SBC350 crate engine ja osavalinnat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WastedCaputa, 28.1.2008.

  1. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Onko vika selvinnyt,ja olithan jo putsannut uuden kaasarin,mutta kävitkö läpi myös pienen pienet kanavat esim.johtosäikeellä,ettei jääny mitään pirullisia lastuja minnekään,omassani oli ainakin uutena melkoinen lastumäärä tuloksena puhdistuksesta.
     
  2. WastedCaputa

    WastedCaputa 1st gear

    Kyllähän ne viat sieltä alkoi selvitä: Dampperin merkki oli 20 asettta pielessä. YKK:n määritys systematique brutale ja dampperiin uusi merkki. Sytkä on nyt säädetty joutokäynnillä 10 asteeseen ilman alipainesäädintä.

    Kaasarissa oli kuin olikin useiden puhdistusten ja kaasarien purkamisien jälkeen oikeassa tyhjäkäyntipiirissä tuketta. Joutokäyntiseosruuvi pois ja paineilmaa raivokkaasti reiästä sisään ja pitkään.

    Näiden jälkeen kone käy suht siististi ja joutokäyntiseosruuvit vaikuttavat loogisesti seokseen. Osakaasulla kone on laihalla ja aiempaan verrattuna yläkierrosvoimaa on vähemmän. Täytyy jatkaa säätelyä esim sytkä 14 ennen ja tilailla Edelin suutin ja neulasarja.

    Aloitan juonimaan muutoskatsastusta.

    Kiitos avusta.
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    hienoo et alkaa ongelmat selvitä,mutta unohdin mainita aiemmin , et kun sulla nyt on toi edelin kaasari,niin tuliks sulle lämmön eristelevyt kaasarin alle.
    Toi kun on vähä herkkä koneen jälkilämmöille, kun kohokammiot sijaitsee kaasarin runkolinjojen sisällä,toisin kuin esim. holleyssä päissä(ulkopuolella kaasarin rungosta), eli bensan höyrystymistä saattaa tapahtua , toki sehän on aika konekohtasta , mut vaikka mulla oli airgap mallin imari , niin silti tuppas höyrystelee ilman eristelevyjä.

    Ja onko tullu luettuu se erittäin hyvin säätöjä kuvaava raportti, eli toi :

    http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm

    On muuten tosi hyvä

    T.nimim. kokemusta tuli 3 kesää , toki kohtuu kireellä sbc padalla 14,0 / 1/4 mile (161km/h) 1650 kg tiiliskivi ( chevy -56) ja n.90 kg kuski
     
  4. WastedCaputa

    WastedCaputa 1st gear

    Tere!

    Chevy Hessu: juttu on luettu jo aiemmin ja itse tykkäsin enemmän kaasarin mukana tulleesta lehdykästä. Hyvä kaasarijuttu silti.

    Itseäni toistaen vielä kyselen apuja tuohon tulevaan muutoskatsastukseen. Onko Metron lappu todellakin ainut tapa todistaa, että El Caputaa on saanut 350 koneella ja että jousituksen osat ovat samoja tai lähes samoja alunperin kutosella olleessa autossa? Jos jollakulla olisi tämä muutoskatsastus tehtynä jo jollakin esim korjaamokäsikirjan kopioilla/vast, ottaisin avun vastaan mieluusti.

    Olen halukas myös ostamaan korjaamokäsikirjan tai tarvittavat tiedot. Metron 170 ekuva kuulosti lähinnä vedätykseltä.

    Tällä hetkellä Kaminan otteessa on siis 305:n ja kuun loppuun mennessä tulisi katsastus suorittaa. Katsurin mielestä "virallinen asiakirja" on oltava moottorin tiedoista ja mallisarjan moottori/jousitussopivuudesta.

    Kuitti moottorista on olemassa ja moottorin tunnistekilpi on hukkunut asennusvaiheessa. Laitan kuittiin lohkon valunumeron...

    Kiitos kaikille vastaajille ja auttajille!

    Wasted
     
  5. elky

    elky Gearhead

    Tein samantyylisen moottorin vaihdon ja muutoskatsastuksen -84 Caminoon vuonna 2001. Helsingissä katsurille kelpasi todistukseksi hankkimani kirja nimeltään "Standard Catalog of American Light Duty Trucks". Kirja listaa kaikki amerikassa vuosina 1896-1986 tehdyt tavara-autot moottoreineen ja varusteineen. Siitä käy ilmi että vuonna 80 Caminoa on saanut 350 koneella.

    Voin lainata opusta, jos se vaikka auttaisi katsastuksessa. Pistä yv:tä jos tarvitset.
     
  6. hara64

    hara64 1st gear

  7. WastedCaputa

    WastedCaputa 1st gear

    Moro taas,

    Kaivellaan vanha thread esiin ja pyöritään saman aiheen ympärillä. Olen yrittänyt säädellä tuota Edelin 1405 -kaasaria tuloksetta. Joutokäynti on ok, mutta kiihdytettäessä mennee todella laihalle. Olen puljannut kyllästymiseen asti neulojen, jousien ja suuttimien kanssa. Vaihtelin kiihdytyspumppuun suurimman nozzlenkin, mutta sama perusöykkäys pieniltä kiekoilta kiihdytettäessä säilyy edelleen. Kaasarin ja imarin välissä on noin 10mm paksu eristelelevy (pehmeähköä ainetta, tuli Weiandin imarin mukana) Sytkä on säädetty valmistajan suosittelemaan 10 asteeseen ja imuvuotoja en ole löytänyt.

    Mitähän kaasutinta tilalle? Merkki, malli ja kokohaarukka kiinnoistaisi.

    Kiitos etukäteen!

    Wasted
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Mä olen joskus myös koettanut ihan turhaan moista kapinetta säätää,mut siitä ei vaan tullut koskaan hyvää ja sit napattiin pitkään seisoneesta mussesta 700dp Holley ja se oli "laaki ja vainaa" ja näin se on tavannut olla muutenkin Holleyn kanssa aina ja etenkin dp-versioiden kanssa.

    Mun valinta olis tuollaseen koneeseen Holleyn 6210 eli 650 spread bore dp kaasutin,sellasta olen kokeillut moniin moottoreihin eri viritysasteisina lähtien 305 päätyen maltillisesti viilattuun 454:seen ja aina on hienosti alkanut toimimaan heti tyhjäkäynniltä alkaen,Kiitos pienien ensiokurkkujen!

    Ko.kaasutinta on ainakin joskus markkinoitu korvauskaasuttimeksi esim.Rochesterin tilalle!

    Uusi/tehdaskorjattu Rochesterkaan ei välttämättä olis huono valinta,jos niitä vaan on vielä saatavilla?
     

Kerro tästä muillekin!