sähköflektin asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Zuomipoika, 4.4.2018.

  1. Zuomipoika

    Zuomipoika 1st gear

    Terve. Ois tarkoitus vaihtaa visko sähköflektiin, kannattaako laittaa kaksi flektiä vai riittääkö yksi esim.16". Mistä autosta kannattais laittaa jos ei uutta laita? mikä on todettu toimivaksi? ja miten se sitten asennetaan, biltemasta anturi alavesiletkuun? koneena 383
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    MV6 Omegassa on ainaskin se moottorinpuoleinen flekti todella tehokas ja peittää perus moparin syyläristä suurimman osan vielä varmaan.
    Siis Bilteman sun muut pilipali yleisflektit ei oo mitään tohon verrattuna ainaskaan vaikka tuntuuhan nekin riittävän jos on hyvä syyläri vaan.

    Onhan se tietty äänekäskin sit kun se sitä ilmaa oikeesti siirtääkin jos se vaivaa, anturi johonkin ni ei pyöri hupia ainaskaan?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Isossa merkityksessä on myös ilman ohjaus niin että flekti/flektit imee kaiken ilmansa syylärin läpi, ts. hyvä kotelointi.
    Tehokaskaan flekti ei tee tehtäväänsä jos se pääsee imemään ilmansa mistä sattuu, osan konehuoneen puolelta yms.

    Jos vaikka autossasi on alkuperäinen tuulitunneli tallella niin virittelisin ison flektin siihen kiinni, tai tekisin vaikka lasikuidusta sopivan tuulitunnelin vaikka jotain tuohon tyyliin:

    [​IMG]

    Monet alkuperäiset flektit on tosiaan huomattavasti tehokkaampia kuin noi tarvikkeet, se juttu täytyy ottaa huomioon sähkön riittävyydenkin kannalta, vaikka hyvin jäähtyskin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Tommosesta puhuin, tossa kun on itessään jo aika iso tuo kotelointi myös eikä pelkästään ropelli vaan. Rälläkällä nuo väkäset pois tosta sivulta ja on kyllä hyvä paketti.

    Tämä menee esim. 740 Volvon syylärin eteen täydellisesti mitoiltaan eikä mopareissakaan iso se syylärin aukko oo siinä keulilla joten lähellä ollaan varmaan niissäkin että peittäis melkein koko alan?
    [​IMG]
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    383 mopar? Yks piisannee. Ja täältä kans ei ääni tarvikeflekteille.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Onko muillakin valmistajilla 383 kokoista moottoria? :rolleyes:
    Volvon flekti (olisko ollut 850?) koteloineen sopi melko kivuttomasti griffinin alujäähdyttimeen. Tehoa on riittämiin ja noissa tulee etuvastus mukana, jonka avulla viitseliäämpi kaveri rakentaa kaksitehoisen flektin ohjauksen. Ne löysärunkoiset tarvikeflektit kannattaa jättää kauppaan.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Chevy miehet yrittää väittää että niilläkin on joku 383....
    Noi ohjainlaitteelliset toimii paljon paremmin kuin releelliset, releelliset voi ja yleensä sulaakin kun kuumassa tullee yks kaks kuormaa. Ohjainlaite keventää sitä kuormaa.
    Esim Mike Mustolla suli releet, Mopar Musclessa kanssa parissa autossa sulanu releet ja liittimet, vaikka on mitotetu reilusti.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei ne releet mihinkään sula jos ne edes suunnilleen oikein mitotettu maksimin mukaan
     
    Jussi289 ja xarper tykkäävät tästä.
  10. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    En tiä miten homma pelaa jonkun jälkiasenteisen ohjainlaitteen kans, mutta ainakin käyttölintoissa noi pwm ohjaimet tuntuu olevan vanhemmiten herkkiä kärähtään. Eihän se vika alkujaan siinä ohjainlaitteessa oo, vaan flektin laakerit kuivuu ajan myötä ja siipien välissä on yhden linnunpesän verran tavaraa, niin flektin ottama virta kasvaa. Palaa ne etuvastuksetkin jossain vaiheessa samasta syystä, mutta silloin jää sentään suurin nopeus vielä toimintaan.
    Tavallaan se onkin siis hyvä asia, että kärähtänyt ohjain pakottaa yleensä vaihtaan koko flektin ;).
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mercuryllä '58-'60 383cid....
     
  12. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Aina sitä oppii jotain uutta :). Nyt jäädään innolla odottaan kumpi sillä aloittajalla on. Lienee kuitenkin aika oleellinen tieto tässä tapauksessa :D.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Joskus tarvitaan mitoiltaan siroa flektiä, ja tällöin tarvike on ainoa vaihtoehto. Esim. SPAL on ihan tunnettu merkki enkä nyt omien kokemuksien mukaan hirveästi haukkuisi vaikka tarvike onkin.
    Jos koneen ja jäähdyttimen välissä on tilaa niin ysäri volvoissa on tehokkaat puhaltimet.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin ite kysyin siksi että onko esim joku vakio 383 mopar saastekaudelta vai huippuunsa stroukattu 383 kuumalla virinokalla esim.

    Siinä on jo vähän eroa millanen flekti riittää.
     
  15. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Yllä on tullutkin jo näitä esiin, laittoipa yks tai kaks flektiä , niin tärkeää ottaa huomioon flektin "teho" / kotelointi , jos ei ilmavirtaa nii ei jäähdy , (miten kuumaana kone käy, niin siihen vaikuttaa moni asia..) ja sitten flektin/flektien virran kulutus ?
    Ohjaukseen monia vaihtoehtoja... yks ois tämä ..https://www.uspartsperformance.fi/hayden-3647-sahko-flektin-termostaattisarja
     
    Muokattu: 5.4.2018
  16. Riuska-Petteri

    Riuska-Petteri 3rd gear

    Hyvä vaihtoehto on käyttää Volvon (V70 mk1, 850, 940, 960) flektiä ja koteloa. Samasta autosta saa vielä toimivan releistyksen.

    Alaletkuun Bilteman anturisovite BMW:n 2-nopeuksiselle anturille (vaatii nipan väliin).
    [​IMG]
     
    Karppaj tykkää tästä.
  17. Zuomipoika

    Zuomipoika 1st gear

    Kiitos vastauksista, täytynee alkaa hommailemmaan tuuletinta, siis moparin aikalailla vakio 383 kyseessä. Visko kyllä toimii hyvin ja näyttää olevan alkuperäinen tuulitunneli paikoillaan
     
  18. makaro

    makaro 1st gear

    Itellä 383strokeri yhdellä Spalin imevällä orkkis tuulitunnelissa.Ohjaus anturi plus rele.Toimii.
    En ymmärrä releiden ym sulamista tai tarvikeflektien pilkkaamista täällä.Kaikki ei sovellu kaikkien tarpeisiin.Se ei tee jostain tuotteesta huonoa
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tarvikeflektin hinta ja laatu ei vaan aina kohtaa.
     
    xarper tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eli miksi siis pitää hävittää toimiva systeemi? Pittää olla sähölekti on kyllä väärä syy...
     
    sdfsd tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!