SBC 307 + TH350 Peruskorjaus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zuinula, 26.11.2018.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Melkein valmis.. Motonetin kilohyllyssä oli vaan näemmä mutterit vähän sekasin, puolet oli oikeita, puolet vääriä, ni ootellaan et saa uusia haettua, tänää ei o enää ajokunnos :D
    Mä apinoin suoraan korjaamomanuaalista kuvan vaihteistopukista, eli semmonen U-malli mistä tulee pultit vaihteiston kyljessä oleviin siihen tarkotettuihin reikiin, ja sit päältä vielä yks kuorta vasten, ja se komeus hitsaten kiinni si moottoripukin päätylevyyn. Pistän kuvan ku käytös. Ylimitotettukki on, 40*40*4 neliöprofiilia, ei muuten notku :poff:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    [​IMG]

    Tuollane siitä tuli. Huomen loota kiine.
     
    zuinula tykkää tästä.
  3. zuinula

    zuinula Gearhead

    On niin jännä piinapenkki, että laita kuva kuinka istuu siihen o_O

    Ps. Vieläkin odotan sitä keleen vapaahyrrää :mad:
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tässä näin olis. Ja tosiaan ei o omaa keksintöä, suoraan tehtaan service manuaalista apinoitu, siinä se tosin oli U:n muotoinen ja valurautaa/terästä tod.näk, muttei tässä tyylipisteitä jaeta.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    kime2, Selli, zuinula ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Kätsy.
    Tuota on helppo käännellä, kun on aika liki painopistettä kiinnitys.
     
  6. zuinula

    zuinula Gearhead

    Kylläpä näyttää pukki asialliselta!
    Siitä se remppa lähtee.

    Täälläkin pääsee taas eteenpäin kun sain tuon spragin käsiini. Kiitos Schenker ettet laskuttanut varastoinnista o_O
     
  7. zuinula

    zuinula Gearhead

    Toosa on valmis eikä ylimääräisiä osia jäänyt. Mutta missä voisi todentaa kuinka remppa onnistui? Löytyykö joltakulta autoa johon sen voisi laittaa testauksen ajaksi? Vai pitääkö varrota kevväämpään että voi sovittaa omaan autoon. Ei millään malttaisi..
    RockAuton paketti on jossain matkalla, eikä moottorikaan etene. Perkele! Kohta joutuu pahantekoon :mad:

    Tosissaan jos löytyy auto johon voisi sovittaa tosaa niin ilmoittele. Tai jos löytyy pre-77 rullaava mid- size letukka niin voisin kiinnostua:eek::rolleyes:

    E.typo
     
    Muokattu: 6.1.2019
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Purettuna se laatikko nyt makaa. Silmämääräsesti äkkiseltään jees. Kaikki kuluvat sinne tosiaan vaihan ja jotain upgradeja.

    Vitutukseni vaan huomasin että transgon 1-2 shitkitti joka on lojunu yli vuojen avaamattomana, sisälsi toisen venakoneiston tiivistepaperin repeytyneenä. Viddu.

    E: Itseasiassa yhestä normitiipparista saa leikattua vastaavan, hyvä hyvä.
     
    Muokattu: 8.1.2019
    zuinula tykkää tästä.
  9. zuinula

    zuinula Gearhead

    Hommahan etenee komeasti!
     
  10. -tl-

    -tl- Gearhead

    Onko kukaan stroukannu tuota 307 moottoria vaikkapa 350 tai 400 akselilla? Millainen mäntä /kiertokanki kombo tuollaiseen sopis?
     
  11. zuinula

    zuinula Gearhead

    Vieläkös loota vartoo niputtajaa?

    Oman moottorin sain koneistajalle kun männät viimein saapuivat reippaan kuuden viikon vartoilun jälkeen. Pitkään pysyi lennokki taivaalla.

    Nyt sitten kiinankansien toimitus näyttää olevan maaliskuussa. Kun piti olla helmikuussa. Noh, kiirekkös tässä valmiissa maailmassao_O
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No joo ja jaa.. Venakoneisto kasattu ja kaikenmaailman mittailuja tehny, ihan mitoissaan kaikki/ ei vääntyilly pinnat. Putsailtu muutki osat. Yhtä staattorin liukulaakeria asentaessa vaan krymppäänty se pää siitä ku työkalu oli vähän sinne päin. Siihen se jäiki, pitäis tilaa uusia.. Onneks ei o kiire ku mosa on koneistamolla vielä. Sit sitä huomaaki et ohho ens viikol on huhtikuu ja sit on kiire..:D
     
    zuinula tykkää tästä.
  13. TimoT

    TimoT 3rd gear

    307 on tehtaan stroukkaama 283, siihen ei oikein ole tarjolla edes normimäntiä, muuta kun valumukeja, joku vissiin pyöritelly ideaa jonkun LS koneen mäntä/veivikombosta tohon 307:n, mutta lienee jäänyt siihen idea-asteeseen?
    305 on tarjolla mäntiä 3,75"isku/5,7"veiville.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Äkkiä päissä laskettuna 283 koneen männät ja 400 koneen veivit 350 koneen kampuralla sopeis yhteen.
     
  15. zuinula

    zuinula Gearhead

    Tilasin nuo työkalut, jos joskus tulee vastaavaan remppaan ryhdyttyä. Oikeestaan tiedän että jos tämä ei mennyt aivan sukille niin yksi loota joutuu syyniin ensi talvena.

    Odottavan aika on pitkä; koneistaja uinuu, laiva purjehtii vastatuuleen, kesäänkin on aikaa vaikka vettä sataakino_O
     
  16. zuinula

    zuinula Gearhead

    Jaha, homma etenee hiljaksiin.
    Lohkon, kampuran ja männät veiveissä sain koneistajalta jo tovi sitten ja nyt kovan putsailun jälkeen sain puolimoottorin nippuun. Kampura säilyi stanu koossa ja lohko 0,030" ylikokoon porattuna.
    Kasailussa ei sen ihmeempiä ilmentynyt.
    Myös kauan odotettu kansilähetys saapui. Kyseessä siis kaikkien moottorimiesten jumaloimat procompin aidot kiinakannet.
    Ensipurasu oli että ihan ok. Tasot ovat viivainsuorat, venttiileitä oikea määrä ja pienet palotilat.
    Pikkujuttu mitä en tajunnut aiemmin on se että näissä on myös vortec- poraukset, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
    Parisen tuntia liottelin palotiloja mutta ei vuotanut venttiilit mikä on tietysti kiva.
    Purkamisen jälkeen ei tullu myöskään mitään suurta yllätystä. Seetit on ajettu kolmelle kulmalle, kuten venttiilitkin. Toki voisi olla hiukan huolellisemminkin voitu ajaa, kun on hiukan hajontaa lopputuloksessa.
    Hiukan pitää siistiä valujälkiä mutta ei mitään isoa.
    Kaikkiaan vielä tässä kohtaa kannet vaikuttavat asiallisilta tähän mosaan.
    Katotaan miten ne käytössä sitten toimii:)
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Onhan noista jokunen 350 kone tehty.
    4" poraus ja 350 akseli.
    327 varsin helposti,mutta ei siinä kyllä sylinterin seinämät enään paksuja ole...
     
  18. zuinula

    zuinula Gearhead

    Kuvia kiinakansista asennusvalmiina:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ja vielä hattutelineestä:
    [​IMG]

    Kivasti jos maailma kohtelee saattaisi ensiviikolla päästä yhdistämään hatut telineeseen.
    Matkalla on studit, guideplatet ja tönärit. Eka versio ko osista meni susille; studit oli vakiomittaiset --> jäi lyhyiksi. Kannet tarvii guideplatet --> karkaistut tönärit, joten nekin piti tilata uudet ja tietysti guideplatet..
    Noh, onneksi ei korkealta pudonnu!
     
    Jooli ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. zuinula

    zuinula Gearhead

    Maailman kohtelusta en tiijjä mutta tänään pääsin roiskimaan paukkupullolla moottoria ja venakoppia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Hiukan tuulenpuuskat auttoivat tasaisen lopputuloksen saavuttamisessa, loistavien pohjien päälle. Mutta kyllä ne kelpaa konepellin alle.
    Voi olla että saavat rauhassa kuivua, kun ei ole mitään kiirettä vaihtaa hiukan tenhokkaampaa motuuria pois tämän leppoisan kiulun tieltä.
    Noh, eipä nää mun projektit muutenkaan ole hätäisiä.

    Siivat, apulaiteraudat ja apulaitteet puuttuu. Saa tarjota jos löytyy nurkista
     
    Gary Grand, Camino'79 ja Jooli tykkäävät tästä.
  20. zuinula

    zuinula Gearhead

    Antaa maalin kuivua..
    Mutta heräsin taas yhtenä yönä omaan huutooni ja tuumailin ko kapistuksen vesipumppua ja apulaitteiden sijoittelua.
    Eli onko korkea vesipumppu minkälaiseen kombinaatioon ja kummalla puolella laturi on tai mikä sitä määrää. Ajatuksen hidas juoksu suuntaa alkuperäisyyteen muttei puritaanisuuteen.
    Onko näistä jotain kivaa kaaviota?
     

Kerro tästä muillekin!