SBC dekkikorkeuden mittaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 19.7.2024.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pikkulohkoni imari ei taida istua kuten kuuluu vaan vuotaa nostajalaaksosta. Moottorin osalta minulla ei ole muita tietoja kuin mitä koneen rakentamisen kuitista näkee, eli ei paljon mitään mikä tähän antaisi lisätietoja.

    Dekkitasoa on koneistettu alemmas koska apparin puolen lohkon etureunan stanssit on hävinneet ja siihen on stanssattu "sopivat" stanssit rodia ajatellen. Tuosta voi päätellä että on siitä otettu enemmän kuin vain puhdistus. Arvauksen perusteella imarista ei ole otettu siivuja pois ja istuu siksi liian ylhäällä. Jotta tilanteen voisi korjata, olisi hyvä saada mitattua dekkikorkeus, mutta saako sitä mitattua purkamatta konetta?
    Vai onko jotain hyviä valistuneita arvauksia minkä verran imarin laipoista pitäisi ottaa pois jotta se istuisi kunnolla?
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Vuotaako se imusarjan pultteja pitkin oljyä imusarjan päälle vai päätyjen tiivisteistä?
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei, se vuotaa nostajalaaksosta imusarjaan. Siitä johtuen aina joskus antaa savunerkkejä.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onko imusarjan kiinnityspulttien reikiä jouduttu tekemään soikeaksi, siitä voi hieman päätellä kuinka paljon dekkejä ja mahdollisesti myös kansia on laskettu.

    Toinen kysymys oliko imusarjan ja lohkon välissä käytetty tiivisteitä vai pelkästään liimaa? Joissakin tapauksissa erillinen tiiviste saattaa olla liikaa, se kantaa, eikä imusarja puristu tarpeeksi kansiin.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Pultinreikiä en näe ellen avaa jotain pulttia.
    Tiiviste näyttää olevan imarin ja kannen välissä.
     
  6. fmila

    fmila Gearhead

    Ota sit Imusarja irti ja jätä ne päätytiivisteet pois. Siihen vain sopivasti siliconipalko ja imusarja ensin kevyesti kiinni. Yön yli kuivuttua imusarjalle lopullinen kiristys. Mulla oli myös samanlainen ongelma, mutta se kohdistui vain 1-sylinteriin. Moottorijarrutuksen aikana imi niin paljon öljyä pyttyyn, että tulppa meni pimeäksi. Kannessa 1n imukanavan kohdalla alareunassa/tiivistepinnassa oli "pieni" valuvika (vuoden -67 -461 kannet), josta pääsi imemään öljyä kanavaan. Viimein lopetin leikin päätytiivisteiden kanssa ja jätin ne pois, samalla jäi ongelmat pois. Kilpurikoneissahan niitä tiivisteitä ei ikinä käytetä, enkä enää oo kasannut yhtään konetta niiden kanssa.

    t.AM
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Felpro yleinen sbc tiivistepaksuus on 0.06".
    Mutta yleisimmistä imusarjatiivisteistä löytyy myös 0.12" koko.
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Paksummmasta olisi vain haittaa. Tässä tapauksessa ohut on parempi- Siksi tuo pelkkä tiivisteliima voi hyvinkin toimia paremmin.
    Tai pitkän päälle ehkä paras vain ottaa pienet siivut imarista pois ja käyttää tiivistettä. Siivut imarista vain maksaa jonkin verran, joten jos siihen päädyn, pitää miettiä vaihtaako tuon kiinanimarin (PowerMax Cyclone) johonkin muuhun/näyttävämpään.
     
  9. hukkis

    hukkis Gearhead

    En oikein usko että lohkon/kansien lasku aiheuttaa tuon. Useempi sbc on tullu niputettua +1mm tasojen laskulla, eikä tuollasta vuotoa oo esiintyny, pultinreikiä on kyllä pitäny isontaa.
    Imusarjoissa oo kuullu olleen valuvikoja, oiskohan siinä vika?
    Jos löytyy läheltä toinen sarja sovitukseen, kannattaa ehkä niiden vertailulla alottaa.
    Ensimmäisenä ottasin sarjan pois ja mallaisin/mittaisin sopivuutta ilman tiivisteitä...
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Onhan se tuokin ihan mahdollista, ei olisi ensimmäinen kerta että kiinalainen valu ei olisi tiivis. Mutta toisaalta netistä löytyy runsaasti tapauksia joissa imari on vuotanut nostajalaaksosta.

    Tuo ongelma ei ole suuri. Ei vaikuta käyntiin ja seoksetkin on hyvät tulpista katsottuna. Vain tuo satunnainen sinisen tupsautus. Eli, ajan kesän ajot avaamatta ja sitten syksyllä uusi imari ja tutkin sen kanssa ongelmaa.
    Tähän hätään en tiedä omasta tuttavapiiristä ketään kenellä olisi -87 - -95 imari kaasarille irtonaisena testattavaksi. Tai edes autossa kiinni. Eli senkin vuoksi saa hetken odottaa.

    Mutta jos tuon dekkikorkeuden saisi jotenkin todennettua, voisi koneistuttaa sen imarin valmiiksi ennen asennusta.
     

Kerro tästä muillekin!