SBC Mopariin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Gary Grand, 16.2.2016.

  1. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Päässä syntyi (sairas?) ajatus Chevyn pikkulohkon laitosta C-body Mopariin. :eek:
    Tallissa kun seisoo pukissa valmiiksi kone ja tekis mieli päästä rullaamaan pirssillä ensi kesänä. Jatkossa katsotaan sitten meneekö autoon joku Gen3 GM-kone, tai nyky-Hemi... :rotfl:

    Kannattaako sovittaa kone auton alkuperäiseen isolohkon TF727:n, vai laittaa samalla pakettina SBC/TH700? Joku on kuitenkin näitä jo tehnyt ja vastaukset on olemassa, jossain.
    Tietty, jos ajattelee tulevaisuudessa autoon tulevan vaikka LQ4/4L60E-paketti, niin tuon TorqueFliten vois samantien siirtää myytäviin osiin.

    Konehan vaatii istuakseen ainakin öljypohjan muokkausta. Raidetanko tuossa Moparissa menee 16cm laatikon etupäästä eteenpäin mitattuna ja tuossa SBC:ssä öljypohjan sumppu loppuu 20cm koneen takapäästä. Jotain muuta huomioitavaa?
     
  2. tabs

    tabs Gearhead

    Gm-laatikolla luonnollisesti. Öölipohjan lisäksi pakosarjat, mottikiinnikkeet, lootan palkki, kardaanin lähtö, eipä siinä muuta ihmeempää päänvaivaa.

    Ja niin tietysti puritanistien *ittuilu moisesta "sekasiköstä"... :argue:
     
  3. J@ri-Pekka

    J@ri-Pekka 1st gear

    Eihän tuo vaadi kuin hitsaustaitoa ja vähän rälläkkää ja sorvia.
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Pakosarjojen kanssa ei pitäis tulla ongelmaa, kun meinasin heittää Capricen koneen tuonne ihan vakio valusarjoilla. Ne näytti suuntautuvan sen verran taakse, ettei raidetangon kanssa pääse tulemaan tilanahtautta.

    Koneenkiinnikkeet näytti kanssa oikeen lupaavilta. Mopen kiinnikkeet on revitty kumeista rikki konetta pois otettaessa, niin silppuaa niistä vaan loputkin kuminjämät pois ja liimaa mikkiliimalla sopivat pedit niiden korvakkeen runkopalojen päälle Chevyn pultattavia kumeja varten. Leveys pitää vaan tarkistaa vielä.

    Kardaanin kanssa pitää kattoa saako tuonne taka-akseliin käypäistä pätkää jostain irtaallan, niin ei tarviis tärvellä tuota ehjää alkuperäistä karpaasia. Ellei sitten onnistu jollain muunnosristikolla GM-kardaaniin? Pituus sitten tilanteen mukaan...

    Kiinnostaisi vaan kokemukset esim. automaatin shifterin siirtoratojen sopivuudesta GM-lootalle? Olishan se kiva jos näyttö täsmäisi käytössäolevaan vaihteeseen.. :-D En välttämättä itse ole aina ratissa..
    Nahka on paksu, kyllä se tuon kestää :poff:
    Jos ei olis hlö-auto kyseessä, niin kampeaisin tuonne koloon Mersun ST-dieselkutosen... Alkaisi lotja liikkua. :rotfl: On vaan vähän karunpuoleiset nuo käyttövoimamaksut. :eek: :eek: :wc: Niin pitää pitäytyä bensatekniikassa. :lol:
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos öljypohjaksi haluaa valmista ratkaisua, niin Chevy 2:sen takasumpullinen versio saattais sattua aika lähelle.
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Saattaisi olla hyvä, tai vielä paremmin kävisi varmaan keski-/etu-sumpullinen versio. Tuossa etuakselin ja raidetangon välissä olisi nimittäin erittäin hyvin tilaa sumpulle. 8) Missähän sellsia olis käytetty?
    Niinkuin noin:
    https://drive.google.com/file/d/0B2joVg ... sp=sharing

    Onnistuikohan tuon jakaminen.. :eek: :oops:
    Mittoja en ole ottanut vielä, mutta enemmän siinä tilaa olisi kuin tuolla raidetangon takana.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko tollanen passeli?
    [​IMG]

    Toi missä on mittastidin läpi on etupää.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Saattais muuten olle hyvinkin passeli. Vähän riippuen tuon etuosan syvennyksen mitoista. :D Pitääpäs vähän selata noita netistä..
     
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    No, pikaisen mittojen tarkastelun jälkeen täytyy todetas ettei tuo etusumpullinen käy.
    Täytyy olla joko tuo takasumppu, tai sitten keski. Konetta ei saa niin taakse, että öljypohjan etureuna menis etuplkin takapuolelle.
    Noissa Chevy kakkosen ölypohjissa näytti tosiaan olevan mahdollisuuksia saada sumppu mahtumaan raidetangon taakse, varsinkin "notched"-malleissa. Niinkuin tää:
    http://www.classicindustries.com/produc ... 13007.html

    Tai sitten tehdä oma. Kun kattoi noita Moparin öljypohjia, niin nehän on ihan selkeästi "Center Sump"-mallisia. Ei vaan muisti pelannut.. :-?
    Näin: http://www.speedwaymotors.com/273-340-S ... ,7277.html

    Eiköhän tuohon pickup putken saisi taipumaan.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Elikkä noin, kun pudottaa Chevyn öljypohjan raidetangon päälle makaamaan.
    https://drive.google.com/file/d/0B2joVg ... sp=sharing

    Konetta voisi siis halutessa hilata eteenpäin, mutta ei paria senttiä enempää taaksepäin kuvan paikasta, muuten alkaa tulla jakaja kontaktiin tulipellin kantin kanssa. Koneen korvakkeiden paikat SBC:ssä on n. neljä senttiä noista Moparin kumeista taaksepäin.

    Tässä kohtaa täytyy todeta, että onpa kerrankin tilaa touhuta ja säätää. :rotfl: 8)
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Itellä oli joskus meininki tehdä 454 swappi c-bodyyn.
    Päädyin sitte kuitenkin 400 isolohkoon.

    Minkä ikänen c-koppa sulla on?
    Näyttää tuolla etupalkin luona olevan enemmän tilaa eteenpäin ku omassa -65 Furyssa.
     
  12. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Nii, itseasiassa tää ei taida olla C-Body, vaan Y-raato.. :odroll:
    Kyseessä siis -67 Imperial 2D HT, "hiukan" surkeassa kuosissa. :odroll:
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollanen rallipohjallinen pitäs käydä.
    [​IMG]
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ymmärsinkö oikein et oot lykkäämässä sinne jotain 305:sta? Ei mistään löytyis slanttia, tai sit vaan polkimet ja ketju? No, edustuspirssiltähän edellytetään rauhallista kulkua ja sen toi toki tulee takaamaan 2200 kilon painollaan.

    Kyl tota '67 ja uudempaa kait pidetään ihan C-korina vaikka siin onkin jotain pieniä eroja. Mut siihen kuitenkin perustuu ja on ensimmäinen itseakantavalla kopalla oleva impperiaali.

    Ei lie juurikaan järkeä edes haaveilla sen sovittamisesta auton 727 lootaan. Kampuran keskilinjan korkeus K-palkin yläpinnasta pitäis olla n 5.5", josko se mitta mitään auttaa, ja offsettiahan noissa on apparin puolelle myös, eli kampuran keskilnja sellanen 35 milliä keskeltä apparin puolelle.

    Äkkisältään tuntuis siltä et ohjauksen kanssa vois tulla ongelmia, ainakin C-koppaset yleensä vaatii huojennuksen öljypohjaan apusimpukalle ku kääntyy oikeelle.

    Tietty kaikki muukin on sovittelemista mut mikäs siinä jos haluu rahaa tuhlata ja työstä sekä rakentamisesta tykkää. Todennäköisesti jossain vaiheessa toteat et olis ehkä ollu halvempi hommata sellanen isolohko ja pulttaa se kiinni lootaan sekä huristaa menee.
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  15. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Jep.
    Tossahan ei muuta vikaa ole kuin hinta.. :lol: :poff:
    Pitää varmaan hommata yks irtopohja, josta muokkaa sopivan. Ei tee mieli siistiä ´vetten orkkispohjaa alkaa pilaamaan. :rotfl:
    Tuo konehuoneen valokuvassa oleva ei siis ole käypänen mulla olevaan koneeseen...
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on tollanen siro sovitepala RB to GM :rotfl: .
    [​IMG]
    Ton sirouden lisäksi se on aika suolainen ja keventää lompakkoa mukavasti :poff: .
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niinno, toihan on tarkotettu kait "toisinpäin". En tiedä onko valmista adapterisettiä tohon chevymotti/mopar isolohko loota olemassakaan. Äkkisältään siin voi tulla jotain vetolevyongelma ja ehkä startti?
     
  18. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Kyllä.
    Siis on olemassa ja tulee ongelmia.
    Kattelin Novakin ja Advance adapterin sivuja ja on ne kaikenlaista aikojen kuluessa tehneet..
    Kyllä tuo Moparin lootan, tai lähinnä turbiinin sovittaminen ainakin GM:n tekniikkaan hipoo hulluutta.

    Juu, en ole laittamassa 305sta, vaan ihan toimivan 350:n. Ja miksi? Taisin sitä selittääkin ketjun alkupäässä. Alkuperäistä konetta ei ole, enkä ole innokas isolohkoa metsästämään ihan jo pelkän hinnan takia.
    Mulla ei sellaista ole ja tuota GM:n tekniikkaa on..

    Kuvittelen tuon jonain päivänä liikkuvan ihan nykytekniikalla ja todennäköisesti se silloin on GM:ä, mutta olis kiva käydä ainakin muutamalla reissulla kokeilemassa kannattaako alkaa laittamaan autoon paukkuja enempää. En näe itse mitään suurta epäkohtaa pikkulohkolla ajamisen suhteen, saati minkään merkkirajojen. Itsellä on tällä hetkellä Mercury, pari GM:ää ja tuo Imperial. Talouden ajoautot sitten Saksasta, Itävallasta ja Tsekinmaalta.. Skitso siis.

    Jonkun öljypohjan/korvakkeiden ja kardaanin teko ei kaada mun maailmankuvaa, ellen teetä niitä. :lol: No, ei vaaraa. Ihan omin kätösin ne on saatava tehtyä, muutenhan näitä ei olis varaa pitää.

    Suuria kuvitelmia mulla ei ole lotjan kiihkeyden suhteen olemassa olevilla eväillä, mutta voittaa se Vojakkerin fiiliksessä. Toivottavasti. :eek:
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Toi SBC on vaan niin loppuunpureskeltu vaihtoehto..., mut toki sun autos ja teet niinku tykkäät. Helposti sitä vaan loppupelissä huomaa et vaikka "kaikki" olikin jo olemassa niin kaikkeen pikkupaskaan menee hilloo sen verran et ku asiat lopuks ynnäilee niin ois voinu olla viisaampiakin valintoja sekä rahan, helppouden et toimivuuden kannalta.

    Uudemmassa tekniikassa mopsi on ollut vähän vaikeempi kun letukka, tehdasboksit on vaikeita muuttaa jne, mut nyt siinä suhteessa on tullut parannusta kun saa MS3 boksia johtosarjoineen suht järkihintaan. Toki sama öljypohjajumppa, pakoputkisto jne uudessa hempassakin edessä. http://www.efisource.com/shop/ms3-gen3- ... -gold-box/

    Ite jos vielä laittasin johki vanhempaan modernimman motin ni kyl joutuis muutaman kerran miettii et minkä valitsis, mut fiftisixti et letukan LS perhettä. Jos ei muuten ni on fyysisesti fiksumman kokonen. https://www.youtube.com/watch?v=r1vayOyrfUk
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pleetukan LS koneen ja moparin "hemi"lootan väliin myydään adapteria mutta taitaa olla lootassa pikkulohkon jako?
     

Kerro tästä muillekin!