SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Moi !
    Ennenkuin tulee lisää soittoja ja epäillään muistiani. Niin kerron että täällä on kaksi nimimerkkiä Antti.K meidät erottaa toisistamme vain tämä piste.
    Nyt lisäsin tuohon Anglia kuvan että helpommin tunnistaisitte kuka milloinkin kirjoittaa.

    Kannattaa myös lukea vanhoista lehdistä pikkulohkosta Street Race "minun kikkani on: Ei kikkoja" tai V8 ilmeisesti -86 vuodelta Antin Acadian SS 71 . Siellä oli myös tarpeeton suppilo kaasarissa 350-400 budjettikoneessa.

    Niin juu Tipi Tuorista löytyy paljon juttuja kun Googlettaa ihan nimellä.

    t, Antti Kivinummi
     
    Selli, jakulepi, kime2 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    tapio ja Selli tykkäävät tästä.
  3. Selli

    Selli Gearhead

    Minä jo vähän salaa odottelin että Simunasta kuuluisi. Muistelin että teit siellä noilla E-street kansilla melko virkeänkin koneen. Ja että on pitänyt muutenki laatikkoasioissa vähän ottaa yhteyttä. Tuo BG kiehtoisi kuitenkin omalla tapaa enkä tiedä kannattaako orggis ST300 prepata miksikään vai pistää lepäämään hyllylle. Ja mielelläni sitä melkeen lähikauppaakin kannattaisi. Eikä sitä tiedä mitä kaikkea kivaa sielä Simunan kaupasta löytyisi.
     
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Hyvät on ropinat tässäkin!
     
  5. Selli

    Selli Gearhead

    Niin,Taitanee mennä 195 malliksi että saa 72cc:tä käyttöön TFS kansilla.
     
  6. Selli

    Selli Gearhead

    Sen verran UpDatea. Ostin nyt kuitenkin tuo miedomman XE262 + nostajat.
    ARP kierre linimenttiä purkki,Lucas asennusrasvan. Eikös näillä eväillä pitäs viikonloppu pärjät :)
    Nokan valitsin vain ja ainoastaan sen takia etten tiedä milloinka tulee muutoksia perään jne niin tuon nokan käyttöalue osuu varmasti paremmin tuonne cruisailuun ja välillä rivakampaan puristukseen. Ja että tuolla kepillä saa kuitenkin jo vähän "nakkarin jonossa viilistä" ;)

    Ostoslistalla vielä:
    -Kannet
    -Sopivan Retrot venakopat
    -Keinut 1,5 vai 1,6? On vielä kysymys sekin.
    -Tönärit
    -Imari
    -Jakaja,johdot,Puola
    -Äänenpoisto pakosarjoista lähtien.
    -Loota+Turbaani
    -Konehuoneen johtosarja (Ei pakollinen vielä)
    =**tusti ylitöitä hahah.
     
    tapio ja jakulepi tykkäävät tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Varmaan hyvinkin fiksu valinta tuo XE 262 nokka.
    Mä nyt tässä taas hoppuilen tapani mukaan,mutta ajattelitko viedä motin dynoon testattavaksi ja säädettäväksi?
    Nämä kaksi mottia(454 ja 350) mitkä olen dynossa käyttänyt ovat opettaneet,että molemmilla kerroilla on tullut odottamattomia ongelmia,mitä ei ole voinut edeltä käsin edes aavistaa.
    Siinä valossa se 450€ mitä se päivän hurjastelu maksaa, on hyvin käytettyä rahaa.Se on lisäksi hyvinkin mielenkiintoista ja jännää hommaa,kun pääsee itsekin ruuvaamaan.
    Tämä mun toinen 350 motti on myöskin XE 262 nokalla varustettu,ja hyvinkin identtinen sun valmistuvan motin kanssa.Puristuksia vaan hiukan vähemmän,sillä lättäpää männät kahdella taskulla.
    Se oliskin mielenkiintoista huudattaa ne peräkkäin,ja todeta kuinka sit kävikään.
    Aion jokatapauksessa tämän omani huudattaa,ja saada se sit vörkkimään Street Demon kaasarilla,jonka säätäminen jäi viime kerralla vajaaksi imusarja ongelmien ja moottorin hurjuuden takia.
     
    Muokattu: 8.12.2017
  8. Selli

    Selli Gearhead

    Ai saakeli! Tämähän olisi hyvää kotimaista tekemistä. En muistanukkaan että sullon sama kepukka. En oo todellisuudessa miettinyt vielä dynotusta mutta on toki erittäinkin hyvä asia tehdä valmiiksi penkissä jutut.
    Näkisi hyvin myös että yskiikö mitenkä tuo mun Q-jetti /saako sen puottaa kotimatkalla kierrätyskoppaan.
    Minulla olisi tällä lähempänä Dynopaikka mutta se ei olisi vertailukelponen :)
    Olikos niin että tuossa sun patissa on juurikin nämä Summit kannet?
     
    max tykkää tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Juu,Juurikin nuo Iron Eaglet/Summitit.Veikkaan että tämä paikka missä olen käynyt koeponnistamassa mottejani sais kyllä Q-jetinkin tolkkuihinsa,on nimittäin sen verran sähäkkää ja osaavaa toimintaa.
    Eihän sulla olis matka eikä mikään Tampereelta tänne etelän kaaokseen,ja Kaitsu vielä mukaan mekaanikoksi,on se sen verran taitava jäbä.
     
  10. max

    max Double Gearhead

    [​IMG] [​IMG]
    Tässä pari kuvaa 350 motista mistä oli puhetta.
     
    Selli tykkää tästä.
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Ajattelin että laittaisin sellasen kaks osaisen kopan jakopäähän "jos/sitten/kun" on tarvetta vaihtaa nenu. Aika nopeeta tuo vaihtuu sitten tarvittaessa eikä tarvii kikkailla ö-pohjan kanssa.
     
  12. max

    max Double Gearhead

    No hyvä kun avasit suusi kaksi osaisesta jakopäänkopasta,sillä ylemmässä kuvassa oleva kaksiosainen jakopään ei tule käyttöön(siksi dampperikaan ei ole vielä paikallaan) ja jos kelpaa niin oisko 20€ sopiva hinta.Taitaa löytyä myös uusia jakopäitä.
    Haluisin jonkun vanhan alumiinisen kopan jostain 70-80 luvulta.Eli jos jollain olis sellainen jossain tallin hyllyllä pölyttymässä,niin saa tarjota.

    Toinen homma mikä tuossa ylemmässä kuvassa tulee esiin,niin työntötankojen välys kannen reikään.Klikkaa kuvaa isommaksi,niin huomaat että tönäri on todella lähellä hankaamassa kantta.
    Kyseessä just nämä Summit kannet.Asiaan myös varmaan vaikuttaa keinujen 1.6 vipusuhde.Pitää vielä pyöritellä konetta,ja todeta ettei ota mistään kiinni.Jos ottaa,niin purkuun meni.

    Mut jos päädyt näihin Summitin(SUM-152123) kansiin,niin ennen asennusta kantsii porata isompi pyöreä reikä.

    Puhuit myös keinujen ostamisesta.Mielestäni nuo Compin Magnumit ovat hyvät,mitkä näkyvät myös ylemmässä kuvassa.Ovat kestävät ilman mitään turhia neulalaakereita,ja ovat US made.Sitä en sit tiedä onko 1.6 keinuista paljon riemua verrattuna 1.5 malleihin.Molempaa versiota löytyy.
     
    Muokattu: 8.12.2017
  13. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Saa korjata jos olen ihan hakoteillä, mutta eikö ton kannen reiän kuulukin ohjata työntötankoa? Eli näiden kansien kanssa ei saa käyttää self align-keinuja tms.
    Lisäksi pakko kommentoida että omista Magnumeista meni ainakin useampi kärkirulla väljäksi melko pienillä kilometreillä, meni ilmeisesti rullan akseli soikeaksi.
     
    max tykkää tästä.
  14. max

    max Double Gearhead

    Hyvä huomio,sillä noista kansista lukiessani netistä,niistä mainittiin tuosta kosketuksesta.En ole kyllä nyt myöskään asiasta ihan varma kuinka se on.
    Huonoa tuuria sulla ollut keinujen kanssa,mulla kyllä edelleen hyvät.Oot varmaan hurjempi kuski!!
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Summitin sivuilla muuten varoitetaankin siellä kommenttien lopuksi, että 1.6 vipat ei käy ennenkuin tönärin reikää muokkaa.
    Helpoimmalla tietysti pääsee jos vaihtaa 1.5 vipat.

    Juuri eilen muuten avartelin maxilta tulleista Sportmaneista vastaavia reikiä, jotta 1.6 vipat varmasti toimii kun tulevat 400:seen. Näissähän työntötangon reijät ovat pyöreät, eivätkä siis toimi ohjaavina.
     
  16. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ei ainakaan liikaa luulisi keinujen rasittuneen kun nokka oli Lunatin Voodoo-sarjan miedoimmasta päästä (mainosasteita 256, muistaakseni) ja jouset nokan mukaan. Vai lisääkö pienen moottorin poljenta kohtuu suuressa ja painavasta korissa hurjastikin jousivoimia;)
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onhan sulla saattanu olla keinuissakin vikaa, mutta nuo jouset joita Lunati suosittelee ovat jousijäykkyydeltään (rate 462 lbs) varsin rajut.
    Tuolle nokalle, ja saman sarjan rajuimmillekin riittäisi reilusti kevyemmät jouset.

    Vaikka asennuskorkeus ja seetipaineet oliskin kohdallaan, niin aukipaineet noilla nousee turhan kovaksi, ja sehän se vituttaa niin vipuja kuin nokkaakin.
     
    max tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Kiitos Artsi!!! Toi sun tietos teki sen että mulla ei mitään tuhoutunut! Eli 1.5 keinut hankintaan.
    Mutta ainakin mulla on hieman epäselvää milloin tönäriä ohjaillaan kannen kanssa ja milloin ei.Kerro vaan lisää jos sulla on enempikin siitä tietoa.
     
    Selli tykkää tästä.
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Silloin kun kannessa oleva työtötangon reikä on pitkulainen ja kapea, jossa tönäri ei pääse sivuttain liikkumaan holtittomasti, toimii se ohjaavana. Tällöin ei tarvita guide plateja tai itseohjaavia vippoja.
    Orggis rautakansissa on pääsääntöisesti ohjaava tönärin reikä.

    Alukansissa ja muissakin aftermarket-kansissa työntötangolle on isompi aukko tai pyöreä reikä, jotka tarvitsee sitten guideplatet tai self align-vipat.
     
    Selli tykkää tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    No niimpä tietenkin.Tämä Summit/Iron Eagle kansi tietty S/R(Street Replacement) tyyppinen kansi joka suunniteltu toimimaan 1.5 keinuilla ja ilman guide plateja.
     

Kerro tästä muillekin!