Sbc 305 ja Edel 1406 seokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mopo-ukko, 13.4.2015.

  1. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Tommoinen yhdistelmä,yritellyt säätää seoksia innovaten laajakaistan avulla,mutta pientä häikkää.Suutin,neula ja jousijumppaa harrastettu jonkin verran.Ongelma on että 1500-3000 kierroksen alueella vetää tosi laihalle,tyhjäkäynnillä ja tuosta ylempänä seokset ihan ok,mutta tuo väli ei toimi.Kone käynnistyy ja käy tosi nätisti,sytkävehkeetkin pitäisi toimia,perusennakko on nyt 10 astetta ja kokonaisennakko jotain 40 astetta.Tuon koneen nokasta ei ole tietoa,käynnistä päätellen ei ihan vakio,muttei mikään älyttömän jyrkkä kun käy tyhjäkäyntiä ihan ok.Nyt siellä on suuttimet ensiö 98,toisio 95,neulat 70/52 ja pinkit jouset,noi jouset vaihdoin ihan kokeen vuoksi,yhtä huonosti toimii kuin löysemmilläkin jousilla.
     
  2. LPV

    LPV 3rd gear

    Tämä on mielenkiintoinen, kun mulla on Firebirdissä ihan sama yhdistelmä!
    Mulla on tosin 1405- eli käsiryyppyinen Edeli.
    Hajuakaan ei ole siitä, mitä kaasarissa on sisällä, mutta voishan sinne vilkasta. FB on kyllä mennyt aika kohtuullisella kulutuksella matka-ajossa.
    Vaikka en ole mitään tarkkaa kirjaa pitänyt, tuntuu siltä että se menee aika vähällä. Tyyliin Vaasasta Poriin vajaassa kahdessa tunnissa 25 Litralla. Matkaa on kuitenkin joku 200km ja vauhti oli koko ajan 100 päälle.
     
  3. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Edellisessä koneessa seokset pysyi läpi kierrosten ihan hyvinä,joka sekin oli 305,kokoonpano muuten sama,mutta nokka eri,sääli että meni väljäksi eikä mennyt enää päästöistä läpi.Se vei kunnossa ollessaan matka-ajossa 12 ja kaupungissa 16 litraa satasella,mutta tuon seosten kanssa loppuu ymmärrys,varmaankin taas joku yksinkertainen juttu mitä en ymmärrä.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

  5. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Noita neuloja on kyllä kokeiltu monenlaisia,jotenkin tuo minusta viittaisi ensiöpuolen ongelmaan,kun sen kolmentonnin jälkeen seokset on taas OK,silloinhan toisiopuoli on jo menossa mukana.Tuo nokka on kyllä arvoitus,tyhjäkäynnillä seokset humppaa melko paljon,imuvuotoja en löytänyt,eli epäilen nokkaa,oli niin nätisti kasattu tuo kone tullessaan,ettei kehdannut avata.Nostajalaaksosta kurkin että nokat on ehjät ja jakopää uusi,myyjäkään ei tiennyt mikä nokka siellä on.Tuota mainittua ohjetta olen lukenut,sitä en tiedä olenko ymmärtänyt.
     
  6. Karck

    Karck 3rd gear

    http://www.edelbrock.com/automotive/mis ... manual.pdf

    Tossa vielä Edelin oma ohje jos enkku käy. Sama ohje vaikka eri numero.

    Kuulostaa väärältä Jetti/Neula combolta, tosin voi olla että väärä jousikin.

    Mikä on alipaine imarissa ja mitä se tekee siinä vaiheessa kun menee laihalle.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    kuinka laihalle menee? ajossa vai paikallaan kaasutellessa?
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mulla on kahdessa vakiossa 305:ssa kummassakin Edelin 1406, toinen on 190hp ja neulat 70/42 ja toinen on 150hp neulat 72/47 suuttimet kummasakin vakiot 98 ja toisiot 95, jouset on siniset.
     
  9. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Innovaten mittarin asteikko loppuu 18,sinne se heittää siinä 1500-3000 kierroksen välillä,muuten se on siinä 14 hujakoilla,tosiaan tyhjäkäynnillä vaeltaa aika paljon,paikallaan parkkihallissa tuota pitää väkertää,leima puuttuu niin ei pääse ajamaan.Pitää mitata noi alipaineet kunhan löydän mittarin jostain,sellainen pitäisi olla jossakin.
     
  10. Karck

    Karck 3rd gear

    En sulkis kyl imuvuotookaan viellä pois tuosta. Se alipaine mittari löydä. :D
     
  11. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Mittari löydetty,alipaineet tyhjäkäynnillä 10 asteen perusennakolla 10 inch HG ja 15 asteen perusennakolla 14 inch HG,kierroksia lisätessä nousee tasaisesti välille 18-20 inch HG.Alipainemittarin neula ei väpätä missään kohtaa vaan nousee ja laskee tasaisesti,eli ongelma ei taida olla nokka vaan kaasari,edelleen tuo sama väli 1500-3000 kierrosta laihalla,muuten suht ok..Alipaineet mitattu laatikon P-asennossa,vaihde päällä ei päässyt mittaamaan kun yksin mittailin.Eli pitää purkaa tuo kaasari ja yrittää löytää mikä sitä vaivaa.
     
  12. zero

    zero 3rd gear

    Itsellä yksi edelin kaasutin tekee ihan samaa, sitä on kolmessa moottorissa koitettu vuoden aikana. Purettu varmaan joku 50 kertaa ja säädetty tunti tolkulla. Kyse ei ole enää siitä että se kaasari tarvittaisiin vaan siitä että en halua hävitä henkistä taistelu minä VS edelbrock :D poreita ei ole, akseleissa ei löysää ja muutenkin kaikki ehjäö minkä silmällä näkee.
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Paa perusennakko siihen 15, näyttäis tykkäävän reilummasta ennakosta...
    Jos ahistaa kuumana startatessa tai kilistää ajossa, karvan verran myöhäsemmälle.
    Mutta reiluummin kun se 10 kumminkin.
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Olikos noita Edeleitä eri versioita (eco vs. "normaali") ?

    Jos ensiöpuoli on laihalla niin rikkaamman neunan pitäisi auttaa. 65/52 on jo huomattavasti rikkaampi. Jos se ei vaikuta yhtään niin sitten ehkä kantsis katsoa miten ensiöläpät on auki. Niitä transitioporauksia pitäis näkyä ehkä joku 1-1,5 mm. Mutta jos niitä näkyy enemmän niin yleensä käy aika korkeaa tyhjäkäyntiä eikä välttämättä tottele tk-seossäätöä.
     
  15. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Irrotin kaasarin ja kippasin astiaan bensat sisältä,ei isompia kokkareita mutta aika sameata oli eli voi siellä kökköäkin olla,melkein vuoden kuitenkin seisoi ajamatta.Pitää viikonloppuna purkaa ja putsata jarrukliinerillä ja paineilmalla.Onko tuossa joku paikka mikä ei kestä paineilmaa,ja onko joku paikka mikä jää noviisilta helposti huomaamatta?
     
  16. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi Mopo-ukko,

    Löytäisitkö alipainelukemat vakiokoneesta? Voisi olla ok, eli jotain 15-18 inHg tyhjäkäynnillä n. 700 RMP. Luonnollista on, että kierrosten kasvaessa esmes. 1500 RPM:iin alipainelukemat kasvavat ja seoslukemat rauhoittuvat vaihteen ollessa P:llä eli auto parkissa kokeiltaessa ja säädettäessä. Eri asia on sitten virinokka, jolloin tyhjäkäynnin alipainelukemat ovat alhaisemmat ja seoslukemat heittelevät mitä todennäköisemmin.

    Joka tapauksessa, kierrosten kasvaessa lievä imuvuoto ei enää näy enään seosmittarissa eikä alipainemittarissa niin pahasti. Lievä imuvuoto kompensoituu monesti, kun kaasari työntää seoksensa korkeammilla kierroksilla ja tämä sitten kompensoi mahdollisen pienen imuvuodon.

    Eri asia on sitten, jos imuvuoto on todella iso.

    Kaasariasioista en tiedä antaa mitään neuvoja. Katokko vielä jakajan ennakot.
     
  17. zero

    zero 3rd gear

    Toisiopuolella on pienen pieni kanava, mikä ajaa kiihdydyspumpun virkaa. Eli imee sieltä hetken bensaa kun läpät aukeaa, sen moni jättää putsaamatta ja ihmettelee miksi nyykähtää kun lyö kaasun pohjaan. Mielestäni kaikki sietää paineilmaa. Kiihdytyspumpun suihkutuspillien alla on pieni kuula ja paino, niitä älä hukkaa :)
     
  18. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kaasari purettu ja kasattu,kaikki kanavat auki,tiivisteet ok,akseleissa ehkä aavistus väljää mutta muuten minusta ok.Seokset edelleen sekaisin.Alipaineet 15 asteen perusennakolla 14-20 Hg,kierrosten mukaan nousee nätisti,kaikki pytyt pelissä mukana.Nyt tuli mieleen että edelliseen kokoonpanoon on nokan lisäksi erona tuuman laippa kaasarin ja imusarjan välissä,mutta ei kai sen pitäisi noin paljon vaikuttaa.Pitää vielä kalibroida anturi ja jos ei muu auta kokeilla ensi ilman laippaa ja sitten joskus toisella kaasarilla.
     
  19. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ettei se seosmittari näyttäs puuta heinää??? Pakoputki ehjä? Ei vuoda mistään...
     
  20. Väne

    Väne Gearhead

    Mikä se ongelma on? Jos kone käy nätisti laihallakin niin älä tee mitään ennen koeajoa.
    Onko sulla orkkis imusarja? moniko reikäinen sovitelaippa?

    Juu 1406 on eco ja 1405 "normaalisti rikkaalla"

    Mitatkaapa joku 1406 kaasari niin saadaan lopultakin selville mitä eroja näissä on..

    Tuolta löytyy 1405 ja 1407 mitat.
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=8&t=276476
     

Kerro tästä muillekin!