Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. jahnu

    jahnu 3rd gear

    Kiinan paskoja nää suomeen tulevat teslat on jo suurimmaksi osaksi
     
  2. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Teollisuusautomaatiojätti Feston kaikki tuotanto on Euroopassa - teollisuusautomaatiolla! Eli toivoa on, kunhan asiat tehdään eritavalla kuin Kiinassa. Joku verbaaliakrobaatti joskus totesi Wartburgin olleen viimeinen saksalaisten tekemä auto, loput olivat hänen mukaansa turkkilaisten käsien tulosta.
     
    moottorinlohko tykkää tästä.
  3. belair1965

    belair1965 1st gear

  4. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Heh. Ei ole eri Festo. Mitä sitten tekevätkään tuolla. Ei aavistustakaan. Myyntikonttori, suunnittelua, varastointia, asennusta. En tiedä. Selvittänet? Ammattilehdistössä Festo nyt tuolla argumentilla on ollut esillä.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos oikein luin, niin Festolla onmyös tuotantoa Kiinassa.
    Mainonta on aina vain mainontaa.
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  7. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Olkoot noin. Lähinnä yritin muistuttaa kaiketi kaikken jo tuntemasta asiasta, että kiinalaiskeinoin emme voita tuotantoa Eurooppaan, esim. automaation ja mm. sen tuottaman halutunlaisen tasaisen laadun avulla kyllä.
     
    Muokattu: 27.3.2021
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Aika tylsää, jos kukaan ei kiihkoile.
     
  10. peto

    peto Gearhead

    Ihan mielenkiintoinen tutkimus. Ainoa mikä pikkaisen värähti korvaan oli väittämä, että sähköauton kierrätys tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton. Varmaan hiilidioksidi päästöjen kohdalla näin voi ollakin, mutta kokonaispäästöissä kyllä sähköauton pitäisi hävitä reilusti. Käsittääkseni akustoja ei osata vielä kierrättää ollenkaan, jolloin ne dumpataan suoraan jätteeseen.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Suomeen ollaan investoimassa akkujen kierrätyslaitosta.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Akusto kyllä kierrätetään sitten kun sen aika on. Tällä hetkellä ei vain ole mitä kierrättää. Nuo akustot kun on niin pitkäikäisiä ettei markkinoilla ole kierrätettäviä akkuja autoista.

    VW ilmoitti rakentavansa oman kierrätyslaitoksen. Ja se on fiksua koska tulevaisuudessa alkupään yhdestä akusta saa esimerkiksi kobolttia 30 uuden akun tarpeisiin.
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    no,aika näyttää kuinka moni rupeaa akustoaan autostaan vaihdattamaan kun rumba alkaa vaikka siitäkin tietysti jää tonneja käteen nettona
     
  14. Hai

    Hai Double Gearhead

    Aika iso tuo kahden mallin hintaero.
    On toki eroa huippunopeudessa ja akun kestossa. Mutta noin paljon hinnassa.
    Eron suhde on ihan jotain muuta kuin V6 / V8 Camaro, Mustang, Challenger.,
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Iso ilmoitus latausverkoston laajentamisesta. K-ryhmä ilmoitti jo hetki sitten, ReCharge samoin. Nyt S-ryhmä ja hienosti kotimaisilla latausasemilla! 1000 latausasemaa on jo kohtuullinen määrä ja kun nuo on vielä Kempowerin asemia, eli dynaamisesti kuormaa säätäviä pika/HPC latureita.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000007889388.html
     
    Isamu ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kaupunkiympäristössä lähitulevaisuus mennee yleisten latauspisteiden suuntaan. Vanhat talot eivät välttämättä kasvanutta kuormitusta pysty hallitsemaan eikä tukevampien syöttöjenkään veto nyt niin yksioikoista ole.
    Ruotsalainen työkaveri ei lataa omaaansa kotona laisinkaan vaan työpaikalla ja kaupassa/syömässä käydessään. Joku 20 Km suuntaansa joten hänellä ei valittamista ole sähköautossaan. Eteläinen Sverige ja Borås joten kauheat pakkasetkaan ei välttämättä ole kiusana.
     
    Isamu ja Catiska tykkäävät tästä.
  17. Ikreese

    Ikreese 3rd gear

    Harkitsen kovasti sähköauton/hybridin hankintaa ja löysin tämän mielenkiintoisen keskustelun. Tuolla ylempänä oli jonkun maininta siitä, kuinka sähköauto jopa kuolettuu verottajalta saaduilla matkavähennyksillä. Tätä ei voi kuin kadehtia, miten tämä on mahdollista? Jään seuraamaan...
    :
    3# Maksan vuodessa liikkumisestani vajaa 500€ ”polttoaineina”, saan verottajalta vajaa 5000€ matkavähennyksiä joten noilla matkavähennyksillä voi lyhentää uuden auton pääomaa siten että 27500€ sähkis on kuoletettu n.6 vuodessa.
     
  18. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Nyt kannattaa olla tarkkana, ettei velat muutu saataviksi. Jos matkavähennyksesi on vuodessa 5000 €, se tarkoittaa verotettavan tulosi vähentämistä 5000 €. Ei sitä, että sinun pitäisi maksaa 5000 € vähemmän veroja...
    Varovainen amatöörin laskenta on, että noin 30 % verotuksella käteesi jää tuon vähennyksen takia n. 1500 - 2000 € "matkarahaa". Tuolla rahalla sähköauton kuolettamiseen meneekin sitten 14 - 18 vuotta. Ole toki varovainen tämänkin laskelmani kanssa - tehty ilman tarkkaa tuumailua.

    AHI
     
    Swinger ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Ja vitut, nyt kaikki tuurna tanassa (käyttäjätunnus Bowtien lanseerama termi) ostamaan 150 ooo € Tesla. Maailma pelastuu ja rahat säästyy .....
     
    speedy tykkää tästä.
  20. Ikreese

    Ikreese 3rd gear

    Kiitos, näin aattelin asian laidan olevan, mutta kovin oli ap varman oloinen laskuistaan. Lienee sitten matkavähennyksiä noin 10-20000€ hällä. Siinä saa sähköautolla huristella kilometrejä...
    Sähköauto silti vielä siintää haaveissa.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!