Sähkölasin virrat ja kytkimen virrat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja twincam6, 20.11.2018.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Eli auto on Ford LTD -67
    Ongelmana takasivulasin toimimattomuus.
    Katkaisin kojelaudan paneelissa oli risa. Katkaisijaan tuli kaksi johtoa, miten nuo kytketään nuo johdot uuteen katkaisijaan? Onko katkaisijan runko maadoitettava ja sitten vaan piuhat kiinni? Vaiko pitäisikö katkaisijalle tulla virta? Kun se ei ole minulla ollessa toiminut että tietää kytkeä oikein uuden katkaisijan tai käydä vikaa muualta etsimään?
     
    Muokattu: 20.11.2018
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enpäs tunne ton ikästä Foortia.
    Onko toinen kytkin ikkunan luona/ovessa? Jos vaan kahdella johdolla oikeesti, niin melko erikoisesti on saatu tehtyä.
     
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Toinen kytkin on takaovessa kyllä, mutta sekin on täysin mykkä.
    Kaksi johtoa tosiaan tuli kojelaudan kytkimeen joka risa.
    Vedin kojelaudan katkaisijalle tulevilta johdoilta uudet johdot ulos laatikosta,
    ja nyt pitäisi tietää miten uusi katkaisija kytketään?
    Eli toimiiko kytkin maadoituksella vaiko pitäsikö siihen tulla virta?
    Takaovi pahvi purettiin aiemmin auki ja siellä näytti kaikki johdot yms olevan kiinni
    ja näennäisesti kunnossa.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En löytäny ku -66 Galaxie ja Tbird kuvat, niissä ei kaksjohtosta kytkintä. Tai siitä panelista, jossa kaikkien kytkimet, on kaksjohtolähtö taakse, mutta panelissa on sisäisesti kyketty kytkimelle vissiin plussaa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, tuohon itse kytkimeen ei tosiaan tule kun kaksi johtoa, kytkimethän ovat tavallaan
    samassa rungossa ja siinä on muitakin kytkimiä kuin ikkunoihin, mutta tuon ja muidenkin kytkinten taustat näkyy kun paketti avattu.
    Sittempä onkin ilmeisesti hankalempi selvittää mihin sinne tulee muuta virtaa tai johtoa?
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Saatko kuvan siitä panelin takaa? Kun ei se ikkuna oikeen kahdella johdolla toimi.
     
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Eixe nimenomaan kahdella toimi? Toiseen plus ja toiseen miinus niin moottori pyörii ja vaihtaen piuhat toisin pyörii toiseen suuntaan? Moottorissa straattori ja mikäsenyoli mihin piuhat/johdin päätyy...
     
  8. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Sen mitä mun hatara pää muistaa, niin kaks piuhaa katkasialta lähti '65 country squiren takaluukun lasille. Painoi nappia lähti plus sekä miinus ja toiseen suuntaan painamalla plus ja miinus vaihtoi paikkaa. No oliko tästä kommentista nyssit mitää iloo, mut...
     
    twincam6 tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Moottori kyllä joo, mutta kun kytkimellä se kahden johdon kanssa ei riitä. Niitä kahta voi kytkimellä käännellä kuinpäin vaan, ja silti se moottori ei liiku mihinkään, kun on sinne vähintään se toinen sähkö tuotava, jos toinen on jo viety moottorille. Toinen suunta vielä menis, mutta suunnan vaihto ei sit onnistu.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Selventääkö tämä kytkentä yhtään asiaa, näinhän ne toimii aika monessa vanhassakin, kumpikin moottorille menevä on maissa normaalisti ja kytkintä kun kääntää niin jompi kumpi muuttuu plussaan ja toinen pysyy maissa, sit jos kääntää takapenkin kytkintä niin sama tilanne paitsi maadoittuu etukytkimen kautta, ettei savut nouse jos etupenkillä painetaan samaan aikaan eri suuntaan.

    https://easyautodiagnostics.com/gm/4.3L-5.0L-5.7L/power-window-circuit-diagram-1
     
    twincam6 tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, toi taitaa olla tuoreemmissa yleisin tapa. Ja sen erityispiirre on se, että sen kuskin "master"kytkimen on oltava paikallaan ja ehjä, muuten ei toimi muistakaan kytkimistä.

    Mutta esim. tossa -64 letukassa on eri systeemi, siinä on moottorissa omat käämit eri suunnille. Napasuutta ei vaihdeta, vaan plussan paikkaa. Mutta sekin vaatii sen kolme johtoo kytkimelle vähintään.
    Mulla on yhdet 60-luvun puolivälin T-birdin moottorit vielä jemmassa, niissä ainakin vaihtuu suunta napasuudella. Eli ton ekan variaatio varmaan kytkennässä.
     
  12. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Nyt tuli useampi variaatio neuvoissa niin menin jo aivan kujalle.
    Olisi pitänyt taas ottaa kuvaa paneelista kun sen purin kojelaudassa.. Jonkin verran purattaa muuta edestä. Kasasin sen takaisin kun roikkuivat siinä .
    Paneelissa näytti vaan niin simppeliltä kun muihinkin ikkuna kytkimiin meni vain kaksi johtoa jotka siis toimii. Tuo kyseinen kytkin aivan horo remppa, oli aluksi jumissa kunnes pihdeillä koetin kääntää niin meni sitten ihan veltoksi.
    Siksi vedin ulos uudet piuhat laatikosta jotka otin kys kytkimeen menevistä johdoista, johon voisi uuden kytkimen laittaa. Koska tuo muu kytkin paketti on yhtä kokonaisuutta muidenkin nappuloiden kanssa eikä siihen voi oikein istuttaa uutta sökön tilalle.
    Montako pistoketta moottorissa siis pitäisi olla jos mikäkin variaatio?
    Muistaakseni ellen väärin muista niin kaksi siihenkin vain tuli? En ole ihan varma kun yli vuosi sitten oli auki kun vikaa etsittiin?
    Mutta noihin kahteen johtoon mitkä vedin ulos kojelaudan sököön kytkimeen menevistä johdoista ei tule virtaa, mittasin eilen. Eikä myös tapahdu mitään vaikutusta vaikka vedin niitä kumpaakin vuorotellen maihin? Oisko motti sökö sitten vaan nostimesta myös?
     
    Muokattu: 21.11.2018
  13. twincam6

    twincam6 3rd gear

    En kyllä ymmärrä sähkökaavioista mitään :)
    Pitäisikö siis noissa mainitsemissani sökölle kytkimelle menevistä johdoista otetuille johdoille
    tulla virtaa? Niihin ei kuitenkaan tule, eikä niiden maihin veto aiheuta mitään reaktiota
    missään?
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Nyt olis tietysti hyvä kun olis -67 Fordin kytkentäkaavio, mut helppoa noit kytkentöjä on lukea seuraat vaan viivoja, jos oletetaan et -67 Fordissa on toi sama kytkentä niin ylimpämä on fuse box ja siellä sulake tai automaatti breaker, siitä seuraat sähkö tulee YEL viivaa pitkin ja meet siihen right front kytkimelle joka siis vastaa kuskin kytkinpaneelissa sitä takalasia joka ei toimi.
    Sitten siinä lukee down ja nuoli vastaa siis kytkintä kun painat ikkunaa alas, niin se nuoli nousee ylös siihen mustaan pisteeseen jolloin sähkö jatkaa TAN väristä johtoa alaspäin.
    Tulee takalasin kytkimelle joka on keskiasennossa ja nuoli ottaa virran vastaan ja jatkaa alaspäin BRN väristä johtoa ja moottorille, sieltä palataan ylöspäin DK BLU johtoa ja jälleen kytkimen läpi ylöspäin LT BLU johtoa pitkin kuskin kytkimelle jota painetaan siis alaspäin jolloin UP nuoli osoittaa BLK johdolle päin joka vie sähkön auton runkoon ja näin moottori pyörii ja lasi laskeutuu alaspäin.
    Samaan tyyliin ajattelet virran kulkua kun nostelet vuorollaan noiden kahden kytkimen nuolia ylös miten virta kulkee, osasinko opettaa sähkökaavion lukua ?
     
    twincam6 tykkää tästä.
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tossa autossa on vielä sellanen juttu että siellä on otettu suoravirralla ainakin vas etu ikkunaan
    virrat, ja oma sulakekin sille on laitettu, voi olla että vt myös sama juttu.
    Mutta kojelaudan paneelista toimivat.
    Siksi kyselen että pitäisikö tulla kytkinjohtoihin virtaa vai maihinko yhdistämällä pitäisi toimia?
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ainakin muissa Fordeissa näyttäs tulevan plussa kytkimille. Siinä edessä olevassa neljän paketissa se on luultavasti kiskossa siellä takana ja takakytkimet pitäs olla kolmella johdolla.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  17. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, sekin jo selvittää paljon asiaa jos plussa pitäisi tulla kytkimille, tolle kytkimelle noihin kahteen johtoon ei nimittäin tule plussaa.
    Nuo kytkimet eivät ole -67 neljän paketissa vaan pitkässä 20 senttiä olevassa paketissa,
    molemmissa päissä L ja R etu ja takalasit ja välissä kaikkea muuta sähkövimpainta ja merkkivaloa. mm. Window lock kytkin on, kytkin liikkuu nätisti muttei mitään vaikutusta.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se plussa kulkee sen lock out kytkimen kautta kaikille kytkimille, myös taakse.
    Siis oletuksella, ettei LTD ole jotenkin erilainen ku muut Fordit...
     
  19. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tarkoitatko Window lock kytkintä? Se ei reagoi mihinkään eikä nyt vaikuta.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juuri se. Ainakin kaikissa 60-luvun Ford kytkiksissä, mitkä löysin.
     
    twincam6 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!