Sbf maamoottori

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rytari, 21.6.2020.

  1. Rytari

    Rytari Gearhead

    Heräteltiin tuossa yksi tovin huilaillut mustang missä 289 nokalla, lähti käytännössä "ekalla startilla" käymään ja käy ongelmitta, toki vaikka auto on 18 vuotta sitten poistettu rekisteristä sitä on ilmeisesti välillä käytelty.


    Tulpat vaihdoin, öljyt tietysti ja yks tulpanjohto näytti levottomia ohmimääriä joten lainasin b osista siihen paremman, ajoitus 14 perus, 36 kierroksilla, aika nopeasti nousee sinne, jakajassa varmaan löysimmät jouset. Kierroksia ottaa ilman kuormaa kohtuullisen herkästi. kone käy tyhjäkäyntiä tärisemättä, hieman on jostain virimallin nokasta johtuvaa rähinää. Jotainhan tolle on tehty kun on performeri imusarjaa, nokkaa, mds sytkävehkeet pro billet jakajineen, ehkä kansillekkin jotain, valunumeroita en vielä ole katsonut.

    Ajossa toi kuullostaa lähinnä kuplavolkkarilta, suorituskykykin samaa luokkaa, alhaalla on kyllä vääntöä vaikka muille jakaa, nelosella ajelee läpi kylän kiertoliittymätkin ongelmitta, mutta mihinkään se ei kulje, kiihtyy kun mummo lumessa ja moottoritienopeuden ylläpito on jo työlästä, ja kierroksilla paein tonnin jälkeen alkaa se haluttomuus mennä ja penkkiin tulee kohtuullinen tärinä jostain tekniikan suunnalta, loppuu kun kytkimen polkee pohjaan.

    Otin tulpat pois ja mittailin puristukset, eroahan ei sylinterien välillä ole kun kohtuullinen 7psi kylmällä koneella, mutta mutta, ne on sitten kaikki välillä 83-90 psi.

    Pitäiskö tuosta tehdä jotain päätelmiä vai ei, milläänhän en nyt varmista mun mittarin tarkkuutta mutta toki se ennen on järkeviä lukemia näyttänyt. Jotenkin tuntuu matalilta nuo puristukset. Toisaalta noin pienet erot taas, ei luulisi noin tasaisesti kuluvan harvaksi tjsp.

    Pari tankillista nyt tullu ajeltua sillä, öljyt pysyy kirkkaana ja ylärajassaan, nesteet normilämmössään eikä pakokaasussa ole mitään ylimääräistä ödööriä.

    Mitähän ..ttu niinku taas?
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllähän noi alhasille vaikuttas. Saatko paineilmaa pyttyyn, että sais selville minne vuotaa.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    No korvakuulolta sanon että menee alakertaan, mutta ei kone käydessä huohota yhtään, ja tyhjäkäynnillä alipaineet 13hg viisarin yhtään väpättämättä eli imuvenatkin tuntuis pitävän
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Oliko kaasuläppä auki puristuksia mitatessa?

    Loppuisiko sytytykseltä virta kesken, kun kuormaa tulee? Pitkään seissyt, niin liitokset hapettuneet?
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    Juu, oli auki, toi virtajuttu täytyy katsoa seuraavaksi
     
  6. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Voisko olla männänrenkaat jumissa ja puhaltaa ohivuodon sinne?
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead


    No vois, muuta voiko ne olla niin tasaisesti kaikki että sylinterien eeo ei ole kun sen 7psi?
     
  8. Kalu

    Kalu Gearhead

    Kuoleentuneet venajouset tuskin vaikuttaa tuohon puristuspaineeseen, mut mainitsimpa ne nyt kuitenkin...
     
  9. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Niin, aukeavatko kaasuläpät kokonaan kaasun ollessa pohjassa?

    IS
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Puolavikakin voisi muuten ilmetä huonona käyntinä, kun kuormaa tulee.
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Saako kunnolla bensaa, suodatin voi olla tukkeutunut tai bensapumppu ehtoopuolella jos ei kunnolla ota kierroksia.
     
  12. hantta

    hantta Gearhead

    Ja onko tulpanjohdot varmasti oikein?
     
  13. 3964

    3964 2nd gear

    Paljonko tulpan kärkiväli?

    Bensa pula tai kipinä pettää kuorman kanssa.
     
  14. toyopet

    toyopet Gearhead

    Minun mielestä kyllä tuommoiset 5,7-6,2bar eli 83-90psi puristuspaineet on todella alhaiset. Pojan autosta mitattiin samaa luokkaa eikä se loppupeleissä enää jaksanut käydä lämpimänä.
    Männänrenkaat entiset?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jos on noin paljon ohipuhallusta, niin varmaan jos öljykorkki auki stallia vastaan vähän kuormittaisi konetta, niin tulisi komeat savut korkista? Ja muutenkin huohotus olisi enempi ulospäin?
    Nääs jos siellä on matalapuristeisessa moottorissa joku rallinokka, niin kyllä silläkin yhdistelmällä saa herkästi startilla pyöritettävän moottorin aikaiseksi.
     
  16. Rytari

    Rytari Gearhead

    Joo, itse itseäni osaksi toistaen, konehan startilla pyörii todella sähäkästi, mutta käynnistyykin kelistä ja lämmöstä riippumatta todella helposti, tyhjäjäynti on rallikuuloinen ja sytytysjärjestys on 302:n mutta muuta tietoa nokasta ei ole, sytkäpiuhat vaihtaessa tarkistin moneen kertaan että ne on oikein. Tulpissa nyt kärkiväliä milli, kokeilin ensin orkkisvälillä, mutta vanhoissa tulpissa kun oli lähes tuplamäärä niin isonsin hieman. kone ei vuoda, huohota eikä ruokaile öljyä mikä näin letukkakuskista tuntuu tosi oudolta. Moottori ei mielestäni niinkään puudu bensapulan oloisesti ja en usko etteikö tommonen holley sähkösuristin riittäisi. Koneessa ei vaan ole voimaa ylhäällä, kylärinkiä voi kyllä ajaa nelosella lähes tyhjäkäynnillä ja paikaltaan lähtiessä voi huoletta vaan nostaa kytkimen ylös, olen jo epäillyt josko siellä on kuplavolkkari piilossa pellin alla.

    Voiko se nokka olla ajoituksen tai jonku muun ominaisuuden takia syypää, vai olisko 289:n ollut saatavillakuiteski jotain kansia missä isot palotilat joilla puristukset sitte jääneet noin alas, en löytänyt kansista valunumeroita että tietäis mitkä ne on.


    Voihan se toki olla harva, mutta jotenkin muut oireet ei täsmää
     
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Nythän se on hyvä aihio ahtaa.:D
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kuoleentuneet venttiilijouset rallinokan kanssa sattuis hyvin yhteen sen kanssa että aivan matalilla kierroksilla jaksaa vääntää mutta tehot puuttuu.

    Jos 289:ssä on jotkut uudemmat isopalotilaiset kannet niin rutut jää alas ja rallinokalla puristuspaine (dynaaminen puristussuhde) pieneksi.
     
  19. Rytari

    Rytari Gearhead

    Perimätieto kertoo kansiremontin teosta, ja siltä ne näyttääkin, mutta heitämpä nyt ajatuksena että mitäs jos toi nokka on väärin ajoitettu tai sietä puuttuu korkeutta jostain nokasta, se ei kyllä äännä tai mitään, mutta jos kaasunvaihto isommilla kierroksilla ei vaan riitä ja semmonen sylinteri ahdistaa, sehän ei näy tiemmä puristusmittauksessa eikä muutenkaan pienillä kierroksilla
     
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Joku tos jo ennemmin kyseli et aukeeko siel kaasaris läpät kokonaan? Jos siel on 4 kurkkunen vakuumitoisiolla niin pelaako se toisiopuoli? Nokan ajoituskin voi olla pieles mut muutama aste suuntaan tai toiseen ei tee tommosta oiretta. Jos on kannet vaihtunu niin palotilan koko voi olla max 69cc, alkuperäiset 54cc.
     

Kerro tästä muillekin!