SB Chevy 400 katumotti dynossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 7.2.2006.

  1. valtope

    valtope Gearhead

    Kävin tässä taannoin 01.02.-06 motin kanssa dynossa, ja ajattelin jakaa kokemuksia muillekin. Auton kanssa olen ollut "useasti" dynossa.

    Aikaa menee rutosti, varaa koko päivä, jos oikeasti aiot ottaa hyödyn päivästa. Sisäänajo, öljynvaihdot yms. vievät aikaa, samoin kuin osien vaihdot.
    Varaa mukaan tavaraa, joilla voit oikeasti testata eri variaatioita, ja niiden vaikutusta kokonaisuuteen. ( kaasareita, imusarjoja, koroke-paloja kaasarin alle.) ( Antilla oli, mitä multa puuttui.)

    Mulla oli mukana mm. täydellinen pakoputkisto paloina, ja saatinpahan mielenkiintoisia tuloksia.

    mm. paras vääntö pelkillä kollektoreilla, mutta paras teho niin, että kollettoreiden päässä pakoputken pätkät ( supistus 3" => 2,5", 0,5 m).
    Koko pakoputki äänenvaimentajineen vähensi huipputehoa 1 %, H-putki ei vaikuttanut juuta, eikä jaata. ( ehkä liian kaukana ).

    Välipalat kaasarin alla eivät vaikuttaneet oikeastaan mitenkää, mutta saataa johtua alla olleesta Edelbrock RPM- sarjasta, esim, victor JR:n alla muutos olis ollut näkyvä.

    Mukava oli myös todeta, että Edelbrock RPM kansien kanssa vietetty aika ei menny hukkaan, vaan tuotti positiivisia tuloksia. ( + 40 hp ), kiitos Ari Asti

    Paras teho saatiin 9.5 puristeisessa motissa ( bensa 98E ), 36-asteella.

    496 hp / 5400 rpm , 730 Nm / 4100 rpm, +600 Nm 2400-5400 rpm

    ps. motti saattaa vapautua myyntiin, koska liian "iso" mun käyttöön.

    Kiitokset Antille Simunaan hyvin hoidetusta hommasta.

    http://www.pcuf.fi/~jpaasov/motor/

    rg pekka v
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Välipalojen vaikutus on ihan tapauskohtaista, ei edes imusarjakohtaista. Ne ei selviä muuta kuin kokeilemalla eri tyyppisiä ja erilaisia korkeuksia. Moottoridynoon kannattaa tosiaan ottaa niin paljon erilaista sälää mukaan kun vaan saa kasaan haalittua, totuus on usein teorioita ihmeellisempää.
     
  3. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Muistaakseni ainakin joissain EngineMasters mosissa (Kaase ?) huomattiin tuo kollektorien supistuksien vaikutus ?
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

  5. TH

    TH 1st gear

    Aika mukavat on lukemat koneesta. Onkos Valtope sun osalista miten tarkoin varjeltu salaisuus? Kiinnostais kun on itellä kans nelihunttinen motti noilla Edelweissin romppeilla.
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    juu,tuo dynoilu oli positiivinen kokemus myös Santala Racingin tiloissa,ammattimies ja kunnon laitteisto siinä yhtälö jolla on helppo toimia.Kokopäivähän siinä meni mutta 758hp 6700rpm sai suun hymyyn :lol: suosittelen!!

    tässä lyhyt klippi ennen kuin akku loppu digikamerasta.

    www.kpnet.com/studio57/dyno.mov


    jos muillakin on omia videoita niin ois kiva nähä,maailman videot kun on jo moneen kertaa nähty.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Minuakin Valtope kiinnostaa kombosi. Eli mikä nokka, veivit(pituus), männät ja kaasarilla vai ruiskalla? Teen kans nelisatkua tosin edelin koskemattomilla kansilla, puristukset tulee n. 11:1 ja nokaksi compin laahaaja 292. Eikös Valtope siinä sun Vegan 350:ssä ollut toi sama nokka ja about saman verran puristuksia? Muistatko mitä se tuotti? Imusarjaksi valitsin Torker II, vähän se kyllä epäilyttää mutta katotaan mitä se sanoo. Jostain syystä oli vaan saatava ykstasonen...
     
  8. JALLUKOLA

    JALLUKOLA 1st gear

  9. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Koitan vastata yllä esitettyihin kysymyksiin, mutta tarkkaa kokoonpanoa en kerro, saahan sitä muutkin vähän pinnistellä.

    Pakosarja on mun autoon tehty, primäärit 1 3/4", 31" pitkät ( +-10mm), ja kollektori Hookerin valmis 3" ulostulolla. Tahtoa olisi ollut Mopeman:in mainitsemiin versioihin, mutta 180 / 490 € vertailu ratkaisi.
    Katsotaan sitten, kun teen kilpamoottorin. ( Paljonko teho/ajettavuus laskee ???)

    Motti on SB 400, 0.030 kokoinen, 5.7 kangilla, KB männillä, Edelbrock RPM 6089-kansilla, jotka muutettu merkittävästi pakopuolelta. Vakiot kannet riittäät n. 460 hp asti. Nokka on Comp Cams Small-base hydraulinokka , rhoads nostajilla. Puristussuhde about 9.5x.
    Tasapainoitettu, lohkoa jäykistetty ylhäältä, yms.
    Tehty kaikki huolellisesti.
    Tämä on 3:s versio, joten vahingossa se ei tullut.

    Aikaa on mennyt tuhottomasti niin Dyno-ohjelmien parissa, kansipenkissä, kuin muuten koneen ääressä.
    Sama perumotti mulla oli myös Vegassa , parina eri variaationa.

    Laitan koneen myyntiin "tälle palstalle", kuvien kanssa, koska mun tarvitseman koneen koko ei saa olla yli 380, muuten auton paino nousee liikaa => ongelmia. ( luokkasäännöt )

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=74092

    Mulla on tallissa osat 377-konetta varten, johon tullaan asentamaan ruiskut , rullanokkaa yms.

    rg pekka v

    ps. kysymys torker-imusarjasta => mun mielipide ( perustuu osin kansipenkkitesteihin ) on se, että ei mihinkään autoon.
    Kadulle 2-tasoimusarja, RPM / RPM-air-gap /Stealh ?
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllähän toi Torker II:kin toimii, mutta vähän se on sellanen "jakoavain"; käy kaikkeen, mut ei oo oikeen hyvä mihinkään. Varmaan toimis paremmin RPM:llä tai air gapilla (joka on itseasiassa kanaviltaan kait sama), mutta jos tollanen käytettävissä on puolilmaseks, niin kyllä silläkin ihan hyvin ajelee.
     
  11. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Periaattesta kinaan Mopeman:in kanssa.

    http://popularhotrodding.com/tech/0601phr_intake/

    Torker suunniteltu 60-luvulla.

    Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, mutta itse käytin Torker:in ruiskuimusarjan pohjaksi, koneistin kaasarilaatikon pois.

    rg pekka v
     
  12. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Periaattesta kinaan Mopeman:in kanssa.

    http://popularhotrodding.com/tech/0601phr_intake/

    Torker suunniteltu 60-luvulla.

    Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, mutta itse käytin Torker:in ruiskuimusarjan pohjaksi, koneistin kaasarilaatikon pois.

    rg pekka v
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, mä muistan kun ne suunnitteli sen. :rotfl:
    Toi torker II on kyllä suunniteltu 80-luvulla, eikä silläkään niin väliä. Vai viittasitko siihen, että niissä on samat kanavat? Sillä tarkotin tota RPM ja ari gap imusarjoja, niissä lienee kanaavt keskenään samanlaisia. Mitä taas tulee tohon milloin mikäkin on suunniteltu, ni ihan kuriositeettinä juttu tolta moppe puolelta; performerhan on pitkään ollut sellanen perus viri dual plane ja tuli ulos joskus 80 luvun vaihteessa. Mopseissa se on vaan pikkasen kehnompi kun vakioimusarja, mutta sitten tuli 90-luvun loppupuolella toi RPM tarjolle. No, sehän on jo korkee aikakin korvata 70-luvun vaihteesta peräisin oleva LD340 dual plane uudella, kun jäi toi performer kehitysvaihekin väliin. Joten utelu asiasta Edelbrockille; vastaus on, että älä vaihda, et saavuta havaittavaa hyötyä. 25+ vuotta vanhempi LD340 oli ominaisuuksiltaan täysin vastaava kun RPM, mitä nyt katoks oli ilmotettu 6800 6500:n sijaan, korkeudeltaan matalampi ja Edelbrockin inssit arvelivat tehoeron jäävään noiden välillä pariin hevosvoimaan läpi alueen mikä niiden mielestä oli vailla käytännön vaikutusta.
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Tarkoittaako mopemani et yleensäkin mopareissa on vakio imusarja parempi kuin performeri,vai tarkoitatko että jokin tietty vakio imusarja on parempi kuin performer? Ainakin nuo moparin vakio imusarjat mitä mä olen nähnyt on olleet mielestäni onnettomia performeriinkin verrattuna,mutten ole kyllä nähnyt varsinaisia hipo-mallien imusarjoja vaan 360,383magnum,440n.72-> olen nähnyt ja pikkulohkoon tarkoitetun street dominatorin joka oli mun mielestä pohjanoteeraus verrattuna vaikka yhtä aikaa tallissa olleeseen performeriin,mut silmähän ei oo sama kuin virtauspenkki :D
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tarkotan vakioita nelikurkkusia imusarjoja. Ei oo erikseen varsinaisia hi perf malleja moparilla, ne vakio imusarjat toimii varsin hyvin. Pikkulohkon streetdominator on luku sinänsä; single plane jonka ilmoitettu käyttöalue on 0-4800 rpm. en oo käyttänyt sitä kun yhdessä motissa, eikä se siinä ainakan vakuutanut. Isolohkon SD onkin toinen juttu.
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Just,tuota en tiennyt kun en tunne tuota moparia niin tarkoin ja nuo vähäiset kokemukset rajoittuu käytännössä tuohon performeriin ja M1 vai mikä se korkeahko victor jr.vastaava imusarja ny olikaan? Jep,isolohkon sd on aivan muuta kuin tuo sb:n sarja! Mulla on nyt tuossa työn alla olevassa mussessa 351W:n päällä just tuo parjaamani sd,mut siinä se näyttää olevan ainakin selvästi korkeampi kuin sb-moppessa!
     
  17. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    lisäilin linkin, takana pari kuvaa / filmi

    rg pekka v
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niinpä se torker taitaa olla vähän sellanen jokapaikan höylä, muttei oikein hyvä siinäkään. Konekuitu rajoittaa korkeutta mutta mittailujeni mukaan air gap olis just mahtunu, millipeliä. Voihan sen vaihtaa jälkikäteen ja tunnustella paraniko kulku. Performeri löytyy hyllystäkin. Miksi muuten Valtope noin matalat puristukset? Ajattelis äkkiä että tollaset lukemat tuottavassa myllyssä on rankka nokka-akseli joka tarvitsis puristuksiakin...
     
  19. valtope

    valtope Gearhead

    Moi

    Matalat puristukset vain siksi, koska mulla oli tarkoitus alunperin tehdä "jokapaikanhöylä", myös varakoneeksi veneeseen rautakansilla ja koska se tuli tehtyä muuten aika huolellisesti, mm. tasapainoitus yms, niin en katsonut aiheelliseksi "rikkoa", ja muuttaa sitä.
    Hyvinhän toi tuntuu toimivan noinkin ?

    Toinen syy lienee se, että hyviä STD-lohkoja ei ole saatavilla, joten ei kannata hukata yhtään SB-400-mottia, kuten itsekin tiedät.

    Ei ollut tarkoitus loukata Torker-jutulla, mutta sitä myydään SB Chevyyn viriosana, mutta ei virtaa kannen kanssa yhtään paremmin kuin std-valusarja, ja automaatin kanssa vie osan alaväännöstä, lisäämättä oikeastaan mitään "ylös".

    rg pekka v

    ps. Edelbrock RPM ja Air-Gap saman korkuiset
    http://popularhotrodding.com/tech/0601phr_intake/
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Virtauspenkki, tuo kaiken totuuden lähde. Oi kuinka mä niistä pidänkään. :rotfl: Ehkä se on vaan kateutta kun ei oo itellä koskaan ollu.
     

Kerro tästä muillekin!