Sähkölasin virrat ja kytkimen virrat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja twincam6, 20.11.2018.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Eli tuo Window lock lienee poistettu sitten käytöstä tms kun ei vaikuta? Paneelin takapuoli kyllä näytti räveltämättömältä eikä sinne ollut hyppyjohtoja tehty. Uskaltaisiko noihin vetämiini johtoihin tarjota plus virtaa kokeillakseen inahtaako moottori? Minkä kokoinen sulake väliin jos kyllä?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos oletetaan, että se kytkis olis sama ku -66 Tbirdissä, niin siinä samanlaiset moottorit ku tossa mun letukassa, eli kaks käämiä ja moottori itse madotettu. Joten plussaa tarjoomalla johtoihin, toisesta pitäs laskea ja toisesta nousta. Kokeiluun tarvi mitään sulaketta, jos ei ei liiku tai kipinöi perkeleesti, niin ettimään vikaa.
    Jos ei kokeilussa em. konstilla sano mitään, niin sit voi kokeilla niin, että toinen moottorin johto plussaan ja toinen maahan. Napojen vaihto vaihtaa siinä tapauksessa suunnan.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, kiitos taas :)
    Näillä seuraavaksi eteenpäin.
     
  4. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Joo en tiedä miten päin virta kulkee tuossa mutta:
    Tarjosin irto akulla virtaa noihin mainitsemiini johtoihin mitkä vedetty sököltä kytkimellä, niin ihan oikosulkuun räsähtää kyllä kun liittää, muutamalla johdon karvalla koetin, koko paksuudella ei ois tullu mieleenkään. Lasin moottorilta ei kuulunut inahdustakaan. Ja virtaa niiltä johdoilta ei itsestään tule, ja vaikka yhdistää runkoon ne johdot niin ei mitään vaikutusta.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Varmaan pitäs saada joku sähköosaava kattoon.
    Näin etäkorjailun mahdollisuudet on aika lopussa. Kun ei oo sitä kristallipalloo, etkä laittanu edes kuvaa siitä kytkinhässäkästä.
    Etänä voisin enää ehdottaa, että kaivat sen ovimoottorin esiin ja kokeilet sitä suoraan eri johdoilla. Ensin sillai vaan jompaan kumpaan plussaa. Ja jos ei sano mitään, eikä edes kipinöi, niin sitten kokeilet toiseen napaan plussaa ja toiseen miinusta. Jos taas kipinöi kunnolla, niin se moottori on oikosessa.
    Ja lisähuomautus, ne moottorit ottaa ehjänäkin ihan virtaa, että varovalla johtoräplyyllä kipinöi varmasti jonkun verran.
     
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Joo, pitää kaivaa taas se moottori esiin, ja tarjoo suoravirtaa sinne seuraavaksi. Kyllä mä tuonne johtoihinkin tarjosin ihan virtaa mutta paloi kyllä useampi johdon karva heti että oikarilta vaikutti.
    Ainakin varaosina tarjotaan -66 birdiin samaa moottoria kuin tähän LTD hen. Eli luulisi plussalla toimivan kuten sanoit.
    Mietin vain kun kyseisen lasin kytkin oli ihan juntturissa että olisiko voinut hitsautua kiinni kun moottori menny oikariin?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kaikki on mahdollista, mutta sitä on vaikee täältä vahvistaa. Silläpä parasta aloittaa siitä moottorista ilman muita johtoja. Jos se pelaa yksinään, niin sitten pätkä kerrallaan tutkimukseen.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    No niin, nyt ollaan päästy Ford LTD -67 proggigsessa takaisin toimimattoman takasivu lasin pariin. Ovipahvi eilen purettiin irti ja: ja ovessa olevalle kytkimelle tulee 5 johtoa? Onko tämä normaali systeemi? Ihan orkkiksia kaikki. Minkä väriseen niistä lähtisi ensin syöttämään suoravirtaa? Keltaisiin vai punaisiin? Siis plussaa irtoakusta johtoon ja miinus oven runkoon?
    Vai kuinka?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    5 johtoa kuulostaa loogiselta. Kaks menee moottorille, kaks menee kuskin master kytkimelle ja yhteen tulee plussa window lock kytkimeltä. Maat ovipellin kautta.
    Musta-valkoraitanen vois olla plussa ja keltanen toiseen suuntaan punanen toiseen. Tbirdin kuvasta luntattuna.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  10. 3964

    3964 3rd gear

    Onko se katkaisian pistoke sellainen litteä 6. Reikää 2x3 reikää.

    . .
    Ikkunalle . . Ikkunalle
    . .

    Eilen juuri painin 1970 cougarin ikkunoiden kanssa.


    Eihän tämä nyt onnistunut,mutta kuitenkin siinä keskimmäiset menee ikkunalle,niihin + ja - ikkuna nousee tai laskee riippuen napaisuudesta.
     
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Elkää kovin vertailko, tossa on iso riski, et -70 on jo eri systeemillä tehty.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  13. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kytkimelle ovessa tulee siis punainen, punasininen, punamusta jotka samassa pystyrivissä katkaisijassa. Ja viereen kelta musta ja keltainen. Kaikki siis samaan katkaisijaan tulevat. Mihin plussaa tarjotaan?
    Tarjosin viidellä kuudella johdon karvalla virtaa: keltaisista kuuluu jokin rapsahdus tms lasimootttorissa tai jossakin, lasi ei kuitenkaan liikahda. Kiskot ovat rasvaiset.
    Kaksi punaista ihan mykkä ei reagoi, kolmas menee selvästi oikariin.
    Mitä tämä nyt kertoo?
    Edit: Sain nyt moottorin pään näkyviin, siis sen pään missä ei ole ratas vaan sen moottorin pyöreän persepään, sinne menee keltainen sekä punainen johto.Irroitin siitä pistokkeen. Irto pikkuakusta miinus on oven rungossa, plussaa tarjosin ensin punaiseen, sitten keltaiseen. Ei mitään reaktiota. Onko moottori palanut?
    Edit vielä: tarjosin kyseisiin kelta punaisiin toiseen plus toiseen miinus.
    Ja kas perskele moottori rullaa hyvin lasin alas, johdot toisin päin niin lasi jytisee ylös sukkana.
     
    Muokattu: 18.2.2019
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nonni, se oli se toinen vaihtoehto. Moottori on siis ehjä. Enää ei tartte selvittää ku oven kytkimen kunto, johdot eteen ja kuskin master kytkimen kunto. Tollai toteutettu kun vaatii yleensä, että molemmat kytkimet ovat ehjiä ja paikallaan, muuten lasi ei liiku.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  15. juko7

    juko7 Double Gearhead

    En tiedä onko apua tähän mutta muutaman kerran tullu vastaan että oven saranan kohdalta on piuha kulunut poikki tai oikoo maahan
     
    twincam6 tykkää tästä.
  16. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Sen verran ehdin vielä asiaa eilen tutkia että kun menin kytkimelle asti johdossa niin irto akulla sain kokeilemalla tutkittua että ovikytkin on ehjä. Masterkytkinhän oli palanut kiinni kojetaulusta kuten aluksi kerroin. Vedin siitä vain johdot ulos kun sitä tutkin silloin. Pitäisiköhän se vielä purkaa ja katkaista johdot siitä kun palanut kiinni? Eli voiko tehdä oikaria tms paikoillaan
    kun kärähtänyt jumiin?
    Ne kolme muuta johtoa eli keltamusta, punasininen ja punamusta mitkä aluksi mainitsin tässä tuovat virran, ja vaihtaa suuntaa, sain kokeilemalla irtoakulla selville sen. Yksi on plussa ja kaksi noista on miinus jotka vaihtaa suuntaa. Irtoakulla kikkaillessani noiden johtojen kanssa viimeisestä liitoksesta ennen sarana putkea, tulin siihen tulokseen että virtaa ei ainakaan sinne
    auton omista johdoista tule.
    Eli saranaputkesta tms johto poikki? pitää purkaa se seuraavaksi, johdot vaan ovat helvetin
    ahtaassa sykkyrässä ja jäykät siinä oven etureunassa.
    Tai voisiko masterkytkin olla kärähtänyt? Tuleeko siis virrat sen kautta tuonne ovelle?
     
    Muokattu: 19.2.2019
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Menee vähän arvailuksi, kun ei ole nyt varmuutta tuon Fordin toteutuksesta, mutta yleensä...
    Master-kytkimen pitää olla ehjä, koska se hoitaa aina maaton ovimoottorille. Eli siellä kumpikin ovelta tuleva moottorin johto on koko ajan maissa, kun kytkimeen ei kosketa. Kun kytkintä käytetään, niin aina toinen moottorin johto vaihtaa siellä plussaan. Näin saadaan se suunnanvaihto. Ovikytkin sitten vaan vaihtaa masterkytkimeltä tulevan maissa siellä olevan johdon itse plussaan, ja taas moottori liikkuu. Mutta maa tulee silloinkin masterkytkimen kautta toisessa johdossa.
     
  18. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Master kytkin on ihan umpipaska ja sulanut jumiin. Katkaisin johdot poikki siitä nyt.
    Oven saranan sisältä löytyi katkennut keltainen johto. Eli Master kytkimellä tulee nyt kaksi johtoa tuonne taka ovelle. Yhdistin irto akun navat näihin kahteen johtoon jotka ovat kojetaulun alla vedetty masterille menevistä johdoista, ikkuna aukeaa kun johdot yhdistetty, ja menee kiinni kun kääntää piuhat toisin päin. Eli seuraava kysymys olisi että millainen ja moninapainen katkaisija minun on ostettava johonka voin vetää autosta virrat, ja se kääntää toisessa asennossa toisin päin että ikkuna toimii molemmin päin?
    Ja miten tuohon katkaisijaan johdot kytketään? Ja moni amppeerinen kytkin?
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Et oo vieläkään laittanu kuvaa, minkä näkönen se on. Olis helpompi ehdotella.
    Ongelma on se, että tarvikekytkimet ei juuri tuota toimintoa tue, paitsi jos ne on juuri ikkunaan tarkotettu. Olisko joku helpommin löydettävä masterkytkin tilalle...
    Onko se Fordin mahdoton löytää? Tossa T-birdin 64-66 esm. Onko sinnepäinkään?
    [​IMG]
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!