SBC 283 laakeri ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja belair54, 25.12.2017.

  1. belair54

    belair54 Gearhead

    Mikä voi aiheuttaa pikkulohko chevyn runkolaakerin päittäisvälys laakerin loppuun kulumisen niinkin nopeassa ajassa kun 1500 kilometrin ajolla? Kaikki ehdotukset tervetulleita, koneistamolla sanottiin että jäykkä kytkin on joskus aiheuttanut kyseisen ilmiön, koneen perässä on automaatti(200r4).[​IMG]
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Liikkuko turbiini mutterit irrotettuna suht vapaasti pituussuunnassa? Ja kuluma vain tolla toisella puolen?
     
  3. belair54

    belair54 Gearhead

    Kyllä liikkuu, ehkä noin 5 mm on väliä kun pultit on irti vetolevystä, tarkastan tuon mitan lähipäivinä. Jep yhdellä puolella, kuluma on vetolevyn puolella.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Käykin jännäksi miettiä, millä saa pituussuuntaista vetoa akseliin noinkin paljon ilman ulkopuolelta tullutta apua...
     
  5. north

    north Gearhead

    No laitataan ny tämmönen veikkaus.
    [​IMG]
    " For a high-performance small-block Chevy, ideal crankshaft endplay is between 0.002-0.006 inches. Our motor checked out at 0.005 inch, which is just right. If the endplay was found to be excessive, suspect a worn crank surface where it mates to the thrust bearing. A motor with excessive endplay or a thrust bearing failure can chew up the main bearings and the block due to the unrestrained forward thrust of the crankshaft. Unwarranted stress can also be applied to the connecting rods and wrist pins, which can lead to things that go “boom.” Not enough endplay can cause problems as well and can usually be ratified by carefully removing a few thou worth of material from the thrust surface on the bearing."
     
  6. pesälä

    pesälä 2nd gear

    otat takarunko pukin irti ja mittaat päittäisvälyksen kampiakselin päästä mittakellolla ,niinkuin tuossa ylemmässä kuvassa. kampeat ruuvimeisselillä laidasta laitaan ja katot mihin se viisari pysähtyy. sitten laitat yläpukin kiinni ja mittaat uudestaan, pysyykö päittäinen samana. välillä sitä takapukkia joutuu asettelemaan akselin suuntaisesti ettei laakerit ole keskenään "limittäin" ja päittäistä tulee tarpeeksi paljon.
     
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Jos se on vetolevyn puoli kulunut niin eihän turbiini pohjaa? Ja näinollen painata vetolevyllä kampuraa?

    Vetolevy väärinpäin tai muuta vastaavaa fibaa? o_O
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä tuolla yllä jo sen varmistelin...
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ai kato perkele, silmät hyppii riveillä....

    No sit menee kyllä mielenkiintoseks o_O
     
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei välttämättä tässä tapauksessa mutta kiihdytyskäytössä PG laatikolla tuo ongelma johtuu siitä että turbiinin sisällä öljynpaine kasvaa liian suureksi ja työntää kampea eteenpäin. Pahimmillaan meillä tuli päittäistä liki milli muutamalla lähdöllä
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    mulla oli joskus sama ongelma oldsissa, muutaman sadan kilsan matkalla päittäistä tuli puoli milliä ja suodattimet täynnä glitteriä. uudet laakerit ja uusi turbiini poisti ongelman, en tiedä oliko vanhassa turbaanissa sitten jotain vai oliko laakerissa asennusvirhe vai molempia
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

  13. belair54

    belair54 Gearhead

    Taisi löytyä ongelma turbiinissa jälki että on painanut kampuraan.[​IMG]
     
  14. belair54

    belair54 Gearhead

    Osunut tuohon kampuran keskellä olevaan holkkiin, miksi toi holkki on edes kampurassa kun ton koneen perässä on ollut Powerglide?[​IMG]
     
  15. belair54

    belair54 Gearhead

    Mittaan kyllä ton päittäisvälyksen heti kun saan heittokellon lainaksi...
     
  16. rodhot

    rodhot Gearhead

    Tuo holkki on varmaankin manuaaliaskin kytkinakselille.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tämä on se kulunut laakeri, niin en suurennettuakaan kuvaa tarkastelemalla oikein näe tätä loppuun kuluneeksi?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. belair54

    belair54 Gearhead

    Toinen laakereista on pahempi, mulla ei ollut kuvaa netissä mutta nyt on.[​IMG]
     
  19. belair54

    belair54 Gearhead

    Itseasiassa tänään asiaa tutkittuani niin löysin että alkupään Powerglidissa on ollut tuo holkki akselissa ja kaikki mitat vielä natsaa siihen että se on PG:n holkki. Tämän moottorin perässä on ollut PG. Poishan se täytyy kaivaa.
     
  20. belair54

    belair54 Gearhead

    Päittäisvälys mitattu kellolla, 0,006" sain välyksen mitaksi.
     

Kerro tästä muillekin!