sbc 327 viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja bandit_1, 4.10.2009.

  1. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ajatuksena on hiukan piristellä tuota 327 joka lepää malibun nokalla. osat jotka jo on:

    comp camsin magnum 292 nokka (0.501) nostoa (ehkä vähän liian raju?)+siihen tietty uudet jouset

    holleyn strip dominator imusarja (1 taso)

    kannet 882 kairaamattomat

    carter afb 750 cfm kaasutin

    normaali hei jakaja

    th 350 on 3000 turbiini

    puristukset on tällähetkellä hieman lasketuilla 882 kansilla ~9.5
    auto painaa n. 1600 kg, perävälitys 3.55. peltisarjat ja 2.5" tuplaputki H-putkella

    konetta ei tarkoitus enemmälti purkaa, on täysrempan jälkeen ajettu 3000km
    onkohen tuo nokka kombinaatioon nähden liian kireä, vai tarttisko miettiä jotakin miedompaa?
    kannet olen ajatellut mahdollisesti vaihtaa esim. dartin iron eagleiksi, myös vortec kannet ilmeisesti olis "hyvät" ja lompakkoystävälliset? 64cc palotilalla sais ruttua tietty ylös...

    rullakeinut ajattelin myös samalla laittaa, suosituksia?
    max kierrokset ajattelin pitää 5500-6000rpm

    ideoita?
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvältähän tuo näyttää, nokkakaan ei välttis ole liian kireä kun kuitenkin 3000 turbaani on, ja nokkahan sopii myös hyvin tuon 1-tasoisen imusarjan kanssa, saa yläkierroksille mukavasti voimaa. Rullakeinut saa mielellään olla jos 6000 kierrosten hujakoilla liikutaan. Ja kansiin kun panostaa sen mitä raaskii, niin sehän on siinä. Varmasti menee mukavammin kuin "vakio"
     
  3. 68corvette

    68corvette Gearhead

    nokka näyttää hieman isolta.
    Se haluaisi varmaan tehdä maksimi tehon 6000 kierroksella ja yli, mutta kannet ottavat vastaan.
    jos kierrosalue on tuo, niin ehkä joku 275 asteinen olisi parempi.
    Tai jos alakerta pysyy ryhdissään, niin uudet kannet ja kierrosalue 6500 asti.
    Jos säästäis vähän ja ostais kerralla vielä pykälää paremmat alumiiniset kannet? =)
     
  4. tabs

    tabs Gearhead

    Tolla kombolla todellakin nokka näyttää vähän isolta. Esim compin xe 268 toimii 327:ssa tod hyvin, koska se tuottaa profiilinsa takia kohtuulisen sylinteri paineen. Noiden kansien virtaus ei ole mikään paras mahdollinen enään yli 0,4 nostolla, joten menee vähän hukkaan tuosta tiukemmat nokat.
    Muista 327:aa kierrättäessä että ne yleensä on small journal koneita ja vakio kangista ei voi sanoa että ne on kovinkaan bullet proof...eli 6,5 donaa voipi tehdä lohkoon ylimääräisiä ikkunoita :cry:
    Eikä noissa 327:ssa ole oikein paljoa alavääntöä hukattavaksi, joten harkitsisin esim air gappia, yks tasosen domin tilalle. Kaasariks ehkäpä mekaaninen 650 Dp...
    Alukannet ois toki siinä mielessä paremmat että sais kiloja pois keulalta, mutta kyllä noilla on menty kovaa rautakansillakin...
    Mutta kaikkiahan on makuasioita ja toiveet sekä mieltymykset koneen luonteesta ja käyttäytymisestä on henkilökohtaisia...
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Ensin pitäis päättää mitä noista osista haluaa säilyttää koneessaan?

    Jos tuo nokka ja imusarja,niin veivit kyllä olis syytä vaihtaa tukevampiin ja veivauttaa sit sinne 6500 kiekan päälle eli mihin tuo nokka suunnillen vielä vetää ja nauttia kierrosherkästä koneesta...

    Jos taas nokan vaihtaa miedommaksi niin imusarja vaikkapa just tabsin ehdottamaksi air-gapiksi ja koneesta tulee nykyistä käyttäjäystävällisempi noinkin painavaan autoon ja ehkä nopeampikin...
    Kannetkin pääsis tavallaan enemmän omalle alueelleen,etenkin nyt kun ne ovat vielä porttaamattomat vakiokannet.

    Mut teetpä sit ihan mitä tahansa niin tuon kaasarin myisin sitä tarvitsevalle ja sen tilalle sit kunnon sopansyöttäjä niin kyllä piirut pitenee 8)
     
  6. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    nokan ajattelin olevan vähän turhan raju, se tuli tuolta kaverin kautta ylimääräsenä

    mitenköhän noi vortec kannet toimis tommosessa pikkukoneessa?
    siihen jos ymppäis 2 taso imusarjan...
    kävikö nuo peltisarjat nykyisistä?

    laatikkoon olis manuaalikoneisto käännetyllä kaaviolla, mutta taitaa jäädä sekin hyllyyn... :D

    tuplapumppua olen kyllä myös harkinnut

    olishan se kiva saada koneen luonnetta vähän esiin, vaikka nuo alakerran heikkoudet on kyllä olemassa tässä moottorissa.


    [/b]
     
  7. tabs

    tabs Gearhead

    Toki vortecit pelittää, mutta jos oikeasti pitäis ostaa nyt budjetti kannet
    itse päätyisin näihin: http://www.edelbrock.com/automotive_new/misc/spotlight/e-street.shtml

    Näyttäs olevan us partsilla hyllyssä, hintaan 795€/pari, mun mielestä aika lyömätön hinta/laatu yhdistelmä....

    Manuaalikoneisto on aina race=>tykkään, mutta nämätkin on makuasioita...

    Eikä se alakerta varsinaisesti ole heikko, mutta kun on lyhytiskunen ja tykkääpi kiertää...ns. vahinkoja sattuu helpommin...

    Edittiä:Jaahans näytti olevan nyt myös Rpm kannet tarjouksessa 498€/kpl
    jäis parisataa enään hinta eroa...
     
  8. tapio

    tapio Gearhead

    Kun sinulla on kerran huippuhieno 327, niin tee siitä aito vintage-moottori:

    Pienipalotilaiset mikkikannet, hyvät kiertokanget, puristukset 10.5:1 tienoille ja GM:n 151-nokka. Kone tykkää kierroksista ja pakosaundi on NIIN 60-lukua.

    Näitä ei tule heti vastaan ;-)
     
  9. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    mikäs tuo 151 nokka on, mekaaninen"ko"
     
  10. tapio

    tapio Gearhead

    GM:n alkuperäinen RPO L-79 350 hp 327 hydraulinokka.

    Speksit 447 LIFT 222 DUR 114 LSA

    Tämä nokka vaatii siis runsaasti puristuksia, koska se on old school -nokka-akseli. Se toimii erittäin hyvin vakiopakosarjojen ja vakioventtiilijousien kanssa, toisin kuin after market -nokat. Ja tykkää kierroksista!

    Jos haluat tästä vielä häijymmän nokan, niin suosittelen vanhaa GM:n LT-1 mekaanista nokka-akselia. Ei alakierrosvääntöä, vaatii jonkun verran venttiilivälysten kanssa pelaamista, mutta asennetta ja aitoa 60-luvun saundia sitäkin enemmän! Red line siinä 7.000 RPM kohdalla :) Minulla on tämä omassa 327-koneessani.

    Näitä ei tule joka päivä vastaan, toisin kuin Compin XE-sarjalaisia, jotka kuluvat pyöreäksi varsin helposti.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Jaahas,täällä on päässyt vanha rutaaja vauhtiin :poff:

    Mistähän se muuten johtuu et noita letukan orgis nokkia käytetään niin vähän?
    Tuo LT-1 nokkahan ei ole mikään huono valinta ja jos sellasen jostain kulumattomana orgiksena löytää niin sillä kyllä ajaa pitkään eivät ole kyllä tosiaankaan herkkiä kulumaan...
    Kestäis ladata 327:aan puristuksiakin päälle 11:1:n sen lyhyen iskun johdosta!

    Onko tapio sinulla mikä imusarja oman 327:si päällä?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  13. tapio

    tapio Gearhead

    Mulla on originaali GM:n alumiini-imusarja Wintersin logoilla ja kaikki :)

    LT-1 nokkaa saa ihan uutenakin vielä, muistaakseni Speed Prolta löytyy. Ei muuta kuin kaupoille!
     
  14. millasias nää vortecin rolleri kärsät on?
     
  15. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    täytyypi sitten kammeta kone pois nokalta, katsoa toi alakerta. kiinnostus on kuitenkin pitää toi vaan 327 eikä stroukata ts. pilata sitä. jos ajattelis mikkikansia ja air gappia vanhanliiton nokalla..., törmäsin muuten surffatessani 30-30 nokkaan, oliko se toi lt-1 nokka?

    nokka vois kyllä olla mekaaninenkin, old skool kuulostaa hyvälle!

    mitenhän toi muu kombinaatio sitten pelaisi, holeshot 3000 turbiini, jos sen manuaalikoneiston laittais th 350:een?

    ot olis 441 kannetkin jouten, vois vaihtaa mikkihiiriin :lol:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi 30-30 nenu on paljon rajumpi kuin LT-1 nenu, siinä oli "vain .450/.485 nostoa ja asteet 050 nousun kohdalla 242/254.
    375 kaakkisen 327 ja Z-28 302 kikkaroitten nokka oli rajuin mitä pikkuloihkoissa oli tehtaan jäljiltä!!
    050 nousulla asteita 254/254 ja nostoa .484/.484 ja toi 30-30 on aika lähellä sitä.
     

  17. onko noita nokkia saatavana vielä uutena? us- parts? minkä luonteinen tollanen pata on ollut? meinaan, että sopiiko vene käyttöön tollanen nokka?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä onko kaikkia saatavana? Joskus ainakin hanssen racing noita mainosti.
    Jos sun paattis on alle 28jalkanen puikko niin tollasella saa kyllä vauhtia lisää jos vanhalla loppuu kierrokset kesken. Toi 30-30 nokka vetää jonnekkin 7000tienoille jos muut kamat sen sallii. Venekikkaroissa on muuten käytetty ton Z28 kikkaran imusatsin kopiota valurautaisena!!
     
  19. tabs

    tabs Gearhead

    Tätä olen joskus miettinyt mekaniseksi nokaksi 327:lle http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDetails.aspx?csid=225&sb=0

    Pitäis riittä sinne 350hp asti, ja kuitenkin olla tarpeeksi sivistynyt katumoottoriin
    automaatilla. Arvothan nokassa on aika lähellä alkuperäisiä lt/duntov nokkia, ainoastaan ls on tiukempi.

    461 ja 462 mikkikansissa taitaa suurin ongelma olla saatavuus ts. aihioita varmaan löytyykin, mutta koneistukset ja osat maksaa melkein yhtäpaljon kuin
    uudet alsa kannet näillä taala hinnoilla...
     
  20. tapio

    tapio Gearhead

    Muista sitten, että after market -nokat vaativat lähes järjestään peltipakosarjat + erittäin hyvän virtauksen pakoputkistoon (lue: racing-putkistot). GM:n nokat on suunniteltu vakiovalusarjoille + normipakoputkistoille. Lisäksi vakiovenajouset ja -keinut käyvät sellaisenaan ja rahaa säästyy tuhlattavaksi muihin kohteisiin.
     

Kerro tästä muillekin!