä, ja sellaisen korvaamiseen sähköauto voi sopiakin, ainakin jos käyttäjälle sopii se latailu ja sen odottelu... Otetaan vertauskuvaksi vaikkapa rannekello, onko kukaan koskaan innostunut patterikäyttöisestä digikellosta joka näyttää korkeuden maanpinnasta ja kuunkierron ym. joutavaa? Eri asia on käsintehty mekaaninen laatukello, kukaan ei varmasti väitä että se mittaa aikaa paremmin kuin se patteri-Casio, mutta onhan se tuhat kertaa mielenkiintoisempi esine. Patteri-Casio heitetään roskiin jos siihen tulee vika, Panerai tai Omega viedään huoltoon ja sitä vaalitaan. Toinen kuvitteellinen tilanne, astut huoneeseen jossa on yhdellä pöydällä Teslan sähkömoottori ja toisessa pukissa 426 race-Hemi tai vaikkapa Ferrarin V12, luuletteko että ketään kiinnostaa mennä katsomaan sitä sähkömoottoria? Toki, se tekee työnsä äänettömästi ja tehokkaasti, mutta on yhtä innostava kuin raitiovaunu.

Ja miksi ihmeessä sähköautoista täytyy tehdä niin kammottavan näköisiä? Suurin osa sähköautoista oikein huutaa erilaisuudellaan ”katso, olen sähköauto!!” Silmiin sattuu kun VW ID3 ajelee vastaan, eikä tottapuhuen Teslakaan mikään kaunistus ole, varsinkin sen ison möhkön kohdalla meinaa tulla vähän oksennus suuhun. Ehkäpä tämä on osa sitä sieluttomuutta mikä sähköautoihin muutenkin liittyy, se on helppo hylätä parkkipaikalle johdon päähän ja kävellä pois. Jos ajaa autolla joka herättää tunteita on käännyttävä ainakin kerran katsomaan autoaan kun sen on pysäköinyt... Sähköautoista yksi harvoista joka on itsessä herättänyt mitään positiivisia tuntemuksia on vanhaa Civiciä muistuttava Hondan E, joka ei edes yritä olla kuten kaikki uudet autot aggressiivisine viirusilmä-valoineen, mutta 40 tonnia moisesta pikkuautosta? Juu ei... Tai joku Opel Corsa e, alkaen 37000 euroa, Corsasta?? 15 tuhatta liikaa hintaa moisesta pikkukinneristä. Taitaa mennä vielä aika monta vuotta ennenkun meidän perheeseen tulee sähköautoa.

1purehell, karra, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. J.J.

J.J. Gearhead

Se kanssa vähän hymyilyttää kun puhutaan että nyt säästetään ja ostetaan +50k€ sähköauto.
    Ja ylipäätään tuo töissäkäynti ja pitkin Suomea auton kopissa junnaaminen on köyhien hommaa. Toki se on se pakko mikä mikä pistää ihmisen tekemään älyttömiäkin asioita leipänsä eteen.

3. Swinger

Swinger Gearhead

Bowtie kiteytti minun ajatukset sähköautoista tai ylipäätänsä nykyautoista. Mulla auton pitää olla sellainen että kun hyppään kuskin penkille ja laitan avaimen virtalukkoon, käännän avainta ja auto käynnistyy niin siitä pitää tulla fiilis ja tunne että tällä mä tykkään lähteä ajamaan.

Ei kaikkia asioita voi aina järjellä ajatella vaikka ymmärrän kyllä catiskan sähköauton käytön kun kilometrejä tulee paljon ja on varaa ostaa kallis sähköauto. Ja on pystyy hoitamaan latailut sillein että se on itselle mielekästä.

itsellä työautona 6.0 diesel van ja ajanut sillä nyt 300tkm itse mittariin. Parhaina vuosina tuli yli 50tkm vuoteen ja kyllä, olisin varmaan ajanut vw, mb tai toyotalla pienenmillä kustannuksilla polttoaineen osalta mutta se ei olekkaan pää pointti. Joka kerta ku oisin 100km säästänyt 5-10€ ni olis aina vituttanut ja kysynyt itseltä miksi?

Sanoisin että meidänkin talous pärjäisi 80% tai 100% ajoista sähkiksellä, mutta miksi sijoittaisin monta kymmentä tuhatta autoon jolla en tykkäisi lähteä liikkeelle ja säästäisin jokusen euron kk polttoaineissa mutta maksaisin kuitenkin isoa kk erää auton lyhennyksestä

12345678910, faikku66, mcmies ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. BRAKE DRUM

BRAKE DRUM Gearhead

Siinähän se taas mainittiin on varaa ostaa kallis sähköauto

5. Imusihti

Imusihti 3rd gear

Ei tarvitse tehdä edes jatkuvasti. Riittää kun yksi päivä venähtää pitkäksi ja sähköauton akku liian tyhjäksi. Yön aikana se ei ehdi kotioloissa latautumaan ja se on siinä.
    Vielä jos työpaikan päässä autoa ei saa piuhaan on paniikki paketissa.
    Kunhan vain yrität tehdä asiasta helppoa vaikka väkisin.

Vaihtoehto 1, yöllinen seikkailu tehokkaamman laturin päähän.
    Vaihtoehto 2, jokin muu liikennöintitapa seuraavana päivänä.
    Vaihtoehto 3, ilmoitat että tulet myöhässä ja latailet matkalla missä parhaiten pystyt.

Millä tavalla ratkaisisit tämän ongelman, jota polttomoottoriautolla ei voisi edes muodostua?

Sun vaihtoehdot on siis kertomasi mukaan olleet tonnin mersu tai sadan tonnin tesla?
    Aika moni on kyllä löytänyt vaihtoehdon tuon hintahaarukan keskeltäkin.

Vuosimallista riippuen pari sataa tonnia ajetun Model S:n saa 40-50k€ hinnalla.
    Ei ole tietoa mitä nuo ovat uutena maksaneet, mutta ei noidenkaan arvo nouse käytön ja ajokilometrien myötä. Näinollen ainakin muodostuneet säästöt ovat vähintään tarkastelun arvoisia.

Aika harva kyllä ajaa 50 - 70tkm vuodessa henkilöautolla pl. taksit ja niistä on moni dieselmoottorilla varustettuja. Siinä voi tulla pitkä keikka eteen ja matkaan pitää päästä nopeasti ilman odotteluja. Siitäkin syystä diesel on edelleen paljon käytännöllisempi kuin sähköauto.

IS

Peeaa tykkää tästä.
  6. Catiska

Catiska Gearhead

Aikaisemmassa viestissäni oli luvut ilmoitettu. Oletan että osaat laskea. Jos osaat, huomaat että tuo pelkosi yhdestä yöstä on turha. Yrität tehdä asiasta ongelmaa vaikka sellaista ei ole.

Mainitsemallasi tavalla se akku ei tyhjene eikä sen vuoksi tarvitse valita mitään noista vaihtoehdoista. Kiusallakaan en sitä sinulle laske uudelleen, yritä hieroa älynystyröitäsi ihan itse. Jos et osaa, et myöskään ymmärrä enkä minä viitsi kantaa vettä vuotavaan kaivoosi.

Tuosta toisesta väitteestäsi. Sekin on käsitelty aikaisemmin. Mutta asia ei muutu miksikään vaikka otetaan jokin auto tuosta hintahaitarin ääripään välistä.

En ole väittänyt etteikö diesel voi olla käytännöllisempi tietyissä tilanteissa. Minulle kyse on siitä, onko se rahan arvoista vai ei. Jos se käytännöllisyys (mitä se harvoin minun käytössäni edes on) maksaa minulle 500,-/kk, en pidä sitä sen arvoisena.
    Jokainen voi itse arvottaa itselleen asiat, myös sinä.

IS, kun olet kova tinkimään toisilta laskelmia ja perusteluja, esitäpä laskelma missä minun tapauksessa minun kannattaisi siirtyä johonkin toiseen käyttövoimaan. Perustiedot sinulla sen laskelman suorittamiseksi on. Keskimääräiset kulutukset löydät vaikka spritmonitor.de palstalta ettei tarvitse mutuilla. Vakuutukset, verot ja huoltokulut voit vaikka arvioida, niissä ei kovin suuria heittoja pääse syntymään.

7. Catiska

Catiska Gearhead

Kaikki ei ole saanut perintörikkauksia kuten sinä vaan joutuu tekemään töitä elantonsa ja harrastustensa eteen. Säästö ja auton hinta. Jos se aiheuttaa hymyilytystä, kertoo enemmän ettei perintö ole tuonyt talouspuolen lahjoja tai edes matemaattisia kykyjä tullessaan.

8. J.J.

J.J. Gearhead

Valitettavasti tässä on joutunut aina ihan omillaan pärjäämään ja töitäkin joutunut tekemään, se on sellainen vilun ja nälän aiheuttama pakkoliike.
    Olen kyllä itseasiassa erittäin lahjakas talouspuolen asioissa, kaikki rahat olen aina onnistunut johonkin pillaamaan. Matematiikassa olen kanssa oikein lahjakas.

Mutta tosiaan tuo autolla säästäminen. Yksi tuttu osti 70k€ hybridin, ajelee työmatkat sähköllä, kilsoja ei ihmeitä tule vuodessa. Kuulemma tulee iso säästö vuoden aikana. Auton arvo tippuu toki puoleen parissa vuodessa mutta mitäpä siitä, kuka mitenkin.

Vermilion tykkää tästä.
  9. ilu100

ilu100 Gearhead

Minule tuli Linnamäellä mitta täyteen sähköautoista.Myös kiertävä sirkus Sariola tarjosi 5mk hintaan ajelua.Eipä se sytyttänyt.Oli sitä kipinää ja suhinaa.

Vermilion ja chevytb02 tykkäävät tästä.
  10. Catiska

Catiska Gearhead

Niin? Miten tuo liittyy minuun?

11. hantta

hantta Gearhead

Ja uudessa benziiniautossa hinta puolittuu vasta 3 vuodessa ;)

isalmela tykkää tästä.
  12. BRAKE DRUM

BRAKE DRUM Gearhead

Ei varmaankaan mitenkään. Ketjun nimi ei kuitenkaan ole Catiskan elämä.
    Lähes kaikille on varmaan tullut jo selväksi että sinulle sopii sähköautoilu enemmin kuin hyvin. Ja että sinulla on paalua sähköautoiluusi. Ketju kuihtuu varmaan pois siinä vaiheessa kun tajuat että on vielä paljon ihmisiä joilla ei ole sitä paalua moiseen saatika tarvettakaan sähköilyyn.
    Arvaan huvikseni että asut suur-Helsingin alueella mutta et ole stadilainen.

Vermilion, Zejk1 ja ilu100 tykkäävät tästä.
  13. Vermilion

Vermilion 3rd gear

Facessa on STOP! Autoilijoiden kuritukselle! ryhmä jos kiinnostaa voi liittyä ja vastustaa bensan/dieselin/etanolin tai yleensä autolijoide kuritusta ja rahan siirtoa sähköautoihin. Joku mielenosoituskin suunnitteilla.

Poni -69 ja f34 tykkäävät tästä.
  14. J.J.

J.J. Gearhead

Kunhan nyt vastasin kun aloit vääriä oletuksiasi minusta laukomaan.

Tosiaan omalle kohdalle sähköauto sopisi siinä kohtaa kun löytyisi oikeasti mielenkiintoinen malli mikä sopisi budjettiin tai sitten se käyttis, säästömalli, mikä ei nykyään toteudu kun tuppaa olemaan niin hinnoissaan nuo mallit millä ylipäätään mitään tekee.

15. Imusihti

Imusihti 3rd gear

Olemme tälläkin palstalla nähneet kuvia kilometriluokan rangeista yön latauksen jälkeen. Olemme saaneet lukea, että valmistajien ilmoittamiin rangeihin ei käytännössä pääse. Olemme lukeneet lehdistä selviytymis- ja lataustarinoita.

Olemme lukeneet, kuinka auton ja sen akkujen lämmitys vie rangea. Olemme nähneet kuvia latausjonoista. Olemme lukeneet akkujen uusimisesta sähköautoihin ja tämän operaation olevan hintava.

Käytetty sähköauto sisältää aina riskin akkujen uusintatarpeelle. Ne ovat hintavia ja niiden jälleenmyyntiarvon säilyminen on vielä hämärän peitossa. Ne eivät sovellu kaikille hintansa tai ominaisuuksiensa vuoksi. Myös ostajan ideologiset arvot saattavat vaikuttaa asiaan.

Uusi tai lähes uusi dieselmersu olisi aivan varmasti ollut oikein hyvä vaihtoehto myös sinulle ja sellaisen olisit saanut noin puoleen hintaan. Mikäli saat kilometrikorvauksia, saisit niitä myös tuohon mersuun tulleista kilometreista.

Sen toisen 50000€ olisin sijoittanut rahastoihin joilla olisi saanut ihan oikeaa tuottoakin.
    Voi sen rahan laittaa autoonkin ja noilla kilometreilla alkupääomasta onkin jäljellä neljän vuoden ja 280tkm:n jälkeen alle puolet. Mersusta saisi silloin vielä noin 25000€, melkoinen säästöpossu tuo sähköauto siis on.

IS

16. Inlinee

Inlinee Gearhead

Pohdin pitkään mitä tehä, ostin Kia Cerato 1.6 bensa+manuaali, 1600€, vasta leimattu.

Toin sen äsken kotipihaan ( tunnin sisällä), ja aamu kolmelta pitäs heittää 600km työmatka, ilman latausmahollisuutta. Takas tullessa en todellakaan jää munimaan mihkään huoltikselle latailemaan, aamul tarvii taas olla jossain toises suunnas, en tiiä mis?. Homman mahollistaa se et samal ku tankkaan gasoo täyteen ( vanhat merkit pitää paikkansa ni tuommonen vie sen 7 litraa sataselle todellista) käy nappaa take-away sunpin ja matka jatkuu.

Ok, tää oli osittain provo. Tosissani oon kattonu jahka muksut kasvaa sen verta, vuoden, ettwi kärryjä tarvi, ni taitaa emännän auto, farkku accord 2.0 bensa + tomaatti, vaihtua sähköautoon. Leaffi ois kun emännälle tehty, sopis sen ajoprofiiliin ko nyrkki silmään. Eikä emännän tarvis enää huolehtia tankkauksesta ja rahan menosta, sähkölasku lun tulee mun nimellä :poff:

17. -late-

-late- Gearhead

Tämähän on ihan hauskaa seurattavaa. Ihan ko facen sähköauto- ja mobilistiryhmät, niillä jokseenkin erilainen ajatusmaailma.

Ei viiden tonnin auton ostaja ehkä ymmärrä uuden auton ostajaa. Ei se uuden ostajakaan ymmärrä miten joku voi ajaa yli viisvuotiaalla autolla.

Mä oon "viiden tonnin" autoilija, eli en osta sähköautoa. Jos olisin 50ke auton ostaja, ostaisin sähköauton. Olen jopa harkinnut liki parin kympin sähköautoa. Pääosin se sopis mun tarpeisiin. Jossain joutuisin vähän soveltamaan, mut en mä sillä sähköautolla korvais polttistani yks yhteen.

Epäilen että nyt sähköauto jäljittelee/tavoittelee ominaisuuksiltaan polttista. Luulen että tulevaisuudessa autoilu muuttuu ja sähköautot sopivat siihen systeemiin vallan hyvin. Nyt jo ennustetaan että esim. akut tulevat pienenemään. Ja vaikka akut kehittyy niin luokkaa 500km range on tarpeeton.

Odotan mielenkiinnolla miten sähköinen voimansiirto yleisesti kestää. Helpompi se korjata on kuin polttis mut korjaukset ovat vielä varsin rajallisia ja siten kalliita. Sähköautojen toimivuuden julkikuva ei mielestäni tällä hetkellä vastaa korjaamoiden näkökulmaa.

Turbiini tykkää tästä.
  18. moottorinlohko

moottorinlohko Gearhead

pienen huoltsikan yrittäjä panee 100 000 yhteen asemaan jotta pääsee ilmaista sähköä jakamaan,niinpä

19. Stang_81

Stang_81 Gearhead

Kun sen vie liikkeeseen vaihtoon tai on dacia. Meneppä liikkeestä ostamaan, ei hinta ole lähellekkään puolittunut uuden hinnasta.

20. Stang_81

Stang_81 Gearhead

On ihmiset valmiita sähköstä maksamaankin, ei kaikki laturit ole ilmaisia.

Kerro tästä muillekin!