SBC ja öljykanavan tulpan vuoto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri R., 17.10.2018.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Onkos muilla ollut ongelmia saada nuo lohkon öljykanavien kierretulpat pitämään? Kyseessä on se tulppa joka löytyy osittain kuskinpuoleisen kannen alta lohkon kansitasosta (netistä lainattu kuva). Tulpat siis uusittu koneen rakennuksen yhteydessä. Kertaalleen porakoneella öljynpaineita nostellessa alkoi hydrauliikkatiivisteaineella voideltu ja tiukkaan väännetty kierretulppa vuotaa, jolloin irroitin kannen ja laitoin tulpan uudelleen Hylomarilla kiinni (Amerikan Jannet suosittelivat). Porakonetestin se läpäisi mutta nyt kun kun kone on jo autossa ja nokkaa ajettiin sisään niin 15min päästä oli öljylammikko auton alla ja se on tuo sama kierretulppa joka vuotaa. Ihme juttu ettei muka tuommosta kartiokierrettä saa tiivistysaineillakaan pitämään, kunhan ei olisi hiushalkeama lohkossa kierteen yhteydessä...

    Eli täytyy tässä irroittaa kansi taas kun motivaation rippeet on saatu kerättyä. Mikähän tuohon olis se ns. oikea tapa ja paras tiivistysaine? Laitetaanko tulppa ensin pakkaseen että se menee vielä vähän syvemmälle (kartiokierre)?
     
    Muokattu: 18.10.2018
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Onpa erikoista? Anteeksi varmasti typerä kysymys, mutta oletko aivan täysin varma ettei öljyvuoto tule imukannen välistä joka on SBC koneissa yleistä, (etenkin jos erehtyy käyttämään alkuperäistyyppistä tiivistettä). Omassa 350 padassani ei muistaakseni kyseisiä ruuveja ole, mutta tiivistepintojen välistä nämä moottorit tykkäävät öljyä yleensä vuodatella.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    No 95% varma olen että vuoto tulee tuosta samasta paikkaa mistä edelliselläkin kerralla koneen ollessa vielä irrallaan. Toki asia täytyy vielä tutkia ennen kuin mitään alkaa purkamaan. Ahdas paikkahan se vähän on tulipellin välistä katsella ja tottakai moottorikin on sopivasti mustaksi maalattu mutta tällaiseen lopputulemaan päädyttiin kahteen mieheen. Ei vuotanut siitä imusarjan vieressä olevasta 1/8 NPT öljynpainelähdöstäkään, jossa nyt mittari. Imusarjan päädyissä käytin Kentin Siligasket 2:sta.

    edit: Vanha tulppa siitä otettiin pois hitsaamalla mutteri sen jatkoksi, tuo kai se ainoa oikea tapa on mutta voisko tulpan lämpölaajeneminen siinä vaiheessa tehdä halkeaman lohkoon, se kai tässä pahin skenaario on (ja oudolta kuulostaa teoriana sekin).
     

Kerro tästä muillekin!