Sähköisen bensapumpun paluulinja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Morbidelli, 4.7.2016.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Ajoneuvolleni on sattunut omituisia sammumisia kesken ajon varsinkin kun ajaa pienellä nopeudella esim. kaupungissa. Epäilykseni kohdistuu carterin sähköiseen bensapumpuun ja holleyn paluulinjattomaan reguun.
    Harvemmin bensakoneen polttoainelaitteet pitää ilmata, kun on ollut jotain auki, mutta tämä systeemi vaatii aina ilmojen päästämisen pois? Epäilen, että sammumisen syy liityy " ilmavaivoihin" , ilmakuplia pumpulla.
    Perusjutut on jo tarkistettu. Siispä ajattelin asentaa paluulinjan regulta tankille, niin pääsis kuplatkin jatkamaan heti matkaa pumpulta pois. Nyt paikallaan oleva regulaattori ei ole paluulinja mallia, enkä jaksaisi nyt sellaista hankkia, niinpä asentaisin paluulinjan samaan linjaan kuin kaasutin.
    Kysymys kuuluu: Kuinka paljon olisi paluuta kuristettava, esim sisäreikäkoko liittimellä, että olisi jotain vaikutusta ja vielä riittäisi kaasarillekin. Onko käytännön kokemusta moisesta viritelmästä?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tarkastapa bensatankilta lähtevä letku ettei ole rutussa tai kudosvauriota siellä.
    Minulla oli jäänyt tankin päältä lähtevä letku puristukseen ja ongelma oli juuri tuollainen. Eli pahimmillaan piti päästää ilmat pois kaasarin liittimeltä ennenkuin alkoi pumppaamaan uutta bensaa. Letkun ruttukohdan oikaisukaan ei auttanut, lopulta vaihdoin sen letkunpätkän ja huomasin että sen sisäosa oli löysänä ja imu veti sen silloin tällöin tukkoon.

    Paluulinjaa en saanut silloinkaan aikaiseksi tehtyä, mutta nyt se on työn alla kun kone irrotetaan muutoinkin ja auto on nosturilla. Ei se ainakaan mitään haittaa, bensanpaine kaasarilla rauhoittuu.
     
    Muokattu: 4.7.2016
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä se vika on todennäköisesti jossain muualla kuin ilmakuplissa, ilmakuplat poistuvat kyllä kohokammiossa.
    Jos teet paluulinjattomasta regusta "paluulinjallisen" kuristamalla, ei tilanne muutu miksikään.
    Paluulinjassa ei saa olla virtausvastusta.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä kaasarikoneen paluulinjassa saa olla virtausvastusta ja jollain tapaa siihen jopa tehdään virtausvastus että kaasarille riittää paine. Mekaanisissa paluulinjallisissa pumpuissa se virtausrajoitus on polttoainepumpun paluulinjan liittimessä.
    Toinen tapa on liittää se paluulinja polttoaineduodattimen toisiopuolelle, paluulinjallisissa suodattimissa se virtausrajoitin on suodattimen paluuliittimessä.
    Tuollaisen paliilinjallisen suodattimen ajattelin tuohon omaan autoon laittaa. Siinä saa eroteltua polttoaineesta kaasukuplat hyvin kun asentaa suodattimen niin että paluulinja on suodattimen yläreunassa.
     

Kerro tästä muillekin!