sähkövinssi traileriin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja exchevelle, 9.1.2013.

  1. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Suunnitelmissa olisi hankkia autotraileriin sähkövinssi.

    Tarvisin vinkkejä minkä verran pitäisi olla vetokykyä että saa tuollaisen Mopar b-bodyn vedettyä kyytiin. Oletuksena voisi lähetä siitä, että aina joku rengas on tyhjänä. Tietysti kun laittaa sen 500€ kiinni sähkövinssin hankintaan, niin varmasti saa kyytiin. Miten itseasiassa tuo "nimellinen vetokyky" on määritelty?

    Onko kokemuksia tällaisesta edullisemmasta (about 200€) sähkövinssistä :odroll:
    http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... -5646-464/
    RC-3500 vaijerivinssi
    -12V/1589kg
    -moottori:kestomagneetti 3,5hp
    -välityssuhde:249:1
    -rummun koko:96mm
    -vaijeri 5,6mm/12m(1905kg)
    -mitat:344x128x108mm
    -paino:8,5kg

    [​IMG]

    Tarkat tekniset tiedot löytyvät täältä:
    http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=r ... 6858,d.bGE
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyllähän kai tuolla trailerin lastaa ja ostaa vielä väkipyörän jolla jakaa vaijerin kahteen niin ehdottamasi vinssi kiskoo jo rapiat 3000kg sekä nopeus muuttuu maltillisemmaksi. Väkipyörä yleensä maksaa joitain kymppejä
    Tuttu käytti käsi vinssiä ensin suoralla vaijerilla ja kun renkaat tuli lastaus silloille niin kahdensi vaijerin.

    Nimellisen vetokyvyn ilmoituksia on niin monta tapaa kuin vinssiä ja valmistajaa.
    Jotkut ilmoittaa vapaasti rullaavan massan jotkut taas "kiinteän" massan (sitä en tiedä miten se lasketaan) ja jotkut massan jolla vinssi pysähtyy

    Kannattaa tarkistaa rasvat melkeimpä kaikista vinsseistä ja sellaisen ottaa mikä on tarpeeksi hidas, nopea vinssi on lastatessa aina liian nopea.


    Tanskalaisilla oli asennettu vinssi tienpuoleiseen laitaan poikittain ja trailerin etulaidassa oli kolme vaijeripyörän kiinnitys pistettä jolloin saa lastattua auton molemmin päin ja vaikka koukusta kiskomalla.
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tuo maksimikuorma on sitten ilmoitettu ensimmäiselle kerrokselle vaijeria. Toinen kerros vaijeria niin on jo pienempi lukema.
     
  4. hara64

    hara64 1st gear

  5. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Ainakin tollanen nimellisesti 1500kg vetävä vinssi veti eleettömästi n. 2200kg painavan Patrollin kyytiin jarrujen hieman laahatessa kunhan vaan akussa oli virtaa. Ilman pylpyrää.

    Velipojan kanssa ollaan omaan kärryyn kanssa laittamassa vinssiä ja todettiin että viisaampaa panostaa kunnolliseen käsivinssiin kuin halpaan kiinan sähkövirveliin. Noitten sähkövinssien korroosiokestävyys on suorastaan naurettavan huono, varsinkin halpojen. Vaatii säänöllisen huollon pysyäkseen kunnossa. On kuitenkin välillä pitkiä aikoja käyttämättä kun eihän nyt jokaista autoa tartte kyytiin vetää, tarttee oman akun että toimisi minkä tahansa vetoauton perässä, joku lataussysteemi pitäis jokatapauksessa rakentaa. Painoakin tälläsestä rakennelmasta tulee aika reilusti. Vinssin käyttö pitäis olla kaukosäädöllä, muuten pitää olla helvetin pitkä johto siinä kapulassa, mikä on sitten tietysti aina renkaan alla vähän niinku tossa firman trailerissa.

    Löysinkin jostain jo sopivan käsivinssin mikä olis tarkotus laittaa, 2-nopeuksinen, nopeen puolen veto tais olla 700kg ja hitaan 1500kg. Vaijerilla joten tarvittaessa voi laittaa vielä pylpyrän lisäksi.
     
  6. espafi

    espafi 1st gear

  7. f34

    f34 Double Gearhead

    pitäisikö sitte käsivinssissäkin olla kaukosäätö, jos sähköisessäkin on välttämätön?
     
  8. hara64

    hara64 1st gear

    eikä toi nyt paljoo painoa lisää jos vaikka sen käsivinssinkin siihen jättää/laittaa.
    ompahan ainakin varalla jos sattuu akku tai vinssi trailerista poikimaan.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei kun käsi vinssissä ei ole sitä kaapelia joka jää renkaan alle

    Tai sopivasti sattumat kohdilleen
    kaapeli jää terävän reunan ja renkaan väliin,
    eriste menee rikki joka oikosulkee vinssin veto piirin,
    auto trailerin keulasta aisan päälle yli ja vinssi päästää voimasavun ulos :rotfl:

    Loppu tulos 200e öljypohjaan 20e pickuppiin, 400e vinssiin, 30e vinssin kaukosäätimeen ja vielä 60e siihen kelanrullan väliin pilalle pänniintyneeseen vaijeriin :poff: ihan vaan 50e kaukosäätimen hinnalla :odroll:
     
  11. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    No se suurin riemu siitä sähkövinssistä trailerissa on ainakin mulle että saa istua autossa ja ohjata sitä kyytiin eikä tartte hypätä edestakaas joko ohjaamassa tai nykimässä ohjaimen kaapelia pois renkaan alta.
    Käsivinssillä (pitää tietysti olla kunnollinen) vinssaamista en oo vielä koskaan kokenu mitenkään erityisen raskaaksi hommaksi tai ehkä mulla on sitten vaan senverta jerkkua käsissä.
    Ja noita autoja on tullut kuskattua trailerilla satoja, pääasiassa maastureita.

    Kyllä se sähkövinssi helpottaa ja säästää miestä kunhan vaan toimii ja käytettävyys on kunnossa. Ja paremmassa kunnossa se pysyy kun sitä käytetään säännöllisesti, ja tietysti huolletaan.
     

Kerro tästä muillekin!