SBC imusarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevy59, 22.11.2004.

  1. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Olis meininki laittaa Impalan 283:seen 4-kurkkuinen kaasari mutta jos löydän jostain sen vanhanmallisen 50-60 luvun imusarjan niin passaako siihen tämmöinen 70-80 lukuinen rokkiorkesteri tai uusi carter/edelbrock muuten kuin monen sentin paksuisen korotuspalan kans?Ei kiinnosta laittaa mitään saasteimusarjaa kun joutuis tukkimaan ja peittelemään kaikkia ylimääräisiä venttiilin ja anturin reikiä,tulee ruman näköinen.Ja öljyn täyttöputken paikka pitäis olla imusarjan etuosassa kun aion laittaa vanhat chevrolet-tekstillä varustetut umpinaiset venttiilikopat.Minkälaisia imusatsit oli juuri ennen saastelaitteita,oliko rochesterissa sama pulttijako jo silloin kuin 80-lukuisissa?Sen öljyntäyttöputken reijänhän saa hätätapauksessa tehtyä itsekkin.
     
  2. Nova400

    Nova400 Gearhead

    4G Rochesteria oli monenkokoisilla kurkuilla ja usein kurkut olivat pieniä ja keskenään samankokoisia, varsinkin 50-luvulla. 4M-sarjan kaasarit, eli Q-Jetit tulivat 60-luvun lopulla ja niissä on varsin erilaiset kurkut, kuin tuossa 4G-sarjan kaasarissa. Kiinnityskin on erilainen. Imusarjoja kyllä on olemassa quadrajetille ilman sen kummempia saastelaitteita, lähinnä kai EGR on kiusana ulkonäöllisesti. Mulla on mm. yksi valurautainen Q-Jetin imusarja jemmassa, jossa ei ole EGR:n kanavia. Ei kyllä ole täyttöputkeakaan, ehkä sen saisi asennettua poraamalla reiän imusarjaan esim. jyrsimellä (en nyt muista, onko juuri tuossa yksilössä tilaa vesikanavan etupuolella). Voi myös olla, että samoihin aikoihin, kun Q-Jet valtasi 4G:n paikan, niin täyttö vaihtui venttiilikoppiin. Ehkä joku muistaa/tietää tarkemmin?

    Q-Jetin pulttijako on pysynyt samana alusta loppuun saakka.
     
  3. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Koneeseen on tallessa kaikki osat,apulaitteet ym. ja mielellään laittaisin tuon alkuperäisen 2-kurkkuisen imusarjoineen ja vanhanmallisine ilmanputsareineen koska ne kaikki siihen löytyy mutta kuin nuhainen kulkija siitä sitten tulisi?Eihän siitä mikään ohjus tartte tulla ja 283:sta semmoista tuskin kannattaa alkaa tekemäänkään mutta ettei sillä nyt aivan jalkoihinkaan jäis ja normaaliajossa polttoainetalouskin varmaan paranisi 4-kurkkuisella ja tarvittaessa kuitenkin kulkisi paremmin.Paljonko Nova400 pyydät siitä imusarjasta?Öljyputken halkaisija juuresta on n.32 mm.
     
  4. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Tuosta aiheesta juteltiin juuri: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=39465

    En oo miettiny tuon imusarjan hintaa, joskus sen swapista löysin ja käytin noin vuoden. Korvasin sen Performerilla ilman huomattavaa vaikutusta, mutta kevenihän se kone jonkun verran. Nykyään se on jemmassa tuolla itärajan tuntumassa, odottamassa sopivaa käyttöä. Jos nyt et muualta löydä sopivaa sarjaa, niin voidaan koettaa jonkunlaista kauppaakin siitä hieroa. Kallis se ei mahda olla, vaikeassa paikassa tosin.

    Enemmän joutavana mulla olis TorkerII, mutta sitä ei kyllä uskalla suositella 283 käyttömoottoriin, ainakaan lämpimästi. Lisäksi joitain erikokoisia 2 kurkkuisia sarjoja löytyy romuraudan kilohinnalla.
     

Kerro tästä muillekin!