SBC turboon nokka-akseliajatuksia ja muuta horinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 24.9.2014.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Aivan oikeinhan tuo ymmärrettiin vaikka jäikin perustelematta.
    Venttiilihän on siinä maksiminostossaan vain vähän aikaa joten matalilla ja keskinostoilla on kyllä suuri merkitys ja niihin se seetialueen ja venttiilin muotoilu vaikuttaa hyvin merkittävästi.
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Minkälaisiin tehoihin voi päästä kilon ylipaineella jos kannet virtaa 255cfm.
    Kuitenki aika vaatimattomilla imukanavilla saadaan 180hv/litra.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Varmaankin kansia on vaan hieman sipistelty, ja sellainen oli jutun ideakin silloin, mitata ja jos löytyy jotain selkeää ongelmaa niin sitä kohtaa parantaa. Eli ei niitä kanavia käsittääkseni ole kasvatettu. Olin kyllä sellaisessa luulossa että toi lukema on jo ihan hyvä RPM-kansille mutta näin ei sit ilmeisestikään ole....

    Jos tässä kuitenkin funtsis kuitenkin sellaista semi-nuukaa ratkaisua ja porttauttaisi lisää noita olemassa olevia kansi niin mitähän sellaset touhut kustantaisi? Mopster tai muutkin?

    Pikkusen tuossa kerkisin amerikan foorumeita tsiikailla että millaisia kokoonpanoja siellä on, ja aika tehokkaitakin patoja on noilla samoillakin kansilla. Paineita paljon, ja jopa melko mietoja nokkia käytössä, päältä 6000rpm huipputehot silti?
    Tietysti kaikki vaikutta kaikkeen, ja niinkuin aiemminkin tuli ilmi niin turbojen kokokin on osallisena melko vahvasti.


    Mitä sitten jo nykyinen virtaus 255cfm ja 1bar ahtopainetta tarkoittaa, olisin minäkin halukas kuulemaan valistuneen arvauksen :odroll:
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Tökkäsin yv:n. Mitä tohon tehoarvioon tulee niin on vähän liian monta muuttujaa että vois mitään järkevää arvioo esittää. Ensinnäkin jos kanavia ei oo suurennettu niin ei ne tuota edes sen 255cfm arvosta tehoa koska se vakio poikkipinta-ala riittää maksimissaan 450 hepan vapari tehoon. Seuraavaks mitä se virtaa imusarjan kanssa? sekin leikkaa yleensä aika paljon. Sitten mitä se virtaa käytetyn nokan todellisella venttiilin päästä mitatulla nostolla? Sitten tulee ahtimien hyötysuhde, lämpöhukat jne, jne... Repästää nyt silti lonkalta et 740 heppaa :lol:
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Kaiketi nyt jätän kannet sellaisiksi kun ovat, vaikka sieltä oliskin löydettävissä lisää voimaa ja kierrosaluetta. Jo välitystä harventamalla ja pikkusen lisäämällä nykyisiä kierroksia loppunopeuskin kasvaa jo jonkin verran.
    Ja voihan kansiin palata joskus myöhemmin jos siltä alkaa tuntua.

    Kivaahan tähän olis tehdä vaikka mitä muutoksia mutta täytyy pitää budjetti nyt mielessä, ja sen olis nyt syytä olla melko olematon.

    Kiitoksia tähän mennessä neuvoista, myös yksityisviesteistä.
    Toki jatkaa saa mietintöjä jos tuntuu että jotain olennaista on jäänyt pimentoon.
    Raportoin sitten mihin nokkaan päädyin, lähiaikoina sitä meinaan tilailla.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Mitäs jos vaan nostat ahtoja, laitat sen perän ja koitat sitten varttia. Toi nokka saattaa toimia ihan hyvin. Varsinki jos on kovin tiukka budjetti.
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Työntötangolta kasvatettiin kanavaa hieman reiluun 2 neliötuumaaan, niinkuin mopster ehdotteli ylempänä.
    Seetit ja palotila jätettiin aikoinaan vakioksi, kun tarkoitus oli poistaa selkeät pullonkaulat ja nostaa vetäviä kierroksia ~500rpm (sinä olit jo aiemmin hieman siistinyt kanavia)
    Vakio seeteillä ja palotilalla olen saanut poikkeuksetta vastaavia tuloksia.
    Palotila ja seetimuutoksilla pääsee sinne 270+cfm, mutta tehoa tuo ei juurikaan nosta.
    Pullonkaulana näissä kansissa on nimenomaan työntötangon poikkipinta-ala.
    Näillä vermein pitäisi vapaasti hengittävänäkin tulla reilu 500hp@6000rpm.

    Jos kierrosaluetta kaipaat lisää, niin ehdottomasti kannet vaihtoon..
    Edelbronkin RPM kansissa kanava on pieni joka suuntaan ja materiaalivahvuudet ohuet, imuventtiilit pitäisi suurentaa ja palotilan mallissakin on toivomisen varaa, sekä pakokanava on kohtuu huono ahdettuun.
    En näkisi järkeväksi työstää noita kansia enempää kuin mitä niille on nyt tehty.

    Jo ennen minun porttauksiani dynotit reilu 480hp ahtamatta, joten veikkaisin, että moni vapari mies ostaa kannet mielellään pirteään katuautoon.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Se nykyisen nokan pitäminen oli yks vaihtoehto, mutta huoli venttiilikoneiston mukana pysymisesti alkoi käydä ylitsepääsemättömäksi :)

    Nokkana on nyt melko nopearamppinen laahuri, pieni perusympyrä, 1,65:1 keinuvivut ja painetta venttiililautasen väärällä puolen. Jousissa 132 paunaa kiinnipaine, joten sitä nyt olis varmaan ainakin täytynyt kasvattaa? Olisko nokka sen sitten kestänyt, ehkä?

    Olisinhan voinut heti aloitusviestiin laittaa tuon pääsyyn miksi haluan vaihtaa nokkaa, eli vaan pelotti että pysyykö siellä rojut mukana.
    Ja tietty toisen se että toi nokkien välinen kulma olis kai syytä olla turbokoneessa sen 114-115 astetta, tai ainkin kaikki nokkavalmistajat niin suosittavat. Tulisko sitä voimaa tuotakin kautta kun paine pysyy paremmin pytyssä?
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Oleellisinta ajamisen kannalta on palotilan muoto, ahtopanoksen lämpö ja oikein kontrolloitu ennakko. Mitä myöhemmin alkaa nakuttamaan, niin sitä enemmän kerkiää työntämään vetäville pyörille voimaa.
     
  10. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Overlappihan se nokassa ne paineet päästää, joka tietenkin pienenee tuolla isommalla nokkienvälisellä kulmalla... Paljos se nyt on, jos joku osaa siihen virkata juuta tai eitä.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    No hyvä että kansien tekijä korjas mun horinat.
    Samaa tossa muutama muukin mulle on hokenut että kansia vaihtoon jos jotain sille osastolle meinaa tehdä, ja voi se olla niinkin että on kustannustehokkain vaihtoehto, jos sellaseen hommaan lähtisi että virtausta/kanavakokoo kaipaisi lisää?
    Taidan kuitenkin tosiaan olla niin ankea että jatkan noilla kansilla...

    Aikoinaan moottoridynossa nää kannet kävi vaparina, mutta niin näkisin että dynottettu voi olla mitä vaan, autossa dynon mukaisessa kuosissa porttaamattomina kannet ei kyllä antaneet edes 400hp, jotain rapia 350hp ehkä? Porttauksen jälkeen olisi voinut ollakin toinen juttu, ei vaan tullut enää vaparina ajeltua joten suora vertaus on vaikeeta.

    Koitettu on panostaa ahtoilman lämpöön, tai sen kylmyyteen ja en kyllä yli 40-asteen ahdetun ilman lämpötiloja nähnyt vaikka ulkolämpötila oli 25-asteen luokkaa. Sen ei pitäisi siis olla ongelma nähdäkseni?
    Kipinöitä myöhästetään BTM-boksilla, ja sehän kyllä mahdollistaa melko monimuotoisen säätämisen noin kaasu pohjassa ajamiseen, kadulla ajeluun se on tietty vähän ankea. Ennakoista vois olla löydettävissä jotain vielä, säätäminen on ollut kyllä vielä selkeesti turvallisen puolella.

    Nokkakortti on tallilla, mutta jos ulkomuistista tota paikoillaan olevaa nokkaa ajattelis niin imun mainosasteet olis 284 ja pakosen 296, LSA:n ollessa 110 -> overlaphan olis sitten 70-astetta, meniköhän oikein?
    Noissa asteissa voi olla muutaman asteen heitto suuntaan tai toiseen, noin kuitenkin muistelen arvojen olevan?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Tuo sun nokkahan on ihan perus Xtreme 284H, ei siis mikään ihanne turbonokka.
    Mut jos se noinki hyvin toimii ja budjetti tiukka niin päivitä sun venakoneistoa Beehive-jousipaketilla niin ei tarvi lisätä jousipaineita ja kestää kierrättää.

    Jos toisaalta tekee mieli se nokkakin vaihtaa pienellä budjetilla niin varsin hyvin turbokäyttöön sopii vaikka compin listalta XFI-sarjan nokat 113 asteen LSA:lla.
     
  13. mopster

    mopster Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Ok, jos ton verran on kasvatettu niin ei siinä sitten niin paljoa parantamisen varaa ole. Toki niitä paremmaksikin saa vielä hyvän matkaa, mutta ei enään niin kustannustehokkaasti.
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Eipä ollutkaan nykyinen nokka XE284, vaikka hyvin lähellä sitä:

    [​IMG]


    Nokista noi XFI:t olis ihan fiksuja, jos pysys laahavassa. Olen päättänyt kuitenkin että rullaan siirryn, kun kerta toi koneeni vaatii sen pienen perusympyrän...


    Hyviä vaihtoehtoja uudeksi nokaksi otetaan vielä vastaan, onkin yllävän vaikeaa löytää sopivaa mekaanista rullaa, etenkin jos meinaa käyttää olemassaolevia 1,65:1 vippoja. Nostoa tuppaa sellasissa nokissa olevan liikaa joissa 0.05" asteet luokkaa 240-250, ja kannethan kaiketi ei siedä kuin 0,6" nostoa, tai ei ainakaan paljoa enempää?
    Perhana, täytyyköhän ne kannet irrottaa ennen kuin nokkaa ostaa, taitas olla ihan järkeenkäypää kyllä? Tai sit ostaa nokan ja jos tulee ongelma noston kanssa niin sit vaan hommaa uudet keinut ja myy nykyiset pois....
     
  15. hukkis

    hukkis Gearhead

  16. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Tuo nokka on kokoonpanossasi mitoitettu ~5400rpm maksimitehon kierroksille, joskin imusarja varmasti nostaa piikkitehon hieman ylemmäs.
    Overlappia ei ole kovin paljon, enkä itse näe mekaanisesti ahdetussa pahaksi asiaksi.
    Pieni huuhtelu parantaa nakutuskestävyyttä ja pitää venttiilit viileinä, jollei taloudellisuudella ole niin merkitystä täydellä kaasulla.

    Itse lähtisin ehdottamaan ~6000rpm maksimitehon kierroksille jotain tällaista: 250/255-260, icl ~110, lca 110-112, ~.620"
    Tällä saisi kansien potentiaalin ulosmitattua.

    Compilta löytyy hydraulina aika lähelle sama, eikä customina juurikaan kalliimpi:
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=163&sb=2

    Tämä olisi hyvä, mutta mekaanien:
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=309&sb=2

    Venttiilikoneisto on ahdetussa kovilla, joten mekaaninen olisi parempi. Mutta tuo putkihässäkkä voi hieman riepoa kun joutuu säätelemään välyksiä.

    Voin ajaa vanhan projektin piikkiin ohjaimia lyhyemmiksi jos niin vaatii.
    En löytänyt mittauksia paljonko menee vakiona ennen kuin osuu ohjaimen kumiin.. tosin helppo mitata työntömitalla.
    Jousipesiä ei pitäisi tarvita koneistaa jos käyttää compin 987-16 jousia.
     
  17. valtope

    valtope Gearhead

  18. mopster

    mopster Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Ohjureita ei oo tarvetta lyhentää, pitäis mahtua niiden puolesta noin .700" nosto, kysymys on vain siitä että löytyy semmoset jouset missä ei tuu coil bind vastaan.

    En lähtis mitottamaan sitä nokkaa 6000 kierroksille koska ei se kanavan koko kumminkaan riitä niin ylös.

    Tuossa olis lähimmäks sopiva listanokka mikä tuli vastaan
    http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /chevrolet
    Ja se on mekaaninen vaikka siellä on ristiriitaista tietoa.

    Jos listanokkiin ei löydy toimivia jousia niin custom nokka on paljon järkevämpi vaihtoehto kun ruveta vippoja vaihtamaan. Ja jos teettää customin niin laittaisin himpun verran vähemmän asteita kun tossa Crowerissa, luokkaa 244 imu ja 250 pako.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Hyviä tarjokkaita onkin ilmestynyt, parempia mitä itse olen löytänyt. Noista edellämainituista se kaiketi valikoituu.
    Jos kerran kansien ohjuritilanne sallii rapian 0,6" noston niin eiköhän sinne sellaiset jousetkin löydy joissa ei vielä coil bindiä tule....
     
  20. shr1

    shr1 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Mulla 400 sbc:ssä tollanen mekaaninen rulla:

    [​IMG]

    Rutut samaa luokkaa kun sulla, kansina AFR 210:t ja turbopelihän tämäkin. Jonesille kerroin speksit ja tavoitteet, tämän sieltä lähettivät. Kunnollisia mittaustuloksia saataneen ensi kesänä, kun ahdin vaihtui vasta muuhun kokoonpanoon natsaavaksi.... Kerran kesään välysten tsekkaus, eipä juuri ole säätämistä vaatineet.
     

Kerro tästä muillekin!