sähkösinkitys kotioloissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja AteV8, 13.10.2005.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Olenko käsittänyt oikein, että sähkösinkitys pitäisi onnistua kotioloissakin, vähän samaan tapaan kuin elektrolyyttinen ruosteen poisto?

    Siis sinkittävä osa putsataan ensin löpön ja hapon avulla, jonka jälkeen viskataan pönttöön ja tarjotaan sille akusta (tai muusta virtalähteestä) miinus. Sinkki tanko sekaan ja sille plussa...

    Mutta mikäs se neste on joka sinne pönttöön pitäis laittaa???? Vettä? Happoa? Vaiko sooda vettä?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    esim vettä.
     
  3. amis

    amis 1st gear

    Millasia virtoja/jännitteitä tulisi käyttää?
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    En noista jännitteistä niin tarkalleen tiedä, mutta ainakin kun kaverin kanssa (se ke35 äijä) kokeiltiin elektrolyyttistä ruosteen poistoa niin käytimme ihan halppis akku laturia. Prosessi toisin oli melko hidas, ja kaveri veikkaili että johtui siitä kun käytettiin veden seassa enemmän soodaa kuin ohje määräsi. Ja ohjehan sanoi että pitäs olla kristalli soodaa, ja mehän käytettiin tietysti hienompaa pesu soodaa. :oops:

    Jossakin jenkkiläisessä auto lehdessä käyttivät sinkityksessä vain kahta paristoa. Ja väittivät vielä että prosessi oli suht nopea. :eek: Piru kun en tuota lontoota oikein ymmärtänyt sitä lukiessani...

    Tiiä sit tuosta että mitä hemmettiä se sooda siellä vedessä tekee..?? Kenties vastustelee vähän että ei virtalähde pala??? Vai auttaako se metalien siirtymistä???
     
  5. torso

    torso 1st gear

    luulempa, ettei onnistu kovinhyvin koti konstein. Kappaleet putsataan eseim. Kuumassa lipeä kylvyssä, jossa rasva irtoaa-huuhdellaan- peittaus suolahappo liuoksessa, taas runsas huuhtelu. Seuraavaksi onkin sinkkikylpy, joka sisältää useita eri aineita, mm,kirkasteita, "salmiakkia"..yms. Passivointi vielä sinkin päälle, yleisin on sinipassivointi. Muuten ei sinkit kauan päällä pysy. Aikas Tarkkaa hommaa pelata myös Ph arvojen kanssa, että onnistuisi hyvin :odroll:
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No kerpeles!
    Pitääkö mun nyt sit mennä johonkin suureen hienoon yritykseen, pienen ruman lukkomekanismin kanssa? :eek: Veikkaanpa että nauravat mut pihalle. :rotfl:

    Eikös noita tee-se-iha-itte sarjojakin pitäs jostain saada?
     
  7. torso

    torso 1st gear

    eiköhän ne ole tottunut kaikkee hilpettä pintaamaan, joskus sinkittelin yhessä pikkusessa firmassa ja kyllä sielä ainakin oli jos jonkinmoista tilpehööriä sinkitettävänä. ja paljon omia töitä :lol: Nyt sielä ei vaan taida olla ympäristöluvat enään kunnossa.Mutta eikös petäjävedellä ole yksi pintaamo?
     
  8. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Joo petäjävedellä, ja jossain jyväskylän takana pitäs olla kans...
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Helpoimmin onnistuu kotona, kun hommaa valmiin kitin:

    http://www.caswellplating.com/kits/zinc.htm
     
  10. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    vaasassa outokummulla ainakin onnistui tuossa muutama vuosi sitten vielä ja oli aika halpaa hommaa kun miettii että sinipassivoitavana oli pari venakoppaa ja pari muuta suojaa ja poikkituki ja hinta oli jotain 10 € luokkaa.. ja samaan hintaan olisi onnistunut niklaus ja keltapassivointikin.. yritys vaan on vaihtanut nimeä välissä joten en tiedä onnistuuko yksityistyöt kuinka hyvin nykyään..
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ittekin joskus mietin kylpyvärkkien tekoa kotioloihin, mutta järki voitti.
    Sähkösinkkaus on niin halpaa hommaa ettei missään nimessä kannata.

    (Noita pienempiä sinkkaamojakin löytyy. Se missä itse sinkkautan on juuri tällainen yritys, mutta valitettavasti olen sopinut etten sen paremmin sitä mainosta.
    Syy on se, että kaveri on hiukan kypsynyt näiden "autoharrastajien" sinkkaustouhuihin, koska osat pitäis saada aina heti.
    Kumminkin ne hommat on satunnaisia ja se varsinainen leipä tulee yrityksiltä jotka sinkkauttavat tavaraa ja paljon. Eli yritykset ajavat aina tämmöisten autonosien ohi.)
     
  12. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Vanha mutta hyvä topicci.

    Kiitos tiedosta. Pitänee suunnistaa sinkitys firmaan, tee se itse viritysten sijaan.

    Veikkaan et autoharrastajat vievät osansa myös täysin ruosteisina ja rasvaisina sinkitykseen, jolloin puhdistamiseen menee lähes kaikki aika.
     
  13. Co2

    Co2 3rd gear

    tätä sivua on monesti laitettu näkyville ja taas laitan :)

    http://www.timohapponen.net/

    En tosin itse oo viel kokeillu mut mieli tekis...ei oo vaan saanu aikaiseksi. Noi on hyvät sivut siinä mielessä et on tarkkaan selitetty asioita.
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  15. spike

    spike Gearhead

Kerro tästä muillekin!