SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Hemmetti olin jo pessy kädet ja kaikkee mutta kun kysyit, niin pakkohan se oli yks mäntä laittaa laakerille ja kokeilla :D Eli yhtään ei ollut veivi momentissa,vain laakerilla omalla painollaan niin dekki jää -0.021" alle. Patti tulee 1.36mm yli. Ei ollut siis renkaita männässä jne vain nakkasin reikään. Täytyy kohta laskuriin laitella mitä ruttua olisi odotettavissa.
    Tässä vielä kuva Jigistä. Mäntää vasten tullut ruuvin pää oli pehmustettu.
    [​IMG]
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Toihan on sit ihan hyväksyttävä arvo,ja ei tartte koneistamoon enää sit raijata.Mottihan voi detonoida jos mäntä on liikaa montussa.
    Hyvältä vaikuttaa.
    0-deck on kuulemma nykyään muodikasta.
     
    Muokattu: 16.12.2017
    Selli tykkää tästä.
  3. Selli

    Selli Gearhead

    Wallacen laskuri näyttää 70cc kansilla 9.9 ja 64cc:llä 10.62 Ei siis karkaa vaikka olisi pikkusilla palotiloilla olisi kannet.
     
  4. max

    max Double Gearhead

    Muuttujia on niin paljon.Mulla on 454 BBC motissa 11.5:1 puristuksia ja huitelen menemään V-Power pensalla,ja silti ei suostu nakuttamaan.Ennakkoa 38 astetta.

    No mikä tähän sit vaikuttaa, että tämä mun 454 motti ei tapa itseänsä detonoimalla?
    Männät ovat 0-dekissa,kannet ovat alumiinia,palotila on 110cc semi open chamber,palotilan muotoilu on nykyaikaa eikä -60 lukua.Nokka on 276/282@0.050 asteiltaan ja V-Power ihan hyvää pensaa.
     
    Muokattu: 16.12.2017
    Camino'79 tykkää tästä.
  5. Selli

    Selli Gearhead

    Sepä se. Mun strokerissa oli napsun alle 11 ja hyvin pelas.
    Laskuri näyttää dynaamista 9.9 rutulla 8.19 ja 10.62 rutulla 8.75 Oliko lie niin että ideaali olisi tuo 8.25 mitä oon lukenu
     
  6. max

    max Double Gearhead

    Kyllä,mutta vilkaseppa omassa esimerkissäni nokan kokoa,joka jeesaa ja paljon.Naapurit eivät tosin ole riemuissaan mun touhuista
     
    Selli tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nuo gäpit on ihan ok.
    Kun sulla on ne renkaat männässä ja mäntä pytyssä, niin se katkosraon jättämä ohivuotoreikä on todella pieni, ja jos se on 10-15 satkua pienempi tai suurempi niin ei merkkaa käytännössä mitään.

    Tuosta 0-dekistäkin vois sanoo sen verran että sillähän ei itsessään ole niin väliä, mutta paljonko kansi / mäntä välys on kansitiivisteen kanssa, on se joka merkitsee.
    0-dekkiä pidetään vaan sen takia ihanteellisena, koska yleisimmät kansipahvit on n. .040" paksuisia ja siten kansi/mäntä välys tulee sopivaksi.
    Kun mäntä on vähintään puoli milliä montussa voi jo käyttää .015" pahvia.
     
  8. Selli

    Selli Gearhead

    Kiitos! Tossa oli purettaessa pirun ohkaset pelti tiivarit. Periaatteessa voisi siis ostaa tollaset ohkasemmat tiivarit. Toi tiivari mikä nyt tuli Felpron kititssä on se perus .038puristus mitasssa oleva. Kattelen tarkemmin kun saan nippuun alakerran oikeassa momentissa jne ja mittaan uudestaan tuon dekin.
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Niputtelin tuon alakerran momenttiin. Ei tuo dekki korko muuttunut kun ihan nimellisesti. 0.024" mittasin. En kyllä nokkaa vielä asentanut kun pitää oikeesti pähkiä tuo kombinaatio. Missä lie ton nokan rutturaja on.
    Laskurissa jos 70cc kannet,~.040 tiivari niin ruttu olisi 9.8:1 ja silloin dynaaminen olisi 8.11
    Mutta tuo Arsin kommentti kannen ja männän etäisyydestä jäi mietityttää että jos laittaisi tuon lisu tiivisteen niin ruttu nousee ja dynaaminen kärsii. Tai vaihtoehtoisesti jos kannet 64cc samalla normitiivistellä etäisyys pysyy isona mutta ruttu kasvaa -->nakutusherkkyys kasvaa.
    Tuntuisi niiiiiiiin helpolta heittää suoraan 2-3pykälää nokkaa lisää niin kaikki olisi fine :D Ja naapuritkin alkaisi arvostamaan hah hah.
    Nyt kun lootaa,turbaania eikä kansia ole niin voi vielä pitää spekulaationa kaikkia.
    Jokatapauksessa männät menivät hienosti uomiinsa ja kone pyörii kun jaksaa veivata. So far so good.
     
  10. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Anna sen tunteen tulla ihan pintaan asti ja valitse "naapurinokka".
     
    kime2 tykkää tästä.
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Oon seuraillut tätä keskustelua ja mielestäni tuo 262 nokka on liian lievä tuohon koneeseen.

    Meillä on sellainen menossa 305 koneeseen joka on menossa leppäjeeppiin johon tulee ruttua 9,3-10:1 ja aikaisemmalla kokemuksella en usko sen olevan liian kireä siihenkään.

    Männät on 0-dekissä ja näin tuo mäntä-kansi välys on saatu alueelle normi fel-pron tiivistettä ajatellen.
    Edullista performeria(2101) saa muuten tarjota tänne päin!
    Eps ei oo tähän 305 vaihtoehto.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  12. Selli

    Selli Gearhead

    Facebookin myyntipalstalla näyttäs olevan Kiilloitettu Edelin perf 150€,Huittisissa. Jos asianomainen lukee tän niin tässähän kauppa kohtaisi jos hinta kohtaa ostajan mieltä?
     
  13. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    OT osastoa mutta täällä tuntuu olevan tietjiä paikalla; lieneekö kellään kotomaisella vauhtiputkalla Lunatin nokkia hyllyssä ja jos ei, niin mitä kautta kannattaisi tilata?
     
  14. north

    north Gearhead

  15. Selli

    Selli Gearhead

    Omat Lunatit ostelin Aijempaan pataani RP:stä. Monia malleja oli hyllyssäkin. Ebay tosiaan toimittaa hienosti kyllä ilman välikäsiä.

    Päätin tänään että kyllä minä kokeilen tolla 262 nokalla koska sen jo ostin. Ja että tän Ponun kanssa kun ajelut on oikeasti ollut nautiskelua ja cruisea. Eli kiekat pyöriny lähes aina alle 4000rpm. Varmaan syynä sekin että perävälitys kun on 2.56 niin se kulki ykkösellä satasen vaikkei edes täysiä kiekkoja ollut pelissä :D Lähtökohtana kun ajatellaan tuo välitys,auton tän hetkinen retro fiilis niin kyllä tuo ala/keski alue on painopisteenä.
    Ja että jos tuo dynaamisen saan pysymään alle 8,5 niin eiköhän tuolla minun cruisailut cruisaile. Kannet ja muut tarvikkeet ovat siis seuraava steppi.
    Siispä asensin nokan tänään paikalleen kera runsaan sitkorasvan.
    Tiivariksi ajattelin kansille FelPron 1094 ja kannet painuvat 70-72cc malleihin.
    Kannet jää nyt tuohon mietintämasiinaan korvien väliin jouluksi :D
     
  16. max

    max Double Gearhead

    262 XE toimii varmasti hyvin "pienten" kansien kanssa.Vaikka sulla onkin noin harva perse,niin pääsee kyllä alueelle välittömästi.
    Kulkeehan Firebird sitten vähintään sen 350 km/h(tukka suorana) kun ei tule kierrokset heti vastaan.
     
    Selli tykkää tästä.
  17. Selli

    Selli Gearhead

    Niin, naapurin muksu sanoi jo viimekesänä että minulla on pihan nopein auto! Siinä kohtaa meinaa meikäläiselle iskee kova yskä

    Kattelin vanhaa gm kirjaa. Orggis LT-1 kokoonpanon nokka on ollut
    Gm3896962 270/270 224/224 114 lsa ja .450/.460 nostot

    Ymmärsinkö asian oikein? Jos nokkaa ajoittaa 4˚astetta ennakkoon niin se vaikuttaisi minun tapauksessa dynaamisen laskuun? Omassa tapauksessahan nokka on ”paperilla” jo ajoitettu -4. (Opiskelua samalla itselleni) Mun jakoketju on bulkki cc ketju jossa 3 asentoa.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Myöhästäminen laskee dynaamista, imunokka sulkeutuu myöhemmin.
     
  19. roku65

    roku65 Gearhead

    Original Chevrolet LT-1:sen nokka on ollut Sellin huomioimaa Gm3896962 L-46/L-82 350sen hydisnokkaa astetta pontevampi mekaaninen profiili.
    3972182 / 3972178 Mechanical - 242/254 - .459/.485 - 116 - 70 LT1 360 & 370HP, 71 LT 330 HP.

    LT-1 nokka-akseli on kesytetty versio "Duntov 30-30" nokasta jota käytettiin 375hp Corvetten 327 ja Z-28 Camaron 302 moottoreissa.
    70 Vuosimallin automaattivaihteiston vuoksi imun aukioloa kesytettiin alkuperäisestä 254 asteesta...
     
    Selli tykkää tästä.
  20. max

    max Double Gearhead

    Aika raisu muuten asteiltaan tuo LT-1 nokka,kun ajatellaan et se on lykätty moottoriin,ja motti sit autoon minkä kuka tahansa on voinut kaupasta ostaa(Wanhoina hyvinä aikoina).
    Onko sitten asteiden mittausta tapa sama kuin nykyään o.050@ ?
     
    Selli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!