Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Itselleni aivan sama millä kukakin ajelee....aika moni täälläkin ajellut napakelkan kyydissä liikaa :) . Eiköhän se suurin houkutin nykyään ole sähköauton hankkivilla että päästään näyttämään että ollaan bättre folk ja massia riittää....ja mukamas huolestuneita ilmastosta.
    Ennenvanhaan oli sama juttu kun nämä citymaasturit tuli....melko usein napalukot jumissa käytön puutteesta mutta kun oli pakko sellainen hommata että saa naapurin kateelliseksi.
    Nykyään huvittaa hinnat alkaen mallit samantyyppisissä autoissa joissa neliveto jätetty pois...kiva oli niitä tuossa jokuaika sitten lumimyräkkä päivänä katsella kun tuuppivat auraauton kinoksista irti...teki mieli pysähtyä ja kysyä että paljonkos kalliimpi se nelivetona olisi ollut :)
    Voisin kuvitella että vety on se tulevaisuuden energia liikkumiseen mutta sekin niin kaukana tulevaisuudessa etten itse ennätä sitä näkemään.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Noissa alkupään Tesloissa (täytyy muistaa että tuo on valmistajan ensimmäinen automalli) oli ongelmia akun tiivistyksen kanssa. Talvella suolavesi ui väärään paikkaan ja aiheutti korroosiota jossain. Eli akku ei itse varsinaisesti mene rikki mutta joku hemmetin anturi mikä valvoo akkukennon lämpötilaa tms kyykkää.

    Samoin alkupään sähkömoottoreissa laakerit olivat normaalit kuulalaakerit teräskuulilla. Niissä oli kaksi ongelmaa, korkeilla pyörimisnopeuksilla voimat laakerin sisällä kasvoi liian suurekksi pitimille ja sähkön johtuminen väärää kautta. Homma hoitui kuntoon kun vaihtoivat laakerit hybridilaakereiksi, eli kuulat ovat nyt keraamiset.

    Samoin noiden alkupään mediatietokoneessa oli muistipiiriongelmia. Ne vain ns kului pois koska softassa oli bugi mikä ei sinänsä vaikuttanut mihinkään muuhun toimintaan. Vasta kun muistipiirejä alkoi mennä, tajusivat sen. Ensin väki vaihtoi itse niitä muistipiirejä, nykyisin Tesla vaihtaa ne takuuseen.

    Kaikki nuo yllä mainitut on takuun alaisia. Eli ei kustannuksia mutta ärsytystä. Toki kun auto ei muuten käy huollossa, ei noistakaan enempää tule korjaamovisiittejä vs. huollot. Nuo pienemmät hommat käy ns. Ranger tekemässä vaikka kotonasi (työpaikka, kauppakeskus jne) ilman että sinun tarvitsee itse tehdä mitään. Suuremmat vaatii korjaamokäynnin mutta Tesla antaa sinulle auton siksi aikaa. Mutta ärsyttäisi se silti.

    Ilmastointilaite. No, niitä hajoaa polttiksistakin. Tuskin koko kapine on mennyt vaan jokin komponentti, letku, putki tms.

    Kahvat noissa tuon mallin Tesloissa on ongelma. Taitaa olla jos kolmas versio menossa. Jos itse osaa pitää työkaluja kädessä, osat saa muutamalla eurolla Teslalta.

    Uudemmasta Model 3 mallista tai uudemmista Model S malleista nuo isot ongelmat on korjattu jo suunnittelupöydällä. Mutta kuten sanottua, vanhemmista ne on korjattu takuuseen.

    Takuun jälkeen? Onneksi noissa taitaa jo likimain kaikissa olla nuo asiat laitettu takuun osalta kuntoon. Mutta jos ongelmaa sattuisi tulemaan, korjataan joko itse, viedään korjaamolle tms. Akkuja, sähkömoottoreita ja tietokonetta, kaikille löytyy yksityiset korjaamot Suomestakin. Lohdutukseksi voi sanoa että esim sähkömoottorin korjaaminen on paljon helpompaa ja nopeampaa kuin polttomoottorin.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Suurin osa Tesloista painaa 1600 - 1800kg seutuvilla.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Imusihti. Ota nyt pää pensaasta pois ja lue mitä olen kirjoittanut. Oman auton arvon aleneman selvitin kysymällä ostotarjoukset kahdesta liikeestä. Eli ei mitään arvailua ja kuvitelmaan kuten millä sinä ratsastat näissä tarinoissasi.

    Arvon alenema on siis laskettu mukaan. Ja kuten mainitsin, voit käydä itsekin katsomassa miten arvon alenema vaikuttaa Tesloihin. Yllätyt.

    Rengaskulut on aivan samanlaiset kuin dieselissäkin. Miksi olisi muuta? Rengaskoko samaa luokkaa, sähköauton pidonhallinta on niin paljon parempi ettei renkaat turhaan kulu. Itse asiassa Nokian rengas väittää omissa tutkimuksissaan että sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän.

    Mutta, rengaskulutkin oli laskuissa mukana. Tiedän että sitä mersua voi huoltaa muuallakin kuin marmorin takana. Teslan voi myös. Tosin sen ainoa huolto on raitisilmasuodattimen vaihto joka toinen vuosi ja jarrunesteet tarvittaessa, vesipitoisuuden mittaus joka toinen vuosi.

    2023 ylittyy 100 000 rekisterissä olevan sähköauton raja.
     
  5. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Ok, selailin randomisti pitkälti toista kymmentä nettiautossa myynnissä ollutta Teslaa läpi ja kaikissa oli paino yli 2tn. Saattaa sielläkin toki virheitä olla .......
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Teslan Model 3 mallia on valmistettu enemmän kuin muita malleja yhteensä. Ko mallin omamassat löytää nopeimmin Wikipediasta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

    1611 - 1860kg välille menee eri versioiden omamassat.
     
  7. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Rengaskulut on aivan samanlaiset kuin dieselissäkin. Miksi olisi muuta? Rengaskoko samaa luokkaa, sähköauton pidonhallinta on niin paljon parempi ettei renkaat turhaan kulu. Itse asiassa Nokian rengas väittää omissa tutkimuksissaan että sähköauto kuluttaa renkaita vähemmän.

    Olen itse ollut arvioimassa kulutuskoeajorenkaita, joissa on ollut mukana myös Teslan alla pyörineitä renkaita. Kyllähän totuus on se, että kuluminen sähköautossa on aika paljon rajumpaa kuin polttomoottorikäyttöisessä. Tämä tietysti johtuu osittain autojen suuremmasta massasta, mutta pääosin tietysti ajotyylistä. Kun sitä tehoa ja vääntöä on kuten Tesloissa, sitä myös usein käytetetään ja se sitten näkyy nopeana renkaiden kulumisena. Varsinkin takavetoisten Teslojen vetävät renkaat ovat aika nopeasti huonossa kunnossa. Tähän vaikuttaa varmaan osaltaan myös epäonnistunut taka-akseliston geometria, mikä johtaa voimakkaaseen renkaan sisäreunan kulumiseen. Joku "asiantuntija" sanoi että tuo geometria olisi kopio jostain vanhasta Mersusta. Tiedä sitten, itse en ole asiantuntija senkään suhteen..
     
    Muokattu: 5.3.2021
  8. karra

    karra Double Gearhead

    Tätä ketjua on ollut hauska lukea. Itse asiassa koko ketjuhan on tehty siksi että sähkiskuskit saavat mahdollisuuden kertoa bensalenkkareille bensalenkkareiden foorumilla että miksi ovat valinneet sähköauton. Eli siitä ei kannata valittaa että tänne tullaan kertomaan omia mielipiteitä, sitä saa mitä tilaa.

    Minulle riittäisi pikku sähkis kauppakassiksi, kauppakassi on jo ja se on 2005 Peugeot 206, mielellään antaisin emännän ajaa päivittäisille asioille sähköautolla ja voisin itsekin ajaa sillä pätkäajoja, ihan mielellään. Muttako ne on niin kalliita. Latauspaikka olisi kait koska ok talossa asun.

    Mutta, pitää olla polttomoottoriauto talossa; pitkänmatkan käyttiksenä ja esim hätätilanteisiin pitää auton olla aina ja heti lähtövalmiina, ainakin yhden. Kesällä käytössä on pari museoautoa ja 5 km päässä kolmas, mutta niillähän ei saa käyttöajoa ajaa.

    Aika on maailman kallein asia, se on niin kallista että kenelläkään ei ole varaa ostaa sitä, tosin sitähän ei ole edes myynnissä. Kiireisellä nykyihmisellä ei ole aikaa odottaa sähkiksen lataamista, eikä aikaa odotella julkista tulevaksi taikka aikaa edes ajaa julkisilla (nyt korona-aikaan en astu mihinkään julkiseen). Siksi tämä suomalainen viherkiima on sairasta, siis tämänkin takia saatikka maailman pelastaminen suomi etunenässä.
     
    Inlinee, 1purehell, Stang_81 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Catiska

    Catiska Gearhead


    Oma kokemus kertoo toista, samoin rengastehtaan kanta.
    https://www.nokianrenkaat.fi/yritys...lisuudessa-renkaat-kestavat-pitkaan/#56ab9a98

    Ja juu, niissä vanhoissa tesloissa on Mersun CLSn alusta (ja muitakin komponentteja). Syynä säästä suunnittelukuluissa että Mersun omistusosuus Teslasta tuohon aikaan.
     
  10. peto

    peto Gearhead

    Mites fanaattinen Tesla mies ei tunne oman merkkinsä historiaa. Kyllä Tesla Roadster oli ensimmäinen malli ei ässä.
     
  11. Eikö sähköautoissa pärjääkään tavallisilla renkailla? Nämä 3 asiaa ovat niille räätälöidyissä renkaissa toisin

    Tarvitseeko sähköauto erilaiset renkaat? Michelinin mukaan ei
    Muun muassa Tesloihin ensiasennusrenkaat toimittava rengasvalmistaja Michelin on kertonut australialaiselle WhichCar-julkaisulle, että sähköauto ei sinällään aseta erityisvaatimuksia renkaille.

    – Aloitimme kauan sitten yhteistyön Teslan kanssa, ja silloin pohdittiin, kurittavatko sähköautot renkaita enemmän kuin muut autot, Michelinin tiede- ja innovaatiojohtaja Cyrille Roget kertoi.

    – Vertasimme Yhdysvaltain suosituimman Teslan rengaskulumaa tehokkaiden Corvettejen ja Mustangien rengaskulumaan, emmekä löytäneet minkäänlaista eroa.

    Rogetin mukaan tehokas auto kuluttaa renkaita tehotonta enemmän, mutta itse käyttövoimalla ei ole merkitystä.

    Sen sijaan rengasmelu on asia, johon myös Michelin kiinnittää erityisen paljon huomiota suunnitellessaan sähköautojen alle optimoituja renkaita.
     
    Catiska tykkää tästä.
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tunnen sen verran kuin on tarpeen. Roadster oli ensimmäinen Teslan automalli, mutta vain toisen valmistajan auto (Lotus Elise) johon istuttivat sähkötekniikan. Model S oli ensimmäinen Teslan suunnittelema ja valmistama automalli.
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tuon 100000 sähköauton rajan ylittämiseen menee kyllä aikaa vielä vähän kauemmin kuin vuoteen -23 asti. Veikkaan että vähintään viisivuotta.
     
  14. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Minun kirjoitukseni ei edusta NR:n virallista kantaa, vaikka sieltä leipäni saankin. Mutta jos haluaa sähköautoon räätälöidyt renkaat, niin äskettäin lanseeratusta Hakkapeliitta 10:stä löytyy parisenkymmentä EV versiota. Näiden suunnittelussa on otettu huomioon sähköautojen suurempi massa tukevammalla pintarakenteella, sekä vaatimus hiljaisesta rengasmelusta. Renkaan sisälle asennettava foam alentaa hyvin rengasmelua. Tesloissahan tuo rengasmelu on myös ollut ongelma, varsinkin nastallisilla renkailla, joten nämä ovat ehdoton valinta jokaiselle Tesla miehelle / naiselle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. peto

    peto Gearhead

    Nykyään tulee käyttää termiä Tesla henkilö, ettei muun sukupuoleiset koe syrjintään:D:D

    Btw. Onko kenelläkään tietoa mitä tälle Suomalais keksinnölle tapahtui, Toroidi vai mikä se oli...
     
  16. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Suunnittelimme Toroidioniin renkaat. Kerran se kävi meidän testiradalla ajamassa, taitaa olla parisen vuotta aikaa. Sen jälkeen on ollut hiljaista.
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Kuulin että noissa uusissa mersun täyssähköautoissa olisi Teslan voimalinja, eli molemminpuoleista yhteistyötä.
     
  18. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Itsekin olen ihmetellyt mitä näille viime vuosina julkaistuille sähköautomerkeille tapahtuu? Näitä on julkaistu mahdollisesti toistasataa eri merkkiä ja en varmasti ole kuullut kaikista. Tai se, että miksi ylipäätään aletaan suunnittelemaan uutta automerkkiä / mallia, kun lähtökohdat on aika toivottomat sarjatuotantoasteelle pääsemiseksi. Kuitenkin tuollaisen uuden auton suunnitteluun ja valmistukseen tarvitaan ihan tolkuttomasti pääomaa. Eli ketkä tällaisia lähtee rahoittamaan, kun 95 % uusista sähköautomerkeistä menee ensiesittelyn jälkeen suoraan mappi Ö:hön. Eikä niistä sen jälkeen kuulla enää mitään. Eli varma tapa menettää rahansa on sijoittaa start-up sähköautoyritykseen.
    Toroidionin nettisivulta katsottuna vaikuttaa siltä, että siellä hommat on hyytyneet jo 4 vuotta sitten. Ei näytä kovin uskottavalta, kun esitellään autoa, mutta Toroidin nettikaupassa myydään vaan T-paitoja ja lippalakkeja.....
     
    1purehell tykkää tästä.
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eiköhän valtaosalle käy kuten noin vuosisata sitten edellisessä siirtymäajan mullistuksessa. Eli useimmat päätyvät konkurssiin.

    Sähköauton moni näkee mahdollisuutena ja sen kanssa onkin helpompi aloittaa valmistus kuin polttomoottoriauton kanssa. Polttomoottoreiden suunnittelu vaatii valtavasti testaamista ja pääomia. Sähköauton pääkomponentit on kaikki ostettavissa valmiina mutta toki kori pitää saada pullautettua kasaan. Näin varmaan moni ajattelee ja laittaa innolla firmaa pystyyn.

    Mutta että saa auton kokonaisuutena toimivaksi, saa myyntiketjun, huoltoketjun jne pystyyn, sepä ei olekaan niin helppoa. Varmaan Teslan esimerkki on saanut monen unelmoimaan ja yrittämään. Ja varmaan niistä jokunen jääkin henkiin, pieni osa...

    Toroidion ei ollut minun mielestäni uskottava edes silloin alussa. Heillä ei oikeasti ollut mitään erityistä viisasten kiveä vaikka niin antoivat ymmärtää.
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei ne ole kalliita, täysin persaukiselle annetaan auto alle pelkällä kuukausimaksulla, joka taas ei ole montaa kymppiä enempää kuin dieselin tankkaukset kuukaudessa. Toki autokatoksen pistorasiasta sähköä kympillä kuussa lisäksi.
    Em syiden takia vaimolle tulee leaf ajoon kuun lopussa. Lisäksi saan itse mielenrauhaa ja ajan säästöä siitä ettei tarvitse miettiä vaimon auton huoltamista tai edes katsastuksia vähään aikaan.
    Toki taloon jää dieselauto sitä 10% ajoa varten mihin leaf ei kykene ja harrasteet erikseen...
     
    Catiska, Isamu ja Stang_81 tykkäävät tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!