Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. leemu

    leemu 3rd gear

    Ei se sitä sähköä ilmaiseksi jaa, vaan ottaa sen kahvin ja pullan hinnassa takaisin.
    Jos siis pystyy investoimaan siihen latausasemaan.
    On se huutava vääryys, taas pensa-autoilija maksaa sähköautoilijan kuluja, kun ei kai kahvi voi olla hinnoiteltu auton käyttövoiman mukaan:poff:
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Abcilla on kyl niin paskaa kahvia et siit pitäis saaha rahaa :D
    En o ikinä tajunnu mikä nuihin kolhooseihin vetää:confused:
     
    roadmaster95 tykkää tästä.
  3. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Jos henkilökohtaisia mielipiteitä kysytään, niin mä olen aika avoimin mielin tuon sähköautoilun suhteen. Ajettavan matkan pitää kyllä kasvaa, ei siitä mitään tule, että jos lähden pakkasella käymään vaikkapa keskussairaalassa, niin matkalla pitää pysähtyä lataamaan, niinkuin kävi kaverin sähkö-Fiatille. :confused: Niin ja hintojen pitää kans halpua, reilusti.

    Sähkötekniikka on mielenkiintoista ja itseä kiinnostaa tehdä joku omavalmisteinen muunnos, kunhan ne patterit halpenee ja kevenee. Moottorit ei paljoa maksa ja ohjaimiin löytyy ratkaisuja, mutta ne akut...

    Niin noi sähkö-Fiatit. Nettiautossa makaa samat vehkeet. Osa käy hetken aikaa käytössä ja tulee kohta uudestaan myyntiin. Niin kävi tuolle kaverinkin Fiatille. 150km ajomatka (kesällä) on liian vähän, vaikka olis niitä latauspisteitäkin.

    https://www.nettiauto.com/fiat/500e?id_country[]=73
     
  4. leemu

    leemu 3rd gear

    Sama vika. P*skalla voi käydä, siitä on kolhoosille kuitenkin kuluja:D
     
  5. -late-

    -late- Gearhead

    Mä joskus pyörittelin että jos vähän reilulla kympillä vain työmatkoihin ostamani esim. VW e-up kestäis jotain 7 vuotta niin säästö kuittais ostohinnan. Kyse siis vanhasta mallista, uudessa on rangea tuplasti ja hintaa nykyään vain joitain tonneja enemmän. Vanhalla mallilla pääsisin molempiin suuntiin kesällä, talvella joutuis lataamaan duunissa, ainakin loppuvuosina. Siellä on jo usein muutama plugari eikä latauspaikkaa mulle automaattisesti olis käytössä, sovittavissa kuitenkin. Nyt siihen tuli joku veroetukin kustannusta alentamaan.

    Kuten mainitsin harkitsin jopa parin kympin autoa, se olis ollu toi nykymallin SEAT, Skoda tai VW. Ehkä jopa eGolf. Ne on kuitenkin "vanhahkoa" tekniikkaa monin tavoin ja vähän arkailen niiden haluttavuutta sitten kun niistä luopuisin. 50ke sais jo ihan modernin sähköauton, mutku mä en ole sitä uuden auton ostajakuntaa. Lähinnä siksi etten koe arvon aleneman olevan sopiva korvaus uudehkon auton tunnelmasta ja käytettävyydestä. Nykyplugarilla pääsisin kesäisin yhteen suuntaan sähköllä mut ne on mun mielestä tällä hetkellä autoilun monimutkaisimpia tuotteita.

    Ristiriitaisin tuntein ajelenkin tuolla, kohta kolmekymppisellä, turbodieselnelivetopikkarilla. Koko ajan tarvii olla jyvällä seuraavasta remontista, se lienee tärkeä osa autoharrastustani. Vaikea on kyllä itseäni vakuuttaa itse itselleni valitsemani auton järkevyydestä.
     
    isalmela, kerkko ja Catiska tykkäävät tästä.
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Toki, käyttöohjekirjan vilkaisu tai neuvon kysyminen tuossakin olisi auttanut. Jos kotona on vain 6A yksivaihelataus ja on kovempi pakkanen, sitä tärkeämpää on noudattaa valmistajan ohjetta, kytke aina lataukseen. Suoraan ajon jälkeen akku on lämmin ja pienelläkin latausvirralla lataus alkaa heti täydellä teholla ja akku latautuu aivan kuten kesällä. Jos antaa akun ensin jäähtyä jääkylmäksi, menee tuollaisen 6A suko-latauksen teho akun lämmittämiseen.

    Valmistajien ranget. Aivan kuten polttomoottoriautojen valmistajien kulutukset. Molemmat ilmoitetaan samalla WLTP syklillä mitattuna. Optimiolosuhteissa, nätisti ajaen molemmilla pääsee jopa parempaan tulokseen.

    Totta kai vie. Esilämmitys auttaa tuossa selvästi. Aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Yllätyitkö??

    Olet varmasti. Maailmassa ei ole vielä kovin paljon sähköautoja joissa valmitajan takuut ei olisi voimassa. Teslat käytännössä kaikki on takuun piirissä, joten niiden osalta emme tiedä vielä kustannuksia, mutta samalla tavoin moduuleista ja antureista sekin koostuu.

    Mutta esim Nissan Leafeja on jo takuun ulkopuolella hyvä määrä. Ja niille ja muille vastaaville sitten löytyy ns nyrkkipajoja jotka korjaa. Hintaa on vaikea kertoa kun vikoja on erilaisia, mutta kokonaisten akkupakettien vaihto suurempaan kustantaa suht saman kuin polttomoottoriauton moottoriremppa. Eli tuhansia mutta ei kymppitonnia.

    https://dalasevrepair.fi/#battery-upgrades


    Se mitään hämärän peitossa ole. Tuoltahan niitä voit tihruta nettiautosta. Tilastojakin on olemassa.

    Kovin kummoiseen laskentaan et kyennyt. Osasit kuitenkin määritellä edes karkealla tasolla vastinparin omalle autolleni. Muuten menit metsää aika pahasti.

    Se uusi dieselmersu on itseasiassa saman hintainen. Eli, lähtöolettamasi on pielessä.
    Mersu pudottaa arvoaan huomattavasti nopeammin. Tämä on tilastoissa ilmenevä fakta ja näkyy myös jos katsot nettiauton hintoja.

    Sattumoisin kun autoa vuosi sitten valitsin, minulla oli uusi, keski-ikäinen ja vanha mersu mukana laskelmissa. Nyt 11kk jälkeen päivitin silloiset olettamukseni sähköautosta ja se on osoittautunut olettamaani edullisemmaksi.

    Arvon olenema oli oletettua pienempi (kysyin tarjoukset Kamuxlta ja EV Garagesta), eli 8,5% ensimmäisenä vuotena 55 000ajomäärällä.
    Mersulla se on tavanomaisempi, eli n. 20%.

    Ensimmäisen vuoden jälkeen pääomakulut on siis Tesla 6500,- ja vaihtoehtona ollut MB 13600,-

    Polttoainekulut: Tesla (toteuma) 798,- ja MB (arvio 6,5l keskikulutus) 5184,-
    Huollot ja kuluvat osat, renkaat, AdBlue jne. Tesla 500,- MB 1300,-

    Verot ja vakuutukset: Tesla 937,- MB 1470,-

    Tuosta sitten ynnäämään vuoden kokonaiskulut:
    Tesla 8 735,-/a ja 0,16Eur/km
    MB 21 554,-/a eli 0,39Eur/km

    Teslan olen ladannut matkalla 62 kertaa. Tilastoja katsoen keskimääräinen latausaika on ollut 24min. Neljä kertaa lataus on kestänyt pidempään kuin taukoni normaalisti. Odotusaika vuodessa yhteensä alle 1,5h.

    Mersun olisin tankannut n. 70 kertaa. Pari minuuttia per tankkaus, itse maksutapahtuma vastaa sähköauton latauksen maksutapahtumaa ajankäytöllisesti, joten en sitä huomioi.
    2h 20min siis tankaamiseen vuodessa odotteluaikaa se letku kourassa.

    Huoltokäynnit olisi Mersun osalta olleet kaksi reissua. Siinä tuhlaantuu yhteensä yksi työpäivä iloisesti. Teslan osalta ei tuhlaannu yhtään.

    Eli, miltä oma matikkasi näytti kun sen avasi todellisuudesta otetuin luvuin?
     
    Muokattu: 3.3.2021
    Aslak, Rihma, Slant Sickness ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. pantera

    pantera Gearhead

    Mustang Mach E koeajoaika varattu
     
    starcraft, Catiska, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Kerroppa sitten fiilikset/kokemukset.
     
  9. Rihma

    Rihma 1st gear

    Catiskalle pitää hattua nostaa kärsivällisyydestä. Purupäiden kanssa ei itsellä kärsivällisyys riitä. Hyvänä esimerkkinä imusihti (kuka OIKEASTI allekirjoittaa foorumisepustuksensa jollain keksityllä nimimerkillä!! Ei helvetti...) Ihme jankkaamista asiasta mistä ei minkäänlaista kokemusta itsellä, todistellaan vaan kumminkaiman kokemuksia. Jotain vikaa täytyy päässä olla että noinkin paljon käyttänyt aikaa asiaan mikä ei itseä kosketa ollenkaan. Samanlaista turhaa jänkkäämistä kuin Applen tuotteiden vihaajat, mitää se on keltään pois mihin muut rahansa käyttää. Ite ei tulis mieleenkään hankkia montaakaan vehjettä mitä täällä hehkutetaan, mutta ei tulisi mieleenkään käydä ketjuja sotkemassa joutavilla paskapuheilla. Ihan idiootti läppää et ”tunnen lääkäreitä ja johtajia yms mitkä ei pärjäisi sähköautolla jne...” varmaan joo tunnet muutamankin ajatuskoppaa tonkivan lääkärin. Jos joku tyytyväisenä ajelee halvalla käyttiksellä, ei sillekään kukaan jaksa sataa sivua todistella että ihan hullun hommaa? Sähköautot nyt vaan on tulevaisuutta, en ymmärrä mikä siinäkin ihmisiä ahdistaa. Itse pärjäisin 100km rangella 95% ajoistani. Muutaman kerran vuodesta max 300 km reissuja tehnyt viimeisen 25 vuotta. Mielipiteitä on hyvä olla, mut miksi yrittää todistella toisen hyviksi kokemia asioita huonoksi? Sairasta. Huoh, täytyy jättää tämän(kin) ketjun lukeminen hetkeksi, kohta alkaa taas jänkkääminen. Ps. Vielä bensalla mennään, mut Model 3 hankinta koko ajan lähempänä. Normaali ihminen jos ei ole jostain asioista kiinnostunut, harvemmin lukee, saati kommentoi asiaan liittyviä ketjuja. Tää on mennyt ihan sairaaksi.
     
    Catiska tykkää tästä.
  10. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Eikö keskustelupalstat ole keskustelua varten?? Aika hiljaseks menee jos kaikki pitää mielipiteensä omana tietonaan o_O
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  11. pantera

    pantera Gearhead

    Joo, D-day on vasta loppukuusta mutta automyyjä kertoi jo myyneensä sellaisen. Kiinnostusta varmaan riittää
     
  12. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Fordin nettisivuilta:

    "Mustang Mach-E on uusi vapauden ilmentymä, joka on yhtä sykähdyttävä kuin ikoniset edeltäjänsä"

    Ihmettelen nykyistä ajoneuvojen kehitystä, tuntuu että ostajia/autoilijoita aliarvioidaan yhä törkeämmin mutta silti tuollainen ryönä tekee kauppansa. Miten tuollaisesta paisuneesta Kian näköisestä tötteröstä voi käyttää sanaa "sykähdyttävä"? Enkä nyt varsinaisesti ota kantaa käyttövoimaan, olkoon vaikka rakettimoottori mutta kammottavan näkönen hinkalo tuo on. Käsittämätöntä oman heritagen perseraiskausta Fordilta nimetä tuo syylä Mustangiksi.
     
    Inlinee, faikku66 ja peto tykkäävät tästä.
  13. Näin sanoo nimimerkki Rihma..o_O Tämän täytyy olla trolli..
     
    1purehell tykkää tästä.
  14. pantera

    pantera Gearhead

    Niin, Mustangin omistajana en kyllä ala mieltäni pahoittamaan vaikka tuo hyödyntää automaailman ikonin nimeä.
    Avoimin mielin. Elämme mielenkiintoisia aikoja ja liikenteen muutos on vähintään yhtä jännittävää kuin telealan muutos muutamavuoskymmen sitten.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Kukin tavallaan, ihmettelenpä vain... Sinua ei ehkä haittaa mutta voi olla monia muita joita haittaa. Mielestäni tuollainen touhu vain likaa omaa pesää, BMW on tökeröissä mainoskampanjoissaan onnistunut vielä pahemmin sekä asiakkaiden että oman mallistonsa lokaamisen. Autoalan muutos ei mielestäni ole ollut pelkästään positiivista viime aikoina...
     
  16. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Tuskin ehtii saamaan pakkaskeleihin ajoon? Kiinnostaa itseäkin onko samaa ongelmaa kuin teslassa, että liukkaalla jäisellä tiellä pitää regenerointi ottaa käytännössä kokonaan pois että ei puske ojaan. Millaiseksi jää pakkasella luvattu ajomatka? Onko muutes takavetoinen vai nelivetoinen malli?

    Teslassa ainakin ongelmaa jäisellä mutkaisella tiellä jossa esim 80km/h nopeusrajoitus. Sama pätee BMW I3, huomaa suoraan valumisen jo liikenne ympyröissä, ja Iotechin testissä olleesta mallista valitettiin samaa ongelmaa.

    Nissan Leafiä en päässy ajamaan talvella joten en tiedä millainen se on talvella. Mutta kesällä kaupungissa ok, tosin käyttösäde 250km muuttui 180km jolloin varaus huusi jo tyhjää... tiedä paljon olisi ajanut että olisi jäänyt tielle. "edit. testattu malli oli 2016 30kw malli.
    Mitä vähäsiä pikaladannu autoa niin noin 60snt/kwh ollut hinta hitaammissa pikalautauksissa.
    Elikä jos joku 17kw/100km => 10€/100km tulee kustannuksksi ns polttoaineet.
    https://www.autotie.fi/tien-sivusta...ti-nissan-leaf-40-kwh-sahkoautolla-28-kelissa

    Tekniikanmaailmassa luki että 1,7€/kwh oli ollut jossain pikalautauksessa joten 60snt/kwh on hyvä keskiarvo.


    Hinnaltaa Leaf (28k€) on itselle ainut sellainen harkittavissa oleva uutena, mutta ei vakuuta että vaihtaisin sähköautoon tässä kohtaa. Leafin sisätilat on kuitenkin pienemmät kuin nykisessä autossa ja autoon ei saa vetokoukkua jollai saisi vetää kevyt peräkärryä 500/750kg. Keskimäärin päivässä tulee arkisin ajettu noin 40km päivässä, joten arkisessa ajossa riittäisi tälleen etätöissä, mutta jos tarvisi ajaa Espooseen kuten ennen koronaa niin silloin tulisi 400 km päivässä.... tämä ei onnistuisi pakkasessa sähköautolla kun siellä ei ole latauspisteitä työpaikalla, toki jos johonkin ostoskeskukseen jättäisi... mutta parkkimaksut + lataus siltä 8-9h ajalta jollain metrolla/bussilla sitten sieltä työpisteelle.

    Perjantaisin tulee mentyä mökille ja jos laskee työmatkat ja mökile menon siinä tulee noin 90km matkaa työpäivästä (corona aikana) ja mökkimatka päälle yhteen suuntaan. Sitten pitäisi päästä vielä mökiltä takaisin jos ei pysähdy kaupassa yms niin tulee sellainen 130km vähintään ilman latausta mahdollisuutta, teoriassa pitäisi olla siinä kohtaa akku siis aivan täynnä.

    Mökillä ei ole sähköja, sinne sähköjen hankkiminen maksaa luokkaa uuden Dacia dusterin verran... Talon seinästä saa maksimissaan sen 2200w tällä hetkellä, jos ei tarvi toista autoa lämmittää ja kiuas ei saa olla samaan aikaan päällä.

    En näe tässä yhtälössä sähkautosta kuin lisää kuluja ja menoja, tarvii toisen auton kuitenkin ja harraste autolla ei pysty ajamaan talvella ja polttoainen kulutukset ovat sellaiset että pehva ei kestä. (27l/100km E85 ja ei ole talvirenkaita, eikä tuolla pääse yhtään mihinkään talvella ja maavara ei salli jäätä/lunta jää pohjasta kiinni, ja huomioiden sen että suolaan en vie "häntä" ruostuu viimeisetkin pellit pois kokonaan, viimeeksi talvella liikenteessä 87-88.)
     
    Muokattu: 3.3.2021
    isalmela tykkää tästä.
  17. peto

    peto Gearhead

    Kyllä noita E-mach näkyy jo. Eilen mm. Espoonlahdessa pörräsi yksi. Ihan ok livenä Foordiksi, mutta ei se mikään Mustangin ole.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead


    Muutaman sivun välein kirjoitat tätä samaa tarinaasi. Noihin on perustellen jo vastattu ja pyysin sinua perustelemaan ne.

    Sähköinsinööriksi itseäsi kehuit muttet ole vieläkään vastannut edelliseen ja nyt samoja juttuja tunget taas tänne.

    Mikä pointti vuodattaa samaa satua ja jos niihin kommentoi, et vastaa? Keskustelupalstan idea on keskustella, ei vain työntää samaa soopaa uudestaan ja uudestaan.

    Ainoa uusi asia taisi olla ongelmasi Teslan puskemisesta liukkaalla jos regen on maksimilla.

    No, tuo pitää paikkaansa niissä vanhoissa. Uusissa malleissa ei puske. Ja kaikissa niissä on juuri siksi regenille säätö jotta sen voi vaikka talveksi laittaa miedommalle asetukselle.
     
  19. Rihma

    Rihma 1st gear

    Ja sinun täytyy olla tyhmä. Näetkö viestissäni allekirjoitusta missään? Tai tiedätkö mitä se tarkoittaa? Nimimerkkiä?
    Kaikenmaailman insinöörejäkin täällä viljelee viisauksia :)
     
  20. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Koeajossa kun se regenin otti pois/miedoimmalle hävis 70km ajomatkasta....
    Kun tunnut tietävän mitäs esilämmitys sähköautoissa mahtaa viedä sähköä? Sillonhan ei pysty latamaan varmaankaan autoa?

    Mitä lienee tarkoitit perustelulla? Siitä mökille sähköjen vetämisestä vai? Sähköyhtiötä kysytty 2004 sähköjen ottamista mökille, silloin hinta lappu oli luokkaa 7800€ liitymä tontille + sähköjen rakentaminen talon sisälle + liittymä maksut. Ei ole tulossa tuohon hintaakaan koskaan. Nestekaasulla, puulla ja polttomoottori vesipumpulla jatkossakin kaikki faciliteetit toimimaan.

    Sähköyhtiö perustelee tuota hintaa sillä että pitää pystyttää luokkaa 4-5 sähkötolppaa + uusi muuntaja liittymää varten/avausmaksu. Tiedä mikä hinta nykyään mutta tuskin tippunnu yhtään.


    Vai tarkoititko sitä 10A latauksella kotona muka pärjäis? Sehän olisi about 2kwh akkuun tunnissa. 10h ajassa siis 20kwh, jos 17kwh pääsee sen 100km niin tarkoittaisi 10h latauksella ~ 118km, sillä ehdolla että ladataan maksimilla joka tulee 10A sulakkeella.
     

Kerro tästä muillekin!