sbc 283 kansi ja nokka pohdintaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juku_h, 31.5.2016.

  1. juku_h

    juku_h Gearhead

    Iltaa! Meni itellä sormi suuhun kun aloin miettimään kansia kokoonpanoon jossa sbc 283 lohko porattu 060 ylikokoon ja mäntinä ilmeisesti trw:n 12.5:1 puristeiset takomännät. Ainakin niissä on ihan julmettu patti. Kiertokanget on h-profiili ja valu kampura.

    Kysymys kuuluu että mitkä kannet olisi hyvät noille männille ensinnäkiin puristussuhteen osalta? Tarkoitus olisi koota järkevä moottori rodiin jossa toki saundit sais olla kohillaan.
    Olisiko esim jotkiin saastemallin 350n kannet ok kun eivät ole nykyään niin hinnan kiroissa? Äkkiseltään nousee nuo puristukset turhan korkeaksi pieni palotilaisilla.

    Jukka
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Millähän kansilla toi 12.5:1 on ilmoitettu? 76cc taitaa olla suurin sb kannen palotila ja sellaisilla jos on ilmoitettu vaikkapa 64cc niin vajaan yhden se suhde putoaa.
    Olikos näiden "power pack" kansissa 58cc? no oli tai ei niin ei ne rutut laske kun sinne 11:1 huituville mutta ränttänokka auttaa sen jälkeen.
     
  3. juku_h

    juku_h Gearhead

  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ne on vissiin ton näköset?
    [​IMG]

    Toimi ihan hyvin 30-30 nokalla normi bensalla kunnes meno loppui mutta se ei ollut bensan vika.
     
  5. juku_h

    juku_h Gearhead

    Aika samannäköiset. Ehkä itellä pattia enempi tai onko noista otettu pois?
    Ainakin jenkkien sivuilla puhuivat että olisi ilmoitettu 64cc palotiloilla tuo 12 puristusta. Eli 350 76cc palotiloilla olevat kannet vois olla hyvä ja entäs se nokka? Nosto ehkä maltillinen.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi on 302 kikkaran 12.5:1 mukit. Ja jos räyhä-ääni on haluttu ominaisuus niin nippuun vaan pikkupalotilasilla kansilla ja räyhäkeppi. ~14:1 ruttusella pikkulohkolla voi ajella ihan kadullakin tavisbensalla ja onhan tota e85 litkuakin tarjolla.
     
  7. juku_h

    juku_h Gearhead

    Jep. Taidan tyytyä joihinkin 76cc palotiloilla oleviin. Jotenkin alkaa heti yskittää kun karkaa nuo puristussuhteet hirmu korkeaksi. Tarkoitus kummiskin kepittää manuaalilla.. pitääpä rueta koluamaan myydään palstaa josko sieltä alkas kansia löytymään. :)
     
  8. juku_h

    juku_h Gearhead

    Mitkähän renkaat noihin mäntiin käy. Eivät uspartsilla vastanneet puhelimeen ni menin suivaantuneena tilamaan verkkokaupasta ,niin nämä on liian paksut.. arvasinkin ettei taida suoraa saada takomäntiin verkkokaupan kautta.. painerenkaiden urat 2mm ja öljy 3mm.
     
  9. juku_h

    juku_h Gearhead

    Juu. Ja kampurakin paljastui takolaiseksi. :)
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  11. juku_h

    juku_h Gearhead

    Jep. Täytyypä itekkiin tutkia tuota kuvastoo ja mitata nuo urat vielä tarkemmin jos osus johonkin toleranssiin.

    Jukka
     
  12. juku_h

    juku_h Gearhead

    Nyt on tarkat tiukat mitat urista eli painerenkaan urat 1.6mm ja öljyrenkaan 3.2mm.
    Jukka
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    1/16
    1/16
    1/8
    Tollaset sieltä löytyy.
     
  14. juku_h

    juku_h Gearhead

    Joo niinpäs on! Us-parts nosti kädet pystyyn että tiukkaa tekee saaha. Mut summitilla näky olevan joten eiköhän ne suomeen ossauvu. Kiitti.

    Jukka
     
  15. generalo

    generalo Gearhead

    Tyhmähköä kysymystä pukkaa. Käykö tämä satsi minun 283 moottoriin? Kone vuodelta 1963.
    https://www.ebay.com/itm/Comp-Cams-...=item2f1633f58d:g:LaEAAOSw5cNYlfpD:rk:23:pf:0

    Lohko nyt porauksessa 0.030 ylikokoon. Harkinnassa olisi myös power pack kannet, koska ne ois kuulemma hyvät pieneen virittelyyn. Lisäksi olisi tulossa vielä joku parempi imusarja ja 500-600cfm kaasari, pukinsarvet ja hei-jakaja on jo.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä tuo satsi fyysisesti käy sun koneeseen, mutta ominaisuuksien kanssa vähän eri juttu.
    Pikkukoneeseen tuon nokan tiukka lsa ja överit asteet erityisesti pakopuolella ei ole mitenkään ihanteellinen yhdistelmä.
     
  17. generalo

    generalo Gearhead

  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ No nyt näyttää jo huomattavasti fiksummalle!
     
    generalo tykkää tästä.
  19. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Mikä idea tuommosessa nokan suunnittelussa on, kun pakopuolella on aukioloa 15asteen verran enemmän kun imupuolella. Eikös noin niin ko perinteisesti imulla ole enemmän aukioloja ja nostoa, kun pakopuolen pitäisi kait reaalitilanteessa virrata noin 65% siitä mitä imupuoli.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Thumpperit on enemmän sellasia fiilisnokkia joilla saadaan ylimääräistä ränttätänttä-soundia.
    Ne olis muuten tiukan lsa:n myötä ihan kelpo nokkia vaikka vähän isompiin pieniventtiilisiin koneisiin, mutta pakopuolta on aivan suotta venytetty älyttömästi.
    Useimmissa vapari-virikoneissa joissa pakopuoli on kunnossa, on tarpeetonta olla sielläkään sen enempää aukioloa kuin imupuolellakaan.
     

Kerro tästä muillekin!