SBC:n nokka taas romuna!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anssi, 23.7.2005.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Nyt syö taas miestä rotan (ehkä jopa parin) lailla :mad:

    Viime kesänä meni nokka kesken parhaan ajokauden. Kasin pakonenä meni tasalle. Löin silloin uuden kepin sisään ja matka jatkui.

    Nyt taas sama homma! Kone tehtiin uusiksi viime talvena, mutta samalla nokka-akselilla. Konetta kasatessa oli nokka ihan tiptop kunnossa muutaman tonnin ajon jälkeen. Nyt tänä kesänä on tullut pari tonnia lisää. Ilmeisesi liikaa....

    Tällä kertaa on kasin pakonenän lisäksi myös seiskan pako huonona. Kasin nostaja ei suostunut edes tulemaan yläkautta sormin pois, on vissiin niin pahasti kupilla. Se pitää siis tiputtaa alakautta pois...

    Mitä tuolle oikein voisi tehdä, että nokat kestäisi? Sisäänajot aina tehty tasan ohjeiden mukaan. Tässä alkaa ihan tosissaan kiinnostaa nuo rullakamat koneeseen...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hoonaa lohkosta 8 ja 7 seiska reikä :eek:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokeile nostajalla onko paljon välyksiä nostajan reiän alapäässä.
    Katso onko nostajan kyljessä aaltomaisia jälkiä.Todennäköisesti nostajan
    reiät kuluneet ja välyksiä liikaa, nostin pääsee menemään hiukka liikaa
    sivuttain ja nokan terävä reuna leikkaa nostimeen.Nostin on kovempaa kamaa joten nokka menee sököksi tai nostin kun pyörii niin se värisee
    jumii siellä väljässä reiässä ja nokka kuluu.Jossain vaiheessa nokka murtuu ja lastua tulee.Hanki toinen lohko tai holkita ne nostajan reiät. Ei tartte enää hermoilla..
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko välystä riittävästi,jousissa.venalautasen ja ohjurin välissä?? Jousipaineet ok,onko öljynpaine riittävä/määrä?Elikäs saako nokka varmasti riittävästi voitelua,jos paine huono,kk lakruilta ei tuu riittävästi roiskevoitelua/nostin porauksista ja roiskevoitelukohteis on tärkeä öljyn laatu(öljykalvo särkyy)huonoilla ölskillä,kovilla jousipaineilla.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Melkein kaikki vaihtoehdot näköjään tuli jo mutta tarkista vielä keinuvipujen toiminta kun niitä kansia on varmaan jo rempattu eli venttiilitöiden jälkeen venttiileitä on eri korkeuksissa. Siis että vivuisssa riittää toiminta-alue ja jousen tai dampperin langat ei mene yhteen. Epäilisin kyllä kanssa tota nostajan reikää ensimmäisenä....
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laita nyt hyvä mies rullanokka ennenku poltat rahaa lisää. End of problem.
     
  7. Anssi

    Anssi Gearhead

    Jepjep. Alkaa tosiaan kyllästyttää siihen malliin, että pitää varmaan ne rullakamat laittaa...
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    siinä sun lohkossas on vikaa, nostajan reikä ilmeisesti vinossa.vie lohko koneistamoon porauta ja holkita nostajan reiät uusiksi 8) tuhoutuu se rullanostajakin jos kulkee väärässä asennossa nokkaan nähden :mad: tällaisia on sattunut :argue:
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitens se edellinen nokka ennen tota ekana sileeks mennyttä, oliko se kunnossa? Millanen nokka siinä motissa nyt on, onko samanlainen kun edellinen kulahtanut? Perusasioiden tarkistamisesta kannattaa lähteä liikkeelle, onko jousipaineet oikeat (sekä seeti, että avoin), eihän mikään pohjaa? Jos on kyseessä moderni "nopee ramppinen" nokka, niin ne on tarkempia noista nostajakulmista ja kuluvat joka tapauksessa nopeammin. Rullanenä on tietysti yks ratkaisu, mutta ei nekään mitenkään täysin ongelmavapaita ole, etenkin jos niistä pyritään saamaan jotain tehollistakin hyötyä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siivositko edellisen nokan metallipurut koneesta ennenkuin vaihdoit sen?
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ostin uudet jouset samalla, kuin viime kesäisen (sittemmin 1. tuhoutuneen) nokan. Jouset mitoitettiin kyseisen nokan speksien mukaan. Kun nokka tuli tiensä päähän, laitettiin koneeseen hiukan pidemmillä aukioloajoilla oleva nokka. Jousipainevaatimus oli samaa luokkaa. Tarkastin, ettei pohjaa mistään jne jne. Tämä uudempi nokka oli Crane Energizer 100172.

    Tiedossa on, että rullanokatkaan ei ole täysin ongelmattomia. Niissä se homma ei kuitenkaan ole ihan niin pienestä kiinni.

    Voisihan sitä vielä harkita laahaavaakin, mutta se vaatisi sitten noiden nostajareikien tarkastamisen ja mahdollisen oikomisen. Onkohan täällä PK-seudulla koneistamoa, joka kyseista hommaa tekisi?
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samaan syssyyn täytyy tunnustaa, että itekin aikoinaan siirryin rolleriin tuon takia; kolme nokkaa kesässä teetti liikaa hommia ja söi käteisvaroja.

    En oo ainakaan kuullut, että kenelläkään Suomessa olis kunnon työkaluja tohon nostajien paikkojen korjaamiseen. Holkitusta jotkut koneistamot tekevät, mutta käsittääkseni siinä yhteytdessä ei kulmia tai paikkoja muutella.
     
  13. sbc350

    sbc350 Gearhead

    joo mullakin on pari nokkaa ottanu osumaa sbc:ssä. nykyinen otti enemmän kun on jyrkempiramppinen. mitähän tuollainen perusholkitus maksaa? kukaan teettänyt? laittas vielä sitten rullarojut niin vois olla ehkä turvallisin mielin..
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    R-koneistus keravalla tekee holkituksia
     
  15. Mopar

    Mopar Gearhead


    Pari kolmeviikkoo sitten sanoivat puhelimessa etteivät tee. Mahtoivatko velehella, ketaleet....
     
  16. sbc350

    sbc350 Gearhead

    pitää kansityöstä kysästä kun seuraavankerran käväsee
     

Kerro tästä muillekin!