SBC 350 nokan/moottori suunnittelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rallikuski, 26.9.2013.

  1. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Pitäs ruveta miettimään uuteen moottorikokoonpanoon nokkaa.
    Suunnitelmissa oli siirtyä hytikkalaahurista hytikkarullaan.

    Kokoonpanoa:
    - Auton paino noin 1400kg
    - vaihteisto manuaali
    - alakerta 350sbc stanu koossa, 2bolt girdlellä ja studeilla
    - scatin procomp 6tuuman veivit
    - männät kb hypereunukit -3cc palotila, jäävät 0,2 alle dekin
    - puristus 10,5:1 - 10,9:1 (ei ole vielä lohkoa/kansia koneistettu)
    - kierroksia pitäs saada se 6400-6600
    - kannet trick flow super23, palotila 62cc, imukanava 195cc, studit
    - imusarja victor jr
    - kaasari holley street hp 750dp
    - perävälitys 3.24:1 (muuttuu varmaan noin 3.5:1 - 3.7:1)
    - polttoaine varmaan tulee olemaan e85

    Edellinen paketti(samat kamat ilman rullanokkaa ja eri männillä) toimi noin 10:1 rutuilla kivasti compin hytikkalaahurilla XE274H (0.05 nostolla 230/236 ast. ja nostoa 0.49/0.49)


    Olen nyt katsellut tommosta compin XR288HR hytikkarullaa (0.05 nostolla 236/242 ast. nostoa 0.52/0.54)

    Pääseeköhän tuolla millasille teho/vääntölukemille noin niinkun realistisesti? Muuttuukohan koneen luonne juurikaan verrattuna tuohon edelliseen laahurinokkaan?
    Paketti sais olla pikkasen yläkireempi kuin vanha kokoonpano oli tuolla laahurilla...

    Mielessä käynyt pykälää kireämpikin nokka.
    Laite on lähinnä street/strip käyttöön tulossa.

    Pitäisikö kääntää katseet kuitenkin pykälää tiukempaan mekaaniseen rullanokkaan?

    Nostoa ei tarvitsi juurikaan yli 0.56 tuumaa olla, ettei tarttis ruveta kansia koneistamaan jousille uusiksi.

    Antakaahan kokemuksia/mielipiteitä, tällä kuitenkin on osaavaa porukkaa!



    Tossa vielä linkit nokkakortteihin:

    vanha XE274H = http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=87&sb=2

    suunnitteilla oleva X288HR = http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=161&sb=2
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tavoitteena on yläkiree e85-moottori ei hydraulinen rolleri ole välttämättä paras vaihtoehto, niissä on paljon "turhia" perusasteita verrattuna .050" arvoihin ja juuri myös se yläpään kierrosluku rajoittunut.

    Vertaapa HR-nokan arvoja esim. 274 tai 282 mekaaniseen laahuriin jossa kierrosalue on hurjasti laajempi paitsi alas, varsinkin sinne ylöspäin, 288HR: 2500 - 6000 , 282S: 2400 - 6800.
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Ei se luonne kauheesti muutu tommosella nokan vaihdolla, ja tosiaan kesyt nuousut on noissa hydyrullissa, jää puristuspaineet pieneks ja .050" asteita silti liian vähän.

    Mun mielestä ilman muuta mekaaninen rulla, vaikkapa XR280R. Tommonen ei tarvii älyttömiä juosipaineita eli täysin katukelponen nokka. Nostoo tos on .570/.576, mut mitäs niistä kansista muka joutuu koneistamaan? Ne on varmaan vaan ne sun nykyset jouset mitkä siellä rajottaa ja nehän menis jokatapauksessa vaihtoon jos tommosen nokan laittaa.
     
  4. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Kattelin paria cranen nokkaakin, mekaanista rullaa:

    SR-236/350-2S-12 IG, asteet 0.05 236/244 ja nostoa 0.525/0.543 ja crane lupaa käyttöaluetta 2400-6600

    SR-240/362-2S-10.90 IG, asteet 240/248 ja nostoa 0.543/0.561 käyttöalue 3000-7000
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuolle nokalle suositellut jouset vaatii muistaakseni 1,8" tai 1,85" asennuskorkeuden. Yks vaihtoehtohan tuolle on vaihtaa pitemmät venttiilit,niin ei tarvi kansia koneistaa!
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä en kyllä noilla rutuilla vielä ajatteliskaan käyttää E85:sta.

    Tuo artsin esittämä S282 ois varmaan melko hyvä nokka tuohon kokoonpanoon,pitäis mennä vartilla noilla kamoilla tuon painosella autolla 11sek puolelle että heilahtaa ;)
    Ja nuo laahurinokkien kokeilutkaan ei nyt ihan mielettömiä maksa eli jonkun n.250e(nokka+nostajat+tiivisteet),jos ei tarvi tönäreitä vaihtaa eikä venttiilinjousia,mut toisaalta mek.rullanokka maksaa n.350-400e et se on hiukan että mitä haluaa...
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä ne jouset mahtuu noihin kansiin ilman mitään koneistuksia. Ne omat jouset on 1.8" ja luultavasti on vielä reilusti shimmejä alla? Ohjuri kumit joutuu ehkä vaihtamaan teflon/viton mallisiin jos sielä on semmoset läskimmät paikoillaan, mut nekin käy sinne suoraan.

    Tosiaan ei oo varsinaisesti tarvetta käyttää E85:sta, toimii ihan hyvin pummpubensallakin tommosilla puristuksilla.
     
  8. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mitenkäs nuo yleensä kestää nuo mekaaniset laahurit varsinkin noin jykevämmillä asteilla?

    Ruvennut nyt puntaroimaan noita mekaanisia laahureitakin...

    On se kuitenkin kiva että saa asiallisia vastauksia heti alkuunsa, osaa laajentaa omaa näkökulmaa asiaan eikä tule suoraan lyötyä päätä pohjolan hongan kylkeen :D
     
  9. rallikuski

    rallikuski Gearhead


    Saako tuosta E85 noilla puristuksilla mitään hyötyjä irti? Taikka onko siinä jotain huonompaa noilla puristuksilla kuin 98e?

    Hinta tuossa e85:ssa eniten himoittaa, ja ne keneltä olen kysellyt niin esim. lämpöisinä rata/kiihdyttelypäivinä kone toimii tasaisemmin ja tämä näkyy siinä että ajat ovat tasaisia läpi päivän.

    Puristussuhdetta ei vielä ole lyöty kokonaan lukkoon, sitä saisi nostettua tuonne 11:1 - 11.25:1 korville vielä aika kivuttomasti.

    Mutta antakaahan tästäkin mielipiteitä/kokemuksia, laitetaanko tuota korkeampaa puristusta?
    Ja miten tuo vaikuttaa "tavalliseen" ajoon/käyttöön? Tarkoitus ois kuitenki ajella kesäisin tapahtumapaikoille ja kylälläkin pyöriä pahennusta aiheuttamassa...
     
  10. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Tossa kattelin noita kannen specsejä, venttiilijousen asennuskorkeus näyttäs olevan 1.780"

    Onkos olemassa semmosia retainereita jotka on keskeltä syvempiä ja mahdollistavat siten pidemmän jousen asennuksen?
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Aika hyvinhän nuo laahurit on kestäneet kunhan ne käyttää kunnolla sisään ja laittaa HYVÄT öljyt koneeseen.
    Omakohtaisesti väittäisin et noilla puristuksilla ei E85:sta ole kuin haittaa,tosin viileämpänä kone voi sillä kyllä käydä.
    Hintahan siinä monia himottaa,mut toisaalta kun sitä menee sen 30% enemmän niin aika lähellä ollaan normibensan kanssa ja tuskin tuollakaan kuitenkaan hirveästi katuajoa enään ajellaan...

    Laskeskele pikkasen myös tuota dynaamista ruttua,jos yli 11 nostat rutun,vaikka sullahan ilmeisesti on 3,48" iskulla tuo kone?

    Retainereista en tiedä,mut sellasia lukkoja saa jotka tekee lisää tilaa sen 0,05" eli ongelma ois niillä hyvin pitkälle ratkaistu.
    Compilta noita ainakin saa kohtuuhintaan,oliko joku n.40e/setti?
    Voin kaivaa tuon numeronkin sinulle,jos kiinnostut niistä?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun käyttöhylsyn koneessa on Compin XR268H eli mekaaninen rulla ja hyvin pitää kutinsa Compin "mainoksen" kanssa kun veto loppuu aika tarkkaan 6000 jenkoilla. Mulla on tosin pikkureikäiset kannet, 195cc imukanava ja kaxtasoimari. Muuten melko samanlainen pata kuin topiikin aloittajalla mutta isku 3.75".
    Karvan alle 1700 kilonen lahna kelaa vartilla 175km/h loppuja.
    Ainoa muutos talvella on Beehive jouset
    Niin tolla ajellaan kesän kaikki ajelut normibentsiinillä.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos haluat laajavääntöisen koneen ja e85 myös kiinnostaa niin puristuksia voi huoleti laittaa niin paljon kuin siihen järkevästi saa.

    Polttoainevalinnassa ei ole pakko mennä joko/tai linjalle, bensaa ja etanolia voi kokeilla eri sekotussuhteilla ja parhaimmillaan saat molempien hyvät puolet esille!
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuossa on melkein malli esimerkki kuinka auton saa kulkemaan miedolla nokalla todella hienosti,kunhan muut palikat sopii kokonaisuuteen!
     

Kerro tästä muillekin!