SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Mitenkäs edelin rpm tai air gappi imusarja,jos väkisin haluaa 180asteen sarjan johonkin tunkea?
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Aikoinaan samaa kaavailin, niin yks guru sanoi että hyd. roller nokka ja air gap -imusarja kannattaa laittaa, vaikka vanhan hyväksi koetun kaavan mukaan virittäisi.

    Nostaa toki hieman kustannuksia.

    Ja jos on manuaalivaihteinen peli, niin tuplapumppukaasari tuo mukavasti lisäpotkua, kun lyö kaasun pohjaan.
     
    Selli tykkää tästä.
  3. TimoT

    TimoT 3rd gear


    Pitää tarkistaa se, ennen kun sanon muuta, hataran muistin mukaan isolla prikalla toimii vielä noinkin, jos se ei omaa silmää haittaa, kaivelen sen ensviikolla duunissa esille, niin ollaan hieman viisaampia.
    Ei noi kolot menoa haittaa, jos ei liekkirenkaaseen asti yllä, venttiilit näyttäis olevan jo melko syvällä, eli olis sopiva hetki siirtyä isompiin nauloihin, toki remppa maksaa melko paljon, mutta vaihtoehto sekin on.
     
  4. Selli

    Selli Gearhead

    Hyviä ja varmoja valintoja. Ei ole kiistäminen. Testattuna jopa TOP 3 hyötyalue/tehollisesti.

    Mitä vaihtoehtoa itse tarjoisit kepeästi viritettyyn perus rassiin? Kuulostaa siltä että laittaisit itse jotain ihan muuta? Joka on juurikin hyvä juttu käydä vaihtoehtoja läpi.
     
  5. Selli

    Selli Gearhead

    Tota rolleria on tosiaan tuputettu lähes aina retro-fittinä. Jos ei tuota vaihelootaa tarttisi tässä kohtaa laittaa niin se raha voisi hyvinkin olla Rolleriraha. (tämä projektihan lähti siitä että lootalle pitää tehdä jotain) :D Samalla ton koneen tsekkaan heh heh. Mutta toisaalta oli hyvä avata kone koska sieltä ilmeni noita kulumia ja rikkoja.

    Vanhassa strokerissani oli 750 tuplapumppu ja oli erittäin terävä kun sain säädöt kohilleen.
     
  6. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Itse suosin yksitasoisia, mutta en väitä että se paras ois just sinun autoon . Ja ennemmin kansii panostaa sen rahan mitä rullanokkaan ja sen voi laittaa vaikka myöhemmin. Itsellä pelas sbc 383 noin 10 crllä xe274 tosi hyvin. Siinä oli rhs alukannet 200cc imukanavalla. Mutta 6000 kohdalla tuntu että ois pitäny laittaa se victor jr ja 284 nokka.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Sama mutta kuitenkin vähän eri.Vähän aikaa sitten mullahan oli 350 Letukka dynossa jossa oli juuri tuo 284 nokka ja Victor Jr imusarja ja puristusta 10.5:1.
    Kannet varmaan samaa luokkaa kuin nuo RHS 200 kannet eli Brodix IK 200.
    Voimaa tuli 432 HP ja vääntöä tais olla 576NM.Max HP tuli 6000 rpm.
    Nokka oli Sämpy Santalan mielestä hiukan iso tuohon mottiin,mutta kurituksen jälkeen osoittautui kuitenkin ihan toimivaksi.
    Vois kuvitella että sun 383 vois olla lähellä hevosissa mutta vääntöä varmaan enempi.
     
    Muokattu: 12.11.2017
    Diktaattori tykkää tästä.
  8. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    OT mutta kuitenkin nyt on tekeillä ls1 victor jr ja 0.050 236/238 lsa 108 nokalla ja 750dp. Saa nähä mihin asti kiertää ja pysyyko vakio tikut ja keinut mukana Jouset sentää vaihoin . Se on vaikee aina tietää muiden käyttötarkotusta, auton painoa jne. mutta itellä yleensä loppunu kiertäminen kesken, kyllä se ehjä v8 alhaalta vääntää minkä tarvii.
     
    max tykkää tästä.
  9. max

    max Double Gearhead

    Selli,jos vähän rönsyilen ja kerron omasta uudesta 350 motista.
    Kun piti valita kannet,niin halusin olla erilainen nuori;kaikilla kun on Edelbrock RPM:ät tai AFR Eliminatorit niin huomasin että Brodix myy näitä IK 200 raakakansina huokealla.
    Venttiilityöt tehtiin sit Vantaan Moottorikoneistamossa ja hyvät tuli.
    Käteen sitten osui Hot Rod Magazine jossa testattiin näitä kansia 350 motissa.Testi oli pettymys Hot Rod Magazinen toimittajille,kun motti toimitti vaan 375 heppaa ja ne aprikoivat missä meni väärin.
    Tottakai manasin,että tulipahan tehtyä taas väärä valinta elämässä,ja oiskohan kuitenkin pitänyt ostaa ne AFR eliminatorit.
    Kansia hiukan putsattiin NPS(Nordic Porting Service) toimesta ja tämän jälkeen "artsiracing" niitä myös tutki.
    Ehkä täällä Suomessa osattiin valita tällä kertaa sopivammat osat noiden kanssa,kun nuo saatiin soimaan ihan eri lailla,eli 375hp vs.432hp.
    Noitahan on nykyään myös tarjolla 180cc kokosena,ja jos pitäis nyt valita niin valitsisin tuon pienemmän version.
     
    Selli ja Petri R. tykkäävät tästä.
  10. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Minä alan kanssa olla sitä koulukuntaa, että laittasin hydraulirollerin, noita ympäripyöreitä laahureita on nähty jo ihan tarpeeksi, riippumatta valmistajasta.

    Selli, pukkasin yv:n
     
    peltsi ja Selli tykkäävät tästä.
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Max: Oon itekki katsonut noita Brodixeja hyvänä vaihtoehtona. Ja nyt kun en stroukkaa tota pakettia niin ei parane juurikaan 185cc:tä isompia ajatella. Tai näin olen ymmärtänyt.
    Ja että Brodixit olisi kyllä Suomeen laivattuna jo niin lähellä Summitin rautakansia parihinnaltaan että tosiaan on puntarissa. Eikä siinä,Kyllä RPM:t kyyditti silleen Camaroa ettei minun pää kestänyt päästää täysillä muuta kuin vartilla.
    Tänään pajotin kierteen kampuralle. Jotenkin luottavaisempi että saa jollain muulla kiinni dampperin kuin pyhällä hengellä. Mulla oli kyllä 7/16 tappi mutta päätin tehdä sen M14 kierteellä josko se vähän olisi tuhdimpi. Mullon ulosvetosarja johonka tuo M14 istuu kanssa niin on järkevä vaihtoehto.
    Sorviin nakkasin ja kellottelin tukilaakerin kanssa. Sitte vaan lastu lentämään.
    Mulla ei ollut virallista uivaa pidintä tapille niin pyörittelin käsin tuon kierteen.

    [​IMG]
     
    Larry tykkää tästä.
  12. max

    max Double Gearhead

    No sithän mä oon tehny dynoreissun sun puolesta jos Brodixeihin päädyt.Victor Jr vaan päälle ja 650 DP holleyhin 72/76 suuttimet ja 432 hp on sun,jos vielä LT-1 männät sinne nakkaat.
    Edit.Tottakai noi Brodixit on vaan yksi vaihtoehto ja varmaan parempiakin löytyy,mutta on kuitenkin mustaa valkoisella Suomessa mitatulla kalibroidulla dynolla,eikä Ameriikan hevosia joita usein niin paljon epäillään.
    Selli,laita mulle YV:nä osoitteesi niin laitan sulle dynopöytäkirjan niin voit niitä tarkastella,ja uni tulee varmasti heti.
     
    Muokattu: 14.11.2017
  13. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Selli tykkää tästä.
  14. Selli

    Selli Gearhead

    TFS oli jo aikoinaan itellä vaihtoehtona kun Camaroon tein yläkerran mutta vielä jäi kokeilematta silloin. Ja AnttiK Hyvä että näitä hämmennyksiä kaivellaan. Ei yhtään pahitteeksi ole käydä vaihtoehtoja.

    Sellanen asiakysymys noista laakereista: Jos nyt puhutaan että teoriassa päästään 350hv tehoille elleikö vähän päällekkin. Tarviiko vielä tässä kohtaa katsoa Triarmor yms malleja vai meneekö vielä samoilla malleilla mitä tuossa olikin? Nyt siellä oli kampuralla Cleviten CB663P ja veiveissä Cleviten 2508P On raikkaasti hintaeroa kuitenkin kun hypätään tuonne Tri pinnotteisiin. Tiedän että ei ole säästön paikka ikinä mutta se että vaatiiko vielä tuollainen pata mitään normaalista poikkeavaa?
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kyllä noilla P-sarjan laakereillakin pärjää hienosti.

    TFS:n kansista tuollaset 175 kokoset Super 23:set on tutut, tein sellaset yhteen 350:seen, ja ovat sellasenaan jo aika makeet. Tein vaan pikkuparantelut ja venttiilien muotoilut, niin varsinkin ala- ja keskinostoilla tuli aivan huimat virtausarvot!
     
  16. north

    north Gearhead

    tapio tykkää tästä.
  17. PauliR

    PauliR 3rd gear

  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Paha sanoo mitään muusta laadusta, mutta mainoksen perusteella virtaavat vertailukansiin verraten varsin hyvin pienemmilläkin nostoilla.
    Ilmeisesti venttiili- ja seetityöt paremmat, ja siten toimivat hyvin pienemmilläkin nokilla.
    Mutta toimivat selvästi paremmin isompi tilavuuksisissa koneissa.
    Miten hyvin mainospuheet ja -testit sitten pitää paikkansa..
     
  19. PauliR

    PauliR 3rd gear

  20. Selli

    Selli Gearhead

    Todellakin! Kovin USKOTTAVA tuolla nakkarijonossa avata konepelti :D Mutta todella mielenkiintoinen vaihtoehto! Taitaa olla kuitenkin kpl hinta tuo. Vai huomasiko kukaan että jossain lukisi pair? Suoranaisesti tuo 200cc kuulostaa vähän isohkolta omaan käyttööni. Mielelläni kyllä testaisin! Kansien nimen perustella sitten pitäs laittaa se Salaattikulho ilmanputsariksi mitä testasivat menestyksellä ja nimetä teeman mukaisesti? :)
     

Kerro tästä muillekin!