Sähkömurheita GMC:ssä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BowTie81, 9.10.2009.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Hiukan olisi ongelmia tämän kanssa. Vilkku vilkkuu todella hitaasti, pyykijät toimii vain nopeimmalla nopeudella, kun laittaa pitkät päälle, sammuu lyhyet, ei muuta, mittarivalot ei pelaa, öljynpainemittari pamahtaa tappiin, ei siis taida pelata. Siinä hiukan ongelmia, osaako joku auttaa noissa, osa varmaan on helppoja, osa ei, osa johtunee varmaan jostain viritelmistä.
     
  2. kojo

    kojo Gearhead

    Olis muuten pikkasen helpompaa arvailla kun tietäs mikä gmc malli ja minkä ikänen..
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Onko akunkengät, maadoitukset ja latatusjärjestelmän liittimet kunnolla kiinni? Onko akku kunnossa?

    Muut viat viittaisivat virran vähyyteen paitsi mittarin pomppaaminen tappiin. Toisaalta mittareissa voi olla vaikka mitä ihmeellisyyksiä jos jännite on liian alhainen.

    Viritykset varmasti tekee hommasta epäselvän. Patenttien poistamisen jälkeen sähköjen kuntoon laittaminen on varmasti helpompaa.
     
  4. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    sori huono alustus. Auto on 1986 GMC High Sierra. Akut on kaiketi kondiksessa kun pärähtää niin nätisti käymään. Siihen on tehty startti ja hehku erillisillä napeilla, mutta kyllä se hehkun valo palaa ja rele naksuu kun pistää virratkin päälle, ja käynnistyy hyvin ja jälkihehkukin vilkkuu, että en ymmärrä miksi on noin tehty?
    Onko jollain sähkökaavioita ja muita ohjeita 6.2 konetta varten? Ja voinko repiä kaiken EGR:ään viittaavan kylmästi pois ja laittaa laipan siihen mistä se tulee pakosarjasta?
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Eli ainakin starttimoottorin sähköt ovat kunnossa ja akut ilmeisesti hyvät jos käynnistyy hyvin. Seuraavaksi voisi lähteä selvittelemään akulta sähkölaitteille meneviä johtoja sekä moottorin ja akkujen maadoituksia. Yleismittarilla on hyvä mitata, jos jännitettä tai virtaa hukku jossakin välissä matkalle.

    Ei kai ERG:n toiminta liity sähköjen huonoon toimintaan... Ei EGR:ää nyt ainakaan suin päin kannata käydä poistamaan jos systeemi toimii.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Avaapas se iso töpseli rintapellistä, missä johtosarja menee konehuoneesta
    kabiiniin. Putsaa hyvin ja kasaa vaikka puhtaan vaseliinin kanssa.
    Vika ei välttämättä ole siellä, mutta tuo kannattaa ainakin kerran putsata,
    sieltä yleensä löytyy hapettuneita kontakteja.
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ja toi pyyhkijä-ongelma on yleinen tuon ikäluokan GM- vehkeissä (ainakin Vanissa ja STW:ssä).
    Siellä on pyyhkijänmoottorissa joku v...un piirikortti joka kiusaa kunnon ihmisiä....
     
  8. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    kiitos arvokkaista vihjeistä, pitää tutkia kun pääsen auton luokse seuraavan kerran, vähän hidasta touhua kun ei ole omaa tallia.
     
  9. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Öljynpainemittaria vois testata siten, että pistää anturin johdon maihin niin mittarin pitäis palautua nolliin. Jos näin käy, niin johto on silloin ehjä ja vika olis anturissa.

    Tämä nyt näin yleisohjeena, en kyseisen auton kytkentäkuvaa ole nähnyt.
     
  10. kojo

    kojo Gearhead

    tehtaan jäljiltä lyhkäset pitääkin sammua kun laittaa pitkille, mittarivaloissa on varmaan polttimot palanut...
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Näinköhän tossa kasikutosessa on mitään tehtaan jäliltä?

    Eiköhän noissa ole maahantuonnin ajoilta H4 umpiot, jossa toisessa ihan
    normaalit puolikkaat/pitkät ja toisessa pitkät jotka syttyy lisäksi.
    Tietty siitä H4 lampusta sammuu puolikkaat, kun pitkät syttyy... :odroll:
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja korin maadoitus kannattaa ihan ekana tarkastaa. Noissa se on helppo nähdä, konehuoneen akulta miinusnavalta menee kaapeli siihen etupeltiin, toinen kaapeli moottoriin.

    Just eilispäivän elvytin yhtä monivammaista harrastepeliä. Voi sitä sähköasennuksien "suomalaista laatua". Tässäkin oli miinukset silleen että toinen akku oli maadoitettu moottoriin, toinen koriin. Moottoria ei ollut maadoitettu koriin ollenkaan.
    Eli toinen akku antoi starttivirtaa suoraan moottorille, toisen virta kulki jostain jarruvaijereiden, takapyöränlaakereiden ja vaihteiston liukulaakereiden kautta moottorille. Sähkölaitteet toimivat ihan miten sattui ja latauksen herätevirta myös em. reittien kautta (laturi ja säätäjä moottorissa, merkkivalo korissa). Laturia ja akkuja autoon on vaihdettu vuosien saatossa kuulemma useasti :mad:

    Käyntiin lähti kärkijakajalla siten, että kun lopetti starttaamisen, niin tuurilla hörähti käyntiin jäännöskierroksilla. (jännite puolalla startatessa noin 6V. Tästä ilmiöstä se suomisähkötpois-savotta alkoi. Jatkuu tänään kojetaulun alla.

    Pitkä tarina, mutta tarkasta se maadoitus.
     
  13. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    tämä on uitettu 2008 jenkeistä ahvenanmaalle, joten en usko että on tehty mitään muutoksia. Juuri tätä kirjoittaessa tulikin mieleeni, että mihinkähän ongelmiin törmään kun menen leimalle, voi helvetti, eikai ne voi vaatia valoja tai laseja vaihtamaan? Sivuvilkut varmaan pitää laittaa ainakin. Hitto, tähän kaatuu tämä projekti jos siihen vaaditaan jotain kalliita muutoksia..
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Hyvällä onnella ei katsastaja edes ala tutkia lamppujen, lasien yms. euro-hyväksyntää jos tavallinen vuosikatsastus kyseessä :wink:
    Ei ainakaan kannata vihjailla itse että voi olla ihan ulkomaalais-alkuperäistä tavaraa..
     
  15. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    toivotaan niin, vähän pelottaa, kun kyseessä on rekisteröintikatsastus, mutta tiedän kyllä harrasteautomyönteisen konttorin joten sinne vaan kokeilemaan, mutta vasta keväällä.
     
  16. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Eihän tuon ikäiseen mitään laseja joudu vaihtaan ja eiköhän valotkin kelpaa sellaisenaan. Sivuvilkkua, runkonumeroo kaivataan, takasumuvalostakaan en ole varma, mistä vuosimallista lähtien se vaaditaan.
     
  17. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    missä se runkonumero muuten on, ostaessa tarkistin vain että se tuulilasissa oleva täsmäsi. Nyt rupesi vähän jännittämään, jos se ei olekaan sama rungossa, niin... Voisiko noin vanhassa olla ruostunu pois ja ylimaalattu varsinainen runkonumero?
     
  18. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Siis jos se ei ole aiemmin ollut suomessa kilvissä niin siinä rungossa ei ole numeroa,vaan se pitää lyödä siihen. Laseja ja valoja ei joudu vaihtaan, eikä takasumariakaan vielä tuon ikäisessä kaivata. Sivuvilkut lokareihin joutuu laittaan. Jos on menossa kuorma-autoksi niin roiskeläpät taakse.
     
  19. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    nyt puheeksi tuli, niin mikä siitä kannattaa katsastaa, pakettiauto, kuorma-auto vai joku maastokuorma-auto? Halvimmat käyttökustannukset päällimmäisenä mielessä.
     
  20. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Eli kysseesä on siis 86 "blazer" Painon puolesta siitä ei kuorkkia käsittääkseni saa eli vaihtoehdoiksi jää pakettiauto tai henkilöauto. Pakettiautoon ei saa takapenkkiä minkäänmoista,mutta dieselvero pienempi. Henkilöautoksikin saa,mutta dieselveroa tulee ihan kohtuullisesti.. Autoveron joudut kummassakin tapaiksessa maksamaan.
     

Kerro tästä muillekin!