SBC 350 melkein käynnistyy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fixson, 4.7.2019.

  1. fixson

    fixson Gearhead

    Potilaana -73 pikkulohko. Melkein käynnistyy, lupaa, lupaa muttei käynnisty. Starttasi tuossa viikko sitten ja nyt ei.

    Vaihdoin puolan (Pertronix), imusarjan, kaasarin ja virranjakajan (Cranen kärkienkorvaus setti). Etuvastus paikoillaan Cranen ohjeiden mukaisesti. Motti yläkulokohdassa puristustahdissa, jakaja sisään. Antaa kipinän. Saa gasoa, bensanpinta säädetty tarkistus-silmien alle.

    Uutta pyöriä, kansi, johdot ja tulpat. Johtojen järjestys oikein.

    Alkaa ideat loppumaan, mistä lähtisin tsekkailemaan?
     
  2. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Virtalukko tai johdot?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kato jakaja vielä, saattaa vähän kääntyä vääntyä jos vaan laittaa eikä tarkista
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kaada kaasarista bensaa ja jos lähtee käymään niin bensa ongelma. Jos ei lähde niin kipinä vika.

    Toki voi se jakaja kuitenkin olla sen 180* pielessä? Ota kaveri starttaamaan ja katso strobolla sytkä.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Siis käynnistyminenkö loppui kun vaihdoit kaasarin ym?
     
  6. fixson

    fixson Gearhead

    Kyseessä itselle uudehko hankinta. Hankala ollut käynnistää koko omistuksen ajan. Sai startata pitkään. Alunperin Quadrajet, nyt vaihdoin Holley Street Avengerin, 670cfm.

    Kävi tällä setupilla jotenkuten (kaasari/imusarja/jakaja) viikko takaisin, nyt ei enää lähde, lupailee vaan.

    Katselen vielä huomenna näitä vinkkejä teiltä, vaihdan tulpat ja tsekkaan puristuspaineet joka sylinteristä, jos pääsisi huomenna cruisinkeihin.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miten varmistit yläkuolokohdan? Saahan sytkäosat nyt varmasti oikeaa jännitettä kun on tuo etuvastus jossain välissä? Ne ohjeet ei meinaan aina ole oikein vaan monesti yleisohjeet jotka on suuntaa antavat.

    Kyllä perus pikkulohkon pitäisi melkein avainta vähän kääntämällä käynnistyä jos kaikki on kunnossa.
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. fixson

    fixson Gearhead

    Yläkulokohdan tarkastin siten, että ekaks venttiilinkoppa irti ja käänsin moottoria siten, että imuventtiili meni kiinni. Tulppa oli irti ja sormella tuntui paine. Siitä sitten ajoitusmerkki kohtaan nolla ja jakaja sisään pyöriä ykkösen natsan kohdalla.

    Voiko se silti mennä 180 astetta väärään, vaikka sormeen tuntui paine? Ja käviskö motti ollenkaan (tässä aiemmin), jos on 180 astetta pielessä?

    Pertronixin ohjeet sanoo, että ottaa etuvastuksen pois ja Crane taas sanoo ettei toimi ilman.

    Onkos jollain käytössä Cranen XR-1:stä ilman etuvastusta, en haluisi käräyttää tuota omaani...
     
  9. rocketman

    rocketman Gearhead

    Kirjoittamasi perusteella siellä lienee liian vähän ennakkoa, jos lainkaan. Pyöräytä jakajan juuresta katsoen aluksi vaikka ~5mm vastapäivään. Lisääkin voi antaa, jos ei sillä käynnisty.

    Strobo valmiiksi kytkettynä. Jakajan pultti tahmeaksi kiristäen, jotta jakaja kääntyy käsivoimin ilman lenkkiä. Tyhjäkäyntiruuvista kierroksia hieman lisää, vaikka 1/2 kierrosta, jotta jaksaa varmasti pysyä käynnissä kun pärähtää.

    Sitten lampulla ennakon alkusäätö ja tyhjäkäynti kohdalleen. Jonka jälkeen tarkempi hifistely ja jakajapultin kiristys.
     
  10. fixson

    fixson Gearhead

    Lähti käymään.

    Tukehtuu kaasua annettaessa, seuraavaksi kaasarin säätöjen kimppuun.

    Ohitin etuvastuksen, laitoin jakajan, että oli hieman ennakoa ja sama ongelma. Ei käynyt, lupasi vain.

    Lopuksi heitin, varastosta löytyneet, 20v Chevyn 305:sessa olleet tulpat paikoilleen ja törähti tulille.

    Uudet tulpat oli ilmeisesti saanu gasoa niin paljon, että menivät mykiksi, vaikkakin antoivat jonkinlaista kipinää, kun testasin niitä koneen kylkeä vasten.

    Uudet tulpat tilaukseen.

    Kiitoksia kaikille vinkeistä ja avuista ja toivottavasti tämä viestiketju joskus tulevaisuudessa auttaa jotakuta.
     
    Muokattu: 6.7.2019
    esmi ja Gary Grand tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!