Sakkokalastus

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mga-tomi, 5.9.2016.

  1. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Niin mieleni pahoitin. Rikesakko keskellä metsää jonkun pienen tehtaan ulostulotien kohdalla. Oli 40-rajoituskyltti hankalasti huomattavasssa paikassa. Tehdas oli tietenkin viikonloppuna suljettu, mutta poliisit olivat tekemässä tarpeellista tieliikenneturvallisuustyötä. 171 euroa pyydettiin valtion kassaan. Jotenkin tuntuu, että nopeusvalvonta keskittyy paikkoihin, joissa ei ole erityisempää riskiä pienestä ylinopeudesta. Helppo pysäyttää ja rahaa tulee. Esim. Mechelininkatu Helsingissä. Onko poliisilla sakkojen keräysbudjetti?
     
  2. Bowtie

    Bowtie Gearhead

    Eikös siitä just ole ollut uutisissa että sakoissa ollaan 20 miljoonaa budjetista jäljessä... Lähtökohtaisesti joku on ihan helvetisti pielessä jos sakoille on budjetti!
     
    Saetkae, bottipoika ja st. vitus dance tykkäävät tästä.
  3. Johan se on hallitustasollakin tunnustettu, että liikennesakotuksen pääasiallinen tarkoitus on valtion kassan kohentaminen
     
  4. Marklin

    Marklin Gearhead

    Joo, täähän tais liittyä siihen ajatukseen, että kun rikesakkoja viime syksynä korotettiin, niin saadaan valtion kassaan lisää rahaa.
    Autoilijat kumminkin ryhtyivätkin ajelemaan pienempiä ylinopeuksia, joten tuloja ei synny. Tuossa uutisoinnissa muistaakseni pohdittiin myös sakotusrajan alentamista, jotta rahaa tulisi.
     
    Substitute tykkää tästä.
  5. Tähän sakkoverotukseen pätee sama kuin muuhunkin verotukseen, eli kun se nostetaan tarpeeksi korkealle tasolle niin verokertymä kääntyy laskuun
     
    Saetkae tykkää tästä.
  6. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Suomessa on edelleen ihan eduskuntaan äänestettyjä Arhinmäkiä, jotka ratkaisevat valtionvelkaa ottamalla lisää ja verottamalla niitä, jotka oikeasti jotain ansaitsevat. Portugali houkuttaa.
     
  7. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    jostain on jäänyt mieleen että ihan laissa on säädetty että sakko ei saa olla rahan keräystä varten vaan rangaistus rikkeestä.
    voin toki olla väärässäkin.
    mutta jos oon oikias niin valtiohan rikkoo silloin lakiansa rankasti.
     
    timopajala, Saetkae, eilhik ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. jenkula

    jenkula Gearhead

    Mun kaasupedaali on säädetty max 21km/h ylitykseen.Päiväsakoille ei ole varaa ajella kun rahhoo tarvii omiin menoihin.Leipä on pieninä murusina tien päällä.
     
  9. Tähänhän se edellinen rikesakkojen tuplaus juuri kaatui kun olivat kirjanneet syyksi rahan keruun. Seuraavaa korotusta muistetaankin sitten perustella taas perinteisesti turvallisuus ja ympäristösyillä
     
    timopajala tykkää tästä.
  10. Weijari

    Weijari 2nd gear

    On se laissa. Sakkorangaistuksen pitää olla suhteessa tehtyyn rikokseen. Minä ainakin ulosmitttaan mahdolliset tulevat ylinopeussakot oikeusturvavakuutuksella ja katson mikä on kohtuullista.
     
  11. Marklin

    Marklin Gearhead

    Tässähän nyt taisi olla kyse sakkotuloista, eli jotta joutuu tällä tavalla valtiontaloutta tukemaan,vaatii lain rikkomista.
    Pitäisikö se siis sallia muita enemmän heille "jotka oikeasti jotain ansaitsevat" ja millä perusteilla ?
    Varsinkin jos puhutaan rikesakosta, joka ei käsittääkseni ole sidottu tuloihin kuten päiväsakot.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikun se oli Persujen Lindström joka tuota lainmuutosta valtiotalouden tasapainotusperusteella ehdotti. Ei Arhinmäki.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Käsittämätöntä toimintaa kyllä sakoilla rahan kerääminen. Nostaisi rehellisesti veroa eikä koittais sakoilla saada tuloja. Tavattoman kieroutunut ajattelutapa ettei ihmiset riko tarpeeksi lakia jollon ne pitää väkisin saada rikkomaan sitä että saa tuloja. Menee koko sakotussysteemin tarkotus.
     
    timopajala tykkää tästä.
  14. nuc-64

    nuc-64 2nd gear

    Tänään ei nappaa sakot sitten yhtään. Aamu alkoi mukavasti ajamalla 60 alueella noin 71 kamera transporterin ohi. Ajatuksissani tulin pohtineeksi työasioita ja painoin rajoituksen vaihtuessa jarrua liian vähän. Oma moka, mutta toi 171 euroa on mielestäni aivan liikaa. Ensimmäinen sakko ja heti alkaa talous oleen tiukilla. Mistähän löytäisin sopivaa harmaata työtä, että sais sakon maksuun rahat... Sen verran meni pasmat sekaisin, että tankatessani kohta tuon episodin jälkeen unohdin maksaa polttoaineet. Tajusin senkin vasta puolentoista tunnin päästä ja tuli työohjelmaan muutos kun lähdin 40 km päähän maksaan polttoaineita. Ei ollut mun päivä :(
     
    timopajala tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Lieneekö tässä maassa jo asiat niin surkeella tolalla ettei normitöitä ole saati sitä harmaata.
     
  16. jenkula

    jenkula Gearhead

    Tekemätöntä työtä aivan älyttömästi,niistä ei vaan makseta kuin 9e/päivä.
     
    Nikuzai ja toyopet tykkäävät tästä.
  17. Marklin

    Marklin Gearhead

  18. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Sakottamisessa voisi ainakin pääkaupungissa keskittyä suojatiekuriin, joka on täysin olematon. Ns. jalankulkijan giljotiinia (eli suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamista ilman pysähtymistä) näkee päivittäin. Liikennerikkomus törkeimmästä päästä, täysin tahallinen ja hengenvaarallinen teko. Kortti pois välittömästi ja sakko rangaistushaitarin ankarimmasta päästä. Tällä hetkellä poliisi ei vain valvo näitä lainkaan.
     
    Willhard ja Latvis tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Gearhead

    Joo..

    Kyl kaikki kapasiteetti on suunnattu vain ylinopeuksien valvontaan.

    Niistä puheenollen kundi kuittas just 930:- euroa viljapeltojen välissä ja kolmeksi kuukaudeksi kortti pois.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Samaa mieltä. Itsekkin olen sitä mieltä että pikateiden sijasta liikennevalvonta tulisi keskittää noihin keskustoihin kun niissä ne vaaratilanteet on.

    No nyt kun ollaan kuultu tässä se sakkojen oikea tarkoitus eli kerätä valtiolle rahaa (ei lisätä turvallisuutta), niin ilmeisesti tulovirta on parempi pikateillä kuin keskustoissa.
     
    Screaming Tree tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!