Sbc nokkalaakereiden asennus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jack, 17.4.2010.

  1. Jack

    Jack Gearhead

    Ilmeisesti nokkalaakerit menevät vaihtoon, ja heräsi pari kysymystä asennuksen suhteen.
    Onko lohkon "laakeripukeissa" oljyurat vai pelkät reiät, jos on reiät niin tietysti ne kohdalleen, se on selvää.
    Jos siellä on urat, niin onko laakereiden öljyreikien suunnalla väliä, jossain takaraivossa olisi hämärä mielikuva, että suunnalla olisi merkitystä, tai sitten kyseessä oli muun konsernin moottori?

    Moottori on -74 vuosimallin letukan 350:nen.
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    urat siellä on. tossa tällä hetkellä pukissa olevassa lohkossa näkyy noi reiät osoittavan kello viiteen suunnilleen.
     
  3. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ei oo SBC:ssä väliä mihin asentoon tulee laakeri mutta esim Oldsin koneeseen on oltava tarkkana kun noita paikoillen laittaa,ei ole paljoa vara mennä pieleen...
     
  4. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Durabond:
    [​IMG]
     
  5. Jack

    Jack Gearhead

    Tuohan olikin hyvä kuva. Vielä varmistus, jos lohko on pöydällä kansitasot ylöspäin, niin jos takaapäin katsotaan, eikös nokka-akseli pyöri vastapäivään :-?
     
  6. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Toivottavasti :) Juu näin se tekee.
     
  7. Tohtori M.

    Tohtori M. 2nd gear

    Morjensta

    Ainakin tossa mun "how to rebuild your SBC" kirjassa sanotaan, että jos lohko on uudempi kuin '57, niin reiän paikalla ei ole mitn merkitystä. Itellä näyttää olevan reiät linjassa lohkossa olevien reikien kanssa, eli siis runkolaakerien alta (päältä) on suora reikä nokkalaakerin läpi. Onkos toi nyt sitten alueella poor/avoid? Vai miten tuota load nuolta pitäisi tulkita? Ts. osoittaako se että "täältä tulee veto" vaiko "veto on nuolen suuntaista". Vielä selkeemmin, jos tuo kuvan ympyrä on nokka-akseli, onko kampura sen ylä vai alapuolella? :p

    Janne M.
     
  8. Jack

    Jack Gearhead

    Nykyiset laakerit on asennettu niin, että öljyreikä on edestä katsoen kello viidessä, viimeinen laakeri (vetolevyn pää) jossa on kaksi öljyreikää, toinen on kello 12 ja toinen kello viiteen.
    Tuo kuvan mukaan se olisi ihan ok, itsekin asiaa pähkäilin, että onhan se hyvä kun laakerille tulee "uutta" öljyä, jos kerran kuormitus on suurinta laakerin alapintaa vasten :odroll:
    Taitaa kyllä näillä asennussuunnilla olla tässä tapauksessa melko marginaalinen merkitys :-?
     
  9. Tohtori M.

    Tohtori M. 2nd gear

Kerro tästä muillekin!