sbc 350 pakoventtiili 1.5" -> 1.6" hyöty?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja impala-63, 23.6.2014.

  1. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eli onko minkälaista hyötyä kasvattaa pakoventtiili 1.5"->1.6"? Kone olisi sbc 350 .40 flat topeilla ylikoossa ja
    nokaksi tulossa XE262H. Kannet 601, 1.94" imuvena ja tällä hetkellä 1.5" pakonen. Kannet on kunnossa muuten mutta kanavat täytyy siistiä.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Näissä on melko huono imu/pakovirtauksen suhde tyyliin imu 170 ja pako 70 mutta pelkkä venttiilin vaihto ei tota paljon paranna. Kanaviinkin pitää koskea.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    1.5" pakoventtiili on periaatteessa ihan sopivan kokoinen 1.94" imun kaveriksi.
    Tuon kokoisilla venoilla tyypillinen pako/imuvirtauksen suhde on reilun 70% luokkaa ja siten ihan ok, joissakin kansissa jopa reilusti yli 80% jolloin pakopuoli on jo turhankin virtaava imuun verrattuna eikä ainakaan lisää tehoa enää.

    Nuo 1.6" pakoset on sopivammat vähän toisenlaisiin kansiin ja 2.02" imujen kanssa.

    Yleistettynä viritysasteen noustessa pakopuolen virtaustarve suhteessa imuun vähenee ja hyvin matalaviritteisille moottoreille (ruohonleikkurit tms) on tyypillistä suhteettoman iso pakoventtiili.
     
  4. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No kansillehan tehdään taskuporttaus ja ovat jo rempatut, mutta ajattelin tuota pakovenan kasvatusta kuitenkin seuraavaan kokoon. 1.6" venttiilitkin löytyy hyllystä sen takia mietin sen vaihtoa, kun yleisesti tuntuvat amerikan foorumeilla vaihtavan isompaan. Mistään en löytänyt onko siitä miten paljon oikeasti hyötyä?
     
  5. mopster

    mopster Gearhead

    Kyllä se 1,5" venttiili on tohon tarkotukseen ihan riittävän iso, ei tarvii isompaa. Tein hiljattain kevyehkön porttauksen tommosiin kansiin ja pakopuoli virtas 73% suhteessa imukanavaan sillä 1,5" venalla, eli enemmän kun riittävästi. Paljon tärkeempää on oikeenlaiset seetikulmat ja venttiilin back cut, orkkiksena ne on tosi huonosti virtaavat.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Kansiin pitäisi olla 3-kulma seetit tehty. Täytyy purkaa venttiilit irti niin pääsee näkemään paremmin. Muistaakseni oli rosteriset pyörrehionnalla olevat ventiilit. Mihin kulmaan tuo back cut pitäisi vetää ja miten leveälti? Mulla on tuttu sorvari niin voin viedä ne sitten tuon back cutin hiontaan. Muutenkin jos on tuohon porttaamiseen jotain hyviä juttuja tai linkkejä niin tänne vaan tietoa, kiitos.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Venttiilin back cut tehdään yleensä 30 asteen kulmaan ja sen voi aloittaa hyvin läheltä siitä seetin kosketuspinnasta sisäänpäin, leveys määräytyy sen mukaan tapauskohtaisesti.

    Itse olen tehnyt usein hieman pyöreän back cutin käsivaraisesti. Vena porakoneeseen ja rälläkän lamellilaikalla muotoilemalla tulee tosi makeet! Tämä sopii parhaiten koneistustarpeessa olevien käytettyjen venttiilien muotoilemiseen jotka ensin vedetään vähän yli ja sen jälkeen hiotaan se 45 asteen tiivistepinta.
     
  8. mopster

    mopster Gearhead

    Back cut on tarpeellinen orkkistyylissä venttiileissä joissa se seetipinnan leveys voi olla liki 4mm. Jos sulla on jotkut aftermarket performance venttiilit joissa on 2-2,5mm seetipinta niin sit voit jättää tekemättä.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No venttiilit oli rosteriset pyörrehiotut, mutta ei mitkään hi-performance vaan orkkis tyyliset.

    Mites tuo palotilan muotoilu 4" poraukselle?? En haluaisi kauheasti kasvattaa palotilaa että saadaan puristukset pysymään yli 10:1.

    Mitä sä artsi teit niille sun kansille kun teit sen vastaavanlaisen kombinaation? muistelen toisesta keskustelusta..

    Onko mitään porttaus neuvoja/vinkkejä/ohjeita??
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sehän noissa kansissa on vähän ongelma että varsinkin isommilla venttiileillä täytyy palotilaakin avartaa ettei vena ole seinämässä kiinni ja se taas pudottaa hieman puristuksia.
    Tärkeämpää on kuitenkin saada edes jonkin verran virtaustilaa sinne ahtaammallekin puolelle, muuten ei isommasta venttiilistä ole mitään hyötyä.
    Kun pidät sen pakovenan samana riittää siellä kohtuullinen avartaminen, eikä leveydessä tarvitse mennä 4" sylinterileveyteen asti. Imupuolelle on hyvä tehdä reilummin tilaa myös siihen missä palotila kaartuu tulpalle päin kun sinne tuli ne 1.94" venat mutta älä liioittele kuitenkaan...

    Itse olen tehnyt kaikki 601-kannet 1.84/1.5 venttiileillä ja niilläkin palotilan avartaminen on välttämätöntä mutta en ole koskaan vetänyt ihan 4" asti sivusuunnassa.

    Hyviä porttausohjeita on tässä mahdoton antaa mutta periaatteessa itse kanavalle ei tarvi tehdä mitään, Lattiasta (short side) kurvi pyöreäksi ja muutenkin venttiilitaskussa valu- ja koneistuspintojen raja-alueen pyöristely ja ohjurin pään muotoilu sirommaksi jne. ja jos alkaa olla epävarma olo niin ei kannata liioitella.
    Aiheesta on kirjoitettu aika paksujakin kirjojakin!
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Eli imuvenan ympäriltä kun tulppa klo 6:ssa, niin klo 7-9?
    Vai koko matka klo 7-12? No olen mä yhden Vizardin kirjan ostanut ja youtube videoita katsellut silmä kovana! Noin kun artsi ohjeistat onkin menty ja gasket matching on tehty molemmille kansille ja toisesta vähän pako taskuja siloiteltu. Täytyy tänään jatkaa.. Ei vaan jaksa montaa tuntia tuota viilailua.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Toivottavasti ei tule väärinymmärryksiä mutta yritetään:

    601:sissä se tosi ahdas alue alkaa klo 6 ja 7 väliltä ja jatkuu tasaisena 10 asti. Koko tällä alueella 1.94 venttiili melkein hipoo palotilan seinämää.
    Avartaminen kannattaa aloittaa jo vähän tulpan jälkeen n. puolikuuden paikkeilta ja lopettaa klo 11:a. Kiinnitä enemmän huomiota 6 - 8 välille.

    Tämä on mun näkemys asiasta ja pätee erityisesti noihin kyseisiin kansiin eikä ole mikään yleisohje sbc-kansiin.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: sbc 601 rautakannet pakoventtiili ja porttausta

    Noitten linkkien useissa kuvissa oli 416 kannet joissa palotila on aika paljon erilainen kuin 601:sissä joten ei voi suoraan käyttää mallina.
    Ja tuon kolmannen linkin kuva jossa palotila on portattu 350 tiivisteen mukaan on hyvä esimerkki kun on menty jo aika heikoille jäille! Vesitilat on monessa kohtaa jo vaarallisen lähellä, esim imuventtiilien välissä on paljon leveämmät ja lähemmäs kansitasoa yltävät vesikanavat kuin missään 350-kannessa, joten varaa ei ole tehdä ihan mitä tahansa.
    Muutenkin on harkitsemisen arvoista kannattaako alkaa tekemään vähän yli 50cc palotilasta 20-30% suurempaa...

    Hyvä niistä tulee kun käytät kohtuutta ja omaa järkeä.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on mun vanhan veneen veekuukan kannet. 4.3 kikkaraan 3.8 kannet ekas normivenoilla. Sitten kannet pois ja 1.94/1.6 venat ja vajaa 5solmuu huippuja lisää ilman muita muutoksia.
    [​IMG]
    Imupuolta en kaivanu enempää mutta pakopuoli sai vinkua.
    [​IMG]
     
  16. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Meinaan nyt pysyä tuossa 1.5" pakosessa ja venttiilitaskut ja ohjurit on muotoiltu kun ei ole ihan noin siistit alunperin kun mudracerin kansissa. Pakopuoli on vielä viimeistelty 80 sand rollilla. Täytyy ensi viikolla alkaa muotoilemaan noita palotiloja! Eli varmaan 2mm rakoa venttiilin ja seinämän väliin on riittävä. Sitten pyöristellään kaikki terävät kulmat ettei nakuta niin herkästi?

    Tuon ukon tekeleitä olen katsellut youtubesta. http://m.youtube.com/user/HeadPorting (headsbyte)
    Hän porttaa tuossa juuri 601 kansia, mutta 305 stroukki koneeseen.
     

Kerro tästä muillekin!