Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

  1. Bowtie

    Bowtie Gearhead

  2. f34

    f34 Gearhead

  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Akio ei varmaan ole vakuuttunut, työnsä puolesta. Toyota on tipahtanut kelkasta aika pahasti ja siksi heistä tuntuu että juna menee liian kovaa.

    Kovasti näyttää siltä että Toyota, Honda ja esim Subaru saattaa kokea saman kohtalon kuin Japanilainen viihde-electroniikka taannoin. Aikoinaan oli Japsien merkit kova sana mutta sitten tuli digitaalitekniikan murros ja Japsit oli liian jähmeitä liikkeissään.

    Sähkön kanssa näyttää käyvän sama asia. Japsit hirttäytyivät vetyyn omissa sähköautoissaan (alussa vetyautoa kehitti kaikki merkittävät valmistajat ympäri maailman) mutta akkuteknologian kehittyessä muut valmistajat tajusivat yksinkertaista matematiikkaa, vetyauto henkilöautona ei ole enää kannattava ja hylkäsivät niiden kehityksen ja valmistussuunnitelmat. Japsit Toyota etunenässä tietenkin taas kerran hidasliikkeisiä. Kaikki paukut vetyyn ja nyt ihmettelevät, mihin muut oikein katosivat...
     
  4. peto

    peto Gearhead

    Eli todennäköisesti alamme ostamaan kohta aitoja Kiinalaisia sähköautoja, eikä vain kiinalaisista komponentteista kasattuja autoja.....
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sekin on mahdollista jos haluaa. Tosin suurimmat valmistajat sijaitsee Kiinan ulkopuolella ja iso osa komponenteistakin on tehty muualla kuin Kiinassa (ellei valitse Kiinalaista autoa, joita ainakin yhtä merkkiä on saatavilla täälläkin).

    Ainakaan tähän asti Kiinalaiset merkit eivät ole kyenneet tarjoamaan kovin kilpailukykyisiä autoja meidän markkinoille. Yksi merkki täällä on mutta sen tekniikka vs hinta ei ole erityisen houkuttava ellei halua juuri sen tyylistä autoa mitä he tarjoavat.

    Autoteollisuus osaa massavalmistuksen joten Kiinan matalat työvoimakustannukset eivät anna asiassa merkittävää etua. Sikäli Teslakin kykenee valmistamaan Jenkeissä (juu, ei Meksikossa tms) autoja joiden moottorit, istuimet, akut sun muut on kasattu Jenkeissä eikä ympäristön halpamaissa tai Kiinassa. Sama Volkkarin osalta täällä, kykenevät tekemään autoja täällä kilpailukykyisesti ja jopa Sähköautoilla tekevät hyvää katetta, lienee parempaa kuin vastaavilla polttomoottoriautoilla. Ja kuitenkin ovat teknisesti kilpailukykyisiä tai edellä omassa luokassaan vs muut.
     
  6. peto

    peto Gearhead

    Kannattaa tutustua autoteollisuuden alihankinta ketjuihin. Alkulähteet on yleensä halpatuotantomaissa vaikka valmistaja olisikin kuinka iso premium merkki. Ainoastaan loppu kokoonpano tehdään jossain "länsimaissa" siirtolaispohjaisilla halpa työvoimalla....
     
  7. jahnu

    jahnu 1st gear

    Kiinan paskoja nää suomeen tulevat teslat on jo suurimmaksi osaksi
     
  8. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Teollisuusautomaatiojätti Feston kaikki tuotanto on Euroopassa - teollisuusautomaatiolla! Eli toivoa on, kunhan asiat tehdään eritavalla kuin Kiinassa. Joku verbaaliakrobaatti joskus totesi Wartburgin olleen viimeinen saksalaisten tekemä auto, loput olivat hänen mukaansa turkkilaisten käsien tulosta.
     
    moottorinlohko tykkää tästä.
  9. belair1965

    belair1965 1st gear

  10. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Heh. Ei ole eri Festo. Mitä sitten tekevätkään tuolla. Ei aavistustakaan. Myyntikonttori, suunnittelua, varastointia, asennusta. En tiedä. Selvittänet? Ammattilehdistössä Festo nyt tuolla argumentilla on ollut esillä.
     
  11. f34

    f34 Gearhead

    Jos oikein luin, niin Festolla onmyös tuotantoa Kiinassa.
    Mainonta on aina vain mainontaa.
     
  12. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

  13. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Olkoot noin. Lähinnä yritin muistuttaa kaiketi kaikken jo tuntemasta asiasta, että kiinalaiskeinoin emme voita tuotantoa Eurooppaan, esim. automaation ja mm. sen tuottaman halutunlaisen tasaisen laadun avulla kyllä.
     
    Muokattu: 27.3.2021
  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

  15. f34

    f34 Gearhead

    Aika tylsää, jos kukaan ei kiihkoile.
     
  16. peto

    peto Gearhead

    Ihan mielenkiintoinen tutkimus. Ainoa mikä pikkaisen värähti korvaan oli väittämä, että sähköauton kierrätys tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton. Varmaan hiilidioksidi päästöjen kohdalla näin voi ollakin, mutta kokonaispäästöissä kyllä sähköauton pitäisi hävitä reilusti. Käsittääkseni akustoja ei osata vielä kierrättää ollenkaan, jolloin ne dumpataan suoraan jätteeseen.
     
  17. f34

    f34 Gearhead

    Suomeen ollaan investoimassa akkujen kierrätyslaitosta.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Akusto kyllä kierrätetään sitten kun sen aika on. Tällä hetkellä ei vain ole mitä kierrättää. Nuo akustot kun on niin pitkäikäisiä ettei markkinoilla ole kierrätettäviä akkuja autoista.

    VW ilmoitti rakentavansa oman kierrätyslaitoksen. Ja se on fiksua koska tulevaisuudessa alkupään yhdestä akusta saa esimerkiksi kobolttia 30 uuden akun tarpeisiin.
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    no,aika näyttää kuinka moni rupeaa akustoaan autostaan vaihdattamaan kun rumba alkaa vaikka siitäkin tietysti jää tonneja käteen nettona
     
  20. Hai

    Hai Gearhead

    Aika iso tuo kahden mallin hintaero.
    On toki eroa huippunopeudessa ja akun kestossa. Mutta noin paljon hinnassa.
    Eron suhde on ihan jotain muuta kuin V6 / V8 Camaro, Mustang, Challenger.,
     

Kerro tästä muillekin!