SBC hydr. rullanokan venttiilivälyssäätö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mopeman, 14.12.2004.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei kai se 3/4 kierrosta mikään maksimi oo, mutta sillä päästään sellaselle alueelle, että on pikkasen liikkumavaraa suuntaan ja toiseen ilman, että venat rupee naputtaa tai kantaa. Haipervomanssi käytössähnä noi preloadit säädetään nollaan, niitä vaan joutuu sitten tsekkailee ja säätelee uudelleen.
     
  2. tapio

    tapio Gearhead

    Tuolla tavalla venttiilivälykset menevät liian tiukalle. Zero lash on kohta, jossa alkaa tuntua pientä vastusta tönäriä pyöritettäessä. Silloin kun tönäri "jökähtää", on kierretty nostajan sisäinen välys jo kiinni. Jos tästä vielä veivaat tiukemmalle, venttiili kantaa.

    Oikea kohta zero lashin määrittämiseen on juuri se hetki, jolloin alkaa tuntua ensimmäisen kerran vastusta. Tämä on hankala määritellä öljyisillä sormilla, siksi toiset käyttävät metodia, jossa tönäriä liikutetaan ylös alas. Kun ylös alas -välys on poissa, on saavutettu zero lash.

    Sekavaa, vai kuinka? Kun kokeilet moottorin vieressä, niin tämä selkiää. :)
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, jos epäilyttää, niin ilman imusarjaa kattoo suoraan nostajasta koska plungeri alkaa painua. Mutta eiköhän JariV oo noista sinänsä selvillä.
     
  4. cmro85

    cmro85 Gearhead

    itse säädän siten että ensin kunnon välys ja sitten keinua nitkuttamalla kiristän että välys katoaa ja tästä vartista puoleenkierrokseen kiinni.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikset itse laittanu noita, onko niissä joku vika? Onko ne nämä 4.100x0.015?
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Yleensä noita peltisiä ei käytetä kun rautalohko/kansi yhdistelmissä.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei kai siinä mitään fataalia tosiaan ole, ellei sellaseks lasketa erilaisia lämpölaajenemiskertoimia lohkon ja kannen välillä ja tiivisteen kykenemättämyyttä sopeutua siihen. Eli se vähän "liikkuu" aina.
     
  8. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Roverin kaseissa orggistiivisteet on ohutta peltiä, alumiinilohko ja -kansi. 90-luvun kieppeillä taisivat vaihtua "komposiitti"versioiksi.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kyllä se varmaan toimii noinkin. Vaikka kyllä alsaosien kanssa aina mielellään käyttäis sellasia massatiivisteitä jotka jämähtää oikeen huolella :rotfl:
     
  10. tapio

    tapio Gearhead

    Fel-Prolla on niitä 0.015 tuumaa paksuja peltitiivisteitä, joissa on ohut kumikerros pinnassa. Mulla on ne moottorissa (rautakannet tosin) ja hyvin on pelittänyt ilman liimoja tms. Muistaakseni noissa ei ollut rajoituksia kansimateriaalien suhteen.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on hyllyssä mr gasketin ohuet kansipahvit, ja ohjeissa lukee että ei alukansille eikä edes "lightweight" rautakansille (eli gm:n omille kansille jotka tuli joskus 1977?? Tunnistaa lovista uloimpien kannenpulttien väleissä)
     

Kerro tästä muillekin!