SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Ajokausi päättyi tällä laitteella ihan luonnollisesti. Reippaita liikennevalolähtöjä muutamia peräkanaan ja karmee kalkatus rupes kuuluu. Aika nopeesti paikallistin, että vetolevyn pultit löystyny. Auton alla kun kävin ährää niin siellä se kivasti liikku ihan käsipelissä. Arpin uudet pultit Loctiten mid liimalla oli kiinni. 2gen F-bodyyn tottuneena ajattelin,että kyllähän se nopeesti illassa irtoo ja samalla takasi uusilla liimoilla. 1genissä ei tuota lootaa ihan tosta vaan irroitakkaan. Ihan törkeen hidas projekti oli saada ylimmät lootan pultit auki. Tohon aikaan olisi purkanu koneineen päivineen jo paketin ulos. Noooh, Josko huomenna sitte saisi takasi nippuun. Tai sitten otan mosan oikeesti irti ja kasaan pakettina.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmaan tarkoitit kampiakselin pultteja, kun loota täytyi tiputtaa pois?

    Vetolevystä maalit pois siitä liitospinnasta, jos sellasta siellä on ja ohjuripinna kampuraan paikoilleen vaikka olis tasapainotettu ilman sitä, ei merkitystä tasapainoon käytännössä.
    Pultit sitten huolellisen rasvanpoiston jälkeen uudestaan momenttiin kovalla Loctitellä, voihan niitä sit irrottetaessa lämmittää kuumailmapuhaltimella, että kyllä ne irti sit saa.
     
    Selli tykkää tästä.
  3. Selli

    Selli Gearhead

    Päivitystä tähän keissiin, Perän sain vaihdettua ajokauden lopussa. 2,56 -> 3,55 lukolliseen. Johan heräsi moottorin käytös! En itekkään heti uskonut,että ihan noin raju ero olisi ollut. Tietty nyt kun on 14" gummit ja 350 loota niin matkakierrokset on melkoiset jne mutta kulma-ajossa varsin kiva. En kyllä ihan täysiä vetoja tehnyt kuin nimeksi mut tuntuma on selkeä:) Jos toverit kuulee, että olisi tarjolla th200r4 loota niin voisin olla kiinnostunut. Ihan vaan sen takia,et se menis ihan pienellä työllä ruutuunsa.
     
  4. Selli

    Selli Gearhead

    No niin, viikonloppuna päästiin vihdoin vähän kokeilemaan rullilla tätä pakettia.
    Kyseisellä koneella oli ruotsissa dynottu th700 lootan kanssa 306 takapyöriltä.
    Nyt omassani th350 ja takapyöriltä irtosi 250/5900rpm ja 388Nm 4400 kierroksilla. Jonnekkin on matkalla kadonnut hepoja tai dynojen säätö on vain niin kaukana toisistaan. Seokset olivat täyskaasulla kauttarantain 12.5afr . Ennakko 34.
    Ajettiin vähän osakaasusäätöjäkin ja ne olivat jonkun verran rikkaalla, mutta nehän ei WOT ajoon vaikuta.
    Paketti siis
    Oem Rollerilohko .30 ylikoossa (350)
    Ruttu 10.4
    Kannet Edelin RPM 64cc:t
    Nokka Edelin Rolling thunder 2204 ( Intake234 /ext 238 Degrees - Intake lift: .539" - Exhaust lift: .548" - Lobe separation: 112
    Imari Edel RPM (ei airgap)
    Kaarari Edelin 1407 (750)
    Peltisarjat Hooker 1.625" Primary Tube x 3.00" O.D Collector Size
    Ei X /H liitosta ja Hookerin maxflow vaimentajat.
    Jakaja Kiinan HEI pikkurunkoinen ja Blaster 2 puola.
    Mekaaninen Carterin bensapumppu ja orggis bensalinja. (Hyvin riitti kyllä kakku näillä tehoilla)
    Perä on 3.55 ja 14" gummit niin huippunopeus oli napsun alle 140kmh :D
    Kone kiersi mukisematta 6500 ja vähän ylikin välillä.

    Aika kaukana on tehot verrattuna mun vanhaan strokeriin jossa oli 285Kw takapyöriltä melkein samoilla osilla. (siinä oli Cranen powermax dynohetkellä)
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kyllä mun mielestä pitäis lähteä enemmän tehoja tolla paketilla.
     
    SBChevy tykkää tästä.
  6. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Joku ei ny natsaa, 6500rpm ja 140kmh?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Kiinnitin samaan huomiota, oikeella pyörän korkeudella vois laskea nopeuden(miinus turbiinin luisto).

    Myös ennakko on tod näk liian pieni, kokeilitteko isompaa? Jossain 38 asteen nurkilla se on huipputeho on tavannut SBC:ssä tulla.
    Kaasutinta vois myös kokeilla Holleyta, vaikka näennäisesti seos oliskin kohdillaan lambdalla mitattuna.
     
  8. Selli

    Selli Gearhead

    Renkulat on 245/60/14. Turbiini on JN-Trading preppaama vakio. n.2300stall
    Ennakon olin maantiellä säätänyt nakutuksesta napsu pois ja sen jälkeen katsoin mihin se jäi. Aikaa oli rajallisesti omalla kohdallani,niin jäi isompi säätely tällä kertaa pois.
    Mullon tulossa OD laatikko tähän ja siihen ostan kyllä ihan merkkiturbiinin. Hollikan 670street avenger tai tolla perällä voisi 650dp:täkin harkita. Ainakin testimielessä.

    Maantiellä 100kmh/3000rpm ihan cruiseajossa. Ihanasti kierrettä tankissä :D
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Komppaan 4d Sedania tuosta kaasari epäilystä.
    Omalla kohdalla vastaava 350 motti kyllä lauloi dynossa ihan kohtuullisesti mutta huipputeho vaikutti liian pieneltä.
    Aikansa rassattiin Street Demon kaasaria ilman tulosta.
    Holley kiinni ja huipputeho kasvoi muistaakseni luokkaa 50hp.
     
    SBChevy tykkää tästä.
  10. ursus2

    ursus2 3rd gear

    Jos 100km/h 3000 rpm niin huippuja pitäisi olla yli 200km/h jos 6500 rpm..
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Noilla renkailla tuolla välityksellä ja 6500rpm on huiput th350 lootalla 140mph.
    Jotain on nyt pahasti pielessä ellei tuo 140kmh pitäisi olla 140mph.
     
    Muokattu: 24.5.2021
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Niin siis jos katsoo vaikka Edelbrockin sivuilta tuota kaasariin liitettyä dynokäppyrää, tehoja pitäis tulla 360+ mottoridynossa yli 15astetta lurummalla nokalla. Lisäksi omasta 305:sesta lähtee pikkusen paremmin virtaavilla trickflown kansilla ja pienemmällä puristuksella miedommalla nokalla enemmän.

    Onko varma että kaasarin secondaryt aukeavat kunnolla? esim pikkusen päälle jäävä ryyppy vaikuttaa toisioiden aukeamiseen Edelin kaasareissa. Voiko olla että tuo saatu 250 on kilowatteja ja aikaisempi 306 oli hevosia?

    Tuo 3000 rpm / 100 kmh pitää aika hyvin paikkansa annetuilla arvoilla eikä JN-tradingin turbiineissa mulla ole ollut moitittavaa. Siihen nähden 140 kmh huippunopeus kuulostaa kummalliselta. Oliko nopeus nopeusmittarista vai GPS:tä?
     
  13. Selli

    Selli Gearhead

    Aika tosiaan oli rajallinen minulla niin ei säädetty käytännössä mitään. Kaasaria ei siis varmistettu ryypyn osalta. Sähköryyppy on pelannut yleisesti kyllä hyvin. Onhan tuo liki uusi kaasari. Yhtään en kyllä epäile, etteikö vika olisi kaasarissa ja koska en sitä tarkistanut, voi olla syy siellä. Kaikki muut samassa setissä testatut autot olivat tehollisesti alueella, minun kampe vaan näytti hassuja. Ite tuossa mietin, et josko se dynottaja ajoikin vain kakkosella. Silloin tuo nopeus on ymmärrettävä. Täytyy purkaa videot koneelle ja rueta tiiraamaan tapahtumat. Nopeus tuli rullilta. Ja ovat ps muodossa dynolapussa.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sun perävälityksellä, rengaskoolla ja kakkosen 1.52 välityksellä sattuukin aika hyvin kohdalleen nuo nopeudet ja kierrokset.
     
    Selli tykkää tästä.
  15. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Ja jos rullilla mosan RPM on laskennallinen rullanopeudesta ja RPM opetettiin dynolle 3. vaihteella mutta dynotettiin 2. vaihteella niin tottahan dynokäppyrät on perseellään.

    Mutta jos dynotulos pitää paikkansa niin kaasarin toisiopuolihärö voi olla vaihtoehto.
    Itse kun edellisen 350sbc perusmosan dynottelin, muistaakseni 270hp takapyörältä, kaasarina oli Carter/Edelbrock. Seokset oli kunnossa.
    Vaihdoin pelkästään kaasarin hollikkaan ja samassa dynossa 323hp takapyörältä.

    Peltipakosarjat vaihdoin tuossa samalla toisiin, mutta niillä ei vaikutusta ollut.

    Sama hollikan 750cfm tuplapumppu edelleen kiinni, nyt kylläkin 408hp takapyörältä.
     
  16. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jotain kummallista on ollut, jos ero pelkästään vaihtamalla Edelistä Holikkaan samalla nimellis CFM:llä ja toimintaperiaateella on ollut 53 hp.
     
  17. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    Eipä sen kummempaa kuin Carterin toisiopuoli ei toiminut. Max tuossa ylempänä mainitsi että hänelläkin kaasarinvaihdolla 50hp lisää pikkulohkoon.
     
    Gary Grand ja Selli tykkäävät tästä.
  18. JJHa

    JJHa Gearhead

    Itse ostin käytetyn 1406:n Pontiacin 350:n päälle. Ihmettelin kun meno oli aika vaisua. Edellinen omistaja oli säädellyt jostain syystä vivustoja niin, että toisiopuoli ei käytännössä auennut. Menemättä yksityiskohtiin pyydä vaikka apumies katsomaan miten ne läpät liikkuvat, ongelma voi selvitä helpollakin. Taisi olla vielä omaa tyhmyyttä myös kaasuvaijeri "löysällä" koska vaijerin pää oli kiinteä ja liikerata piti säätää imusarjaan tulevasta kiinnikkeestä.
     
  19. Selli

    Selli Gearhead

    Mullon kovalla nivelhässäkällä koko pedaalin liike. Sillon kun tuon tekniikan inssasin, niin mielestäni tuon tarkistin, että läpät menee kokonaan auki mutta vkl tutkin asiaa ja säädän/poistan ryypyn toiminnasta. Katotaas sitten uusiksi. Muutoinhan tuo kaasari toimii mukisematta koko kierrosalueen, ei mitään moitittavaa käytettävyydessä.
     
    JJHa tykkää tästä.
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Pieni päivitys tähän laitteeseen, Uusi HP series tuplapumppu tuli inssattua. Pääsin pari testiä (200m) kokeilee ja todella tunsi eron vs edel. Rupesin säätelemään alipainemittarin kanssa tyhjäseoksia, niin auto sammui kerrasta. Puola oli ennenkin oireillut ja sehän oli suultaan melkoisen sulanut. ja joo oli lähes vaakana vaikkei perus blasteria saisikaan niin asentaa. Tänään laitoin uuden ja käymään lähti kerta avaimen näytöllä käymään. Kävi lämpöiseksi ja samalla tapaa sammui kuin joku olisi käynyt avainta kääntää. Eikä sen koommin lähteny käymään. Huomenna siis tiedossa kipinänmetsästystä. Sen verran kuitenkin fiilistä Hollikasta, että ihan törkeen hyvin vastaa kaasuun. Tässä mallissa on modattuna jo valmiiksi toision powervalve etc etc. Annular boosterit ja kaikkee. Kuhan nyt käymään saa ja takasin tielle niin voi taas uutta kertoa.
     
    Isamu ja Herje tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!